Тема: Розвиток граматичних навичок
Підтема уроку: Past Indefinite Passive.
Практичні задачі: організувати ознайомлення учнів зі структурами Past Indefinite Passive та навчити оперувати ними у мовленні.
Освітні задачі: розширяти філологічний кругозір учнів; сприяти усвідомленню учнями особливостей свого мислення; формувати загальнонавчальні вміння: самостійно працювати з навчальним роздатковим матеріалом.
Розвиваючі задачі: стимулювати пізнавально-комунікативну мотивацію учіння; розвивати довготривалу та оперативну пам'ять; розвивати увагу.
Виховні задачі: виховувати культуру спілкування; виховувати розуміння важливості оволодіння англійською мовою та потреби користування нею як засобом спілкування.
Засоби навчання: підручник, таблиця неправильних дієслів для ознайомлення з новим граматичним матеріалом; відеозапис “Mr.Morton” для повторення матеріалу; картка зі списком дієслів для усунення труднощів при розумінні відеозапису; опорна схема-таблиця для вивчення нового граматичного матеріалу; відеозапис “
Хід уроку
І Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення
. Фонетична зарядка
- So, dear pupils, let’s start our English lesson. First of all we’ll practice our pronunciation. Ok? Please, look at the TV screen and try to sing all the verbs, which you’ll see in this little song about Mr. Morton and his little love. Are you ready? Let’s do it all together!
Звучить відеозапис з написаними дієсловами минулого часу
. Мовленнєва зарядка
- Did you understand the song?
- Did you like it?
- Oh, no pupils, we’ll do it another time,
ok?
- So… ______did you understand this
song?
- And about what it was?
Основна частина уроку
І Вдосконалення лексико- граматичного матеріалу.
- Look at the Ex.№4… and ______, please read and translate the first sentence…
- Good. And in Past Indefinite Passive, as you may see, we’ll have such sentence like: The letter was written by Tanya. And the translation will be the next: Лист був написаний Тетяною.
- Next sentence is for you, ______. Please, read it.
- And in Passive we’ll have: Many questions were discussed by the pupils – Багато питань було обговорено учнями.
You may see that, if the person /object is in the limelight of the speaker’s attention, and not the person, which was doing the action, but the action is directed on it, than we have to use the verb in Past Indefinite Passive.
So, pupils, for your better understanding please look at this table and write it down to your copy-book:
To be + V3 (was/were) |
|
ІІ. Перевірка розуміння ГС Past Indefinite Passive.
- Let’s translate these 2 sentences:
• The hall was decorated with flowers.
- Good!
• The vegetables were grown by the children.
- Very good!
ІІІ Фізкульт хвилинка
- We worked hard and now we have to have a rest. So, who wants to have a rest with me?
Now please stand up, and let’s sing and repeat all the exercises! Let’s do it!
https://www.youtube.com/watch?v=4OGL8LzeWkw
ІV Автоматизація дій учнів з новою структурою (на рівні фрази).
- Now, be attentive. You have agree or disagree with my statements. You have to say: “You are right” or “I agree with you”.
- The flowers were watered two days ago.
- Good job!
Next statement: Exercises number 8 and 9 were done at the previous lesson.
- Perfect!
- The dictations were corrected by teacher.
- Well done!
- The blackboard was cleaned a few minutes ago.
- Well said!
And now the next task: you have to answer my questions. Also you have to remember some well-known authors and their works. Are you ready?
- Whom was “The Adventures of Tom Sawyer” written by? Who knows?
- Good! Very good!
- Whom was “Hamlet” written by? Who knows?
- That’s really nice!
- Next question: Whom was “Robinson Crusoe” written by? Who knows?
- Yes, of course. Don’t afraid to make a mistake!
- Good! You must not afraid to answer! Remember: you have to be sure. And usually you have to try to do what you want.
Заключна частина уроку
1.Підбиття підсумків уроку
2. Оцінювання діяльності учнів
3. Пояснення домашнього завдання
Today we have learned about Past Indefinite Passive, and I hope that you understood this theme good and you’ll not forget it till the next lesson!
Today ______, _______, _________, ______ gat ten points. They tried to answer my questions and in general, they were active. I hope that the next time other pupils will be active too!
Your homework is to translate the sentences into English, Ex. №__, p.___
Say the home task to the pupils who are absent.
Thank you for work. Now you are free.
Good-bye, everyone! See you soon! Good luck!