Тема: Око як оптична система. Зір і бачення.
Окуляри. Вади зору та їх корекція.
Мета: ознайомити учнів з будовою ока як оптичної системи;
визначити недоліки зору та їх корекцію; розвивати уміння застосовувати одержані теоретичні знання для роботи з технічними приладами; виховувати бережливе ставлення до своїх очей, практичні навички в користуванні оптичними приладами.
Хід уроку.
І.Організація уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Повторення вивченого матеріалу.
Для оцінюваня я вибрала зелені смайлики ( добра, повна відповідь) і жовті смайлики( неповна відповідь). Але якщо учень набирає три жовтих смайлика, він обмінює його на один зелений. У кінці уроку підрахувати смайлики.
Встановити відповідність:
1. Заломлення світла |
А. Діоптрія |
2. Прозоре, скляне тіло обмежене сферичними поверхнями |
Б. Явище яке спостерігається під час переходу світлового променя з одного середовища до іншого |
3. Одиниця виміру оптичної сили лінзи . |
В. Величина , обернена фокусній відстані. |
4. Вид лінзи, який дає уявне і дійсне зображення . |
Г. Лінза |
5. Оптична сили лінзи . |
Д. Фокальна площина |
6. Площина, яка проходить через фокуси лінз перпендикулярно головної оптичної вісі . |
Е. Збиральна |
ІІІ. Введення нової теми
“Око - найкращий шедевр творчої сили природи”
Гельмгольц
Очі випромінюють добро
Очі - зігрівають серце
Очі - це душі твоєї скло
Найчесніші лагідні озерця.
Скільки чарівних слів сказали поети-піснярі про очі: чорні, карі, сині, зелені. Нагадаємо ці слова:
• Очи чёрные, очи жгучие,
Очи страстные и прекрасные...
• Чорнії брови, карії очі...
• Ой ви очі, волошкові...
Зір - це чудовий дар природи. Недарма говорять про найдорожче “Бережи, як зіницю ока”
Втрата зору - велике нещастя. Російський письменник М. Горький писав: “Ничего не может быть страшнее, как потерять зрение; это невыразимая обида, отнимает у человека 9/10 мира”.
Відомий німецький вчений Гельмгольц називав “око - найкращим шедевром творчої сили природи”.
Око - дивовижний, незвичайний орган. Завдяки очам людина отримує до 95% інформації з оточуючого середовища, вони дають до тисячі відчуттів за хвилину.
Практична вправа:
(Відповідь: ні, незручно.)
Переконатися в цьому нам допоможе ще одна вправа:
Практична вправа. (Два учні)
1) Перед 1-м учнем ставимо картинку, і він розповідає, що він бачить.
2) 2-й учень стоїть з зав`язаними очима і слухає. Потім переказує, що почув.
3) Розв`язуємо 2-му учню очі і просимо його ще раз розповісти , що він бачить на картинці.
Запитання до класу:
Відповідь: краще сприймати інформацію і передавати її людям, коли очі відкриті.
Так, ми називаємо це – зорова пам'ять.
Недаремно люди говорять, що краще один раз побачити, ніж сто разів почути.
Тепер ми знаємо, що коли людина не бачить, її можливості обмежені. Тому ми маємо дбати про збереження свого зору та співчувати людям, які мають вади зору (мають поганий зір або зовсім не бачать).
Повільно, але наполегливо розкривали вчені таємниці одного із найдовершеніших оптичних приладів природи людського ока. Сьогодні ми познайомимося із загальною будовою ока і його оптичними можливостями, ви дізнаєтесь про найпоширеніші дефекти зору і способи їх корекції.
Окуляри. Вади зору та їх корекція.
З будовою ока ви вже ознайомилися на уроці біології, але вивчали око як один із органів людини, як частину тіла.
Але з точки зору фізики: очі людини — це природна оптична система, яка складається з кількох оптичних елементів, які разом призначені для створення зображення.
Спробуємо сьогодні з`ясувати. Увага на екран:
Око (див. рис.) має форму кулі діаметром приблизно 2,5 см і ззовні вкрите щільною непрозорою оболонкою — склерою. Передня частина склери переходить у прозору рогову оболонку — рогівку, що діє як збиральна лінза й забезпечує 75 % здатності ока заломлювати світло.
Із середини склера вкрита судинною оболонкою, яка в передній частині ока переходить у райдужну оболонку — райдужку.
У центрі райдужки є круглий отвір — зіниця. З курсу біології ви вже знаєте, що зіниця може розширюватися і звужуватися.
Пригадаємо: зіниця звужується в разі збільшення освітленості й розширюється в разі її ослаблення.
Озн. Здатність ока пристосовуватися до різної освітленості називають адаптацією.
Діаметр зіниці змінюється, залежно від освітленості, від 2 до 8 мм.
За зіницею розташований кришталик — збиральна лінза, яка завдяки скріпленим із нею м’язам може змінювати свою кривизну, а отже, оптичну силу.
Камера між рогівкою і райдужною оболонкою заповнена водянистою рідиною.
Дно ока вистилає сітчаста оболонка (сітківка) – це світлочутлива поверхня очного дна.
В утворенні зображення також бере участь склисте тіло — прозора драглиста маса, що заповнює простір між кришталиком і сітківкою. Світло, яке потрапляє на поверхню ока, заломлюється в рогівці, кришталику та склистому тілі. У результаті на сітківці утворюється зображення.
Увага на екран. - Яке ми дістанемо зображення?
Зображення предмета отримуємо дійсне, перевернуте, зменшене.
Оптична система ока : рогівка, кришталик, склоподібне тіло.
- Спробуйте замислитись про щось приємне. Куди ви дивитесь при цьому?
Відповідь: людина дивиться ніби в долину.
Відповідь: очі напружені.
Отже, коли ви дивитесь у долину, ваші очі найбільш розслаблені.
Чим ближче розташований предмет, тим сильніше напружується око.
Озн. Здатність кришталика змінювати свою кривизну в разі зміни відстані до розглядуваного предмета, називають акомодацією.
Ви пишете і думайте: яка відстань між вашими очима і зошитом?
Найменшу відстань, на якій око бачить предмет, практично не напружуючись, називають відстанню найкращого зору. Для людей із нормальним зором ця відстань дорівнює приблизно 25 см. Саме на такій відстані людина з добрим зором читає книжку, пише.
Практична вправа.
Розташуйте олівець вертикально та розгляньте його на тлі віддаленого стовпа. Підберіть положення олівця так, щоб, дивлячись одним лівим оком, ви бачили олівець праворуч від стовпа, а дивлячись одним правим оком — ліворуч від стовпа (рис.). Ця вправа доводить, що очі бачать світ не однаково!
- Уявіть собі, що ви йдете надзвичайно жвавою вулицею міста й раптом усі вади зору перетворюються на вади ніг; тоді понад 50 % пішоходів почнуть кульгати або зовсім не зможуть ходити без милиць, або будуть вимушені сісти в інвалідні візки.
4. Сучасна техніка й технології значно полегшили щоденну праці, звільнивши нас від багатьох побутових турбот, але збільшила навантаження на очі. Вади зору є результатом підвищення навантаження на очі.
Усі ви пам'ятаєте байку І . Крилова «Мартышка и очки».
Мартышка к старости слаба глазами стала;
А у людей она слыхала,
Что это зло еще не так большой руки:
Лишь стоит завести очки.
Очков с полдюжины себе она достала;
Вертит очками так и сяк:
То к темю их прижмет, то их на хвост нанижет,
То их понюхает, то их полижет —
Очки не действуют никак
«Тьфу, пропасть! — говорит она. — И тот дурак,
Кто слушает людских всех врак:
Все про очки лишь мне налгали;
А проку на волос нет в них».
Мартышка тут с досады и с печали
О камень так хватила их,
Что только брызги засверкали.
- Які вади зору Мавпи описані в байці? (Далекозорість, короткозорість, дальтонізм)
Найпоширеніша вада зору — нечітка видимість близьких або віддалених предметів.
Дізнаємося про вади зору та їх корекцію.
|
Вади зору |
|
Нормальний зір |
короткозорість |
далекозорість |
Фокус F оптичної системи ока у спокійному стані розташований на сітківці. |
Фокус F оптичної системи ока у спокійному стані розташований перед сітківкою. |
Фокус F оптичної системи ока у ненапруженому стані розташований за сітківкою. |
|
|
|
На сітківці утворюється чітке зображення віддалених предметів. |
На сітківці утворюється розмите зображення віддалених предметів. |
На сітківці утворюється розмите зображення віддалених предметів. |
Відстань найкращого зору — приблизно 25 см. Саме на цій відстані людина з нормальним зором тримає книжку. |
Відстань найкращого зору менша від 25 см. Короткозора людина читає книжку, наближуючи її до очей. |
Відстань найкращого зору більша за 25 см. Далекозора людина читає книжку, віддаляючи її від очей. |
Фокусна відстань нормального ока становить приблизно 1,71 см. |
Короткозорість коригується окулярами із розсіювальними лінзами. |
Далекозорість коригується окулярами зі збиральними лінзами. |
Визначте оптичну силу оптичної системи «нормальне око». |
|
|
Дехто з вас носить окуляри.
Якщо в сітківці ока відсутнє або послаблене сприйняття одного з трьох основних кольорів: червоного, зеленого або синього, то людина сприймає ці кольори як сірий. Таку ваду зору було названа дальтонізмом на честь англійського вченого Джона Дальтона, який сам страждав на це захворювання й уперше охарактеризував його.
Але користуючись тільки очима, люди могли побачити незначну частину мегасвіту , а в мікросвіт для них вхід був би завжди закритим . Отже, оптичні прилади допомагають людині розширити свій кругозір .
В Італії наприкінці XIII ст. приблизно 1285 р., один скловар, флорентієць, на і м ' я Сальвіно дель Арматі випадково подивився на світ крізь краплю скла й побачив, що застигла крапля не тільки збільшує предмети, а й виправляє вади його немолодих очей. Ось так було винайдено перші справжні окуляри.
5. Знайомимося з інерцією зору
Вправа: швидко переміщувати бенгальський вогонь.
Якщо швидко переміщувати в темряві бенгальський вогонь, то спостерігач побачить світлі фігури, утворені «вогняним кільцем».
Очі людини весь час кліпають, при цьому ми не помічаємо, що в певний інтервал часу предмет, на який ми дивимося, стає невидимим.
Це явище пояснюює інерцією зору. Річ у тім, що після того як зображення предмета зникає із сітківки ока, зоровий образ предмета зберігається протягом 0,1 с.
Інерцію зору використовують в анімаційному кіно. Картинки на екрані дуже швидко (24 рази на секунду) змінюють одна одну; під час їх зміни екран не освітлюється, але глядач цього не помічає, а просто бачить низку картинок, що чергуються. Так на екрані створюється ілюзія руху.
Витвори художників змушують нас на мить замислитися: «А що ж перед нами зображено?»
Думайте! Фантазуйте!
Демонструються малюнки.
-Яка лінія довша: АВ або СD ?
Дуже важко на це відповісти.
Справа в тому, що коли ми робимо різноманітні вимірювання нам легше робити поворот очей у горизонтальному напрямку, ніж у вертикальному. Тому якщо перед очима пребувають горизонтальна та вертикальна лінії однієї довжини, то ми точніше робимо висновок відносно довжини горизонтальної лінії, ніж щодо вертикальної, і помиляємося — вертикальна лінія здається нам довшою, ніж горизонтальна.
Зорові ілюзії
Перша вправа — палмінг — від слова «палм» — долоня. Треба скласти руки, як дах будиночка, заплющити очі й покласти цей «дах» на очі так, щоб не торкатися їх. При цьому центр долоні повинен знаходитися напроти центра зіниці. Спрямовуйте тепло від долоні в очі. Ця вправа може тривати як завгодно довго: від 1 хвилини до 15-30 хвилин. Чим більше — тим краще.
Не розплющуйте очей, починаємо наступну вправу. Очима робимо рухи вгору-вниз, вгору-вниз, вгору-вниз, вліво-вправо, вліво-вправо, вліво-вправо, а тепер очима намалюємо прямокутник: починаємо з лівого нижнього кута вгору, вправо, вниз, вліво, вгору, вправо, вниз, вліво. Тепер із правого нижнього кута вгору, вліво, вниз, вправо, вгору, вліво, вниз, вправо, вгору, вліво, вниз, вправо.
Накреслимо діагоналі з нижнього лівого у верхній правий, з нижнього лівого у верхній правий кут. Тепер — із нижнього правого у верхній лівий, з нижнього правого - у верхній лівий. А тепер уявімо годинник і простежемо за годинниковою стрілкою: 3, 6, 9, 12, 3, 6, 9, 12, а тепер проти неї — 12, 9, 6, 3, 12, 9, 6, 3. Очі не розплющуємо, руки прибрали. Поморгали, і ви знову готові до роботи.
Підведемо підсумок уроку.
Рефлексія:
Ти знаєш що ти людина ?
Ти знаєш про це, чи ні ?
Усмішка твоя - єдина,
Мука твоя - єдина
Очі твої - одні.
Домашнє завдання: п. 21- опрацювати;
Ст. 103, експериментальне завдання.