Мета: удосконалювати діалогічне мовлення; розвивати увагу, пам'ять, швидкість мовлення; навчати дітей давати характеристику дійових осіб; виховувати бажання бути чесним.
Навчальні цілі : учень/учениця називає героя, героїв (персонажа, персонажів/ дійову особу, дійових осіб ) твору; розрізняє позитивні й негативні вчинки персонажів знаходить у тексті опис зовнішності персонажа, факти про його вчинки , події, які з ним відбуваються; пояснює слова, які допомагають точно уявити те, про що йшлося у творі; розповідає про особливості побудови казки: традиційний зачин, кінцівку, повтори; визначає й називає героїв казок про тварин; передає це голосом під час читання, інсценування; висловлює елементарні узагальнені оцінні судження.
Обладнання: відео, ілюстрації лисички та їжачка, роздатковий матеріал, маски.
Тип уроку : ознайомлення з новим твором.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи на уроці
1.Привітання
- Продзвенів дзвінок. Починаємо урок.
-Сідайте ,будь ласка.
- Мене звати Анжеліка Михайлівна. Я рада бачити вас на уроці літературного читання. Подивіться один на одного ,посміхніться ,побажайте добра , успіху, доторкніться долоньками один до одного.
2.Аутотреніг
А тепер давайте всі разом налаштуємося на плідну роботу на уроці.
Повторюйте за мною.
Я-учень.
Я ходжу до школи ,щоб вчитися
Мене навчають цікаво
Я все розумію
Я хочу багато знати
3.Очікувані результати
- Подумайте і скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( щоб урок був цікавим, казковим, навчальним ,веселим , світлим ,загадковим)
- Для того, щоб справдились ваші очікування, якими на уроці повинні бути ви ? (дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
-Які казки ви ще знаєте?(«Вовк і семеро козенят» , «Лисичка і журавель»)
- Які бувають казки? (Народні, авторські , літературні).
- Про що розповідається в казках? (про тварин, про життя людей, вигаданих істот…)
Казки бувають про тварин, соціально-побутові (про людей) та чарівні казки (про вигаданих істот та персонажів)
Казка — це вигадана історія зі щасливим кінцем і обов’язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутні чари і різні неймовірні у звичайному житті пригоди. Недоступне стає доступним, нереальне реальним.
Саме тому казки люблять і діти, і дорослі. У кожного народу є свої казки з їх особливостями — національними героями, побуту. У кожній казці є головні герої, за пригодами яких ми спостерігаємо.
2.Відгадування загадок
• В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка,
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі — намистинки.
Здогадався, мабуть, всяк,
Що зовуть мене. (їжак).
• В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має, їй на місці не сидиться,
А зовуть її. (лисиця).
- Молодці!
- Отож, сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з казкою «Лисичка та їжачок».
IV . Робота над текстом
- Спочатку ми переконаємось, чи всі слова з цієї казки вам знайомі
Невдале – погане.
Позирає – розглядає довкола, дивиться.
Тугіше – щільніше.
Потупав – пішов.
Солодкими оченятами — улесливо, нещиро дивиться.
2. Зразкове читання тексту вчителем
3. Бесіда після першого читання з метою перевірки враження та усвідомлення змісту прочитаного.
- Отже, про кого йдеться в казці? (Про лисичку і їжачка)
- Чи сподобалася вам казка?
Кінезіологічна вправа
- Маю цікаве завдання для відпочинку, але вам слід бути дуже уважними.
4. Читання казки учнями вголос
— Як слід читати слова лисички? (Улесливо) їжачка? (Упевнено)
5. Бесіда за текстом
— Який настрій мала Лисичка?
— Чому вона була невдоволеною?
— Чому змінився настрій Лисички під час зустрічі з їжачком?
— Що зробив їжачок після привітання? Чому згорнувся клубочком?
— Що запропонувала йому Лисиця?
— Чому він їй не повірив?
— Як ви гадаєте, чи справді їжак бачив виводок тетеревенят?
— Чому ж він обманув Лисицю?
6. Мовчазне читання учнями казки із завданнями.
— Простим олівцем позначте слова автора, лисички та їжачка.
7. Аналіз казки з елементами вибіркового читання.
-Звідки поверталася лисичка і який настрій вона мала?
-Чому змінився її настрій після зустрічі з їжачком?
-Що зробив їжак? Чому?
-Чому їжак їй не повірив?
-Навіщо він обманув лисичку?
8. Перегляд казки (відео)
9. Інсценізація казки.
10. Мовно – логічне завдання.
1) З'єднати слова – характеристики героїв з малюнком.
Улеслива хитра розумний винахідливий
Підступна зла кмітлива дотепний
Фізкультхвилинка
Раз — підняти руки вгору,
Два — нагнутися додолу.
Три, чотири — прямо стати,
Будем знову працювати.
11. Вправа для розвитку навички читання
1). Гра «Упіймай помилку»
Учитель читає текст з помилками, учні плещуть у долоні, коли їх чують.
12. Робота над прислів'ями
— Прочитайте прислів’я, роз’єднуючи окремі слова. Більшевірсвоїмочам,ніжчужимречам. Наязицімедок,анадумцільодок.
— Поясніть, як ви розумієте ці прислів’я?
— Чи розкривають вони тему казки?
V. Підсумок уроку
— Яку казку читали?
— Чи є в неї автор?
— Чого вчить нас ця казка?
VI. Домашнє завдання
Читати казку, відповідати на запитання у підручнику. Уміти характеризувати героїв.
1