Урок "Фізичні змагання"

Про матеріал
Матеріал доцільно використовувати для закріплення вивченого матеріалу за рік або на тижні фізики.
Перегляд файлу

Інтелектуальна шоу-гра «Цікава фізика»

Мета:

навчальна: повторити, узагальнити та поглибити знання учнів з шкільного курсу фізики,;

 розвивальна: формувати вміння роботи з різними формами роботи з фізики, вміння самостійно поновлювати й поглиблювати знання, розвивати логічне мислення, комунікативні здібності учнів, активізувати пізнавальні інтереси, розширювати політехнічний кругозір учнів;

          виховна: виховувати інтерес до вивчення фізики та відповідальне ставлення до дорученої справи.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, завдання гри та відповіді до них, бланки для запису відповідей, секундомір, вода, барвники, олія, аспірин, свічка, папір, нитка штатив, сірники, тарілка, монети, стакан.

Хід гри

 Сьогодні ви присутні на інтелектуальній шоу-грі «Цікава фізика». В залі знаходяться команди, учасники нашої гри.  У грі беруть участь учні 7, 8 і 9  класів.

На сьогоднішніх змаганнях присутнє журі, яке й визначить переможців. Журі має право зняти бали з команди, якщо її учасники або уболівальники порушуватимуть порядок змагань. За кожний конкурс будуть нараховувати бали. Переможе та команда, яка набере найбільшу кількість балів за всі конкурси.

Перше що необхідно це представити команди. Отож капітани представляють свої команди. Шоу-гра складається з 5 турнірів у кожному з яких команди можуть отримувати відповідну кількість балів.

Отож, почали!

Перший тур «Лови сніжок». Кожна команда по черзі предає сніжку команді-супернику. На сніжці є запитання. Відповідати необхідно без роздумів, час обмежений 30 с. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал. (Додаток 1)

Молодці! Ви гідно відповідали на запитання. Просимо журі оголосити результати 1-ого туру.

А тепер я оголошую другий тур «Шерлок Холмс».  Шерлок Холмс завітав до квартири однієї господині, вам представляються ситуації та висновки Шерлока Холмса. Необхідно обґрунтувати та пояснити ситуацію її з точки зору фізики. Турнір розпочинає переможець у попередньому турі у випадку не правильної відповіді право голосу надається команді-суперника. (Додаток 2)

 Молодці! Ви дуже кмітливі. Просимо журі оголосити результати 2-го туру.

 Третій тур «Вгадай за жестами». Команди висувають свого представника, якому надається карточка із словами. Учасник повинен показати своїй команді ,як омога зрозуміліше, слова, які написані на карточці. Кожне відгадане слово – 2 бали. Час обмежений. (Додаток 3)

Молодці! Ви майбутні актори. Просимо журі оголосити результати 3-го туру.

Четвертий тур: «Чоловік чи жінка?»

Запитання для І команди

  1. Хто з українців вперше злітав у космос? (чоловік)
  2. Кому важче визначити колір та відтінок? (чоловік)
  3. У якому сузір’ї знаходиться Полярна зірка?  (жінка, Мала Ведмедиця)
  4. Кому яблуко підказало закон всесвітнього тяжіння? (чоловіку, Ньютон)
  5. Хто вперше сказав, що планета Земля за формою куля? (чоловік, Піфагор)
  6. Секунди та хвилини придумав (чоловік)
  7. Хто був двічі нагороджений Нобелівською премією з фізики та хімії? (жінка, Марія Складовська-Кюрі)
  8. Хто найчастіше отримували Нобелівську премію? ( чоловіки)
  9. Хто з фізиків уперше провів слідство і викрив шахраїв? (чоловік, Архімед)
  10. На честь кого названо одиницю вимірювання енергії? (чоловіка, Джоуль)
  11. У кого вища температура тіла, у чоловіка чи жінки? (чоловіка)
  12. Відкриття руху молекул речовини пов’язане з ім’ям … (чоловіка, Броун)
  13.  Одиниця вимірювання електричного заряду. (чоловік, Кулон)

 

 

 

 

Запитання для ІІ команди

  1. Хто увів термін «фізика»? (чоловік, Арістотель)
  2. Найбільш гаряча  планета Сонячної системи. (жінка, Венера)
  3. Закон, який виражає зв'язок між силою струму, напругою та опором в електричному колі, носить ім’я…. (чоловіка, Ома)
  4.  На його честь названо одиницю вимірювання енергії. (чоловік, Джоуль)
  5. Хто кидав гармати з похилої вежі  в італійському місті Піза? (чоловік Галілей)
  6. Хто вперше отримав Нобелівську премію? (чоловік)
  7. Кого у світі більше, чоловіків чи жінок? (чоловіків)
  8. Ким було побудовано телескоп вперше? (чоловіком, Галілей)
  9.  Ким було відкрито сьому планету Сонячної системи? (чоловіком, Гершелем)
  10. Основоположник космонавтики? (чоловік, Ціолковський) 
  11. Кому належить наступний вислів: «Дайте мені точку опори, і я переверну світ»?  (чоловіку, Архімеду).
  12.  Якому вченому за легендою впало на голову яблуко? (чоловіку, Ньютон)
  13.  Хто автор планетарної моделі атома? ( чоловік, Ернест Резерфорд.)

 

Ви вже напевно здогадалися, що фізика без дослідів неможлива, тому наступний п’ятий тур «Конкурс винахідливих». Кожній команді демонструється по 3 досліди. Командам необхідно пояснити та сказати яке фізичне явище демонструє даний дослід. Максимальна кількість балів 6. (Додаток 4)

Підведемо підсумки нашої гри. Слово надається журі.

Журі оголошує результати. Учасників команд нагороджують грамотами.

 Привітаємо переможців! Сьогодні ви довели, що можете бути помічниками королеви Фізики. Бажаємо всім подальших успіхів, цікавих знахідок, нових відкриттів у вивченні однієї з найважливіших наук про природу - фізики!

 До побачення! До нових зустрічей!

Глядачі, учасники команд, журі діляться враженнями і виходять із класної кімнати

 

Додаток 1. До конкурсу «Розминка»

Запитання  1 команди

  1. Що в перекладі з грецької мови означає слово фізика? (Природа)
  2. Що менше: атом чи молекула? (Атом)
  3. Як у фізиці називають помилку, що утворюється в результаті округлення чи вимірювання?(Похибка)
  4. Яку отримаємо величину, коли шлях поділимо на час руху? ( Швидкість)
  5. Що змінюється під час нагрівання металевої кульки: об’єм чи густина? (об’єм)
  6. Як називається процес взаємного проникнення атомів однієї речовини в іншу? (Дифузія)
  7. Хто, скупавшись у ванні, за легендою, кричав «Еврика»? (Архімед)
  8. Точний прилад серед знаків зодіаку. (терези)
  9. По стеблу рослини, висота якої 1м, повзе гусениця. В день вона піднімається на 4дм, а вночі опускається на 2дм. На який день гусениця буде на верхівці? (4 день)

Запитання 2 команди

  1. Фізика вивчає живу чи неживу природу?(Неживу)
  2. Як називається прилад для вимірювання температури?(Термометр)
  3. Де вага більша: на суші чи під водою? (На суші)
  4. Двоє грали в шахи 2 год. Скільки часу грав кожний?(2 год.)
  5. Як називається спрямований відрізок, що сполучає початкове та кінцеве положення тіла?(Переміщення)
  6. Як називають величину, що дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму? (Густина)
  7. Що спільного між льодом і водою? ( одна речовина)
  8. Це ім’я носив один з численних предків царя Давида. Це ім’я зовсім не рідкісне. Багато з нас його завдяки легенді, згідно з якою на одного з носіїв цього імені впало дещо. (Ньютон)
  9. Десятилітрова посудина наповнена молоком. Маючи банки на 5л і 3л, як відміряти 4л молока? (Відлити двічі по 3л)

 

Додаток 2. Турнір «Шерлок Холмс»

 

  1. Шерлок Холмс увійшов до квартири й почав розмову з господарями. Через хвилину він сказав: “Шановна господине, у Вас на кухні кипить чайник.” Як він це визначив, якщо знаходився в кімнаті, з якої не видно кухні.

(Коли чайник кипить, то його кришка побрязкує завдяки утвореній парі.)

 

2. Господарка дому, де був Холмс, підійшла до дверей і впустила кішку до кімнати. Подивившись на кішку Холмс сказав: “Погода на вулиці погана”. Як він це визначив?

(У холодну погоду  хутро кішки стає особливо пухким, щоб у проміжках між ворсинками було більше повітря.)

 

  1. Щоб швидше остудити каструлю з молоком господарка дому поставила її на лід. Холмс подивився і подумав: “А з фізикою вона не дружить.” Чому в нього виникла така думка?

(У цьому випадку лише нижня частина охолоджуватиметься за рахунок теплопровідності).

 

  1. Була зима. Шерлок Холмс зайшов до кімнати з вулиці. Крізь замерзлі вікна було видно лише  край дороги. “Господарка квартири неекономна ”, - подумав він. Чому Шерлок Холмс зробив такий висновок?

(Вікна квартири замерзли. Значить в простір між рамами проникло з кімнати тепле вологе повітря, дотикаючись до холодного скла, замерзло на ньому. Тобто, вікна не заклеєні.

Додаток 3. Турнір «Вгадай за мімікою»

3 ТУР «ВГАДАЙ ЗА МІМІКОЮ»

Слова для першої команди

Колесо. Швидкість. Лампочка. Термометр. Земля. Холод.

 3 ТУР «ВГАДАЙ ЗА МІМІКОЮ»

Слова для другої команди

Тиск. Сила. Час. Вогонь. Вода. Об’єм.

Додаток 4. Турнір «Конкурс винахідливих»

Виготовляємо фарби

 Приготувати фарби вдома дуже просто. Достатньо змішати трохи борошна, солі, розпушувача і води, та підфарбувати різними барвниками. Фарби можна розвести до бажаної консистенції і малювати. Сохнуть вони, звісно, довго, але в результаті маємо об`ємні та яскраві малюнки. До речі, в давнину малювали тільки такими фарбами.

 

Повітряна кулька і вогонь

 Як часто ми спостерігали за тим, як тріскає повітряна кулька? А чи знали ви, що коли налити у неї води і зав`язати, то кулька не трісне, якщо піднести запалену свічку до того місця, де вода.

Вода має високу теплопровідність. Тому, коли кулька нагрівається, вода перебирає усе тепло на себе, а кулька залишається цілою і неушкодженою.

 Увага! Будьте обережні з вогнем.

 

Пливучий цитрус

 А чи знали ви, що якщо занурити неочищений лимон чи апельсин у посудину з водою, він не потоне. Але коли очистити його від шкірки – він тут же опуститься на дно? У чому секрет?

Шкірка цитрусу менш щільна, ніж сама серцевина, тому містить багато повітря, яке і дозволяє фруктові виринати на поверхню води.

 

Пишемо шпигунський лист

 Наливаємо у стакан молоко та лимонний сік. У нього занурюємо пензлик і пишемо ним щось дуже секретне на папері. Коли розчин висохне, напис зникне. Щоб побачити  його, потрібно попрасувати лист паперу або нагріти його феном.

Лимонний сік та молоко темніють під дією високої температури. Саме так проявиться напис. А ще, у давнину так писали таємні послання, і у книжках теж. Це неодмінно зацікавить дитину.

Лавова лампа

Тобі знадобляться: Сіль, рослинне масло (1 склянка), вода, харчові барвники, невелика скляна банка.

Що потрібно робити: 2/3 банки заповни водою. Додай рослинну олію. Вона буде плавати на поверхні води. Тепер додай харчовий барвник і повільно всип чайну ложку солі. Вийде неймовірно красиве видовище. Баночка стане нагадувати красиві різнокольорові лампи, що продаються в магазинах. Бачив такі?

Пояснюю: Оскільки олія легша за воду, вона плаває зверху. Сіль важча за олію, тому при додаванні її в банку олія разом з сіллю стане опускатися вниз на дно. Коли сіль розчиниться (розпадеться), вона відпускає частинки олії з дна, й останні знову піднімаються на поверхню. Харчовий барвник зробить експеримент більш яскравим і наочним.

Особиста веселка

Виявляється, веселку можна зробити в домашніх умовах! Як? Зараз розповім.

Тобі знадобляться: Ємність з водою (тазик, наприклад), ліхтарик, дзеркало, білий аркуш.

Що потрібно робити: На дно посудини поклади дзеркало. Налий води. Світло ліхтарика направ на дзеркало. Віддзеркалення світла лови на папері. Там (тільки уяви собі) з'явиться справжня веселка.

Пояснюю: Світловий промінь складається з декількох кольорів. Коли промінчик проходить крізь воду, то розколюється на складові частини. Таким чином виходить веселка.

Танець молока

Тобі знадобляться: Жирне молоко, рідкий миючий засіб, харчові барвники, тарілка, ватні палички.

Що потрібно робити: У тарілку налий молоко, додай барвники (по кілька крапель). Занур ватну паличку в миючий засіб і торкнися нею самого центру тарілки з рідиною. Молоко почне... танцювати, а кольори — перемішуватися між собою.

Пояснюю: Миючий засіб вступає в реакцію з молекулами жиру молока, внаслідок чого змушує їх рухатися. Ось чому для експерименту не можна використовувати знежирене молоко.

 

 

 

 

 

 

Протокол підсумків інтелектуальної гри

«Цікава фізика»

1 команда

 

Назва команди

«Атом»

2 команда

 

Назва команди

«Молекула»

  1. «Снігова кулька» (кожна правильна відповідь – 1 бал) Час - по 30 с

 

 

 

  1. Шерлок Холмс (правильна відповідь – 2 бал) Час - по 3 хв

 

 

 

  1. Вгадай за жестами (правильна відповідь – 2 бал) Час - по 2 хв

 

 

 

  1. «Чоловік чи жінка» ( максимально –  3 бали)

 

 

 

  1. Конкурс винахідливих ( максимально –  6 бали)

 

 

 

Підсумкова кількість балів

 

 

 

Команда-переможець

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
21 січня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку