Розробка позакласного заходу з фізики «Розумники й розумниці» (підготувала вчитель Оленич Алла Василівна)
Мета: розвивати критичне й логічне мислення учнів, інтелектуальну компетентність, кмітливість, інтерес до вивчення фізики; виховувати почуття взаємоповаги, дисциплінованість, відповідальність, вміння працювати в команді.
Хід проведення
І. Організаційна частина
З учнів 8-9 класів формуємо дві команди.
-У кожній грі є свої закони:
-порушення цих правил приводить до штрафу команди;
-у нашій грі приймають участь вболівальники.
ІІ. Основна частина
Гру розпочато.
У кожної команди на столах конверти із завданням, у кожному конверті портрети вчених та перелік винаходів. Команди за 1хв повинні Встановити відповідність між портретами вчених та їхніми відкриттями чи винаходами.
За кожне правильне співставлення 1 бал.
-Гадаю, що всі справилися добре із завданням. Поки експерти перевіряють виконання завдань, ми мандруємо далі.
Команди повинні давати відповіді на запитання по черзі, якщо команда не дає правильну відповідь, на запитання може відповісти інша команда, отримавши за це додаткові бали.
1. При допомозі якого вченого цар Гієрон викрив шахраїв?
2. Безкоштовний звуковідтворювальний прилад.
3. Яке явище було описане завдяки червоному яблуку?
4. Чиїм іменем названий закон, який пов’язаний з плаванням тіл?
5. Яке явище дає змогу виходити качкам сухими із води?
6. Яким приладом вимірюють тиск більший за атмосферний?
7. Які тарілки не можуть роз’єднати навіть табун коней?
8. Яке фізичне явище зумовлює дощ?
9. Що говорить на різних мовах світу?
10. Яка рідина найважча?
Експерти підводять підсумки, а ми продовжуємо гру.
У чорних ящика знаходяться предмети, які повинні відгадати учні (правильна відповідь - 3 бали)
-Лічильна палата підводить підсумки, а ми мандруємо далі.
-До речі, винахідники не ввесь час робили відкриття чи займалися наукою. Вони вміли і відпочивати, і мали свої уподобання. Наприклад, Ейнштейн мав другу професійну освіту- музичну. Це, як він вважав, була його душа. І разом із Планком та Бором давав концерти у консерваторії.
-А ось Томас Юнг був професійним циркачем, інкогніто виступав у цирку. Больцман писав гумористичні вірші.
Ваше завдання : зі словами «фізика, лірика, перемога, кохання» скласти куплети вірша.
Максимальна кількість балів – 4.
За допомогою фізичних приладів визначити:
1.Густину речовини
2.Опір резистора
Максимальна кількість балів за виконане завдання – 4.
1.Народився я в1643 році в сім’ї фермера-орендатора в графстві Лінкольн. У 1665році закінчив Кембріджський університет. Через три роки керував фізико-математичною кафедрою Кембріджського університету. Ще через чотири роки мне обрали членом Лондонського Королівського товариства. Пізніше я став президентом цього товариства.З 1699року я став директором Монетного двору Англії. Досліджуючи земну і небесну механіку, створив працю «Математичні основи натуральної філософії». Я відкрив кілька фундаментальних законів фізики, і один із них називається «Закон всесвітнього тяжіння».
(Ісаак Ньютон)
2.Народився я 2 лютого 1845 року в релігійній греко-католицькій родині у містечку Гримайлові на Тернопільщині. Закінчив Тернопільську гімназію, теологічний і філософський факультети Віденського університету. У 1876 році захистив докторську дисертацію та здобув ступінь доктора філософії Страсбурзького університету. Автор близько 50 наукових і науково-популярних праць із фізики та електротехніки українською, німецькою та англійською мовами. Був дійсним і почесним членом Наукового Товариства імені Т. Шевченка, належав до когорти вчених світової слави, що формували світ двадцятого століття.
Я стояв біля витоків одного із найвизначніших досягнень людства — відкриття „Х”-променів, отримав перші високоякісні світлини з їх застосуванням. Всі експерименти з „Х”-променями вчений проводив з вакуумними трубками власної конструкції.
Одним з моїх улюблених занять був переклад релігійних праць із стародавніх мов. Разом з відомим істориком, письменником, етнографом, перекладачем Пантелеймоном Кулішем та широко знаним письменником Іваном Нечуй-Левицьким ми зробили перший переклад українською мовою Нового та Старого Завіту.
Життя моє пройшло в основному за межами України. Але помислами і добрими справами я залишався серед свого народу, співпереживав за його долю, підносив його велич . (Іван Пулюй)
Експерти підраховують бали, а ми продовжуємо.
Командам потрібно за підказками відгадати про що йде мова, якщо відгадали з однієї спроби – 3 бали; з двох – 2 бали; з трьох – 1 бал.
Завдання 1.
-Ця «частинка» дуже мала. Вона може літати з великою швидкістю, а може просто коливатися, чи рухатися змінюючи напрям. ( 3 бали)
-В різних речовинах вона різна. (2 бали)
-Вона складається з атомів. (1 бал)
(Молекула)
Завдання 2.
-Він може бути підвищений, нормальний, понижений. (3 бали)
-Змінюється з висотою. (2 бали)
-Його вимірюють барометром. (1 бал)
(Тиск)
Завдання 3.
-Його ми не бачимо, але він гріє. Він є в деяких тваринах. (3 бали)
-Необережне поводження з ним – небезпечне.(2 бали)
-Щоб він існував частинки повинні рухатися напрямлено. (1 бал)
(Електричний струм)
Командам потрібно пригадати прислів’я і приказки, в яких є фізичний зміст.
Наприклад: великому кораблю-велике плавання. (Закон Архімеда)
Одна відповідь – один бал.
За допомогою міміки і жестів учасник своїй команді повинен показати, а команда - відгадати фізичний прилад (терези, динамометр, магніт, термометр).
Завдання оцінюється в 2 бали.
ІІІ. Підведення підсумків та нагородження переможців.
Слово надається експертам.