Сформувати в учнів поняття про корозію та її класифікацію; вивчити суть корозії та фактори, які спричиняють корозію та впливають на її швидкість; розглянути способи захисту від корозії; виявити вплив корозії на автомобілі.
Розвивати навички спілкування, вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, мотивувати, досліджувати,презентувати, узагальнювати,працювати з різними джерелами інформації.
Виховувати необхідність використовувати набуті знання в професійній діяльності.
ТЕМА: Корозія металів і сплавів. Способи захисту від корозії.
Мета уроку: –
Навчальна. Сформувати в учнів поняття про корозію та її класифікацію; вивчити суть корозії та фактори, які спричиняють корозію та впливають на її швидкість; розглянути способи захисту від корозії; виявити вплив корозії на автомобілі.
Розвивальна. Розвивати навички спілкування, вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, мотивувати, досліджувати,презентувати, узагальнювати,працювати з різними джерелами інформації.
Виховна. Виховувати необхідність використовувати набуті знання в професійній діяльності.
Тип уроку: комбінований урок, урок - подорож.
Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтальна.
Методи і прийоми: Мовні, наочні, практичні, інтерактивні.
Прийоми роботи. Комп’ютерна вікторина, кросворд, бесіда, демонстрація, проекти, презентація, загадки і прислів’я, робота з картками-завданнями.
Хід уроку:
Викладач. Для того, щоб упоратися сьогодні з завданнями будьте активними, старанними та слухняними.
Вам потрібно:
А загалом: дружно та плідно працювати.
Зверніть увагу на епіграф уроку.
Епіграф уроку:
Життя людини схоже на залізо, якщо його використовувати – воно зношується, якщо - ні, то воно ржавіє. Римський письменник Катон Старший
УРОК-ПОДОРОЖ в країну МЕТАЛІВ ТА СПЛАВІВ.
Тож давайте сядемо в свій старенький автомобіль і здійснимо подорож у країну МЕТАЛІВ та СПЛАВІВ, в якій ми повинні вияснити: «Чому наш автомобіль має такий вигляд і що ми повинні зробити, щоб відновити його.
Перша наша станція «ПОМІРКУЙ» (комп’ютерна вікторина),
(1-3)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Викладач. Але у металів, так як і у людей є підступний, невидимий ворог, який роз’їдає метал, призводячи його до загибелі, а сам залишається цілим і неушкодженим. Що це за ворог металів?
Для цього ми розгадаємо КРОСВОРД. (презентація-кросворд).
Розгадаємо загадки.
Срібно-білий активний метал,
І повітря боїться він дуже.
Є у ґрунті, у наших кістках
І у водах підземних потужних…
Є він в наших зубах білосніжних,
А тому він метал дивовижний. (Кальцій)
Струму добрий провідник,
В світі третій мандрівник
(у відсотковому вираженні посідає третє місце на Землі).
З букви «А» я починаюсь,
Срібно-білий я й згинаюсь.
А іще зовусь«крилатим» —
Спробуй мене відгадати. (Алюміній)
Із благородних він металів,
Про нього деякі деталі:
На нього дивишся, а себе бачиш,
Коли смієшся ти чи гірко плачеш,
Шукаєш в ньому вроди і краси.
Коли ж у воду трохи додаси —
Цілющою проста вода стає,
Людині сили і здоров'я додає. (Срібло)
В живих клітинах і глибинах
Життя дає гемоглобіну.
Хоча і мужній цей метал ,
Але в побічній групі сам.
Та особливу гордість має
Із нього ж сталь видобувають ! (Залізо)
З давніх-давен людей вражають властивості цього елементу. Він ніколи не втрачає свого кольору та блиску, дуже пластичний. Сонцепоклонники вірили, що він народжений сонцем. Цей хімічний елемент породжує дві протилежності: з одного боку, це краса, благодать, техніка та прогрес, фантазія та винахідливість, розвиток культури та мистецтва, а з іншого – тиранія. Деспотизм, прокляття, криваві війни. Тому його називають «жовтим дияволом» (Золото)
Ганс Християн Андерсен написав казку про солдатика, вилитого з цього металу. (олово)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ПЛАН
Зупиняємося на станції «НАУКОВА».
IV. Вивчення нового матеріалу (презентація УРОК-КОРОЗІЯ)
Корозією металів і сплавів називають їх руйнування під впливом зовнішнього середовища.
Корозія (від лат corrosio – гризти, роз’їдати) - це руйнування металів і сплавів під впливом хімічної чи електрохімічної взаємодії з оточуючим середовищем.
Всі метали та сплави, які використовуються в техніці, кородують в тій чи іншій степені; лише золото і платина в звичайних умовах не піддаються корозії. В якості прикладів корозії можна привести ржавіння заліза під дією атмосфери, роз’їдання підводних частин суден, псування деталей хімічної апаратури під впливом розчинів солей, кислот або лугів. Корозія призводить до часткового або повного виходу з ладу окремих деталей або всього виробу.
Близько 2 % всіх використовуваних у світі металів і сплавів щорічно втрачається від корозії. В залежності від середовища, в якому протікає процес, розрізняють електрохімічну і хімічну корозію.
Швидкість корозії напряму залежить від активності металів. Чим метал активніший, тим швидше він кородує.
Фактори, що спричиняють корозію:
Залежно від механізму процесу розрізняють:
Зупиняємося на Станції «ХІМІЧНА» (Дослідницька робота учнів за презентацією) «Чому метали не захищають себе від корозії?»
Викладач. СТЕНД. Ржавіє сталь, зеленіє мідь, біліє цинк..
Станція «ІСТОРИЧНА» (Дослідницька робота. Чи турбувало явище корозії наших предків?)
Станція «ЕКОНОМІЧНА» (Які збитки спричинені корозією?)
Станція «ЕКОЛОГІЧНА (Як впливає корозія металів на навколишнє середовище?)
МУЛЬТФІЛЬМ. КОРОЗІЯ. ПРИГОДИ НЕФТЯШІ ТА ЙОГО ДРУЗІВ.
Які використовуються антикорозійні матеріали?
Використання інгібіторів. Інгібітори (від лат. ingibere—стримувати, зупиняти) - це речовини, здатні уповільнювати процес окиснення металу.
Алюміній (Al), % |
Відносна швидкість хімічної реакції |
99,998 |
1 |
99,9 |
1 000 |
99,2 |
30 000 |
Створення сплавів з антикорозійними властивостями, наприклад, нержавіючих сталей шляхом додавання до заліза нікелю, хрому, кобальту тощо.
Знаючи тепер механізм корозії та причини її виникнення, людина навчилася лікувати, тобто, захищати метали від руйнування.
Протекторний захист (від лат. protector-заступник, захисник) — це створення контакту металу з більш активним металом, який буде руйнуватися. Так, цинк електрохімічно захищає залізо від корозії. При цьому руйнуванню піддається більш активний метал, а виріб, який слід захистити, залишається неушкодженим.
Людина кидає на роз’їдання корозії шматок більш активного металу, і доки той повністю не зруйнується, основний метал буде знаходитися у безпеці. Без протекторного захисту не вводиться в дію жоден магістральний трубопровід. Бо інакше він став би економічно недоцільним.
Які способи захисту від корозії застосовують в автомобілях?
Відео. Як видалити ржавчину на автомобілі?
Викладач. Які роботи виконуються для видалення ржавчини? (зачищення, ґрунтування, фарбування, лакування)
«Залізо ржавіє, не знаходячи собі застосування, а розум людини, не знаходячи собі застосування – марніє» Леонардо да Вінчі
А тому, щоб не змарнів ваш розум, давайте його трошки потренуємо.
СТАНЦІЯ «ПЕРЕВІРНА».
ПЕРЕВІРОЧНА РОБОТА ІЗ КАРТКАМИ-ЗАВДАННЯМИ
(Відео. Проїдемося дощовим містом і подумаємо, чи подразнює корозія душу людини?)
Завдання. При сильних снігопадах для більш швидкого танення снігу шосе і тротуари часто посипають сіллю. Чи однаково до цього ставляться пішоходи і автомобілісти? Автомобілісти негативно. Тому що сіль, особливо натрій хлорид, є активатором корозії. Це пришвидшує процес руйнування металевого корпусу.
Рефлексія. Прийом «Сходинки успіху»
За допомогою картки «Сходинки успіху» самостійно оцініть рівень засвоєних знань на уроці.
Для цього необхідно скористатись заготовками і замалювати ту кількість сходинок, що і відповідатимуть їхнім знанням, отриманим на уроці.
ОСЬ І ПРИЇХАЛИ ДО КІНЦЕВОЇ ЗУПИНКИ.
Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
(Відео. Дощ за вікном).
Краплі зриваються з даху, падають на жерстяне підвіконня.
Глухувато-пронизливо падають. А може прямо мені на голову, а може прямо на серце.
І мені пригадалося дитинство.
Як я зацікавлено, років у 5, вийняла з віконного навісу цвях, утворилася дірочка. А потім кожного разу після дощу спостерігала, як розростається на таму місці іржа, з’їдає колись металеву штучку і перетворює маленьку дірочку у велику рану з заіржавілими краями.
Вода… Вода викликає корозію у незахищеного шматочка метолу.
Цікаво, а сльози також роз'їдають душу?.. А час?.. А разом!..
Можливо, що всі фізичні процеси в природі повторюються, а отже наші сльози і час не здатні вилікувати... А здатні лише роз’їдати, поглиблювати рани, зводити навколо них панцирі з іржі, які лише здаються захистом, а насправді ми стаємо цинічнішими і ще більш вразливими…
Краплі все стукають і стукають, і вже здається, що в унісон з пульсом.. А може вони ведуть якийсь відлік? Але про це ми подумаємо завтра...
Я бажаю вам, щоб явище корозії залишалося у задзеркаллі вашого фізичного і духовного світу.
VI.Домашнє завдання: Підручник В.М.Гарнець; В.М.Коваленко «Конструкційне матеріалознавство» Розділ 2. §2.4
ТЕМА: Корозія металів і сплавів. Способи захисту від корозії
І варіант
1.Впишіть види корозії залежно від корозійного середовища?
2. Визначіть способи захисту від корозії?
ТЕМА: Корозія металів і сплавів. Способи захисту від корозії
ІІ варіант
1.Впишіть зовнішні фактори, що спричиняють корозію?
2. Визначіть способи захисту від корозії?
ТЕМА: Корозія металів і сплавів. Способи захисту від корозії.
.
КОРОЗІЯ МЕТАЛІВ І СПЛАВІВ.