Конспект уроку з фізики для 8-го класу на тему "Джерела постійного струму"

Про матеріал

Урок-дослідження передбачає роботу учнів в групах зі створення джерела постійного струму за наданою інструкцією. Для презентації учнями джерела струму використовується методика "кубування". При вивченні нового матеріалу подані цікаві історичні факти. Перегляд відео про утилізацію батарейок передбачає виховання екологічної грамотності учнів.

Перегляд файлу

 

Урок – дослідження

Фізика, 8 клас

Тема: Джерела постійного струму.

Мета  уроку:

- Продовжити формувати знання учнів про електричний струм, ознайомити з різними видами джерел постійного струму та перетвореннями енергії,які в них відбуваються;

- Розвивати образне мислення, формувати уміння аналізувати, зацікавленість до вивчення фізики;

- Виховувати шанобливе ставлення до навколишнього середовища, повагу до точки зору іншої людини, пізнавальний інтерес до предмету.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

План уроку:

І.Організаційний момент. (1хв)

ІІ. Актуалізація знань. (4хв)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (2хв)

IV. Вивчення нового матеріалу.(25хв)

1. Установча iнструкцiя.

2. Дослідницька робота в групах.

3. Аналіз дослідницької роботи.

4. Повідомлення теми уроку.

5. Демонстраційний експеримент.

6. Історична довідка.

7. Ознайомлення з теоретичним матерiалом.

8. Перегляд відео сюжету.

V. Закріплення вивченого матеріалу.(10хв)

VI. Домашнє завдання.(1хв)

I. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. (2хв)

Обладнання:

1. Комп’ютерна презентація.

2. Інтерактивна дошка, проектор.

3. Демонстраційні прилади.

4. Матеріали для фронтального експерименту.

5. Кубик Рубіка 4шт.

Хід уроку

Супровід уроку

I. Органiзацiйний момент.

Взаємне привітання вчителя та учнів, перевірка підготовки до уроку.

II.Актуалізація знань

Для того щоб продовжити вивчати електричний струм нам необхідно повторити попередній матеріал. Для цього ми дамо відповідь на 12 питань, які знаходяться за пазлами.

  1. Які два види зарядів існують у природі?
  2. Як взаємодіють між собою додатній та від’ємний заряди?
  3. Чи є повітря провідником?
  4. Чому кабелі, які прокладають у землі, вкривають ізоляцією?
  5. Які дії струму ви знаєте?
  6. Яким вимогам повинен відповідати матеріал для виготовлення розеток та вимикачів?
  7. Чому метали добре проводять електричний струм?
  8. Як називається найменша заряджена частинка?
  9. Наведіть приклад використання напівпровідників.
  10. Що називається електричним струмом?
  11. У яких побутових пристроях використовується теплова дія струму?
  12. Які умови необхідні для існування струму?

З ваших відповідей склалася загальна картина ваших знань.

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

     Фізика це наука , яка вивчається не тільки головою, але і руками.  Видатний китайський філософ Конфуцій свого часу висловив таку думку: « Я чую і я забуваю. Я бачу і я пам’ятаю. Я роблю і я розумію»Сподіваюсь, що цей вислів    надихне вас на плідну працю.

IV.  Вивчення нового матеріалу

Ви будете винахідниками : з допоміжних речей треба створити пристрій згідно інструкції та презентувати його. Для презентації у вас є алгоритм, розташований на поверхнях кубика.

 Робота в групах(групам видається відповідне обладнання)

  1. Скласти джерело струму з яблук , пластин з міді та цинку, під’єднати  діодну лампу.
  2. Скласти джерело з картоплин, пластин з міді та цинку та під’єднати лампу.
  3. В ємність з розчином солі та води занурити пластини міді та цинку, під’єднати лампу.
  4. Монети з міді та алюмінію скласти стовпчиком, між ними розташувати картон, змочений у розчині солі. Перевірити чи є струм мультиметром.

У вас добре вийшло.

Кожна група презентує свій пристрій за планом:

 - опиши це

- порівняй це

- добери асоціації

- проаналізуй

- як його використати

- «за» або «проти»

Передбачаються відповіді:

1 група – винахід складається з фруктів, у яких є кислота, та металів;  мідь з цинком не повинні дотикатися;  схоже на потяг з вагонами;  напругу дає не велику;  можна застосувати туристам в яких зіпсувалися батарейки, а треба ввімкнути фонар; на жаль яблука не можна потім з'їсти.

2 група – картоплини використані тому, що в них рідина яка проводить заряди; багато займає місця;  напругу дає не велику;  нагадує намисто;  військові могли  за необхідності використати таке джерело, бо картопля в них завжди є та й мідь з гільз також.

3  група – будь який господар або моряк може використати розчин солі у воді для створення джерела; воно схоже на ; не зручно, бо вода може вилитися та пластини не закріплені.

4 група – цей пристрій схожий на  «наполеон»; недолік в тому, що дуже мала напруга, складно втримати у купі монети, не зручно під’єднувати       споживача; зробити може учень який цікавиться фізикою.

Повідомлення теми уроку.

- Яку загальну назву можна дати вашим винаходам?

Передбачаються відповіді:

-Джерела постійного струму

Вчитель. Вірно. Будемо вивчати їх будову, історію створення та застосування.

- Як ви вважаєте: яка енергія перетворилася в електричну в ваших джерелах?

Передбачаються відповіді:

-Хімічна

 Добре, а які ще Види енергій ви знаєте?

Передбачаються відповіді:

- Теплова, світлова, механічна

 Ці види енергій також можна перетворити на електричну.

Вчитель демонструє роботу електрофорної машини

Розглянемо будовуелектрофорної машини – це пристрій, складається з  двох дисків, за рахунок тертя на них утворюються заряди різних знаків. Диски з'єднані з електродами, при наближенні електродів між ними проскакує блискавка – короткочасний електричний струм.

Учням пропонується узагальнити: за рахунок якої енергії виникає електричний струм?

Передбачаються відповіді:

  • Механічна енергія спричинена тертям наелектризовує електроди.

Вчитель демонструє роботу термоелементу.

Інший пристрій - Термоелемент складається з двох дротів з різних металів ( мідь і вісмут ) зпаяних між собою. При нагріванні в місці з'єднання, спостерігається відхилення стрілки гальванометра, що свідчить про існування струму.

Учням пропонується відповісти: яка енергія перетворюється в електричну і що відбувається з електронами під час нагрівання?

Передбачаються відповіді

  • Теплова енергія збільшує швидкість руху атомів у металах.

В сонячних батареях енергія Сонця перетворюється на електричну.

Вчитель робить загальний висновок:

У джерелах струму за рахунок сил неелектричного походження відбувається поділ заряджених частинок, в результаті чого полюса виявляються протилежно зарядженими «+» і «-».Такі позначення ви можете бачити на будь-якому джерелі.

Учням пропонується записати у зошит означення джерела постійного струму та види енергії, за рахунок яких утворюється  електричний струм.

Історична довідка.

Багато століть поспіль інформація передавалася під час листування. І до нас дійшли декілька листів видатних вчених минулого. Кому з вас прийшов лист?

Учні читають листи:

  1. За календарем 1660 рік. Магдебурський бургомістр і вчений Отто фон Геріке побудував першу електричну машину. Вона складалася з сірчаної кулі, яка оберталася навколо залізного стрижня. Для отримання електрики Геріке обертав кулю, натираючи її рукою. Машина була здатна притягувати та відштовхувати легкі тіла.
  2. Дружина Луіджі Гальвано захворіла. Лікарі порадили їй вживати суп з жаб′ячих лапок. Щоб зробити приємне дружині Гальвано власноруч готував страву і помітив, що торкаючись скалпелем жаб′ячих лапок, їх м′язи скорочувались. Гальвано помітив, що коли замінити скальпель дротами з міді та цинку, явище спостерігається чіткіше. Він назвав це «тваринною електрикою».
  3. Алессандро Вольта зацікавився відкриттям Гальвано і продовжив досліди. Експерименти він проводив на собі: одну монету клав під язика, а іншу зверху та з′єднував їх дротом. Вольта відчував кислий смак , він знав що це смак електрики. Завершилися досліди у 1799 році створенням першого джерела неперервного електричного струму. Джерело складалося з мідних та цинкових кружків, які були розділені шматочками тканини, змочених водою або кислотою. Прилад був вперше презентований на засіданні Лондонського королівського товариства у 1800 році, та був названий «Вольтов стовп». Сам Вольта називав його  гальванічним елементом на честь Гальвано.
  4. В 1839 році німецький фізик Роберт Бунзен замінив мідну пластину угольним стрижнем, зануреним в азотну кислоту. А потім паризький хімік Лекланше створив дешевий та зручний елемент, в якому також є циліндрична цинкова пластина та угольний стрижень, обидва занурені у розчин нашатирного спирту.

Вчитель:  Які вони сучасні джерела?  Гальванічний елемент складається з цинкового корпуса, угольного стрижня та пасти.

Інше джерело – акумулятор складається з окремих ємностей заповнених лужним розчином, в які занурені електроди. Зверніть увагу: На кожному джерелі  позначаються полюси символами   «+» та    «–» . Не треба з’єднувати полюси коротким провідником, тому що батарейка псується, навіть може вибухнути.

 Згадайте: в яких пристроях використовуються джерела постійного струму?

Передбачаються відповіді:

-пульти, годинники, ліхтарі, електро інструменти, мобільні телефони, автомобілі.

Назвіть приблизно кількість батарейок , які ви використовуєте вдома.

Передбачаються відповіді:

  • Близько 10 батарейок.

 А що ви зробили з вживаними?

Передбачаються відповіді:

  • здали на утилізацію.

Добре, але не усі це роблять, тому треба нагадувати за допомогою засобів інформації.

Відео про утилізацію батарейок. ( 2,5 хв.)

 Сподіваюсь інформація з відео змусить нас бути більш свідомими захисниками навколишнього середовища та відповідальними громадянами.

V. Закріплення матеріалу.

Який пристрій можна вважати джерелом постійного струму?

Хто з вчених винайшов перше джерело струму?

З чого складається гальванічний елемент та акумулятор?

Де накопичуються заряди?

Чому не треба з’єднувати полюси батарейки на пряму?

Чому не можна викидати в смітник вживані батарейки?

VI. Оголошення домашнього завдання: П.25, стор. 135 експериментальне завдання.

VІI. Підведення підсумку уроку.

Рефлексія.

Яке враження у вас залишилося після уроку?

Що було складно для розуміння?

Які з отриманих знань знадобляться у повсякденному житті?

 

 

 

 

 

 

Різнокольорові пазли з номерами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кубик Рубіка (на гранях написано етапи презентації)

 

 

 

 

 

 

 

Виступ представників груп

( презентація винаходу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 1

Тема та мета уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 2

Електрофорна машина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 3

Термоелемент

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 4

Сонячні батареї

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 5

Означення джерела струму. Види енергії

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 6

Отто фон Геріке

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 7

ЛуіджіГальвано

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 8

Алессандро Вольта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 9

Роберт Бунзен

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 10

Будова гальванічного елемента

Слайд 11Акумулятори

 

 

 

 

Слайд 12

Застосування джерел струму.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку