Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: "Харчування і здоров'я"

Про матеріал

Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Травлення».

Перегляд файлу

ТЕМА. ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВЯ

Мета уроку:

  • ознайомити учнів з принципами раціонального харчування і з’ясувати його значення для здоров’я людини  ;
  • ознайомити учнів з етнічними особливостями харчування українців та народними традиціями України;
  • надати учням наукову і практичну допомогу в усвідомленні нових підходів до організації харчування;
  • активізувати знання учнів, розвивати творчі здібності, вміння працювати в групах, колективно підходити до розв'язання питань;
  • формувати засади здорового харчування.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП «Біологія 6-11», таблиці «Витрата енергії залежно від навантаження за 1 годину на 1 кг маси тіла», « Вміст білків, жирів, вуглеводів у деяких продуктах харчування та їхня енергетична цінність», роздаткові картки, інструкції до практичних робіт, презентація «Етнічні особливості харчування українців», свічка, бенгальський вогник, підручник, додаткова література.

Хід уроку   

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань

1. Комп’ютерне тестування

  1. Добова норма вітаміну С дорівнює приблизно: а) 5 мг; б) 50 мг.
  2. Найбільше вітаміну С міститься в: а) лимонах; б) моркві.
  3. Вітамін D міститься в: а) м'ясних продуктах; б) рибних продуктах.
  4. За нестачі вітамінів в організмі виникають: а) гіпервітамінози; б) гіповітамінози.
  5. За відсутності вітамінів в організмі виникають: а) гіпервітаміно­зи; б) авітамінози.
  6. Існування вітамінів та їхнє значення для життєдіяльності організ­му відкрив:                       а) І. П. Павлов; б) М. І. Лунін.
  7. Відсутність вітаміну D спричинює хворобу: а) цингу; б) рахіт.
  8. Відсутність вітаміну С спричинює захворювання: а) рахіт; б) цингу.
  9. До недокрів'я призводить нестача вітаміну: а) В1; б) В6; в) В12; г) С
  10. Відвар шипшини вживають за нестачі вітаміну: а) А; б) групи В; в) С.
  11. До водорозчинних вітамінів належить вітамін: а) А; б) D; в) С.
  12. Нестача вітаміну D спричинює захворювання: а) «курячу сліпо­ту»; б) рахіт; в) «бері-бері».
  13. Опірність організму застудним захворюванням підвищується зав­дяки вітаміну: а) А;              б) групи В; в) С; г) D.
  14. Мінеральний склад кісток порушується через нестачу вітаміну: а) А; б) групи В; в) С; г) D.
  15. Нестача вітаміну А спричинює захворювання: а) «курячу сліпо­ту»; б) цингу; в) «бері-бері».
  16. Джерелом вітаміну А є: а) лимон; б) морква; в) риб'ячий жир; г) шипшина.

2. Індивідуальна робота

Картка 1. Чи правильне твердження: «Чим більше вітамінів вживаєш, тим здоровішим будеш»?

Картка 2. Наведені вітаміни розподіліть у таблиці відповідей на дві групи водорозчинні та жиророзчинні: а) А; б) групи В; в) С; г) Е; д) D; є) К.

Відповіді:

Водорозчинні вітаміни

Жиророзчинні вітаміни

 

 

 

 

 

 

Картка 3.

  • «Куряча сліпота» - це хвороба, спричинена нестачею _______________________________.
  • Цинга - це хвороба, спричинена нестачею _________________________________________.
  • Відсутність у їжі вітамінів призводить до __________________________________________.
  • Усі відомі вітаміни поділяють на дві групи: ________________________________________.
  • Вітаміни А, Е, К, D належать до групи _____________________________________вітамінів.
  • Вітаміни групи В, вітаміни Р, С та інші належать до групи ___________________вітамінів.

Картка 4. Відомо, що сира морква містить каротин (провітамін А). В якому ви­падку організм одержить більше провітаміну А: при вживанні сирої мор­кви чи при вживанні моркви тушкованої з маслом?

Картка 5. Останнім часом випускають багато вітамінних препаратів, які можна придбати в аптеці без рецепту. Чи правильне твердження: «Чим більше вітамінів вживаєш, тим здоровішим будеш?»

Мотивація навчальної діяльності

З давніх-давен люди надавали великого значення харчуванню як засобу збереження здоров'я. Один із засновників гігієни, відомий арабський лікар Авіценна (Ібн-Сіна, 980-1037) перший розробив правила доцільного харчування. Його рекомендації щодо різнома­нітності їжі та помірної кількості споживання її є правильними і до сьогодні. Розроблено багато різноманітних дієт. Але, як свідчить практика, більшість дієт є однобічними і можуть застосовуватися тільки з лікувальними цілями.

Є науково обгрунтовані режими і норми харчування, про які ми сьогодні і дізнаємося.

ІІІ. Подача і опрацювання нового матеріалу

1.Значення харчування

Одним із важливих принципів раціонального харчування є до­тримання енергетичного балансу організму, тобто кількість енергії, яка надходить до організму з їжею, має відповідати енерге­тичним витратам організму. Коли енергетичні витрати менші, ніж кількість енергії в їжі, що споживається, зростає маса тіла в основному за рахунок жирової тканини.

Раціональним харчування буде тільки тоді, коли до організму з харчовими продуктами надходитимуть усі поживні речовини (білки, жири, вуглеводи, віта­міни та мінеральні солі) в кількостях, необхідних для його нормаль­ної життєдіяльності.

Потреба людини в поживних речовинах визначається її масою, віком та рівнем рухової активності. Чим менший вік, тим більше білка необхідно на 1 кг маси тіла: на першому році життя -5 г, в 1-3 роки - 4 г , у 4-7 років - 3,5 г, 8-12 років - 2,5 г, 13-17 років - 1,5 г. Добову потребу у білках, жирах і вуглеводах для дітей і підлітків наведено у таблиці. Для дорослих необхідна кількість білка на добу на 1 кг маси становить 1-1,2 г. Фізична праця, заняття спортом по­требують збільшення споживання білків на 20% від загальних норм.

Добова потреба у білках, жирах і вуглеводах для дітей і підлітків (у грамах)

Вік

(роки)

Білки

Жири

Вуглеводи

загальна кількість

з них

тваринні білки

5-7

72-75

47

75-80

250-300

8-11

75-95

56

80-95

350-380

12-14

90-110

64

90-100

380-400

15-17

100-120

68

90-110

420-450

Нестача амінокислот, вітамінів, мінеральних солей в окремих продуктах компенсується при харчуванні різноманітними продук­тами. Так, у гречаній каші не вистачає деяких амінокислот, але при споживанні її з молоком ця нестача компенсується.

Різноманітна їжа поліпшує апетит, секрецію травних соків, що сприяє кращому її засвоєнню. Харчуватися краще чотири рази на день. Інтервал між споживанням їжі не повинен перевищувати шість годин. Перший сніданок має бути поживним і містити не менше як 25% добового раціону, обід - 35%, полуденок - 20% і вечеря - 20% добового раціону. Є й інші рекомендації щодо режиму харчування. Деякі вчені вважають, що найкращим режимом харчування є той, до якого людина призвичаїлася з дитячого віку. Треба, щоб у добо­вому раціоні було досить овочів, які містять клітковину. Кліткови­на, хоч і не перетравлюється, але належить до так званих «баласт­них» речовин, які сприяють руховій активності шлунково-кишкового тракту. Відсутність їх у їжі спричинює атонію товстого кишечника, закрепи. Наповнюючи шлунок, клітковина створює відчуття наси­чення (ситості). На сніданок краще вживати пищу, багату на вуглеводи. Тільки от це не цукерки чи тістечка! Краще снідати кашами: вівсяною, гречаною, перловою. Чому?

Дослід.  Для досліду потрібні свічка і бенгальський вогник. Їх одночасно підпалюють. Бенгальський вогник швидко згоряє, свічка ж – ні.) Всі вуглеводи діляться на швидкі і повільні, так як мають абсолютно різні властивості, швидкість засвоєння і користь для людського організму. Швидкі вуглеводи (містяться у випічці, шоколаді, морозиві, кондитерських виробах, фастфуді, чіпсах, печиві, сухариках, цукрі) засвоюються швидко організмом, а при потраплянні у великій кількості сприяють утворенню жирових відкладень, тобто набору зайвої ваги. Вони швидко втамовують голод, але ненадовго: через деякий час знову хоче їсти.

Повільні вуглеводи — основне джерело енергії для організму. Вони підтримують стійкий рівень енергії і допомагають зберігати почуття насичення тривалий час після їжі. Це дозволить вам скоротити кількість споживаних калорій, а як наслідок, призведе до здорового схудненню за рахунок спалювання жирових відкладень.

М'ясні й рибні страви рекомендується споживати в першій поло­вині дня. Вони містять речовини, які збуджують нервову систему. Для вечері кращі страви молочні та овочеві.

«Цікавинки звідусіль» (випереджальне завдання)

  • Український лікар Микола Амосов (1913-2002) сформулював умови довго­ліття, поміж яких є такі: щодня слід споживати 300 г сирих овочів і фруктів, їжа має бути нежирна, а маса тіла — не перевищувати «зріст у сантиметрах мінус сто».
  • Дієтологи стверджують, що їжа впливає на стан людини: банани знімають
    депресію, перець — біль, масло — зміцнює нерви, сир — веселить, помідори            допомага­ють розслабитися.

2. Недостатнє харчування. Дітям і підліткам протипоказане го­лодування і недостатнє харчування. Недостатнє харчування (особ­ливо нестача білків) призводить до зменшення м'язової маси, в тому числі м'язів серця, затримує ріст і розвиток. Крім того, внаслідок зниження імунітету різко збільшується частота інфекційних хвороб.

«Цікавинки звідусіль» (випереджальне завдання для дівчат)

Анорексія хвороба, що характеризується критичним знижен­ням маси тіла, часто небезпечним для життя. Анорексія проявляється «добровільним» схудненням. Людині здається, що її маса надмірна, і вона починає виснажувати себе всілякими дієтами. Особливо це при­таманно дівчатам-підліткам. Хвороба супроводжується схудненням, зникненням апетиту, відразою до їжі. Часто виникають украй патоло­гічні типи поведінки, наприклад, провокування блювоти, приховуван­ня їжі, надмірні виснажливі фізичні вправи, навіть зловживання про­носними, сечогінними засобами та засобами, що пригнічують апетит.

Завдання: Оцініть дії людини, яка свідомо піддає ризику своє здоров’я.

3. Надмірне харчування. Негативно впливає на організм не тільки недостатнє та неповноцінне, а й надмірне харчування. У цьо­му разі утворюються проміжні продукти обміну, шкідливі для орга­нізму, і, в першу чергу, для печінки. Надмірна маса тіла (ожиріння) негативно впливає на підшлункову залозу, що з часом призводить до виникнення цукрового діабету і серцево-судинних розладів. Люди, в яких маса тіла на 30% перевищує норму, живуть на 10—15 років

менше порівняно з людьми, що мають нормальну масу тіла.
4. Етнічні особливості харчування українців(Презентація, випереджальне завдання)

ІV. Закріплення знань учнів (робота в малих групах)

  1. БЖ;
  2. Практична робота №6. Аналіз індивідуального харчування за добу та відповідність його нормам

Обладнання та матеріали: ростомір, медичні ваги, мікрокалькуля­тор, таблиці хімічного складу харчових продуктів та їхньої калорійності.

Хід роботи

І. Визначення повної витрати енергії за добу.

1. Складіть розпорядок дня і підрахуйте енергетичні витрати щодо свого організму, користуючись даними таблиці, де зазначено середні енергетичні витрати за 1 год на 1 кг маси тіла для різних видів діяль­ності. Наприклад, гімнастика. З таблиці візьміть дані з гімнастики (15,2 кДж), помножте на тривалість роботи (0,25 год) і одержите резуль­тат - 3,8 кДж за годину на 1 кг маси. Повну витрату енергії за видом діяльності можна визначити, помноживши одержаний добуток на зна­чення маси учня, наприклад 3,8*50 = 190 кДж і т.д. Повну витрату енергії за добу можна визначити раціональніше: всі витрати енергії за 1 годину на 1 кг маси скласти і одержану суму помножити на масу тіла.

Витрата енергії залежно від навантаження за 1 годину на 1 кг маси тіла

Вид діяльності

Енергетичні витрати

(кДж)

Читання, писання та інша розумова діяльність

6,3

Прогулянка, ходьба

11,7

Гімнастика, легка фізична праця

15,2

Важка атлетика, важка фізична праця

23,0

Легка домашня робота

18,5

Спокійне сидіння

5,9

Стояння, спів

8,4

Плавання, їзда на велосипеді

29,7

Катання на лижах, ковзанах

23,0

Біг (8 км/год)

35,6

Сон і спокійне лежання

4,2

2. До наведеного прикладу розпорядку дня ви можете вносити ко­рективи. Заповнюючи таблицю, визначте витрати енергії за добу з ура­хуванням своєї маси тіла.

Ваш розпорядок дня

Вид

діяльності

Ваш вид

діяльності

Тривалість

роботи (год.)

 

Витрата енергії

за 1год на 1 кг маси (кДж)

 

Повна витрата

енергії у (кДж)

при масі ___кг

 

Гімнастика

Умивання, одягання

Їда (сніданок, обід, вечеря)

Дорога до школи і назад

Заняття в школі

Прогулянка

Приготування уроків

Легка домашня робота

Читання книжок,

перегляд телепередач

Сон

Усього

 

 

0,25

0,5

1,0

 

1,0

6,0

1,0

3,0

0,5

1,75

 

9,0

24,0

15,2*0,25=3,8

 

II. Визначення індивідуального харчового раціону.

1. Складіть індивідуальний харчовий раціон, користуючись таблицею, де зазначено вміст білків, жирів, вуглеводів та енергетична цінність де­яких продуктів харчування (на 100 г продукту) і меню при чотириразово­му харчуванні так, щоб на перший сніданок припадало 25% добового раціону, на обід - 35%, на полуденок 20%, вечерю - 15%. Дані занесіть до таблиці.

Режим харчування

Назва продуктів

 

Маса продуктів (г)

Енергетична цінність

Відсоток

добового

раціону

Сніданок

Обід

Полуденок

Вечеря

Загальна

кількість

 

 

 

 

  1. Знаючи масу і вік, розрахуйте необхідну кількість енергії (у кДж), яка міститься в даній кількості білків, жирів, вуглеводів. Результати за­пишіть у таблицю.
  2. Підрахуйте кількість надходження енергії за добу.
  3. Знайдіть різницю між надходженням і витратою енергії.

Додаткові завдання:

  • Вирахуйте, скільки енергії витрачено під час написання контрольної роботи, якщо: при письмі на 1 кг маси людина витрачає 6,3 кДж за 1 годину.
  • Чому харчовий раціон людини має бути індивідуальним?
  • Як пояснити той факт, що білки м'яса разом з хлібом засвоюються на 75%, а при споживанні з овочами - на 90%?
  • На що витрачається енергія, якщо людина спокійно лежить і нічим не займається?
  • На хімічних заводах людям, які мають справу з солями важких ме­талів - ртуті, свинцю, олова дають пити молоко. Якими особливостями обміну названих металів це пояснюється?

ІV. Підсумок уроку

ВИСНОВКИ

Раціональне харчування - один із важливих чинників збереження здоров'я. При такому харчуванні до організму мають надходити різно­манітні поживні речовини в кількостях, необхідних для нормальної життєдіяльності.

Недостатнє харчування, як і надмірне, призводить до розвитку захворювань багатьох органів і фізіологічних систем організму.

Дидактична вправа «Дерево рішень». Принципи раціонального харчування …

Оцінювання роботи учнів на уроці, само- та взаємооцінювання

Домашнє завдання: опрацювати § 36 (с. 108-110), відповісти на запитання:

  1. Що таке норма харчування?
  2. Що таке енергетичний баланс організму?
  3. Чому необхідно вжи­вати в їжу різноманітні продукти?
  4. Що відбувається, якщо з їжею організм людини отримує менше енергії, ніж витрачає?
  5.  Від чого залежить потреба людини в поживних речовинах?
  6. Які зміни в організмі спричиняє недостатнє і надмірне харчування?
  7. Які захворювання може спричинити не­раціональне харчування?
  8. Назвіть симптоми харчового отруєння. У чому полягає перша допомога при ньому?

Виконати практичну роботу №5. Антропометричні виміри (с. 279).

Творчі завдання:

  1. Обгрунтуйте одне з правил гігієни харчування: «Під час обіду спочатку корис­но з'їдати салат».
  2. Чому організм людини під час голодування легше переносить втрату жирів, білків, ніж втрату води?
  3. Особливу стурбованість сьогодні викликає проблема виготовлення харчових продуктів з генетично модифікованих організмів (ГМО). Що вам відомо про цю про­блему? Опираючись на відомості з додаткових джерел, висловте свою думку з цього приводу.
  4. На основі спостережень за власним харчуванням визначте, яку частину в ньому займає свіжоприготовлена їжа, а яку їжа швидкого харчування («фаст-фуд»). Чи є загроза вашому здоров'ю? Відповідь обгрунтуйте.

 

 

doc
Додано
8 грудня 2018
Переглядів
378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку