Конспект уроку з фізики у 9 класі
Тема: Світлові явища
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми „Світлові явища”, закріпити вміння учнів застосовувати набуті знання до роз”язку задач, розвивати в учнів уміння працювати в групах, виховувати відповідальність за доручену справу, розвивати логічне мислення, спостережливість, формувати інтерес до предмету та культуру усного мовлення
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Обладнання: „чорні ящики”, калейдоскоп, плоске дзеркало, дидактичний матеріал.
Епіграф
„Світло-це саме темне „п”ятно” в фізиці”
/студентський гумор/
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчання, повідомлення теми та завдань уроку.
На уроці ми спробуємо узагальнити та систематизувати ваші знання по темі: „Світлові хвилі”. Урок буде проходити у вигляді гри-змагання. У ході підготовки клас було поділено на 3 групи-команди, в кожній є командир, він допоможе мені з вирішенням питання оцінки. При обговоренні питань йому краще з”ясувати хто і як працює. А так, як на уроці у нас є гості, то вони будуть членами жюрі. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал, неповна в 0,5 бала, неправильна-0 балів.
ІІІ. Узагальнення і систематизація теоретичних знань з теми.
1.Розминка. Кожна команда отримує по 2 питання з теми:
І команда
1. Закон прямолінійного поширення світла.
2. Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів
ІІ команда
ІІІ команда
ІУ. Застосування знань з теми до розв”язування якісних і розрахункових задач
Завдання І капітану
Що таке „шапка-невидимка”?
Внесіть чорний ящик. Ви хочете розкрити таємницю цього „чорного ящика”. Відкрий його. Відкриває, в ньому картинка-етикетка зі словами: „Даремне стараєшся, все одно не побачиш. На те я і невидимка”
А тепер поговоримо про фізичну основу теорії невидимок. Багато з вас читали роман Г. Уельса „Людина-невидимка”, де героєм була невидима людина-Грифин.
Питання:
1) В якому випадку тіло, яке поміщене в середину прозорого матеріалу, буде невидимим?
2) Чи міг бути зрячим Грифин?
Завдання ІІ капітану
Назви прилад для миттєвої зйомки. Внесіть чорний ящик. Відкрий його. /Побудований він так: на внутрішній стороні його кришки прикріплене плоске дзеркало, а поряд написано „ У нас невдалих знімків небуває”.
Підпис: Фотограф-майстер.
На зовнішній стороні кришки написані слова „Підніми кришку, одержиш свій портрет”.
Питання:
1)Де ще крім „нашого фотоапарата застосовують плоскі дзеркала із якою метою?
2) Які особливості має зображення предмета в плоскому дзеркалі?
Завдання ІІІ капітану
Назви прилад, про якого написано такий вірш
„Смотрю- и что в моих глазах?
В фигурах разных и звездах
Сапфиры, яхонты, топазы,
И изумруды, и алмазы,
И аметисты, и жемчуг,
И перламутр- все вижу вдруг!
Лишь сделаю рукой движенье-
И новое в глазах явление!
Внесіть чорний ящик. Відкрий його. Відкриває в ньому іграшка-калейдоскоп.
Питання:
1) Із чого складається цей прилад?
2) Яке його призначення?
3. Швидкісні перегони. Самостійна робота
А почати я їх хочу із уривку казки В.Катаєва „Цветик-семицветик”
„З цими словами бабця зірвала з грядки і дала дівчинці Жені дуже красиву квітку, схожу на ромашку, на якій як у спектрі з райдужним чергуванням кольорів підряд були сім прозорих листочків, кожен іншого кольору: жовтий, червоний, зелений, синій, оранжевий, фіолетовий, голубий.
Питання:
„Чи відповідає чергування кольорів листочків квітки із кольорами спектру Ньютона?”
А сьогодні до нас завітали: „цветики-трьохцветики”
Кожен листочок розрахункова задача з вивчених тем: по рівнях. За розв’язок якої:
Червоний-10-12балів
Розовий- 6-9 балів
Білий – 1-6 балів
Учні кожен бере собі листочок і виконує самостійну роботу.
Команда, члени якої перші виконають задачі отримує додатковий 1 бал, другі-0,5 балу, треті-0 балів.
5. Пісенно-літературний конкурс.
Вірші, загадки, пісні, прислів’я, приказки про світлові явища.
1. Чого в шафу не сховаєш? (Промінь світла)
2. Покажіть, що лежить на землі і його не зафарбувати, не зіскребти, не завалити. (Тінь
ІУ. Підведення підсумків вивчення теми та оцінювання знань учнів. Д/З