Дата ______Клас _____ Вчитель: Дерев’янко Л.В.
Тема уроку Метан. Молекулярна, електронна і структурна формули метану, поширення у природі. Мета уроку:
- формувати знання учнів про молекулярну, електронну й структурну формули метану;
- ознайомити учнів з поняттям «гібридизація електронних орбіталей » на прикладі sр3 - гібридизації електронів у атомі Карбону;
- поглибити знання про поширення органічних сполук у природі на прикладі метану;
- ознайомити з фізичними властивостями метану, показати зв'язок будови та властивостей молекули метану.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя
Обладнання: медіафільм про гібридизацію електронів у атомі Карбону
(ПМК §4), моделі молекул органічних речовин.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань
Фронтальна робота за питаннями
• Яку валентність проявляє в органічних сполуках атом Карбону?
• Наведіть схему будови атома Карбону.
•3 якими особливостями будови атома Карбону пов'язане розмаїття органічних сполук? Узагальнення вчителя
Карбон — особливий елемент. Жоден інший хімічний елемент нездатний утворювати таку кількість сполук. Причина цього розмаїття полягає в тому, що атоми Карбону можуть:
1) з'єднуватися один з одним у ланцюги різної будови — відкриті (нерозгалужені, розгалужені), замкнені;
2) утворювати не лише прості (одинарні), але й кратні (подвійні, потрійні) зв'язки:
Н3С - СН3 ; Н2С = СН2, НС≡СН
3) утворювати міцні зв'язки майже з будь-яким іншим елементом.
Ці унікальні властивості Карбону пояснюються сполучення двох факторів:
• наявністю на зовнішньому енергетичному рівні (2s і 2р) чотирьох електронів (тому атом Карбону не схильний ні віддавати, ні приєднувати вільні електрони з утворенням йонів);
• дрібний розмір атома (порівняно з іншими елементами IV групи).
Унаслідок цього Карбон утворює переважно ковалентні, а не йонні зв'язки, і проявляє валентність IV.
III. Вивчення нового матеріалу
Метан, його молекулярна, електронна та структурна формули
Розповідь учителя, комбінована з матеріалом медіапідручника.
IV. Первинне застосування одержаних знань 1) Зобразіть структурну формулу метану.
2) Подумайте, чим відрізняються структурна формула на рисунку й модель молекули метану?
3) Яку просторову форму має молекула метану?
4) Скільки загальних електронних пар у молекулі метану? 5) Зобразіть електронну формулу молекули метану.
6) Які фізичні властивості проявлятиме молекула метану? Фізичні властивості метану
- газ,
- без кольору,
- без запаху,
- без смаку,
- легший за повітря (Dповітря =16/29=0,5517),
- практично нерозчинний у воді,
- tкип = -161,6 ºC
- tпл = -182,5 ºС,
- горючий.
7) Поширення метану в природі (евристична бесіда) — Назвіть природні джерела метану.
Метан дуже поширений у природі. Він є головною складовою багатьох горючих газів, як природних (90-98 % природного газу), так і тих, що виділяються під час сухої перегонки деревини, торфу! кам'яного вугілля, а також у процесі крекінгу нафти.
Метан піднімається із дна боліт і кам'яновугільних шарів, де він утворюється в процесі повільного розкладання рослинних решток без доступу повітря, тому метан часто називають болотним або рудниковим, газом.
8) Запишіть рівняння горіння метану. Укажіть тип реакції за різними ознаками.
9) Чому під час роботи в шахтних виробках необхідно застосовувати спеціальне устаткування для контролю за рівнем метану?
(Метан вибухонебезпечний, не має запаху, смаку, кольору)
10) Чим небезпечні викиди метану в шахтах? (Метан — горючий газ)
V. Домашнє завдання
- Опрацювати матеріал підручника, виконати завдання для самоконтролю.
- Творче завдання. Підготувати повідомлення про застосування метану. Пояснити, на яких властивостях метану ґрунтується ця сфера його застосування.