Розробка уроку з хімії для 9 класу.
Тема: Узагальнення знань з теми «Хімічні реакції»
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про хімічні реакції; повторити , за якими критеріями класифікують хімічні реакції. Розвивати вміння і навички визначення типів хімічних реакцій за рівняннями хімічних реакцій; навички складання рівнянь хімічних реакцій та розв’язування задач за термохімічними рівняннями ; удосконалювати вміння порівнювати і робити висновки, працювати в групах та в парах.
Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання: ряд активності металів; таблиця розчинності; Періодична система Д.І.Менделєєва, картки-завдання.
Хід уроку.
«Розум мислителя не почувається щавливим,
Поки він не зв’яже в одне розрізнені факти,
які спостерігає».
Георг Хевіші
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми закінчуємо вивчати тему «Хімічні реакції». І я хочу, щоб ваш розум сьогодні почувався щасливим (звернення до девізу уроку), щоб усе, що ви вивчили , опрацьовуючи тему, зв’язалося в цілісну картину під назвою «Хімічні реакції». Сьогодні на уроці ми повинні упорядкувати наші знання, повторити теоретичні відомості та удосконалити навички написання рівнянь реакцій, визначення їх типів та розв’язування задач. Кожен з вас пригадує, як любив грати у такі дитячі ігри, як «доганялки», «загадування слів», рухливі ігри «хокей», «футбол», тощо . Тож сьогодні я пропоную вам пограти в декілька дитячих ігор. А допоможуть нам у цьому хімічні реакції.
ІІІ. Узагальнення знань, розвиток навичок.
Вправа «Обганялки»
Клас ділиться на дві команди. За 1 хвилину командам треба дати якнайбільше відповідей на запитання. За кожну правильну відповідь учню зараховується 1 бал. Визначається також команда-переможець, яка обжене іншу за кількістю правильних відповідей.
Запитання першій команді.
Запитання другій команді.
Вправа «Міркувалки»
Кожен учень обирає завдання собі по силі.
Вправу учні виконують індивідуально. Після виконання вправи на екрані проектуються правильні відповіді. Учні проводять самоперевірку завдання.
Варіант С (завдання середнього рівня)
Закінчіть рівняння реакцій (розставте коефіцієнти). Дайте характеристику реакціям за різними критеріями: Сполучення;
Розкладу;
Обміну;
Заміщення;
Окисно-відновні;
Проходять без зміни ступенів окиснення;
Екзотермічні;
Ендотермічні;
Оборотні;
Необоротні;
S + O2 → SO2 ; ∆H = - 297 кДж
HgO ↔ Hg + O2 ; ∆H = 180 кДж
N2+O2↔ NO; ∆H= 182 кДж
СаСО3 → СаО + СО2 ; ∆ Н = 170 кДж
СаСО3 + НСl = СаСl2 + Н2О + СО2 ;
Мg + НСl = МgСl2 + Н2↑; ∆H < 0;
SO2 + О2 = SO3 ; ∆H < 0;
Варіант В (завдання достатнього рівня)
1. Визначте ступінь окиснення елементів у сполуках :
А) Cl2, Mn2O7, H2O2, H2S, LiH, OF2, Al2S3, SO3
Б) NaClO, HNO3, KNO2 , Ba3(PO4)2
2. Допишіть електронні рівняння.
Fe0 - 3e → Fe
2I-1 - → I20
Cr+6 +3e → Cr
О20 + 4е →2О
S-2 - 8e → S
Сu+2 . →Cu0
Н2О(г) + Сl2(г) ↔ НСl(г) + О2; ∆H > 0;
СН4 (г) + Н2О(г) ↔ СО2(г) + Н2(г) ; ∆H < 0;
КСlО3 → КСlО4 + КСl; ∆H < 0.
Варіант А (завдання вищого рівня)
А) NaNO3 NaNO2 + O2; ∆H > 0. 1. Атоми Оксигену відновлюються
Б) НСl + SO3 = H2SO4 ; ∆H < 0. 2. Атоми оксисену окиснюються
В) Al + O2 = Al2O3; 3. Атоми Оксигену не змінюють
ступеня окиснення
А) SO2 → H2SO4
Б) Вr2 → НВr;
В) НСlО3 → НСl;
Г) Р → Н3РО4;
К2Сr2О7 + НСl → СrСl3 + Сl2↑ + КСl + Н2О
Вправа «Загадалки»
Учитель пропонує виконати вправи на швидкість. На екрані інтерактивної дошки появляються завдання. Учні повинні виконати його усно. Хто перший дасть правильну відповідь, отримує 1 бал .
4FeS2 + 11O2 = 2Fe2O3 + 8SO2
2SO2 + O2 ↔ 2SO3; ∆H < 0.
SO3 + Н2О = H2SO4 ; ∆H < 0.
2NО + О2 = 2NО2; ∆H < 0
4NО2 + 2Н2О + O2 = 4Н NО3; ∆H < 0
3. Аналізуючи причини різної швидкості хімічних реакцій, учень дійшов висновку:
а) швидкість реакцій зростає з підвищенням температури;
б) швидкість реакцій прямо пропорційна концентрації реагентів;
в) із часом швидкість реакцій збільшується;
г) швидкість реакцій можна змінити, використовуючи каталізатор.
Поясніть, у якому з пунктів учень припустився помилки.
Вправа «Рахувалки»
Робота в групах гетерогенного складу. Кожній групі потрібно розв’язати по дві задачі. Перша група - № 1 і № 2.
Друга група - № 3 і № 4.
Третя група - № 5 і № 6.
Задачу № 6 розв’язує учень чи група, яка першою справилася і з завданням. Отримавши відповіді, представники груп визначають, якій літері в таблиці відповідає отримана відповідь. Таким чином, визначивши усі літери, учні отримують прізвище вченого, який відкрив процес алюмінотермії.
№ задачі |
В і д п о в і д і |
||||||
1,24 |
12,7 |
701,6 |
871,8 |
78,6 |
81 |
180 |
|
№1 |
а |
н |
ю |
Б |
р |
с |
з |
№2 |
ж |
Е |
є |
в |
у |
ф |
ч |
№3 |
с |
р |
ц |
й |
К |
п |
л |
№4 |
Е |
я |
г |
ш |
з |
щ |
ю |
№5 |
в |
ч |
Т |
у |
г |
н |
ь |
№6 |
й |
ц |
в |
ф |
и |
О |
л |
№7 |
в |
ю |
т |
п |
н |
р |
В |
Відповідь: Бекетов .
Інформація: Це вчений, який відкрив процес добування металів з їх оксидів шляхом відновлення за допомогою алюмінію:
Fe2O3 + 2Al = 2Fe + Al2O3; ∆H < 0.
ІV. Домашнє завдання.
Підготуватися до письмової роботи.
Завдання. Визначити фактори, завдяки яким можна змістити рівновагу в бік утворення заліза за рівнянням: Fe2O3 + 2Al = 2Fe + Al2O3; ∆H < 0. Яким чином можна збільшити швидкість даної реакції?