Тема. Розв′язування задач.
Мета: узагальнити і систематизувати матеріал з теми “Середня лінія трикутника. Трапеція, середня лінія трапеції. Центральні і вписані кути. Вписані і описані чотирикутники ”; повторити основні типи задач. Розвивати вміння аналізувати й узагальнювати вивчений матеріал; виховувати графічну культуру учнів, інтерес до предмету, патріотизм, розширити знання про українських математиків.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Методи і прийоми навчання:
Обладнання:
Хід уроку
Епіграфом нашого уроку будуть слова вченого, про життєвий шлях якого ви сьогодні дізнаєтесь, виконавши певні завдання.
— Це неповний перелік епітетів про цю видатну постать. Але щоб розпочати наш пізнавальний екскурс, учні-консультанти перевірили наявність письмового домашнього завдання. Прошу доповісти.
Отже, запишіть у зошити сьогоднішню дату, класна робота і тему уроку: «Розв′язування задач». Завдання уроку: узагальнити і систематизувати матеріал з теми “ Середня лінія трикутника. Трапеція, середня лінія трапеції. Центральні і вписані кути. Вписані і описані чотирикутники ”; повторити основні типи задач. Розвивати вміння аналізувати й узагальнювати вивчений матеріал; виховувати графічну культуру учнів, інтерес до предмету, патріотизм, розширити знання про українських математиків.
Для проведення уроку ви об’єднані у чотири групи. Перед вами лиски оцінювання, куди ви вже записали прізвища членів групи. Під час виконання завдань, «секретарі» груп вноситимуть ваші зароблені бали.
Перш за все повторимо теоретичний матеріал за допомогою вправи «Незакінчене речення». Правильна відповідь оцінюється 2 балами, часткова— 1 бал, неправильна — 0 балів.
1. Розв′язування задач за готовими рисунками
А зараз ми побачимо про кого піде мова, виконавши усно завдання , ви зможете відкрити його портрет. Правильна відповідь — 2 бали, часткова — 1 бал, неправильна — 0 балів.
Відповідь. 18 см
Відповідь.
Відповідь. 10 см
Відповідь. ;
Відповідь. 34 см
Відповідь.
Отже, ви відкрили портрет Михайла Пилиповича Кравчука — великого українського математика.
2. Робота в малих групах
Щоб дізнатися про життєвий шлях Михайла Кравчука, кожна група отримує задачу, розв′язок якої стосується біографії вченого. На роботу відводиться 7 хвилин. Задачі розв’язуєте в зошитах з повним поясненням, а потім доповідачі по черзі біля дошки їх пояснять. Максимальна оцінка — 5 балів.
Отже, перша група одержить рік народження, друга — вік, коли М. Кравчук отримав звання приват-доцента, третя — вік, коли вченого засудили, четверта — рік смерті «корифея математики».
Розв′язання
Проведемо висоти ВК і СМ. Із трикутника АВК (кут К - прямий) — за властивістю гострих кутів прямокутного трикутника. АК= АВ:2 = 400:2 = 200 (мм) — за властивістю катета, що лежить напроти кута . Чотирикутник КВСМ — прямокутник, тоді КМ = =ВС = 346 мм. - за гіпотенузою і гострим кутом, тому АК= =МD= 200 мм. АD=КМ + 2АК= 346 +400 = 746 (мм). Знайдемо периметр трапеції: Р = 2АВ + ВС + АD = 800 + 346 +746 = 1982 (мм).
Відповідь. 1982 мм
Розв′язання
Нехай х – коефіцієнт пропорційності. Тоді ; ; . Оскільки три дуги утворюють коло, то отримали рівняння:
5х + 12х + 19х = 360;
36х = 360;
х = 10.
Отже, . За теоремою про вписаний кут .
Відповідь.
Отже, в 25 років М. Кравчук отримав звання приват-доцента.
Розв′язання
Якщо трапеція вписана у коло, то сума її протилежних кутів дорівнює . Таку твердження виконується тільки для рівнобічної трапеції. Отже, - як кути при основі і вони гострі. Тому нам потрібно знайти кут А. Тоді — за властивістю внутрішніх односторонніх кутів при паралельних прямих ВС і АD та січній АВ.
Відповідь.
У віці 46 років Михайла Кравчука було засуджено.
Розв′язання
КD, KN і DN — середні лінії трикутника АВС. За теоремою про середню лінію трикутника: KD || BN і KD = BN = (см);
DN || AB DN = KB = (см). Чотирикутник KBND – ромб, бо протилежні сторони паралельні і всі чотири сторони рівні між собою. Тоді периметр ромба KBND: Р = ВК= (см).
Відповідь. 1942 см
Отже, підведемо підсумки уроку, закінчивши фразу.
А тепер підрахуйте бали і я зачитаю ваші оцінки за роботу на уроці.