Методична розробка складена відповідно до чинної програми з біології для 8 класу загальноосвітніх шкіл. Містить варіанти поточних оцінювань, елементи проблемного навчання, додаткові завдання для розвитку пізнавальної активності учнів. Розробка може бути використана вчителями біології для підготовки до уроків по темі «Травлення».
ТЕМА. ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я
Мета уроку:
Обладнання та матеріали: комп’ютер, ППЗНП «Біологія 6-11», таблиці «Витрата енергії залежно від навантаження за 1 годину на 1 кг маси тіла», « Вміст білків, жирів, вуглеводів у деяких продуктах харчування та їхня енергетична цінність», роздаткові картки, інструкції до практичних робіт, презентація «Етнічні особливості харчування українців», свічка, бенгальський вогник, підручник, додаткова література.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань
1. Комп’ютерне тестування
2. Індивідуальна робота
Картка 1. Чи правильне твердження: «Чим більше вітамінів вживаєш, тим здоровішим будеш»?
Картка 2. Наведені вітаміни розподіліть у таблиці відповідей на дві групи водорозчинні та жиророзчинні: а) А; б) групи В; в) С; г) Е; д) D; є) К.
Відповіді:
Водорозчинні вітаміни |
Жиророзчинні вітаміни |
||||
|
|
|
|
|
|
Картка 3.
Картка 4. Відомо, що сира морква містить каротин (провітамін А). В якому випадку організм одержить більше провітаміну А: при вживанні сирої моркви чи при вживанні моркви тушкованої з маслом?
Картка 5. Останнім часом випускають багато вітамінних препаратів, які можна придбати в аптеці без рецепту. Чи правильне твердження: «Чим більше вітамінів вживаєш, тим здоровішим будеш?»
Мотивація навчальної діяльності
З давніх-давен люди надавали великого значення харчуванню як засобу збереження здоров'я. Один із засновників гігієни, відомий арабський лікар Авіценна (Ібн-Сіна, 980-1037) перший розробив правила доцільного харчування. Його рекомендації щодо різноманітності їжі та помірної кількості споживання її є правильними і до сьогодні. Розроблено багато різноманітних дієт. Але, як свідчить практика, більшість дієт є однобічними і можуть застосовуватися тільки з лікувальними цілями.
Є науково обгрунтовані режими і норми харчування, про які ми сьогодні і дізнаємося.
ІІІ. Подача і опрацювання нового матеріалу
1.Значення харчування
Одним із важливих принципів раціонального харчування є дотримання енергетичного балансу організму, тобто кількість енергії, яка надходить до організму з їжею, має відповідати енергетичним витратам організму. Коли енергетичні витрати менші, ніж кількість енергії в їжі, що споживається, зростає маса тіла в основному за рахунок жирової тканини.
Раціональним харчування буде тільки тоді, коли до організму з харчовими продуктами надходитимуть усі поживні речовини (білки, жири, вуглеводи, вітаміни та мінеральні солі) в кількостях, необхідних для його нормальної життєдіяльності.
Потреба людини в поживних речовинах визначається її масою, віком та рівнем рухової активності. Чим менший вік, тим більше білка необхідно на 1 кг маси тіла: на першому році життя -5 г, в 1-3 роки - 4 г , у 4-7 років - 3,5 г, 8-12 років - 2,5 г, 13-17 років - 1,5 г. Добову потребу у білках, жирах і вуглеводах для дітей і підлітків наведено у таблиці. Для дорослих необхідна кількість білка на добу на 1 кг маси становить 1-1,2 г. Фізична праця, заняття спортом потребують збільшення споживання білків на 20% від загальних норм.
Добова потреба у білках, жирах і вуглеводах для дітей і підлітків (у грамах)
Вік (роки) |
Білки |
Жири |
Вуглеводи |
|
загальна кількість |
з них тваринні білки |
|||
5-7 |
72-75 |
47 |
75-80 |
250-300 |
8-11 |
75-95 |
56 |
80-95 |
350-380 |
12-14 |
90-110 |
64 |
90-100 |
380-400 |
15-17 |
100-120 |
68 |
90-110 |
420-450 |
Нестача амінокислот, вітамінів, мінеральних солей в окремих продуктах компенсується при харчуванні різноманітними продуктами. Так, у гречаній каші не вистачає деяких амінокислот, але при споживанні її з молоком ця нестача компенсується.
Різноманітна їжа поліпшує апетит, секрецію травних соків, що сприяє кращому її засвоєнню. Харчуватися краще чотири рази на день. Інтервал між споживанням їжі не повинен перевищувати шість годин. Перший сніданок має бути поживним і містити не менше як 25% добового раціону, обід - 35%, полуденок - 20% і вечеря - 20% добового раціону. Є й інші рекомендації щодо режиму харчування. Деякі вчені вважають, що найкращим режимом харчування є той, до якого людина призвичаїлася з дитячого віку. Треба, щоб у добовому раціоні було досить овочів, які містять клітковину. Клітковина, хоч і не перетравлюється, але належить до так званих «баластних» речовин, які сприяють руховій активності шлунково-кишкового тракту. Відсутність їх у їжі спричинює атонію товстого кишечника, закрепи. Наповнюючи шлунок, клітковина створює відчуття насичення (ситості). На сніданок краще вживати пищу, багату на вуглеводи. Тільки от це не цукерки чи тістечка! Краще снідати кашами: вівсяною, гречаною, перловою. Чому?
Дослід. Для досліду потрібні свічка і бенгальський вогник. Їх одночасно підпалюють. Бенгальський вогник швидко згоряє, свічка ж – ні.) Всі вуглеводи діляться на швидкі і повільні, так як мають абсолютно різні властивості, швидкість засвоєння і користь для людського організму. Швидкі вуглеводи (містяться у випічці, шоколаді, морозиві, кондитерських виробах, фастфуді, чіпсах, печиві, сухариках, цукрі) засвоюються швидко організмом, а при потраплянні у великій кількості сприяють утворенню жирових відкладень, тобто набору зайвої ваги. Вони швидко втамовують голод, але ненадовго: через деякий час знову хоче їсти.
Повільні вуглеводи — основне джерело енергії для організму. Вони підтримують стійкий рівень енергії і допомагають зберігати почуття насичення тривалий час після їжі. Це дозволить вам скоротити кількість споживаних калорій, а як наслідок, призведе до здорового схудненню за рахунок спалювання жирових відкладень.
М'ясні й рибні страви рекомендується споживати в першій половині дня. Вони містять речовини, які збуджують нервову систему. Для вечері кращі страви молочні та овочеві.
«Цікавинки звідусіль» (випереджальне завдання)
2. Недостатнє харчування. Дітям і підліткам протипоказане голодування і недостатнє харчування. Недостатнє харчування (особливо нестача білків) призводить до зменшення м'язової маси, в тому числі м'язів серця, затримує ріст і розвиток. Крім того, внаслідок зниження імунітету різко збільшується частота інфекційних хвороб.
«Цікавинки звідусіль» (випереджальне завдання для дівчат)
Анорексія — хвороба, що характеризується критичним зниженням маси тіла, часто небезпечним для життя. Анорексія проявляється «добровільним» схудненням. Людині здається, що її маса надмірна, і вона починає виснажувати себе всілякими дієтами. Особливо це притаманно дівчатам-підліткам. Хвороба супроводжується схудненням, зникненням апетиту, відразою до їжі. Часто виникають украй патологічні типи поведінки, наприклад, провокування блювоти, приховування їжі, надмірні виснажливі фізичні вправи, навіть зловживання проносними, сечогінними засобами та засобами, що пригнічують апетит.
Завдання: Оцініть дії людини, яка свідомо піддає ризику своє здоров’я.
3. Надмірне харчування. Негативно впливає на організм не тільки недостатнє та неповноцінне, а й надмірне харчування. У цьому разі утворюються проміжні продукти обміну, шкідливі для організму, і, в першу чергу, для печінки. Надмірна маса тіла (ожиріння) негативно впливає на підшлункову залозу, що з часом призводить до виникнення цукрового діабету і серцево-судинних розладів. Люди, в яких маса тіла на 30% перевищує норму, живуть на 10—15 років
менше порівняно з людьми, що мають нормальну масу тіла.
4. Етнічні особливості харчування українців(Презентація, випереджальне завдання)
ІV. Закріплення знань учнів (робота в малих групах)
Обладнання та матеріали: ростомір, медичні ваги, мікрокалькулятор, таблиці хімічного складу харчових продуктів та їхньої калорійності.
Хід роботи
І. Визначення повної витрати енергії за добу.
1. Складіть розпорядок дня і підрахуйте енергетичні витрати щодо свого організму, користуючись даними таблиці, де зазначено середні енергетичні витрати за 1 год на 1 кг маси тіла для різних видів діяльності. Наприклад, гімнастика. З таблиці візьміть дані з гімнастики (15,2 кДж), помножте на тривалість роботи (0,25 год) і одержите результат - 3,8 кДж за годину на 1 кг маси. Повну витрату енергії за видом діяльності можна визначити, помноживши одержаний добуток на значення маси учня, наприклад 3,8*50 = 190 кДж і т.д. Повну витрату енергії за добу можна визначити раціональніше: всі витрати енергії за 1 годину на 1 кг маси скласти і одержану суму помножити на масу тіла.
Витрата енергії залежно від навантаження за 1 годину на 1 кг маси тіла
Вид діяльності |
Енергетичні витрати (кДж) |
Читання, писання та інша розумова діяльність |
6,3 |
Прогулянка, ходьба |
11,7 |
Гімнастика, легка фізична праця |
15,2 |
Важка атлетика, важка фізична праця |
23,0 |
Легка домашня робота |
18,5 |
Спокійне сидіння |
5,9 |
Стояння, спів |
8,4 |
Плавання, їзда на велосипеді |
29,7 |
Катання на лижах, ковзанах |
23,0 |
Біг (8 км/год) |
35,6 |
Сон і спокійне лежання |
4,2 |
2. До наведеного прикладу розпорядку дня ви можете вносити корективи. Заповнюючи таблицю, визначте витрати енергії за добу з урахуванням своєї маси тіла.
Ваш розпорядок дня
Вид діяльності |
Ваш вид діяльності |
Тривалість роботи (год.)
|
Витрата енергії за 1год на 1 кг маси (кДж)
|
Повна витрата енергії у (кДж) при масі ___кг
|
Гімнастика Умивання, одягання Їда (сніданок, обід, вечеря) Дорога до школи і назад Заняття в школі Прогулянка Приготування уроків Легка домашня робота Читання книжок, перегляд телепередач Сон Усього |
|
0,25 0,5 1,0
1,0 6,0 1,0 3,0 0,5 1,75
9,0 24,0 |
15,2*0,25=3,8 |
|
II. Визначення індивідуального харчового раціону.
1. Складіть індивідуальний харчовий раціон, користуючись таблицею, де зазначено вміст білків, жирів, вуглеводів та енергетична цінність деяких продуктів харчування (на 100 г продукту) і меню при чотириразовому харчуванні так, щоб на перший сніданок припадало 25% добового раціону, на обід - 35%, на полуденок 20%, вечерю - 15%. Дані занесіть до таблиці.
Режим харчування |
Назва продуктів
|
Маса продуктів (г) |
Енергетична цінність |
Відсоток добового раціону |
Сніданок Обід Полуденок Вечеря Загальна кількість |
|
|
|
|
Додаткові завдання:
ІV. Підсумок уроку
ВИСНОВКИ
Раціональне харчування - один із важливих чинників збереження здоров'я. При такому харчуванні до організму мають надходити різноманітні поживні речовини в кількостях, необхідних для нормальної життєдіяльності.
Недостатнє харчування, як і надмірне, призводить до розвитку захворювань багатьох органів і фізіологічних систем організму.
Дидактична вправа «Дерево рішень». Принципи раціонального харчування …
Оцінювання роботи учнів на уроці, само- та взаємооцінювання
Домашнє завдання: опрацювати § 36 (с. 108-110), відповісти на запитання:
Виконати практичну роботу №5. Антропометричні виміри (с. 279).
Творчі завдання: