Конспект уроку з біології для 8 класу на тему:"внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад і функції. Лімфа. "

Про матеріал

Конспект уроку до підручника "Біологія для 8 класу" загальноосвіт. навч. закл. Соболь В.І.

Мета розробки сформувати в учнів поняття про внутрішнє середовище організму і його гомеостаз.

Містить інтерактивні вправи, що розміщені на сервісі —https://learningapps.org/4389250

Перегляд файлу

Урок № 1

Життя не гірке. Воно солоне.

Як кров і сльози, як океан.

(Олег Денисенко) 

Тема: внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад і функції. Лімфа.

Мета: сформувати в учнів поняття про внутрішнє середовище організму і його гомеостаз; поглибити знання учнів про значення крові; визначити функції і склад крові; розвинути в учнів поняття про кров як про тканину, яка відрізняється від інших тим, що не має власної форми; продовжити формувати понятійний апарат, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати і робити висновки; виховувати компетентну людину,яка вміє цінувати життя в усіх його проявах.

Основні поняття і терміни: внутрішнє середовище організму, гомеостаз,кров, лімфа, тканинна рідина,плазма крові, формені елементи крові, еритроцити, тромбоцити, лейкоцити, фізіологічний розчин.

Обладнання:  таблиця « Кров. Склад крові», підручники, опорний конспект, мультимедійна техніка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:

  1.                Організаційний момент.
  2.            Мотивація навчальної діяльності.

(Учениця зачитує вірш «Країна життя»)

Організм наш мудрий, дивний,

Як велике місто, край.

Ідеальний прогресивний,

Мов комп’ютер, порівняй!

Систем тут різних є багато:

Опорно-рухова, травна,

І гуморальна, й видільна,

І ще нервова – головна.

Важливий орган, величавий,

Керує організмом, править.

У день він б’ється і вночі,

І серцем звуть його усі.

По судинах прямує кров,

В ній кисень їздить мов барон,

А ще поживні речовини,

Всі мінерали й вітаміни.

Еритроцитів тут багато,

І немаленька їхня хата,

Є туту гормони, ці хлоп’ята

Вас змусять плакать, реготати.

Така в житті відповідальна

Система нейрогуморальна.

А кров – то сила вічна, нова

І для людей обов’язкова!

(Учитель повідомляє тему та мету уроку)

  1.        Актуалізація опорних знань.  

Бесіда

— Які системи органів у тварин беруть участь у підтриманні сталих умов життєдіяльності клітин?

— Як відбувається еволюція транспорту речовин у тварин?

(Відповідь. У найпростіших, кишковопорожнинних, плоских червів перенесення речовин здійснюється за рахунок дифузії молекул і руху цитоплазми.

У тварин, що ведуть активний спосіб життя, мають складну будову та інтенсивний обмін речовин, з’явилися спеціальні системи внутрішнього транспорту речовин – кровоносна та лімфатична.

Гідролімфа кишковопорожнинних і нижчих червів, яка є внутрішнім середовищем, за своїм вмістом мало відрізняється від складу навколишнього середовища і є несталою.  У членистоногих, молюсків та інших безхребетних тварин з’являється гемолімфа – рідина, що має відносну сталість складу, транспортує гази і містить дихальні пігменти (крім комах).

П’явки та головоногі молюски мають уже кров і міжклітинну речовину, які відрізняються одна від одної вмістом і функціями. До складу крові входять клітини, дихальні пігменти, білки, інші органічні речовини та мінеральні солі).

  1.         Вивчення нового матеріалу.

Проблемне запитання

— Чому іноді людина, поранена в руку чи ногу, гине навіть тоді, коли її внутрішні органи загалом цілі і здорові?

  1.               Внутрішнє середовище організму його склад.

Організм людини має клітинну будову; клітини можуть жити тільки у рідкому середовищі, з якого вони дістають поживні речовини, кисень і куди виділяють продукти життєдіяльності. Клітини дуже чутливі до температури, хімічного середовища, концентрації солей, газів. Тому клітини мають стикатися з рідким середовищем, яке повинно мати постійний склад, без різких коливань. Одні речовини переходять з крові в тканинну рідину, звідти використовуються клітинами, з клітин продукти обміну виділяються спочатку в тканинну рідину, а потім у кров та лімфу. Що ж становить внутрішнє середовище організму?

Учитель пропонує учням зобразити реалізацію внутрішнього середовища у формі схеми.

 

 

 

(Робота учнів з підручником с.79, охарактеризувати кожну із складових внутрішнього середовища).

  1.               Гомеостаз – сталість внутрішнього середовища організму.

Уперше думку про те, що сталість внутрішнього середовища зумовлює життя і розмноження організмів, 1857 р. висловив французький фізіолог Клод Бернар: «Сталість внутрішнього середовища є обов’язковою умовою вільного життя». У 1932 р. американський фізіолог Волтер Кеннан увів термін «гомеостаз» (від грец. Homoios – однаковий і statis – стан) для визначення механізму підтримки сталості внутрішнього середовища. Гомеостаз забезпечують органи дихання, кровообігу, травлення, виділення, а регулюється він нервовою та ендокринною системами.

— Яку ж біологічну роль відіграє гомеостаз?

Порушення гомеостазу призводить до значних змін у роботі органів і різних захворювань, ось чому важливо слідкувати за такими показниками, як температура тіла, фізико-хімічний склад крові, артеріальний тиск. Усе це має велике значення для діагностики хвороб.

  1.               Кров, її склад і функції.

З давніх-давен люди вважали кров носієм життя і називали її «магічною рідиною». Нею клялися, скріплювали союзи та угоди, кропили землю,щоб одержати багатий урожай. Пройшли сторіччя, і вчені проникли в таємниці цієї дивовижної рідини, вивчили її функції та склад.

(Робота учнів в групах. Завдання і запитання для груп за §18)

  1.               Визначте, скільки літрів крові міститься в організмі людини, вага якої 47 кг, якщо відомо, що на частку крові припадає7% від ваги тіла, а питома вага тіла становить 1,06 г/см3. (Відповідь: 3,1 л)
  2.               Розробіть схему «Склад крові».

(Відповідь схема:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Що таке плазма крові? Який її хімічний склад? (Відповідь: плазма крові – з водорозчинними сполуками. Основні компоненти – вода 90%, солі 0,9%, білки7-8%, жири 0,7-0,8%,  глюкоза 0,12%.)
  2.               Прокоментуйте схему 1.

Схема 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Обговорення результатів роботи в групах).

Загальна кількість крові у нормі у чоловіків – 5,2 л, у жінок – 3,9 л. Через кожну ділянку тіла в середньому за добу проходить 200 тис. л крові. Вся кров поділяється на дві групи:

  1. Циркулює по системі кровообігу – 54%;
  2. Зберігається в кров’яних депо – 46% (селезінка, печінка, шкіра).

У селезінці зберігається до 16% крові, у печінці – 20%, у шкірі – 1-%.  Втрата 1/3 частини крові організмом веде до загибелі.

4 Фізіологічний розчин.

Для нормальної життєдіяльності організму важливий кількісний склад солей плазми, бо вони визначають осмотичний тиск. Надзвичайно важливий і якісний склад цих солей. Ізотонічний розчин хлористого натрію не здатний довгий час підтримувати роботу зрошуваного органа. Серце, наприклад, зупиняється, якщо зі зрошуваної рідини забрати солі кальцію. Те ж відбувається при надлишку солей калію. Розчини, які за своїм якісним складом та концентрацією солей відповідають складу плазми, називають фізіологічним розчином. Мінеральні речовини плазми крові становлять приблизно 0,9%. Виготовлені розчини такої концентрації застосовують для підтримки життєдіяльності ізольованих від тіла органів, а також як замінники крові при її втратах. До них, окрім солей, додають ще глюкозу і насичують киснем.

  1.               Кровотворні органи людини.

(Робота учнів з мал.. 41,42 с.86-87 підручника) 

  1.               Лімфа

Лімфа – безбарвна рідка сполучна тканина. За хімічним складом подібна до плазми крові. Складається з лімфоплазми та лімфоцитів. Утворюється лімфа з тканинної рідини. Розгалужена сітка лімфатичних судин утворює лімфатичну систему. У її різних місцях розташовані лімфатичні вузли, в яких утворюються лімфоцити. Вони відіграють важливу роль в імунітеті. У лімфатичних вузлах знешкоджуються мікроорганізми.

 

  1. Узагальнення вивченого матеріалу.
  1.               Обговорення проблемного запитання, запропонованого вчителем на початку уроку.
  2. Виконання інтерактивної вправи «Знайди слова» до теми: «Внутрішнє середовище організму людини».

—https://learningapps.org/4389250

  1. Домашнє завдання.

1)Опрацювати §17,18,19 с.86-87. 

2)Відповісти на запитання після параграфів.

3)Творче завдання: напишіть невеликий розділ до дитячої енциклопедії про склад і значення крові в організмі.

VII. Підбиття підсумків уроку. 

Вправа зворотний зв'язок.

На сьогоднішньому уроці я зрозумів…

Дізнався…

 

 

 

 

Використана література:

  1.               Біологія: Підручник для 8 класу загальноосвіт. навч. закл./Соболь В.І. – Кам’янець-Подільський.: Абетка, 2016.– 288 с. (книга одного автора).
  2.               Біологічні олімпіади школярів / Ващенко Л.С., Данилова О.В., Макарчук М.Ю., Мотузний В.О.. – Київ.: Генеза, 2002.– 162 с. (книга чотирьох авторів).
  3.               Біологія. Практичний довідник / Волкова Т.І. – Харків.: Весна, 2010. – 366 с. (довідник).
  4.               Біологія: словник термінів / [авт.-уклад. Волкова Т.І.]. – Харків.: Весна, 2010. – 191 с. (словник).
  5.               Кулієва Н.М. Сучасний урок // Біологія. – 2008. – № 14. – С.19-21. (стаття з журналу).

Інтернет-ресурси: 

—https://learningapps.org/

1

 

docx
Додано
8 листопада 2018
Переглядів
7372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку