Конспект уроку з біології для 8 класу. Тема: "Шкіра та здоров'я людини"

Про матеріал

Урок з біології для учнів 8-х класів, інтегрований з матеріалом предмету "Основи здоров'я". Основною метою уроку є розширення життєвих компетентностей щодо особливостей будови шкіри, догляду за шкірою у підлітків. Ознайомлення з основними поняттями - дактилоскопія, зони Захарьїна-Геда, голкотерапія тощо.

Перегляд файлу

Тема. Шкіра і здоров'я.

Мета: ознайомити з основними функціями шкіри, з типами шкіри та чинниками впливу на її здоров'я; дати уявлення про поширені косметичні проблеми підлітків та причини їх виникнення; розвивати навички догляду за шкірою і волоссям, захисту їх від несприятливих погодних умов, здоров’язберігаючу компетентність; виховувати потребу відмови від шкідливих звичок як одну з умов збереження здоров'я.

Наскрізні лінії: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток; здоров’я і безпека, фінансова грамотність.

Компетентності: ключові (вміння вчитися -  спостерігати, аналізувати, робити висновки; інформаційні - вміння осмислювати й використовувати інформацію з різних джерел (мовлення вчителя, однокласників,  результати спостережень);  комунікативні – вміння вільно висловлюватися, оптимально використовувати власні знання та навчальну  інформацію уроку для результативної комунікації;  соціальні – вміння продуктивно співпрацювати  з однокласниками, вчителем.

Форми роботи: фронтальна робота, групова робота.

Тип уроку: інтегрований біологія та основи здоров'я, урок-тренінг.

Обладнання: косметичні засоби для підлітків, аркуш паперу А3, ножиці, клей, кольорові олівці, спікери, маркери, таблиця-схема «Будова шкіри», ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, мікроскоп, мікропрепарат шкіри, мультимедійний супровід, телефон з додатком зчитуванням QR-кодів.

 

Хід уроку

  1. Організація класу
  2. Оголошення теми й мети уроку

Вправа «Візерунок».

Ви маєте набори геометричних фігур, з яких потрібно скласти  речення. На екрані – таблиця ключ до виконання вправи. (У таблиці наведено пояснення щодо того, яке слово (слова) можуть означати окремі фігури).

  1. Очікування результатів навчальної діяльності учнів

Картинки по запросу знак запитання

Учні записують і проговорюють свої очікування до сьогоднішнього уроку

? ? ? ?

  1. Вивчення нового матеріалу

 

Будова шкіри

Учитель: Шкіра – це найбільший орган людини, загальна площа якого в дорослої людини становить приблизно 1,5-2 м2, її маса – 2-3 кг, товщина без клітковини в середньому – 2-5мм.

За малюнком в дорожній карті, учні визначають з кількох шарів складається шкіра та називають і позначають на малюнку: три шари шкіри – зовнішній – епідерміс, власне шкіри – дерми та гіподерми – підшкірної жирової клітковини.

(Учитель демонструє на екрані через мікроскоп мікропрепарат «Шкіра пальця людини»)та аналізує особливості будови епідермісу – двох шарів – зроговілого та росткового. Особливостями цих шарів є те, що зроговілий шар складається з мертвих клітин, що щільно прилягають одна до одної. Щодня з поверхні шкіри злущуються тисячі мертвих клітин, проте вона не тоншає, бо постійно відновлюється.

Картинки по запросу будова шкіри

Учитель: Як називається процес відновлення втрачених або ушкоджених частин?

Учень: Зазначений процес називається регенерація.

Учитель: Другий шар епідермісу називається ростковий, сама назва шару вказує на те, що клітини цього шару постійно діляться та відновлюють верхній шар шкіри. Окрім того в шкірі містяться клітини, що виробляють темний пігмент – меланін,що захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання.

Учень: Другий шар шкіри називається власне шкіра або дерма, звідки і назва науки, що вивчає все про шкіру – дерматологія, а лікар – дерматолог.

Учитель: Дерма складається з щільної сполучної тканини, яка складається з еластичних і колагенових волокон. Волокна надають шкірі еластичності, завдяки чому людина може вільно робити різноманітні рухи.

Учитель пропонує учням перевірити таку властивість шкіри, як еластичність – для цього на тильному боці кисті руки відтягніть її, і як тільки ви її відпускаєте – вона набуває попереднього стану.

У дермі шкіри розташовані різні рецептори – термо, механо та больові, завдяки  яким людина відчуває тепло, дотик, холод, біль. Також у дермі є сальні й потові залози, волосяні сумки, кровоносні та лімфатичні судини.

Найглибший шар шкіри, який складається зі щільних сполучнотканинних пучків, між якими містяться жирові клітини. Жир підшкірної клітковини – це своєрідний запас поживних речовин, які використовуються під час голодування; він захищає організм від охолодження, пом’якшує удари.

 

2. Асоціативний кущ.

Учні записують на стікерах асоціації пов’язані із словом «Шкіра».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Враховуючи особливості будови шкіри учні називають функції шкіри, на стікерах, прикріплених до дорожньої картки учня записують відомі їм функції та прикріплюють навколо надпису «Шкіра», який закріплено на дошці.

Функції шкіри:

  • Захисна
  • Терморегуляційна
  • Рецепторна
  • Дихальна
  • Видільна
  • Обмінна
  • Синтетична
  • Депо крові

Учні коротко характеризують зазначені функції.

Учениця робить повідомлення  на тему «Дактилоскопія»

  1. Робота в групах (на виконання до 10 хв.)

Учитель: Варто знати, що шкіра – відображення стану всього організму. За її станом можна діагностувати здоров'я людини або часткову його втрату чи відсутність, наявність захворювань.

Що впливає на здоров'я шкіри? Даючи відповідь на це запитання прошу вас об'єднатися у групи.

У вигляді піктограми намалюйте правила поведінки, сприятливі для здоров'я вашої шкіри.

Учитель пропонує учням об'єднатися у 5 груп.

1. Учні об'єднуються за відповідними малюночками прикріплені на звороті стільців на яких вони сидять. Об’єднуються у 5 груп (гурмани, спортсмени, шибеники, соньки, мандрівники ):

 

 

гурмани — харчування; 

 

 

 

 

 

спортсмени — фізичні вправи;

 

 

 

 

 

шибеники — паління та алкоголь;

 

 

 

 

 

 

соньки — сон і стрес ;

 

 

 

 

 

мандрівники — кліматичні умови.

 

 

 

 

 

 

2. За допомогою телефонів з програмою зчитування QR-кодів, знаходять відповідну інформацію та готують презентацію про вплив на здоров’я шкіри відповідних чинників. Для презентацій можна використати роздатковий ілюстративний матеріал.

3. Презентації груп, обговорення. («Сходинки до успіху» Коли ваша шкіра буде здоровою? Учні записують відповіді у дорожню карту.)

  1. Повідомлення про результати випереджувального завдання

1. На попередньому уроці учні написали на папірцях тип своєї шкіри і волосся (не зазначаючи імен) склали у дві окремі торбинки. Та підрахували який відсоток учнів має нормальну, жирну, суху, комбіновану або чутливу шкіру. А також відсоток учнів у класі що має нормальний, жирний, сухий і комбінований тип волосся(Учениця презентує результати дослідження).

У шкірі відбувається безліч важливих процесів. До того ж шкіра – це орган, на який постійно впливають різноманітні чинники навколишнього середовища  (температура, сонячне опромінення, шкідливі речовини, віруси, бактерії, гриби. Наслідком цих впливів можуть бути виникнення хвороб шкіри.

2. За випереджальним завданням троє учнів готували повідомлення про догляд за волоссям, як позбутися вугрів та про інші захворювання шкіри. Та презентують виготовленні буклети.

3. Рольова гра «Косметичний салон».

Чи можна підліткам користуватися декоративною косметикою?

Можна, але тільки тією, що призначена для молодої шкіри. Ніколи не користуйтеся кремами з маминої косметички, адже косметика для дорослої шкіри має жирну основу і вам не підходить. Для підлітків розробляють спеціальну косметику. Зазвичай вона не спричиняє алергії. Не раджу вам купувати дешеву косметику невідомих виробників. Пам’ятайте, що це засіб індивідуального користування, не позичайте її навіть найближчим друзям. Дівчатка, які спільно користуються помадою та іншою декоративною косметикою, ризикують обмінятися герпесом та багатьма іншими інфекціями.

1. Учитель презентує два зали салону — жіночий і чоловічий. Відтак передає слово консультантам салону (уявіть, що завітали до салону краси і зараз наші консультанти нададуть вам невичерпну інформацію, як правильно підібрати косметику для дівчат та хлопчиків).

2. Учні, які виконали домашнє завдання, розповідають, як треба підбирати косметику, як нею користуватися.

  1. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

Вправа «Сортування».

Завдання: із запропонованого переліку вибрати косметичні засоби окремо для хлопчиків і для дівчаток, в окрему групу віднести ті, які можуть використовувати підлітки обох статей.

(Мило, зубна паста, ополіскував порожнини рота, шампунь, скраб, гель для душу, дезодорант, лосьйон, молочко для зняття макіяжу, тонік, помада,тіні для повік, туш для вій.)

  1. Підбиття підсумків

Узагальнююче слово вчителя.

- Німецький поет Генріх Гейне говорив: «Єдина краса, яку я знаю, - це здоров'я». повноцінний сон, достатня кількість води, овочів і фруктів у щоденному раціоні, позитивні емоції, здоровий спосіб життя збережуть і покращать не тільки стан вашої шкіри, а й загальне самопочуття. Будьте здорові!

  1. Домашнє завдання

Основи здоров'я: скласти план на щодень «Мої справи для здоров’я»; Біологія: Проект «Вплив загартовування на стан шкіри»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костиря Юлия
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
5 березня 2018
Переглядів
2610
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку