ТЕМА. КЛІМАТИЧНІ ПОЯСИ І ТИПИ КЛІМАТУ ЗЕМЛІ
Словник термінів
Кліматичні пояси – широтні смуги, кожна з яких має порівняно однорідний клімат.
Тип клімату – стала сукупність кліматичних показників, характерних для тривалого періоду часу на певній території.
Клімат – багаторічний режим погоди, що повторюється з року в рік у даній місцевості.
Ілюстративно-демонстраційний матеріал
(див. диск «Ілюстративно-демонстраційні матеріали», мультимедійна презентація )
Цікава інформація
● Довідатися про клімат минулого можна по різному. Найбільш надійні дані надають гідрометеорологічні станції. Але світова мережа таких станцій існує лише близько 100 років, тому інформацію про тривалі зміни клімату доводиться одержувати з інших джерел. З цією метою використовуються додаткові природні та історичні факти. Їх отримують, вивчаючи торфовища, льодовики, відклади на дні озер, а також літописи й археологічні знахідки. Вони дозволяють відновити клімат минулого за сотні й навіть тисячі років.
Історія клімату записується в будові дерев. Зі стовбурів спеціальними бурами висвердлюються циліндричні палички-керни. Їх шліфують, а потім вивчають.
● Уявлення про клімат давніх геологічних епох дають осадові породи відповідного віку. Так викопні товщі солей можуть бути надійними індикаторами давнього спекотного і сухого клімату. Боксити, наприклад, свідчать про спекотні та вологі кліматичні умови минулого. Для відкладень холодного клімату характерні великі уламки, що утворилися внаслідок фізичного вивітрювання гірських порід.
● Інформація про газовий склад давньої атмосфери, про її температуру «захована» і в пухирцях вморожених у лід. Глибоке буріння в льодовикових покривах Антарктиди та Гренландії, хімічний аналіз узятих проб дозволили відновити кліматичні умови за останні 150 тис. років.
ОРІЄНТОВНА МОДЕЛЬ УРОКУ
Мета: формування знань про основні та перехідні кліматичні пояси; поглиблення та систематизація знань про клімат, його зміни в часі; формування навичок працювати з картою кліматичних поясів; розвиток умінь розрізняти типи кліматів та пояснювати причини їх формування.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та матеріали: карта кліматичних поясів, атласи, підручники.
Опорні та базові поняття: клімат, кліматичні пояси, тип клімату.
Методи і прийоми роботи: розповідь учителя, прийом «Мікрофон», «Дерево рішень», «Мандрівка картою», «Експрес-тест», географічний диктант, робота з підручниками і географічними картами.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Розповідь учителя
Ви вже знаєте, які чинники впливають на формування клімату. Саме їх сукупна дія обумовлює велике різноманіття кліматів планети. Області з порівняно однорідним кліматом розподіляються зонально та утворюють кліматичні пояси. Закономірності розподілу кліматичних поясів відбиває карта «Кліматичні пояси та області світу», з якою ви вже знайомі з попереднього класу. Сьогодні на уроці ви переконаєтеся в тому, що завдяки цій карті можна дізнатися про особливості кліматичних умов різних районів світу. Їх знання є дуже важливими, адже від клімату залежить різноманіття рослинного й тваринного світу, повноводність річок, типи ґрунтів, що формуються.
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікування результатів
Тема нашого уроку «Кліматичні пояси і типи клімату Землі».
При вивченні даної теми ви дізнаєтесь про
‑ основні і перехідні кліматичні пояси;
‑ сформуєте навики роботи з картою кліматичних поясів;
‑ зможете пояснити закономірності розміщення кліматичних поясів на Землі;
‑ навчитеся розрізняти типи кліматів і пояснювати причини їх формування.
Вивчивши тему сьогоднішнього уроку, ви зможете дати відповіді на запитання:
‑ Чому у межах одного кліматичного поясу іноді можна визначити кліматичні області?
‑ Чи можна охарактеризувати кліматичні умови в певному місці Землі, не відвідавши його?
ІV. Надання необхідної інформації
Прийом «Мікрофон»
1. Які кліматичні пояси вам відомі?
2. Які особливості їхнього розміщення на Землі?
3. Як ви вважаєте, що можна визначити за допомогою карти «Кліматичні пояси»?
1. Кліматичні пояси Землі.
Прийом «Слово вчителя»
Роздивимося карту «Кліматичні пояси та області світу». Ви бачите, що на нашій планеті виділяються основні та перехідні кліматичні пояси. Місце розташування семи основних кліматичних поясів відповідає районам формування основних типів повітряних мас. Перехідні кліматичні пояси лежать між основними поясами. Їх назва залежить від їхнього географічного положення. Субекваторіальний пояс («суб» у перекладі з латинської означає «під») – підекваторіальний. У перехідних поясах повітряні маси змінюються за сезонами. Вони надходять сюди із сусідніх поясів. Тому клімат субтропічного поясу влітку подібний до клімату тропічного, а взимку – до клімату помірного поясу.
Прийом «Дерево рішень»
Користуючись картою і підручником заповнити схеми в зошитах
Кліматичні пояси Землі
Основні Перехідні
екваторіальний субекваторіальний(2)
тропічний (2) субтропічний (2)
помірний(2)
арктичний субарктичний
антарктичний субантарктичний
2. Кліматичні області та причини їх виникнення.
У кожному кліматичному поясі формується кілька типів клімату, які розрізняють за такими показниками: кількість сонячної радіації, середні температури найтеплішого та найхолоднішого місяців року, річна амплітуда коливань температури, переважання певного типу повітряних мас, середньорічна кількість опадів та режим їх випадання. Розбіжності цих показників свідчать про наявність кліматичних областей у межах одного кліматичного поясу.
Прийом «Мандрівка картою»
За допомогою карти «Кліматичні пояси та області світу» визначити типи клімату у помірному кліматичному поясі.
У межах якої кліматичної області розташована територія України?
Руханка «Естафета»
Опис прийому: Найпростіша естафета: учні по ланцюжку встають і сідають у єдиному ритмі - так, щоб, як тільки сів попередній, встав наступний. Умови елементарні, ефект стабільний! Порядок вставання можна міняти - по рядах, від парти до парти
V. Інтерактивна вправа
Прийом «Творча лабораторія»
Учні класу об’єднуються у 2 групи.
Використовуючи текст параграфа та карту в атласі
І група – Охарактеризувати основні кліматичні пояси
ІІ група – Охарактеризувати перехідні кліматичні пояси
Результати занесіть у таблицю
Таблиця 1 – Кліматичні пояси
Назва кліматичного поясу
|
Характеристика |
Екваторіальний |
Переважає вологе повітря. Високі температури +24…+28 ̊С. Велика кількість опадів (2000 мм на рік).
|
Прийом «Картографічна лабораторія»
Використовуючи карту кліматичних поясів та областей світу, учні підписують на картосхемі назви
І група – основних кліматичних поясів
ІІ група – перехідних кліматичних поясів
Пояснюють особливості їхнього розташування.
VI. Підведення підсумків, оцінювання результатів уроку
Прийом «Експрес – тест»
● Кліматичний пояс, в якому чітко виражені чотири пори року:
а) екваторіальний;
б) тропічний;
в) помірний
● У тропічному кліматичному поясі опадів, зазвичай, випадає:
а) багато;
б) мало;
в) помірна кількість
● У полярних кліматичних поясах температура повітря, як правило:
а) значно нижча за 0о С;
б) завжди вища за 0о С;
в) змінюється в межах 0…10о С
● У міру просування вглиб материка континентальність клімату:
а) збільшується;
б) зменшується;
в) не змінюється
Прийом «Географічний диктант»
Укажіть, яким перехідним кліматичним поясам відповідають наведені характеристики:
1. Влітку спостерігаються високі температури й випадає значна кількість опадів.
2. Влітку відповідної півкулі тут панує жарке й сухе тропічне повітря.
3. Сформувався континентальний, середземноморський і мусонний типи клімату.
4. Узимку відповідної півкулі тут панують помірні повітряні маси.
5. Для цього поясу характерна вічна мерзлота.
6. Узимку панує жарке і сухе тропічне повітря.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.
*Погода та клімат є різними поняттями. Наведіть приклади місць на Землі, для яких опис погоди і клімату майже збігаються. Свою відповідь обґрунтуйте.