Розробка уроку з фізики для 9 класу (підготувала вчитель Оленич Алла)
Тема. Відбивання світла. Закони відбивання світла. Плоске дзеркало
Мета: розширити й поглибити знання учнів про світлові явища; сформувати поняття відбивання світла та зображення предмета в плоскому дзеркалі; розвивати критичне мислення; виховувати уважність учнів , вміння працювати колективно, робити самостійно висновки.
Тип уроку: формування нових знань
Хід уроку.
І. Організаційний момент
З яким настроєм ви прийшли на урок? (намалюйте смайлик на полях у зошиті)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Прийом «Бліц- опитування» метод «Мікрофон»:
Інтерактивна вправа «Третій зайвий»
1.Зорі, Сонце, Місяць.
2.Багаття, полум’я свічки, полярне сяйво.
3.Блискавка, лампа денного світла, факел.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Проблемне запитання»
Ознайомившись із матеріалом нашого уроку ви зможете відповісти на дане запитання.
На минулому уроці ми встановили, що в однорідному середовищі світло поширюється прямолінійно. А як поводитиме себе світловий промінь, дійшовши до іншого середовища.
Фізичний експеримент.
Демонстрація за допомогою оптичного диска поведінки променя, що падає на скляну пластинку. Учні помічають, що промінь частково проходить крізь пластинку, а частково відбивається.
ІV.Повідомлення теми і завдань уроку
V. Вивчення нового матеріалу
За допомогою дослідів з оптичним диском, показуємо учням, що кут падіння дорівнює куту відбивання, при зменшенні кута падіння зменшується і кут відбивання, при збільшенні – збільшується.
Формулюємо та пояснюємо другий закон відбивання.
Історична довідка:
Закони відбивання світла установив давньогрецький вчений Евклід ще в ІІІ ст. до н.е.
Демонструємо й пояснюємо оборотність ходу світлових променів.
(Учні в зошитах виконують відповідні малюнки)
Метод «Снігова лавина»: один учень починає давати характеристику зображення інший продовжує і т.д. Потім робимо колективно висновки:
а) зображення предмета дорівнює за розміром самому предмету;
б) зображення предмета розташоване на тій самій відстані від дзеркала, що й предмет;
в) відрізок, який сполучає точку на предметі з відповідною їй точкою на зображенні є перпендикулярним до поверхні дзеркала.
Прийом «Проблемне запитання»
(Чи змінився ваш настрій ? Прошу на полях намалювати смайлик)
Робота в група. Клас ділимо на групи і учні працюють самостійно над матеріалом підручника «Дзеркальне і розсіяне відбивання світла»
Прийом міні-твір «Мої відкриття». Опрацювавши матеріал підручника учні роблять висновки про дзеркальне і розсіяне відбивання світла.
Дають відповідь на поставлене запитання.
VІ. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу
Прийом «Незакінчене речення»
1. Кут падіння променя дорівнює 300, а кут відбивання……
2. Якщо кут між падаючим і відбитим променями дорівнює 900, то кут падіння …..
3. Людина бачить предмет, або його зображення за умови…………….
4. Плоским називають дзеркало…………
5. Причиною розсіяного відбивання є те, ……….
6. Зображення в плоскому дзеркалі є………..
7. Майже не відбивають світло…………
8. Кут падіння збільшили в два рази……….
VІ. Підсумок уроку .Рефлексія
Намалюйте на полях зошита смайлик. Як змінився ваш настрій протягом уроку? (Дуже добре, якщо ваш настрій покращився)
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника по даній темі; виконати завдання №4-5 письмово; записати кілька прислів’їв чи приказок про дзеркало.