Конспект уроку з географії для 8 класу на тему: «Політична карта світу. Державний лад в Україні»

Про матеріал

Конспект уроку містить інформацію про елементи політичної карти світу та етапи її формування. Також в публікації пояснюються такі поняття як: "державний лад", "форми правління", "державний устрій". На основі відповідних статей конституції України, показано державний лад в Україні.

Перегляд файлу

8 клас

Тема уроку

Політична карта світу.

Державний лад України.

Мета уроку: ознайомити учнів з політичною картою світу та її елементами, формами правління в різних державах; удосконалювати вміння користуватися картографічними матеріалами; формувати в учнів вміння сприймати та оцінювати інформацію; пояснити різницю між поняттями "країна" та "держава"; сформувати патріотичне ставлення до України, як держави з багатовіковою історією.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, настінні, або електронні карти різних періодів з територією України.

Очікувані результати: учні зможуть навести приклади держав, які з'явились за останні десятиліття, а як наслідок, робити висновки про динамічність, змінюваність політичної карти; навести приклади держав з різними формами правління; охарактеризувати державний лад в Україні.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних вмінь і знань

Бесіда з запитаннями:

1. Які джерела географічних знань надають нам інформацію про історичний розвиток різних держав та територій?

2. Що зображено на політичній карті світу?

3. Чи завжди Україна була незалежною державою?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Політична карта світу є надзвичайно динамічною та може змінитись за дуже короткий період часу. Щоб мати уявлення про те, як буде виглядати вона в майбутньому, які країни-сусіди нас оточуватимуть, ми повинні зрозуміти, з яких елементів складається політична карта, як вона формувалась. Держави мають різні форми правління, в кожної з яких є переваги та недоліки. Ми розглянемо ці форми та порівняємо їх з формою правління в Україні.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Політична карта світу

Методичний прийом «Мозковий штурм»

З чого складається політична карта?

Учні називають елементи політичної карти, вчитель записує їх на дошці і допомагає учням скласти схему елементів політичної карти:

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель роз’яснює учням різницю між термінами "країна" і "держава". Країна – це частина земної поверхні, яка заселена постійним населенням, має свою суспільну, культурну та історичну цілісність. Держава – це країна, яка незалежна від інших держав, має свою правову систему та політичну владу.

Методичний прийом «Проблемне запитання»

Чи перебуває будь яка відома вам країна у стані війни, або зброєного конфлікту за певну територію? Покажіть спірні території на карті.

Учні показують на карті ті спірні території, які вони можуть згадати.

Згадайте з курсу історії, які найбільші країни, колись були колоніями?

Учні називають ці країни ( США, Канада, Індія та ін.).

Пояснення з елементами бесіди

Нам часто здається, що таке поняття, як колонія вже давно відійшло в минуле, але насправді на сучасній карті світу є колонії та залежні країни. Наприклад, Гібралтар залежний від Великої Британії, Французька Полінезія ( в Океанії) залежна від Франції та ін. Але і статус цих залежних територій різний, від колоній, в яких вся влада зосереджена в руках призначених осіб, так до практично незалежних, які мають обрану владу, але права цієї влади обмежені для зносин з іншими державами.

2. Етапи формування політичної карти

Пояснення з елементами бесіди

Те, що ми тепер бачимо на політичній карті, це довготривалий процес, якій від початку історії людства ніколи не зупинявся і продовжує відбуватись в наш час – це формування політичної карти. Але, як у кожному процесі, у формуванні політичної карти, були свої переломні моменти, які виділили окремі етапи:

1) Давні віки (до V ст.) – це величезний період історії розвитку давніх цивілізацій;

2) Середні віки (V-XV ст.) – це період формування багатьох сучасних націй, розвитку та занепаду їх держав;

3) Новий час (ХVІ-ХХ ст.) – період існування великих імперій

4) Новітній час ( з 1914 року) – це період формування сучасної політичної карти світу, на що вплинули дві Світові війни, розпад СРСР, та здобуття незалежності більшістю колоній.

3. Державний лад та його складники

Кожна держава має свою систему управління. Ця система називається державним ладом, до неї входить форма правління та державний устрій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні малюють схему в зошиті .

Вчитель пояснює схему та кожен її елемент.

4. Державний лад в Україні

Вчитель зачитує статті конституції України:

Стаття 1. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.

Стаття 2. Суверенітет України поширюється на всю її територію.

Україна є унітарною державою.

Стаття 5. Україна є республікою.

Учні з допомогою вчителя визначають державний лад в Україні з наведених вище статей.

Україна – республіка, суверенна, унітарна держава.

 V. Закріплення вивченого матеріалу

Методичний прийом "Так-Ні"

Учні відповідають на запитання вчителя "Так", або "Ні"

1) Чи кожна країна є державою (Ні)

2) Чи кожна держава є країною (Так)

3) Політична карта є незмінною протягов багатьох віків? (Ні)

4) Україна є монархією? (Ні)

VІ. Підсумок уроку

Політична карта світу є надзвичайно динамічною картою на якій відображено країни світу та їх кордони. Сформувалась сучасна політична карта протягом певних періодів. Кожна з країн відображених на політичній карті має свій державний лад, тобто форму правління та державний устрій.

Україна є незалежною, республікою та унітарною державою.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 9 та схеми в зошиті.

docx
Додано
23 вересня 2018
Переглядів
1438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку