Конспект Уроку з Харківщинознавства для 9 класу на тему: "Харкове мій, моє місто чудове”.

Про матеріал

Інтегрований урок з Харківщинознавства, англійської мови та української літератури. Поглибити знання учнів з історії рідного міста, познайомити з культурними пам'ятками Першої столиці; діяльністю видатних харківських митців, показати ексклюзивні презентації семи чудес Харкова, створити туристичний маршрут – своєрідну візитну картку рідного міста.

Перегляд файлу

1

 

Таукішева Маргарита Борисівна,

заступник директора з НВР,

вчитель історії Харківської гімназії № 82

 

 

Бінарний  урок з Харківщинознавства,

англійської мови та української літератури 

9 клас

Епіграф

   Хочеш подивитися рай,

  То у Харків завітай.

  Тут багато місць чудових,

  Гарних, різнокольорових.

  Є такі, що зачарують,

  Є що декілька, здивують,

  То ти часу не втрачай

  А швиденько приїжджай. 

Тема: „Харкове мій, моє місто чудове”.

 

Дидактична мета:

1. З Харківщинознавства:   Засвоєння та усвідомлення  учнями навчального матеріалу,  щодо  історичного розвитку  Харкова   як європейського міста, його  історичних пам’яток,  архітектурних  споруд.

2. З англійської мови: Удосконалити монологічне мовлення в аспекті логічного викладу думок, удосконалення  навичок діалогічного мовлення на основі проблемно-пошукових завдань.

3. З української літератури: Розвивати логічне та творче мислення учнів, навички висловлювання й узагальнення своїх думок, виразного читання ліричних творів; ознайомити учнів з віршами українських поетів про Харків, історією рідного міста, культурними пам’ятками Харкова, діяльністю видатних харківських учених, архітекторів, митців; виховувати в учнів патріотичні почуття, позитивне ставлення до української мови та народної культури, формувати естетичні смаки школярів, уміння знаходити вихід із складних ситуацій, соціальну коректність, гнучкість та креативність мислення, повагу і толерантне ставлення до вибору і позиції інших.

 

 

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть

  • Дати характеристику  розвитку  Харкова   як європейського міста, його історичним пам’яткам,  архітектурним  спорудам, що є візитною карткою міста.
  • Вживати лексику в нестандартних комунікативних ситуаціях англійською мовою.
  • Удосконалити культуру спілкування в діалогах

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань у формі усного журналу, інтегрований урок.

 

Обладнання: тексти творів, записи на дошці, індивідуальні картки, ілюстрації  з символами України та Харкова, карта України та Харкова, фотографії, ілюстрації вулиць, музеїв, портрети видатних харків’ян, мультимедійні презентації  Microsoft PowerPoint.

Оцінюється на уроці засвоєння знань:

  1. Пізнавальна діяльність учнів протягом уроку.
  2. Вміння вживати лексичні одиниці  в нестандартних комунікативних ситуаціях.
  3. Вміння узагальнювати вивчений лексичний та граматичний матеріал, логічно та послідовно висловлюватись та викладати думки англійською мовою.

                                           Хід уроку

1.    Організаційно – психологічний етап. (2 хвилини)

Мета етапу: створення умов для організації діяльності учнів на конструктивному та творчому рівнях протягом уроку, психологічне налаштування учнів на активну пізнавальну діяльність.

Завдання: мобілізація учнів, формування відповідального ставлення до навчання,  створення умов для активної діяльності у системах « учитель – учень», « учень – учень»

Учитель  харківщинознавства:

   Доброго дня, я рада вас всіх бачити сьогодні. На нас чекає надзвичайно цікава робота, яка допоможе не тільки краще зрозуміти історію нашого рідного міста, а також допоможе  оволодіти  навичками активної дослідницької роботи шляхом постановки питання та його вирішення.

Досягати цього ми будемо  за рахунок самостійного пошуку знань та визначення способів діяльності, які допоможуть нам вирішити визначені проблеми. У народі говорять: “Слова щирого вітання дорожчі частування”. Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

Учитель української літератури:

У кожної людини є дві Батьківщини – велика і мала. Що ми можемо назвати великою батьківщиною? Правильно, велика Батьківщина – країна, де ми живемо, Україна.

                                Україна -  рідний край

                                 Рідне поле, зелений  гай

                                 Рідне місто й рідна хата

                                 Рідне небо й рідна мати.  

Наша рідна Україна має славну і давню історію, прекрасну мову і високу культуру. А що називається малою Батьківщиною? Мала Батьківщина – це місто Харків:

    В вільній державі наш Харків існує:

    Вчиться, будує, співає, працює…

Хай вам щастить, дорогі харків’яни,

Вічно любов і добро будуть з вами!

Учитель   англійської мови:

Dear children, I hope that you are in a good mood today, but you can evaluate your mood yourself. Draw a face according to your mood. If you need help I will help you.
You also have pictures with 4 faces.

They are "OK", "Bad", "Good", "So-So". Take the card according to you mood.

 

The topic of our lesson is “The Places of Interest of Kharkiv”. I think we can talk about our precious city for hours. But we have only 45 minutes during which we’ll try to visit many corners of our precious city, see famous places of Kharkiv. Of course, we can do it only virtually, but I hope it will be interesting for you despite the fact that it’s an imaginary journey. Except the role of holiday-makers you will play the roles of tour-guides and advertising agents. While playing these roles we’ll develop your speaking, reading, listening and writing skills. You will discuss the issues on the topic using the lexical material, which we learnt with you on the previous lessons, make an advertisement of a tour and present it.

 

  • Місто Харків завжди було культурним, історичним, просвітницьким центром України, дійсно європейським містом, що має свою неповторну історію, культуру. Все це знайшло відображення у тих спорудах, які є візитною карткою нашого міста.

 

2.  Етап підготовки до активного, свідомого засвоєння знань ( 9 хвилин) Мета етапу: Організувати і спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до засвоєння нових знань. Формувати цілеспрямований характер навчальної діяльності учнів.   Продовжити  формування уміння визначати мету й обирати конкретні засоби її досягнення.

2.1  Мотивація навчальної діяльності (4 хвилини)

     Метод: евристична бесіда з класом

 

Учитель  англійської мови:

“Now, let’s remember and name different kinds of tours. Can you name them?”

The students name such tours as: a city tour, an excursion, an organized tour, a package tour, hiking, hitch-hiking, a walking tour, a voyage, a cruise.

“What kinds of tours are typical for our country, for our region and  for our native  city? Do we get many foreign tourists in our city? What places would you recommend them to visit and what season would they better choose?” The students express their ideas.

Учитель  Харківщинознавства:

-  Діти, ви отримали цікаве випереджуюче завдання, для цього були створені групи учнів (4 – 5 учнів в кожній групі), які спробували визначити які будівлі  хотілося б показати гостям нашого міста, підібрати інформацію про них. Отже, які споруди Харкова ви вибрали?

  • Успенський собор, Покровський собор, площа Архітекторів, Благовіщенський собор, театр ім. О.С. Пушкіна, театр ім. Т.Г. Шевченко, Дзеркальний струмінь, ХАТОБ, Держпром та площа Свободи, Меморіал Слави, Стадіон «Металіст», Харківська інженерно – педагогічна Академія( Перша будівля університету), пам’ятник                     Т. Г. Шевченку.

 

Учитель з англійської мови :

  1. Крім ваших цікавих повідомлень вам треба було створити рекламні листівки для гостей   з видатними пам’ятками нашого міста.
  2. Підібрати фотоматеріали за темою « Візитна картка Харкова»  який ми будемо використовувати на уроці.

3. Етап засвоєння знань ( 22 хвилини)

  • Мета етапу: Сформувати усвідомлення учнями ролі Харкова,   як європейського міста.  Вдосконалювати засвоєння учнями метода відтворення     матеріалу який вивчається. На підставі отриманих знань удосконалювати  оволодіння навичками роботи з текстом підручника,  уміння аналізувати та узагальнювати  матеріалу. Формувати вміння вільно висловлювати свої думки щодо історичних пам’яток Харкова та  архітектурних споруд нашого міста англійською мовою.
  • Учитель Харківщинознавства:

Сьогодні на уроці ми звернемося до сторінок історії, народних прислів’їв та поезій про рідний Харків. Готуючись до уроку, ви опрацювали багато матеріал, і тому я пропоную вам сьогодні бути в ролі кореспондентів: випустити усний журнал, який називатиметься “ Харкове мій, моє місто чудове...”. У журналі буде три розділи: 

План

І. Від прадідів – онукам.

ІІ. Як народилося та зростало дивне місто.

ІІІ. Мандруємо харківськими вулицями.

 

Розділ І. Від прадідів – онукам.

1. Робота в групах. Дидактична гра “Склади прислів’я”.

Пам’ятка. Як працювати в групі?                                                         

Розподіліть ролі в групі: спікер (головуючий), секретар, посередник, доповідач.

  1. Стежте за часом.
  2. Поважайте інших членів групи, критикуйте позицію, але не людину.
  3. Говоріть послідовно, не виходьте за межі запропонованої теми.

Дидактична гра “Склади прислів’я”.

Учні повинні скласти прислів’я і пояснити їх повчальний зміст.

Група 1 

Рідний край-

умій за неї постояти.

Батьківщина – мати,

земний рай.

 

Група 2 

Кожному мила

хто в своєму домі.

Добре тому,

своя сторона.

 

Група 3 

Людина без Вітчизни,

хоч помирай.

За рідний край

як соловей без пісні.

 

 

Розділ ІІ. Як народилося та зростало дивне місто.

Метод: евристична бесіда з класом

Учитель Харківщинознавства

-   Забудова міст Харківщини тісно пов’язана із створенням в XVII ст. – п. XVIII століття захисних  ліній. Стіни всіх фортець були дерев’яні, з дубових пальт та колод. Але вже в цей час з’являються перші кам’яні споруди, як правило, культові. Всі монастирі виконували кілька функцій, крім основної  (Це є ознакою того часу і зустрічається не тільки у спорудах розташованих у Харківській області, але і в самому місті. Саме про  забудову Харкова у XVIII – ХІХ столітті   піде мова у наступному пункті нашого плану.

2. Будівлі XVIIІ ст. – п. XIХ ст. – історична спадщина міста.

Метод: пояснення з використанням мультимедійного устаткування, робота в групах, презентація результатів домашньої роботи

Учитель Харківщинознавства:

  • Діти, на минулому уроці ви отримали завдання,   підготувати повідомлення про храми та інші будівлі нашого міста,  повідомте, будь – ласка, інформацію щодо Благовіщенського, Покровського, Успенського соборів Харкова,    Харківської інженерно – педагогічної Академії ( Перша будівля університету)

Учитель  англійської мови:

The students are to describe the sights they chose to their groupmates and their task is to identify the place which is being described.

The Teacher: “Now it’s time for you to be tour-guides for some time. You are to invite your groupmates somewhere and to tell in brief about the history of a place and the reasons this place is popular with the tourists. But don’t name the place. You should begin your description with the words “We are in the place where you can find” All the others are to try to imagine the place and to guess it. After you guess the place and name it, you may add some information to the description. Please use the phrases “It seems to me that ….; I’m not sure but I think…; It may be…, what do you think?” when you express your assumption. The students exchange their ideas.

Розділ ІІІ. Мандруємо харківськими вулицями.

Метод: пояснення з використанням мультимедійного устаткування, робота в групах, презентація результатів домашньої роботи

Учитель Харківщинознавства:

  • Дякуємо, діти, ви дуже гарно попрацювали, дійсно храми нашого міста вражають своєю красою та величчю, побудовані ще у XVIIІ ст. вони досі є візитною карткою міста, його архітектурною спадщиною. Але не тільки вони формують обличчя нашого рідного міста, звичайно площі і памятники  можна вважати окрасою Харкова.

Учитель англійської мови:

  • We visited virtually so many places in nearly all corners of our city! Now it’s time for you to become the agents of tour companies, because I think you have enough knowledge to write and to present the advertisement of a tour. Your task is to make an advert using the information you found and to present it in such way as the clients won’t be able to stand the temptation of going there. You are divided into two groups – you are two travel agencies.

  Етап закріплення знань ( 7 хвилин)

Мета етапу:  Закріпити знання, які були отримані протягом уроку і можуть бути використані учнями у подальшому самостійному опрацюванні нового матеріалу.

Учитель  англійської мови:

Метод:  самостійна робота з малюнками з подальшою колективною роботою.

‘’We’ve just mentioned the sightseeing of our city, and now let’s define the places. These may be not necessarily monuments or architectural sights, but also parks, gardens or other places of Kharkiv. You can see the photos of some of them. Which do you recognize? Where can you find them?”

The students look at the pictures and name the places: Blagoveschensky Cathedral, Pocrovsky monastery (Pokrovsky Cathedral),  Assumption Cathedral, Mirror stream,  Regional Sports Complex Metalist, Kharkov National Academic Opera and Ballet Theatre named after N. Lysenko, Freedom Square, The Shevchenko Gardens etc.

We remembered the lexical material on the topic, so I think you are ready to describe some of the sights of our city freely.

ІV. Підсумок (рефлексія) уроку:

  1. Робота в групах:

Група 1.

Складання сенкана «Мій рідний Харків».                                            

Схема складання сенкана:

1-й рядок: поняття.

2-й рядок: 2 прикметника-епітети до поняття.

3-й рядок: 3 дієслова до поняття.

4-й рядок: 1 речення-висновок до поняття.

5-й рядок: 1 слово-синонім до поняття.

 Група 2.

Створення асоціативного грона до поняття «Харків».

 Група 3.

       Скласти проект президентської програми з теми «Що необхідно зробити, щоб Харків став сучасним європейським містом?»

  1. Метод «Мікрофон».

Продовжити речення, написане на дошці «Для мене Харків – це …»

  1. Оцінювання учнями власного психологічного стану та участі в роботі групи (використання індивідуальної картки):                      

Картка самооцінки роботи на уроці                                                         

Дата   ___________Прізвище_______________________

Як я працював на уроці

Коментар учня

Оцінка

1

Я висловлював нові ідеї

 

 

2

Я співробітничав з іншими, коли ми працювали в групі над досягненням загальних цілей

 

 

3

Зможу скласти узагальнюючу розповідь

 

 

4

Настрій на уроці, мої очікування

 

 

 

4. Учитель української літератури:                                                                    

Харкове мій, моє місто кохане, тільки тобою на світі живу.

Вас, неповторні мої харків’яни, я недарма земляками зову.

З вами ділив і жалі, і тривоги, вчився любить і людей і життя.

Рідна Сумська – наша спільна дорога –

Нас у щасливе веде майбуття.

Харкове мій, моя дума і воля, разом з тобою зростав і мужнів.

Зичу тобі незрадливої долі, я ж бо – один з твоїх вірних синів.

Щира синівська любов не зівяне,

Харків нам силу й натхнення дає.

Горді ми з того, що ми – харків’яни,

Ми ще прославимо місто моє.

 

V. Домашнє завдання (на вибір).                                                                          

  1. Самостійно знайти та вивчити напам’ять поезію про Харків, зробити її ідейно-художній аналіз.
  2. Скласти акровірш «Харків – зірка України».
  3. Написати лист-звернення до сучасників «Харків мого майбутнього».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендована  література

1. Бєлєнок О. А. Про шляхи формування життєвої компетентності старшокласників в умовах кризового суспільства  - К.: « А.С.К.», 2006

2. Баженова Н.А. Педагогічний пошук – К.:  Просвіта, 1989

3. Багалій Д.І., Міллєр Д.П. Історія міста Харкова за 250 років його існування (1655 -1905рр.). – Х., 1994

4. Василюк А.М. Школа і вчитель: вчора і завтра. Причини і тенденції змін у світовій освіті // Рідна школа – 1999. - №3.

5. Вахтеров В.О. Психологія мистецтва. – К., 1998

6. Єрмаков І. Г. На шляху до школи життєвої компетентності: проектний підхід - К.:  Освіта, 2004

7. Єрофеева Г.М., Ярошик В.О. Історія Слобідської України. Бібліографічний покажчик. – Х., 1993

8. Ільченко В.Р. Мислення учнів школи майбутнього // Постметодика. – 1996. №2.

9.  Калошин В. Ф. Педагогіка оптимізму і успіху – Х.:  Основа, 2005

10.Калягін Ю.М. Інтеграція шкільного навчання // Початкова школа. - 1990. - №9

11. Каптерев П.Ф. Избранные педагогические труды. М.: Просвещение, 1984

12. Квитка Г.Ф. Записки о слободских полках. – Х., 1883

13. Комар О.А., Лобановська О.М., Лаптєва Л.Ф. Проводимо інтегровані уроки // Початкова школа – 1996. - №1.

14. Лактай Л.К. Нестандартний урок // Початкова школа. -1992. №3

15. Олійник В.Ф. Забезпечення міжпредметних зв’язків на заняттях // Початкова школа. – 1998. - №10

16.  Павлова  Н. Л. Потенціал проектно-дослідницької діяльності – К., 2001

17. Присяжнюк Н.І. Інтегровані уроки // Рідна школа – 1997. - №8

18. Савченко О.Я. Вимоги до якості педагогічної освіти // Початкова школа. – 1995 - №1

19. Савченко О.Я. Дидактичні особливості інтегрованих уроків // Початкова школа. – 1992. - №1

20. Савченко О.Я. Урок у початкових класах. – Х.: Освіта, 1993

21. Светловичная Н.К. Об интеграции как методическом явлении и ее возможностях в начальном обучении // Народное образование. – 1985 -  №7

22. Скрипненко Н.Ф. Концепція літературна -   К.: Освіта,  1993

23. Сумцов М.Ф. Слобожанє: історико – етнографічна розвідка. -  Х., 1905

24. Титаренко Н. Уроки творчості серед природи. ІІ Початкова школа. – 1998. №6

25. Форми навчання в школі: книга для вчителя. /За редакцією

Ю.І. Мальованого. – К.: Освіта,  1992 .

26. Харківщинознавство: Навчальний посібник для учнів загальноосвітніх навчальних закладів/ За редакцією Л.Д. Покроєвої, В.Е. Лунячека. – Харків: Гімназія, 2004

27. Шпак В.Ю. Митник О.А. Народження нестандартного уроку // Початкова школа. – 1997. - №2

28.  Якилянський  В.Ф. Інтеграція математичної та природознавчої освіти. // Рідна школа. – 1999. - №3. с. 55

 

 

doc
Додано
25 вересня 2018
Переглядів
1590
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку