Тема: БУДОВА І ФУНКЦІЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ ЛЮДИНИ.
ЦЕНТРАЛЬНА І ПЕРИФЕРИЧНА НЕРВОВА СИСТЕМА
Цілі уроку:
- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами нервової системи людини;
- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів нервової системи;
- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування нервової системи для збереження здоров'я людини.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображеннями нервової системи різних хребетних, таблиця «Нервова система», «Еволюція нервової системи», «Спинний мозок людини»; моделі головного мозку людини і тварин, відео «Еволюція нервової системи».
Базові поняття й терміни: центральна та периферична нервова системи, соматична та вегетативна системи, спинний та головний мозок, черепномозкові та спинномозкові нерви, тверда, м'яка та павутинна оболонки, сіра та біла речовини, висхідні та низхідні провідні шляхи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Робота на уроці передбачає як групову форму так і роботу в парах.
На початку роботи на ватмані виписуємо правила роботи групи, пари.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
-Робота в парах «Еволюція нервової системи»
(Кожна пара отримує на аркуші у довільному порядку опис нервових систем кишковопорожнинні, плоскі черви, круглі черви, кільчасті черви, членистоногі, молюски, хребетні. Учні за описом мають визначити яким тваринам належить нервова система та виписати особливості маркером на окремому аркуші і прикріпити до відповідного фото тварини на дошці. )
Ø нервові вузли розташовані над глоткою, пара поздовжніх нервових стовбурів, що утворюють черевний нервовий ланцюжок; дифузна: нервові клітини рівномірно розташовані в ектодермі та з'єднані відростками; головні вузли(ганглії) і нервових стовбурів, з'єднаних перемичками; парний головний мозок (ганглії, що злилися) і черевний нервовий ланцюжок, головний мозок складається з трьох відділів; навкологлоткове кільце і чотири поздовжніх нервових стовбурів ( у вищих формується кілька пар гангліїв, які утворюють нервову систему розкидано-вузлового типу); центральний і периферичний відділи, головний і спинний мозок; навкологлоткове нервове кільце й одне або кілька поздовжніх нервових стовбурів;
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Нервова система – найскладніша і найважливіша система керування та зв'язку в організмі людини.
-Навіщо людині потрібна нервова система?
-Робота в групах «Мозаїка» - Будова та функції нервової системи людини.
Для виконання такої вправи учні поділяються на експертні групи, які отримують завдання для експертизи:
-1 група «Яка будова і які функції центральної нервової системи?»;
-2 група «Яка будова і які функції периферичної нервової системи ?»;
-3 група «Яка будова і які функції сірої та білої речовини головного і
спинного мозку?»;
Працюючи з додатковою літературою чи iншими джерелами інформацї, члени групи складають блок-схем з експертної оцінки. Пiсля завершення роботи утворюються консультацiйнi групи, до яких входять по кілька учнiв з кожної експертної групи. Дiти обмiнюються результатами експертиз, аналiзують матеріал у цiлому, занотовують необхідну iнформацiю, а пiсля завершения роботи повертаються до своїх експертних груп, де остаточно узагальнюють весь матеріал.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
-Метод «Шести капелюшків» - Значення нервової системи
Учні обирають капелюшок певного кольору – білий, жовтий, чорний, червоний, зелений, синій.
Поки учні обдумують відповідь йде демонстрація відео «Еволюція нервової системи», яке дає змогу кожному узагальнити саме йому необхідну інформацію.
Відповідаючи учень одягає капелюшок (можна тримати в руках).
Білий – детальна і необхідна інформація. Тільки факти.
Жовтий – логічний позитив, переваги.
Чорний – критика. Що може статися поганого або піде не так?
Червоний – емоції. Які почуття в мене викликає?
Зелений – креативність, нові ідеї, можливості, альтернатива.
Синій – управління процесом, його використовують на початку роботи для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте.
V. ПІДСУМОК
- Закінчити речення:
1. Мені було цікаво ….
2. Ми сьогодні розібралися в …
3. Я сьогодні зрозумів (-ла) в …
4. Завтра на уроці я хочу …
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Тема: БУДОВА І ФУНКЦІЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ
Цілі уроку:
- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами нервової системи людини;
- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів нервової системи;
- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування нервової системи для збереження здоров'я людини.
Обладнання й матеріали: таблиці із зображеннями нервової системи різних хребетних, таблиця «Нервова система», «Еволюція нервової системи», «Спинний мозок людини»; моделі головного мозку людини і тварин, відео «Еволюція нервової системи».
Базові поняття й терміни: центральна та периферична нервова системи, соматична та вегетативна системи, спинний та головний мозок, черепномозкові та спинномозкові нерви, тверда, м’яка та павутинна оболонки, сіра та біла речовини, висхідні та низхідні провідні шляхи.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Робота на уроці передбачає як групову форму так і роботу в парах.
На початку роботи на ватмані виписуємо правила роботи групи, пари.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
(Кожна пара отримує на аркуші у довільному порядку опис нервових систем кишковопорожнинні, плоскі черви, круглі черви, кільчасті черви, членистоногі, молюски, хребетні. Учні за описом мають визначити яким тваринам належить нервова система та виписати особливості маркером на окремому аркуші і прикріпити до відповідного фото тварини на дошці. )
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
Нервова система – найскладніша і найважливіша система керування та зв’язку в організмі людини.
Для виконання такої вправи учні поділяються на експертні групи, які отримують завдання для експертизи:
спинного мозку?»;
Працюючи з додатковою літературою чи iншими джерелами інформацї, члени групи складають блок-схем з експертної оцінки. Пiсля завершення роботи утворюються консультацiйнi групи, до яких входять по кілька учнiв з кожної експертної групи. Дiти обмiнюються результатами експертиз, аналiзують матеріал у цiлому, занотовують необхідну iнформацiю, а пiсля завершения роботи повертаються до своїх експертних груп, де остаточно узагальнюють весь матеріал.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Учні обирають капелюшок певного кольору – білий, жовтий, чорний, червоний, зелений, синій.
Поки учні обдумують відповідь йде демонстрація відео «Еволюція нервової системи», яке дає змогу кожному узагальнити саме йому необхідну інформацію.
Відповідаючи учень одягає капелюшок (можна тримати в руках).
Білий – детальна і необхідна інформація. Тільки факти.
Жовтий – логічний позитив, переваги.
Чорний – критика. Що може статися поганого або піде не так?
Червоний – емоції. Які почуття в мене викликає?
Зелений – креативність, нові ідеї, можливості, альтернатива.
Синій – управління процесом, його використовують на початку роботи для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте.
V. ПІДСУМОК
- Закінчити речення:
1. Мені було цікаво ….
2. Ми сьогодні розібралися в …
3. Я сьогодні зрозумів (-ла) в …
4. Завтра на уроці я хочу …
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.