Фізика9
Тема: Лінзи. Оптична сила й фокусна відстань лінзи.
Мета:
Навчальна: Розширити та поглибити знаня учнів про явище заломлення світла та використання цього явища в оптичних системах. Формування понять про різні типи лінз, їх оптичні властивості. Формування знань про формулу тонкої лінзи та початкових навичок побудови зображень, що дає тонка лінза.
Розвиваюча: Розвивати аналітичне та логічне мислення, формувати наукового світогляду та прагнення до пізнання навколишнього світу.
Виховна: Розвиток аналітичного та логічного мислення, формування наукового світогляду та прагнення до пізнання навколишнього світу.
Формування ключових компетенцій: спілкування державною мовою; математичну компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість;
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ПК, набір лінз, окуляри, картки з завданнями, заготовка ментальної карти, відеофрагмент.
Демонстрації: |
Хід променів у лінзах Утворення зображень за допомогою лінз Графічні завдання (слайди) Відеоматеріали |
Структура уроку : |
1. Організаційна частина |
- 1 хв. |
|
2. Актуалізація опорних знань учнів |
- 10 хв. |
|
3. Вивчення нового матеріалу |
- 20 хв. |
|
4. Закріплення нового матеріалу |
-10 хв. |
|
5.Підсумки уроку |
- 2 хв. |
|
6. Домашнє завдання |
- 2 хв. |
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Усно:
1. Використовуючи хмарки тегів «Оптика» виберіть терміни, що стосуються:
- заломлення світла;
- відбивання світла;
2. Гра «Квітка–семицвітка».
На зворотному боці пелюсток квітки написані запитання . Учні обирають пелюстки й відповідають на запитання:
1. (Сонце).
2. Яке штучне джерело світла ми найчастіше використовуємо? (Лампочка).
3. Природний приймач світла, який годує все живе на Землі. (Зелене листя).
4. Лінія, уздовж якої поширюється світло. (Промінь).
5. Як називається явище, за допомогою якого можна отримати «Сонячного зайчика»? (Відбивання).
6. Як називається явище, коли світло проходить межі двох середовищ? (Заломлення).
7. Частина простору, у яку не потрапляє світло. (Тінь).
Письмово: троє учнів отримують картки
Дзеркало |
Відбивання |
Вакуум |
Заломлення |
атмосфера Землі |
|
Білий папір |
Рефракція |
Око людини |
|
Поверхня води |
Прямолінійне поширення |
Виберіть одну правильну відповідь
а) Юнг; б)Гюйгенс; в)Френель; г)Ньютон.
2. Який промінь поширюється у воді з більшою швидкістю?
а)зелений; б)червоний; в)блакитний; г)оранжевий.
1. Продовжити речення. Падаючий промінь, заломлений промінь і перпендикуляр, поставлений у точку падіння точки…
А) лежать в одній площині
Б) лежать у двох площинах
В) лежать у безліч площинах
А) n = Б) n = В) n =
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Перегляд відеофрагменту
Далі розповідь вчителя. Під час розповіді вчителя учні заповнюють ментальну карту.
Лінза – прозоре тіло, обмежене з двох боків сферичними поверхнями.
Лінзи бувають тонкими, коли радіуси сферичних поверхонь набагато більші за її товщину. Надалі розглядатимемо тонкі лінзи.
Розглянемо основні характеристики і властивості лінз
Рисуємо схематичний малюнок де відображаємо усі необхідні креслення.
В ментальну карту записуємо незаповнені місця: фокус, оптична вісь, оптичний центр.
Однією з характеристик лінзи є фокусна відстань: це відстань від оптичного центру до головного фокусу.
Оптична сила це величина обернена до фокусної відстані. Позначається D, визначається за формулою D=1/F. Одиниці вимірювання оптичної сили – діоптрія (дптр).
Для збиральної лінзи оптична сила додатня, для розсіювальної лінзи оптична сила відємна.
За формою лінзи поділяють на опуклі та увігнуті, плоско-опуклі, плоско-вгнуті.
Вчитель показує учням різні лінзи: збиральні, розсіювальні; скляні, водяні;
Учні розглядають лінзи і роблять висновки про їх схожість і відмінність.
Вчитель пропонує переглянути окуляри і визначити які лінзи в окулярах: збиральні чи розсіювальні.
ІV. Закріплення матеріалу
Задача 1
Знайдіть оптичну силу лінзи якщо її фокусна відстань 20 см.
D=1/F = 1/0,2=5 дптр
Задача 2
Яка фокусна відстань в лінзи з оптичною силою -2 дптр?
D=1/F, F=1/2=0,5 м
Задача 3
Запропонуйте метод, який дозволяє у сонячний день за допомоги лінійки визначити фокусну відстань збиральної лінзи.
V. Підсумок уроку
- Що нового ви дізнались на уроці?
- що вам найбільше сподобалась?
- Яка інформація сприймалась найважче?
VІ. Домашнє завдання
вивчити § 14 дост. № 14(4) вис. № 14(6)
Додатки
1. Встановіть відповідність:
Дзеркало |
Відбивання |
Вакуум |
Заломлення |
атмосфера Землі |
|
Білий папір |
Рефракція |
Око людини |
|
Поверхня води |
Прямолінійне поширення |
Виберіть одну правильну відповідь
а) Юнг; б)Гюйгенс; в)Френель; г)Ньютон.
2. Який промінь поширюється у воді з більшою швидкістю?
а)зелений; б)червоний; в)блакитний; г)оранжевий.
1. Продовжити речення. Падаючий промінь, заломлений промінь і перпендикуляр, поставлений у точку падіння точки…
А) лежать в одній площині
Б) лежать у двох площинах
В) лежать у безліч площинах
А) n = Б) n = В) n =