Конспект уроку з фізики для 10 класу на тему "Властивості рідин, газів і твердих тіл. Урок закріплення знань учнів, розвитку навичок розв'язування задач, логічного мислення,
1
10 клас.
Тема. «Властивості газів, рідин та твердих тіл».
Мета: закріпити знання учнів із теми «Властивості газів, рідин і твердих тіл»,
навички розв’язування розрахункових задач; розвивати логічне
мислення, уміння пояснювати явища навколишнього середовища,
застосовувати знання в нових ситуаціях; формувати навички
колективної роботи учнів у поєднанні із самостійністю; виховувати
почуття любовідо навколишнього середовища, поглиблювати інтерес
до знань.
Тип уроку: урок-змагання.
Обладнання:штатив, колба, затискач, спиртівка, лід, вода, пробірка,
картопля, дріт, гиря, 2 тарілки, мило, губка, папір, гумова
кулька, цукор,віск.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
Завдання: Чи кипітиме вода в каструлі, яка плаває в іншій каструлі з киплячою водою?
2. Перевірка знань:
а) фронтальне опитування;
б) короткочасна письмова робота, робота біля дошки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами тему закінчили вивчати
І кожен з вас, надіюсь буде знати
Властивості газів, рідин, твердих тіл –
Чимало для цього доклали зусиль.
Ви знаєте, чом випадає роса
І легше чому зранку косить коса,
Вода – рідина, але й тверда буває,
Чому взимку іній дерева вкриває,
І навіть, коли треба одяг попрати,
Навіщо туди порошок насипати,
І що капілярною трубкою зветься,
І звідки в рослинах водичка береться.
А легко невже переплавити сталь?
Із чого отримують люди кришталь?
Усі ці знання вам в житті пригодяться,
Уміння і навички вам знадобляться.
Тож знайте, щоб краще життя це прожити,
Нам треба закони природи учити.
Сьогодні ми з вами проведемо урок змагання, протягом якого закріпимо набуті знання, уміння й навички з теми «Властивості газів, рідин і твердих тіл». Мені дуже хочеться, щоб ви доклали максимум зусиль, пригадали все, що ми вивчали протягом багатьох уроків, бо ці знання вам знадобляться не тільки у школі, а й у повсякденному житті. Адже фізика – це наука про природу, а знання її законів допомагає нам жити. Отже, починаємо працювати. Вас об’єднано у три команди:
Урок проходитиме у формі змагання, а ваші відповіді оцінюватиме журі.
І завдання. «ЗАКІНЧІТЬ ВИСЛОВЛЮВАННЯ»
Кожній команді надається можливість доповнити й розкрити 10тверджень і понять із даної теми. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Учитель. Молодці, добре впоралися із завданням. Але ви всі знаєте, що фізика – наука не тільки теоретична, а й практична, і всі її закони були доведені вченими-фізиками в ході проведення експериментів.
ІІ завдання. «ПОЯСНІТЬ СУТЬ ЕКСПЕРИМЕНТУ»
Кожна команда вибирає собі завдання й після демонстрації досліду, яку виконує лаборант,пояснює його.
Кулясту колбу заповнили водою, довели до кипіння. Припинили підігрівання й закрили колбу гумовим корком. Перевернули колбу догори дном і, підставивши під неї посудину, полили холодною водою зі склянки. Вода в колбі закипіла знову.
Пояснення: охолоджувалася не тільки вода, а й стінки колби. Унаслідок цього водяна пара, що була в колбі, частково сконденсувалася. Це спричинило падіння тиску в колбі, тому вода й закипіла.
Обидва кінці скляної трубки завдовжки 15 см закрили пробками із картоплі. За допомогою спиртівки нагріли середину трубки, і пробки через деякий час вилетить.
Пояснення: повітря в трубці нагрівається за сталого об’єму, тому його тиск збільшується. Щойно сила різниці тисків повітря в трубці й атмосферного повітря стає більшою за силу тертя спокою між пробкою й трубкою, повітря розширяється й виштовхує пробки.
Напередодні уроку заморозили півлітрову пластикову пляшку води. Зрізали частину пляшки, щоб лід був відкритим, та закріпили її на штативі. Підвісили на дроті діаметром 0,3 мм гирю масою 3 кг. Через деякий час дріт вплавиться в лід, але зняти його неможливо, бо вода замерзла над дротом. Поступово дріт повністю проплавлює лід.
Пояснення: під тиском дроту відбувається плавлення льоду. Процес танення льоду пов’язаний із поглинанням тепла, яке забирається від навколишнього середовища, зокрема й від води над дротом. Це призводить до того, що вода над дротом замерзає.
ІІІ завдання. «ЗНАЙДІТЬ ПРАВИЛЬНУ ВІДПОВІДЬ»
Кожній команді потрібно розв’язати задачу, а її відповідь буде «путівкою» в наступний тур.
На скільки подовжиться сталевий дріт завдовжки 2 м і діаметром 0,4 мм під дією вантажу вагою 20 Н? (Відповідь: 1,45 мм.)
Корковий кубик, ребро якого – 2 см, плаває на поверхні води. Визначте силу поверхневого натягу, яка діє на корок, вважаючи змочування повним. (Відповідь: 5,8 мН.)
Визначте діаметр алюмінієвого стрижня, до якого підвішена люстрамасою 250 кг, якщо запас міцності стрижня – 4. (Відповідь: 1,6 см.)
На дошці прикріплені аркуші з неправильними та правильними відповідями до задач, на зворотному боці «правильних» містяться надписи: «Взаємодії тіл», «Капілярні явища», «Види деформації твердих тіл».
Учитель. Кожна команда розв’язала задачу з даної теми, а аркуші з правильними відповідями містять ваші наступні завдання.
IV завдання. «ПРИКЛАДИ ІЗ ЖИТТЯ»
Учням за допомогою запропонованих матеріалів потрібно показати та довести суть явища:
Обладнання: 2 тарілки, шматок мила, папір, склянка з водою, губка, надувна гумова кулька.
Можливі демонстрації:
У тарілку налити трішки води, покласти аркушик паперу та притиснути його – через деякий час аркушик не можна відірвати від тарілки.
Намочити мило й притиснути до тарілки – через деякий час їх важко буде роз’єднати.
У тарілку налити води та покласти аркушик паперу. Завдяки капілярам папір намокає, а води в тарілці меншає.
У тарілку налити води та покласти губку. Завдяки капілярам губка вбирає всю воду з тарілки.
Надути гумову кульку й показати види деформації – розтягу, кручення, згину.
Учитель. Ось іще з одним завданням ви впоралися. Усі команди правильно показали суть явищ і довели, що всі закони фізики нерозривно пов’язані з нашим щоденним життям. Ви вже дорослі й неодноразово замислювалися над тим, ким стати в майбутньому, куди піти навчатися. Хтось із вас мріє бути медиком, хтось – педагогом, а є й такі, хто хоче пов’язати своє життя з криміналістикою, яка теж тісно межує з фізикою. Саме для останніх я пропоную наступне завдання.
V завдання. «СЛІДСТВО ВЕДУТЬ ШЕРЛОК ХОЛМС ТА ДОКТОР ВАТСОН»
Для проведення конкурсу запрошуються по два учасники з кожної команди. Їхнє завдання полягає в тому, щоб доповнити та пояснити висновки детективів. Один із пари виконує роль Шерлока Холмса, а другий – доктора Ватсона. Учитель пропонує учням по черзі вибрати картки із завданнями.
Одного разу Шерлок Холмс та доктор Ватсон ішли в гості до друзів. Ще на вулиці Шерлок Холмс сказав Ватсону:
Коли вони зайшли до будинку, детективів зустріла привітна господиня, запрошуючи до кімнати. Доктор Ватсон подякував та промовив:
Шерлок Холмс та доктор Ватсон вкотре проводили розслідування. У ході слідства були оглянуті предмети кімнати, де стався злочин. Підійшовши до столу, Шерлок Холмс зробив висновок:
Одного осіннього ранку відомі детективи Шерлок Холмс та доктор Ватсон прогулювалися околицею міста. Коли вони проходили повз недобудований будинок, Шерлок Холмс зауважив Ватсону:
Повернувшись до свого подвір’я, Шерлок Холмс зауважив:
Учитель здійснює аналіз виконання завдань учасниками «детективного» експерименту та пропонує останнє завдання.
Завдання VI. «ВГАДАЙ, ЩО В ЧОРНОМУ ЯЩИКУ»
Учням пропонуються три «чорні ящики», зверху яких прикріплені характеристики тих речовин, які знаходяться вящиках і які потрібно вгадати.
ІІІ. Підсумок уроку.
Учитель. Ось і закінчується наш урок. Ви добре попрацювали, гарно виконували завдання. Попросимо журі оголосити результати. (Журі оголошує результати змагання, учитель дякує учням за гарні знання, за виконання всіх завдань.) Отже, ви добре засвоїли тему. А ще переконалися в тому, що:
Цікава фізика наука —
З її законами всі ми
В житті стрічаємось усюди
У повсякденному житті,
І щоб усе на світі знати,
Нам треба фізику вивчати.