КОНСПЕКТ УРОКУ З ХІМІЇ У 8 КЛАСІ ХІМІКО-БІОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ НА ТЕМУ: «ПОДОРОЖ ДО ЗАМКУ ЦАРИЦІ ХЕМІ» Початкові поняття з хімії

Про матеріал

МЕТА: Узагальнити та закріпити знання з головних питань вивченої теми:

суть атомно-молекулярного вчення;

поняття про валентність атомів;

кількість речовини та одиницю кількості речовини – моль.

Поглибити та провести корекцію умінь учнями:

розставляти коефіцієнти в рівняннях реакцій;

проводити розрахунки за хімічними формулами з використанням понять “моль”, числа Авогадро та молярної маси;

Розвивати уміння застосовувати набуті знання по визначенню масової частки елемента за формулою складної речовини. Виховувати дбайливе ставлення до свого організму

Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

Рівненський природничо-математичний ліцей «Елітар»

Рівненської міської ради

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ З ХІМІЇ

 У 8 КЛАСІ ХІМІКО-БІОЛОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ НА ТЕМУ:

 «ПОДОРОЖ ДО ЗАМКУ ЦАРИЦІ ХЕМІ»

Початкові поняття з хімії

DSC_0122.jpg

 

        Розробив: учитель хімії,

ПМЛ «Елітар»

ДАНИЛЮК РОМАН ЕДУАРДОВИЧ

 

Рівне - 2014


ПОДОРОЖ ДО ЗАМКУ ЦАРИЦІ ХЕМІ

ТЕМА: Початкові поняття з хімії

МЕТА: Узагальнити та закріпити знання  з головних питань вивченої теми:

  •      суть атомно-молекулярного вчення;
  •      поняття про валентність атомів;
  •      кількість речовини та одиницю кількості речовини – моль.

Поглибити та провести корекцію умінь учнями:

  •      розставляти коефіцієнти в рівняннях реакцій;
  •      проводити розрахунки за хімічними формулами з використанням понять “моль”, числа Авогадро та молярної маси;

Розвивати уміння застосовувати набуті знання по визначенню масової частки елемента за формулою складної речовини. Виховувати дбайливе ставлення до свого організму

ТИП УРОКУ: Урок узагальнення й систематизації знань.

ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна дошка, маркерна дошка, компютер, програма Power Point, реактиви, пробірки.

РЕАКТИВИ: Розчин аміаку і хлоридної кислоти, харчова сода,  розчин KSCN,  розчин K4[Fe(CN)6], розчин FeCl3.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. ОБ’ЄДНАННЯ УЧНІВ У ГРУПИ

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ.

Повідомлення вчителем теми та мети уроку, зачитування епіграфу уроку пояснення правил гри. (Установка на подорож)

О ви, щасливії науки!

Старанно простягайте руки

І погляд до найдальніших місць.

Пройдіть і землю, й лютий вир,

Степи, ліси й високих гір,

Що в піднебессі, грізну міць.

Пізнання промінь хай не гасне,

Досліджуйте, що є прекрасне

Й велике, що не знав ще світ.

І в глибину земних орбіт,

Хіміє, линь прудкіше плину,

І гострим поглядом пливи

І все, що містить Батьківщина,

Безцінні скарби нам яви…

      М.В. Ломоносов

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 Рано-вранці загін мандрівників вирушив у подорож до замку цариці Хемі, приваблюваний легендами про невичерпні багатства та приховані скарби. Шлях до замку важкий, мандрівників підстерігають небезпеки та смертельні пастки. Тільки той, хто добре вивчив пройдений матеріал, зможе подолати всі перешкоди. Кожна подорож починається з розминки. Наша подорож інтелектуальна, і тому розминка буде розумовою.

 Кожен учень отримує завдання для самостійної роботи з теми “Початкові поняття з хімії”

ЗАВДАННЯ

(завдання висвітлені на дошці)

  1.    Знайдіть відносну молекулярну масу речовини, формула якої наведена у п.1

а) 18;  б) 46;  в) 64;  г) 98

 

  1.    Визначити валентність елементу у його сполуці з Оксигеном (див п. 2)

а) І;  б) ІІІ;  в) IV;  г) VI.

 

  1.    Яку кількість речовини становить сірка масою, вказаною у п. 3:

а) 0,1 моль;  б) 0,5 моль;  в) 2 моль;  г) з моль.

 

  1. Скільки атомів міститься у магнію, взятому кількістю речовини, вказаною у п.4:

а) 6*1023 ;  б) 3*1023;  в) 12*1023;  г) 6*1024  .

 

  1. Визначте тип реакції, поданої у п.5

а) сполучення;  б) розкладу; в) заміщення.

 

 


І-КОМАНДА

  1. Н2SO4
  2. Fe2O3
  3. m(S)=16г
  4. (Mg)=0,5 моль
  5. 2Al+Fe2O32Fe+Al2O3

 

 

ІІ – КОМАНДА

  1. С2Н6O
  2. SO3
  3. m(S)=64г
  4. (Mg)=2 моль

5. CaCO3CaO+CO2

 


Кожен учень команди пояснює як робив завдання і вчитель продовжує свою розповідь.

 Не встигли ми пройти і сотню метрів, як перед нами зявилась перша перешкода.

1.СМЕРТЕЛЬНА РІЧКА

 Ось ми опинились на березі неглибокої й неширокої річки. Подолати її дуже легко. Але річка населена ненажерливими піраньями – один необережний рух і ви ризикуєте потрапити у воду, де від вас за мічені секунди залишиться оди скелет. Як же бути? Вихід є – на березі повно великих валунів, по яких легко перейти на протилежний берег.

Кожний валун – правильно складена формула за валентністю.

 Представники команд одержують завдання. Один із учасників команди виконує на дошці, а інші на папері.


І – КОМАНДА

NaO; HgBr; ZnS; SO2; PCl5.

ІІ – КОМАНДА

NO2; CaBr; FeCl2; K2O; Mg3N2


Ось ми подолали першу перешкоду. Їдемо далі оглядати місцевість. Серед скель вони знаходять вхід у печеру. Допитливість перемогла обережність і декілька мандрівників спустились у печеру – це виявилась лабораторія алхіміка.

2. ЛАБОРАТОРІЯ АЛХІМІКА

 Алхімік зайнятий пошуками філософського каменя, за десятиріччя роботи встиг отримати багато нових, корисних речовин, але через неуважність переплутав усі свої записи і не знає тепер, якій речовини відповідає яка формула. Усіх, хто потрапляє до нього в печеру, алхімік примушує розшифровувати рукописи.

 І – КОМАНДА

 Біла порошкоподібна речовина, розчинна у воді, застосовується у кулінарії, при печії, застуді при полосканні горла. Її молекула складається з одного атома натрію, атома гідрогену, атома карбону, та трьох атомів оксигену. Що це за речовина. Запишіть хімічну формулу сполуки, визначте відносну молекулярну масу, масову частку оксигену (в %).

ІІ – КОМАНДА

Кристалічна речовина синього кольору добре розчинна у воді, застосовується в сільському господарстві для боротьби зі шкідниками рослин. Її молекула складається з атома купруму, атома сульфуру та чотирьох атомів оксигену. Що це за речовина? Запишіть хімічну формулу сполуки, визначте її відносну молекулярну масу, обчисліть масову частку сульфуру (в %).

ПРАКТИЧНИЙ ТУР

  1.    Зміна кольору квітів. Квіти зроблені з фільтрувального паперу, який змочений розчином FeCl3 і висушено. Квіти набувають жовтого кольору. Занурюємо одну у розчин KSCN, другу – у розчин K4[Fe(CN)6].
  2.    Дим без вогню. Розчин аміаку в колбі і концентрована хлоридна кислота дають ефект диму без вогню.

Поясність в яких із двох випадків проходить хімічна реакція? Кожен член команди пояснює свою точку зору.

3. НЕБЕЗПЕЧНА УЩЕЛИНА

 Ми підійшли до глибокої ущелини, населеної отруйними зміями. Через неї перекинути вірьовочний місток, який охороняє змій велетень як тільки мандрівник ступає на місток, велетень починає розгойдувати його, намагаючись скинути сміливця в ущелину. Щоб забезпечити рівновагу, необхідно встановити рівновагу запропонованих велетнем рівняннях реакції.

 Розставте коефіцієнти в таких схемах рівнянь реакцій:

 


І-КОМАНДА

  1. K+O2K2O
  2. Na+Cl2NaCl
  3. KClO3KCl + O2
  4. Li + H2O LiOH + H2

 

ІІ-КОМАНДА

  1. Na2O + H2ONaOH
  2. N2 + H2NH3
  3. Al+Fe2O3Fe+Al2O3

4. Pb(NO3)2 PbO + NO2 + H2O


Ми відійшли на галявину і побачили одинокого будівельника

 4. ОДИНОКИЙ БУДІВЕЛЬНИК

 Раніше будівельник був учнем алхіміка, але вчився він не сумлінно і алхімік разом зі своїм другом чарівником прирекли його на важку роботу: побудувати піраміду з шести каменів, на яких написали формули хімічних сполук, але з такою умовою, щоб сума відносних молекулярних мас використаних речовин була найбільшою. Допоможіть будівельникові, і він покаже шлях до замку цариці Хемі.

 Виберіть шість формул речовин, які мають найбільшу відносну молекулярну масу. Відповідь підтвердіть розрахунками.


І – КОМАНДА

CuO; H2SO4; Mg(OH)2;; NaOH;

ІІ - КОМАНДА

SO3; Ca(NO3)2; KOH; HNO3;


Один із представників команди аргументує правильну відповідь, а вчитель по можливості коригує.

5. ЗАДАЧІ ЦАРИЦІ ХЕМІ

Нарешті ми біля мети: перед нами замок цариці Хемі. Біля воріт нас зустрічають її слуги на чолі з головним мудрецем. Щоб пройти у замок, потрібно розвязати задачі, які запропонувала цариця.

І – КОМАНДА

Визначте масу 3,01*1023 атомів сульфуру.

ІІ-КОМАНДА

Скільки молекул міститься у 126 г нітратної кислоти (HNO3)

ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ.

От ми й увійшли у замок цариці Хемі. Тепер нам з вами доведеться пройти довгим шляхом по замку: познайомитись з його залами неорганічної та органічної хімії, залами присвяченому Д.І.Менделєєву, основними класами неорганічних сполук і т .д.

Розкриття таємниці цариці, розвязання її задач, відповіді на задані нею питання чекають вас у майбутньому. Успіхів вам, друзі, на цьому шляху.

Вчитель підводить підсумки вікторини і виставляє оцінки.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 В кожного учня на столі є картка на якій є призвіще учня і надруковані завдання до дому.


ДОДАКТОВІ ЗАВДАННЯ:

  1.                            Я перерахую речовини, які були відомі алхімікам. Підкресліть, з якими з них ви зустрічаєтесь у повсякденному житті. Розкажіть про їх застосування.

Ртуть, оцет, сода, купорос, свинцеві білила, сажа, мідь, олово, сірка, залізо, нашатир, свинець, золото, винний спирт, хлоридна кислота, царська горілка.

  1.                            Юний хімік склав список речовин і матеріалів, які одержують штучним шляхом. Однак до цього списку потрапили природні речовини та матеріали. Викресліть зі списку їх назви.

Малахіт, бавовна, капрон, папір, перли, крейда, поліетилен, гума, маргарин, пластмаса, шовк, скло, аспірин, вітамін С, бетон.

  1.                            Юний хімік склав список хімічних явищ, які можна спостерігати на кухні. Однак помилково він включив до цього списку фізичні явища. Викресліть їх.

Гасіння соди оцтом під час приготування тіста; розчинення цукру у воді; прокисання молока; бродіння соку; плавлення вершкового масла на гарячій сковороді; заварювання чаю; зацукровування варення.

  1.                            Алхімік повернувся з прогулянки містом і заявив, що він “бачив” хімічні реакції. Чи правильні висновки зробив алхімік?
  •    неонову рекламу, що світиться;
  •    як автомобіль викинув у атмосферу пару газів;
  •    як фотограф натиснув на спалах;
  •    як виділяється газ у стакані з газованою водою;
  •    як газозварювальник залив воду в апарат з кальцій карбідом, після чого виділився газ, апарат нагрівся.

.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ У POWER POINT

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ФОТОВІСНИК З УРОКУ ХІМІЇ У 8 КЛАСІ З ВИКОРИСТАННЯМ НОВИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

PA260001

 

PA260003

PA260009

 

PA260002

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 вересня 2018
Переглядів
914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку