ОПОВІДАННЯ
СКРИНЬКА ЦІКАВИХ І ПОВЧАЛЬНИХ ІСТОРІ
ОЛЕКСАНДР КОПИЛЕНКО «ХОРОБРЕ КОШЕНЯ»
Мета: дати учням поняття про оповідання, про особливості цього художнього твору; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення учнів; розширювати їх світогляд; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Поросятко тупориле
Із курчатком говорило.
Говорило:
— Пройдем двором.
Пройдем двором —
Поговорим —
Розказало поросятко,
Як в городі зрило грядку.
Г. Бойко
2. Робота над чистомовкою
Чі-чі-чі — сидить кіт на печі.
Ла-ла-ла — миша від нього втекла.
Енько-енько-енько — в нірку вскочила швиденько.
Та-та-та — сміється з нашого кота.
3. Складовий аукціон
Ча — (час, часник, чай, чайка, чари...)
Чо — (чоботи, чоловік, чорний, чоло...)
Че — (черевик, червень, чернетка, чесність...)
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Ти — мені, я — тобі»
Учні ставлять одне одному запитання до прочитаних творів з літературної скарбниці.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий цікавий розділ. Прочитайте його назву.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснення вчителя
— Невеликий за обсягом художній твір, написаний прозою, називають оповіданням. У ньому автор описує здебільшого одну подію із життя одного або кількох персонажів. Оповідання можуть бути створені на основі реальних подій, пригодницькі, фантастичні, гумористичні.
2. Виконання завдання зі скриньок оповідань (с. 109)
3. Ознайомлення з біографією О. Копиленка
— Народився Олександр Іванович Копиленко в Констянтинограді на Полтавщині у родині залізничника. Людиною життєрадісної вдачі прийшов Копиленко у літературу в 1920-ті роки. Прийшов, щоб оспівати у своїх книгах багатство душі людської, тайну природи, яку він спостерігав та дуже любив. Перша його книжка для юних читачів «Сенчині пригоди» вийшла в 1928 р. Відтоді письменник до кінця своїх днів багато і натхненно писав для дітей і юнацтва, виявляючи у своїх творах неабиякий хист педагога.
У творах, присвячених дітям, Копиленко багато пише про природу, про тварин, і не тільки тому, що діти, як відомо, найбільше цікавляться життям тварин, а тому, що сам автор, люблячи до самозабуття тваринний світ, уважав, що таку любов треба прищепити кожній людині змалку: тільки та людина, котра знає і вміє любити тварину, може бути порядною, шляхетною, доброю та доброзичливою — так уважав Олександр Іванович.
4. Опрацювання оповідання О. Копиленка «Хоробре кошеня»
1) Виразне читання оповідання вчителем.
— Які картини поставали у вашій уяві під час слухання оповідання?
2) Словникова робота.
Роздере паща
обійшло ганочку
неймовірна мандрує
холоднувато подержавши
ризикованим полювання
— Читання слів «луною» за вчителем; скоромовкою в парі.
Фізкультхвилинка
3) Читання оповідання учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Від чийого імені веде розповідь автор?
— Який випадок описано у творі?
— Як усе почалося і чим закінчилося?
— Що викликало в автора хвилювання? Прочитайте.
— Що цікавого письменник розповів про собаку?
— Прочитайте речення, в якому містяться наукові відомості про собак.
— Чи дійсно, на вашу думку, кошеня було хоробрим? Яким виявився Гопак?
— Поясніть значення приказки: «Живуть, як кішка з собакою».
— Чи відповідає вона змісту оповідання Олександра Копиленка?
— Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням. Придумайте до нього свою назву.
5) Гра «Хвиля».
Ведучий задає «тон» і «темп» гри. Оповідання читається так, нібито хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яким оповіданням ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Що нового дізналися з цього оповідання?
— Що вас найбільше вразило?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
За допомогою виділених у тексті слів скласти план і переказати оповідання.