Конспект уроку з фізики "Вільне падіння тіл"

Про матеріал

Розробка уроку фізики у 10 класі "Вільне падіння тіл" допомагає націлити учнів на проведення дослідів, експерименту з даної теми в домашніх умовах: визначати висоту споруди, дерев; опанувати уміння розв'язувати задачі з даної теми

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Урок з фізики у 10 класі на тему

«Вільне  падіння тіл. Прискорення вільного падіння. Рівняння руху для вільного падіння тіл»

 

 

 

 

 

                                                                                      Підготувала

                                                                                      учитель фізики

                                                                                      Галаганівського НВК

                                                                                      Кокошинська З.М.

 

 

 

2017

Тема уроку: Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння. Рівняння руху для вільного падіння тіл.

Мета уроку:

  • Сформувати знання про явище вільного падіння, прискорення вільного падіння; вміти порівнювати і аналізувати рівняння руху; виробити навички застосування знання про рівноприскорений  рух до вільного падіння тіла.
  • Виховувати інтерес до фізики, до експериментального методу пізнання рухів у природі; вчити практично застосовувати набуті знання.

Тип уроку: комбінований: урок повторення та систематизація набутих знань та вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: секундомір, стробоскоп, кулька металева, пір’їна, паралон (вата), целофановий пакет, пластмасова кришка.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та вмінь:

  1. Бліц-опитування (учениця підготувала запитання для своїх однокласників)
  2. Підготовка матеріалів по вивченим темам, складання кросвордів із основним словом «Кінематика» (готують всі учні класу)
  3. Тестові завдання з теми «Кінематика» (10 запитань 3 варіанти вибору відповіді)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вислів Галілео Галілея: « Рух є явище, очевидно, всім знайоме, але незважаючи на те, що філософи написали велику кількість томів, найважливіші властивості руху залишаються невідомими.»

  • Повідомлення теми уроку
  • Проблемне запитання:

а) чи за  однаковий час падають усі тіла за звичайних умов?

б) доведіть своє твердження.

в) демонстрація досліді

Дослід № 1

Візьміть два аркуша паперу, підніміть на висоту 1м над партою і відпустіть. Що ви бачите?

Дослід № 2

Візьміть два аркуші паперу, підніміть на висоту 1 м над партою, один із аркушів зімніть. Що бачите?

Дослід № 3

Візьміть пластмасову кришку і аркуш паперу і відпустіть їх. Що ви бачите?

Дослід № 4

Візьміть аркуш паперу, покладіть на пластмасову кришку і відпустіть. Що ви бачите?

Дослід № 5

Візьміть пластмасову кришку і зім’яту целофанову стрічку. Відпустіть їх. Що ви бачите?

Дослід № 6

Візьміть пластмасову кришку і покладіть на неї зім’яту целофанову стрічку. Відпустіть їх. Що ви побачите?

  1. Пояснити дослід «Падіння тіл» можна тільки одним твердженням, що швидкість падіння тіл у повітрі залежить не від ваги тіла, а від опору повітря.
  2. Ще один дослід можна провести, коли взяти металеву пластину і паперовий кружечок. Результати будуть однаковими.

ІІІ. Узагальнення і систематизація понять даної теми.

  1. Падіння тіла в умовах, коли опором повітря можна знехтувати, називають вільним падінням.
  2. Падіння тіла за відсутності повітря є рівноприскореним рухом.
  3. Всі тіла, незалежно від їхньої маси, падають на Землю з однаковим прискоренням, яке називають прискоренням вільного падіння .
  4. Розглянемо таблицю основних характеристик рівноприскореного руху та вільного падіння тіл. Зробимо висновок.

Рівноприскорений рух

Вільне падіння тіл

Важлива особливість: вектор прискорення вільного падіння завжди напрямлений вертикально вниз.

  1. Виконання учнями практичного завдання: Як можна визначити висоту ІІ поверху школи?

Експеремент:

Обладнання: м’яч, секундомір.

  • Взяти м’яч та викинути його через вікно, вертикально вниз;
  • Секундоміром визначити час падіння м’яча;
  • Розрахувати висоту до другого поверху за допомогою формули

.

  1. Розв’язання задачі:

Яка глибина колодязя, якщо камінь падає в ньому 2.5 с?

Дано:

t=2,5 c

g=10

h - ?

υ - ?

  1. Як напрямлені вектор прискорення і вектор швидкості тіла, кинутого вертикально вгору?

ІV Підсумки уроку:

  1. На уроці присутні гості: учні 9 класу, які приготували для вас повідомлення, вірші, прислів’я, запитання, ребуси.
  2. Наведіть приклади вільного падіння тіл:
  • У повітрі, небі – падає парашут;
  • У спорті – стрибки гімнаста у висоту; попадання м’яча у сітку, під час гри у баскетбол; стрибки у воду з трампліна;
  • У космосі – запуск літального апарату – ракети;
  • У цирку – жонглер використовує кулі, булави, тарілки;
  • У сільському господарстві – висипання зерна із шнека комбайна у кузов автомобіля;
  • У будівництві – забивання свай для фундаменту
  • У природі – йде дощ, падає град; падають листя на землю

«Сипле, сипле білий сніг

 з неба сірої безодні

міріадами летять

ті метелики холодні»


(запросити учнів 10 класу навести свої приклади прояву вільного падіння тіл)

  1. Пропонуємо фізику та фізичні явища у віршах і висловах:

Графіків класика нас вражає, і ніби музика, супроводжає, і на питання кінематики: «Як?» ми пояснюємо, рухається «так»…

Стовп, вмурований в бетон,

цитадель і бастіон,

шафа, стіл, покрівля дому_

все здається нерухомим.

Але з Місяця і Марса,

навіть з точки зору Барса,

що за кицькою біжить,

не зупиниться на мить,

чи з віконечка маршрутки,

що біжить по трасі хутко,

все рухоме, а чому?

просто: рух завжди бува відносний!

 

Англійська поряд з нами

Шлях (space) , м

Час (time) , c

Швидкість (velocity) ,

Прискорення (acceleration) ,

 

Коротенькі анаграми

някрприсоне – прискорення

Ваодниж – довжина

вшитідксь – швидкість

іднапян – падіння

йглеліа –галілей

оректв – вектор

 

 

 

 

 

Фізичні  явища в прислів’ях і приказках

 

  • Спокійний,  як двері.
  • Тремтить, як осикове листя.
  • Стоїть, як скеля непорушний
  • Без вітру і билинка не ворухнеться
  • Годинник усе йде і все на місці стоїть.
  • Що нині утече, то завтра не зловиш.
  • Мчить, як поїзд.
  • Летить, як ракета.
  • Мчить, як реактивний літак.
  • Летить, як стріла.
  • Повзе,  як черепаха.
  • Швидкий, як вітер.
  • Час, як вода, все йде вперед.
  • З гори не треба пхати, само піде.
  • Легше з гори, як під гору.
  • Тиха вода греблю рве.
  • Хто кидає каменем до неба, той дістане ним по голові.
  • Вій за вітром, а не проти.
  1. Оголошення оцінок – балів за роботу на уроці та участь у тестах, вікторинах:
  2. Оголошення домашнього завдання

Д/з. п.12, впр.10 (1,2)

Залишилось побажати фізику всім добре знати, щоб на користь,лиш на користь всі знання застосувати!

  1. Слово вчителя до учнів:
  • як ви зрозуміли, що свідомо чи ні, але  фізики і її закони проявляються в нашому повсякденному житті;
  • мабуть, не знайдеться такої професії, де б не застосовували закони фізики:
  • попереду ще багато відкриттів та пізнання. Бажаю вам здолати сходинки до знань фізичних законів, крокуючи прямолінійно, рівномірно, періодично змінюючи швидкість руху по лабіринтах науки, досягти високих результатів з висоти пташиного польоту, вдало приземлитися і досвідом своїм для молодших школярів поділитися.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Казьміна Тамара Олегівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Khomiak Luibov
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2018
Переглядів
4864
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку