Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини.

Про матеріал


Далеко не всі речовини розчиняються один в одному, тобто утворюють істинні розчини. Звичайно, можна штучно подрібнити одна речовина і розподілити його в обсязі іншого, але в будь-якому випадку така система буде гетерогенною. Наприклад, можна розбити рідину на дрібні крапельки і розпорошити їх в газове середовище (припустимо, за допомогою аерозольного балончика). Розчином отриману систему назвати не можна, навіть найдрібніша крапелька рідини буде відділена від газу поверхнею розділу двох фаз: рідкої і газоподібної.
Аналогічну систему являє собою зубна паста: дрібні частинки твердої речовини розподілені в рідині. Подібні системи речовин отримали назву дисперсних систем.
Дисперсними називають гетерогенні системи, в яких одна речовина у вигляді дуже дрібних частинок рівномірно розподілено в обсязі іншого.
Те речовина, яка розподілена в обсязі іншого, називають дисперсною фазою. Друге речовина носить назву дисперсійного середовища.
У залежності від агрегатного стану дисперсної фази і дисперсійного середовища розрізняють вісім типів дисперсних систем.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі.»

Номер слайду 2

Мета уроку: розвивати знання учнів про розчини; формувати уявлення учнів про розчини як багатокомпонентні системи; ознайомити з класифікацією розчинів; показати значення розчинів у природі й життєдіяльності людини; розвивати уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою; розвивати логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи

Номер слайду 3

Актуалізація знань Бесіда Що називають розчинами? Розчини є сумішами чи хімічними сполуками? Чи можна розчини розділити на індивідуальні компоненти? Як? Де в житті ви зустрічаєтеся з розчинами? Наведіть приклади розчинів

Номер слайду 4

Розчини – суміш двох і більше компонентів, які рівномірно розподілені один в одному. Поняття про розчини Речовину, яка знаходиться в агрегатному стані, що й розчин, називають розчинником (дисперсійним середовищем), а інші компоненти називають розчиненими речовинами (дисперсною фазою)

Номер слайду 5

Утворення розчину Розчинник дисперсійне середовище Розчинена речовина дисперсна фаза Розчин

Номер слайду 6

Маса розчину складається із суми мас розчинника і розчинених речовин, оскільки маса позначається m, то маємо : m розчину = m розчинника + m розчиненої речовини Склад розчину Розчинена речовина Розчинник Розчин

Номер слайду 7

Значення розчинів у житті та практичній діяльності людини В повсякденному житті: для приготування їжі, під час миття та прання, використання побутових засобів хімії, парфумерія, ліки, фарби, лаки тощо В промисловості: харчова, текстильна, фармацевтична, хімічна, металообробна, сільське господарство та ін.

Номер слайду 8

Бесіда Що таке суміш? Які бувають суміші? Що таке однорідні та неоднорідні суміші? Природні суміші: а) нафта, б) молоко, в) морська вода, г) граніт, ґ) гірські породи, д) фруктові соки

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Рідкі Тверді Газоподібні це системи, які складаються із найдрібніших частинок, що рівномірно розміщені в середовищі, яке може бути газоподібним, рідким або твердим тілом – у вигляді маленьких частинок (кристалів, крапельок або бульбашок) Дисперсні системи – Розчин кухонної солі Мінерал аметист Повітря

Номер слайду 11

Грубодисперсні системи - зависі, характеризуються тим, що частки речовини в розчині мають досить великі розміри, які можна розрізнити оком.

Номер слайду 12

Суспензії – зависі, в яких частинки твердої речовини рівномірно розподілені між молекулами рідини. Емульсії – зависі, в яких крапельки однієї рідини рівномірно розподілені між молекулами іншої рідини, якщо рідини нерозчинні одна в одній. а) молоко (емульсія), б) кавовий напій (суспензія) Грубодисперсні системи

Номер слайду 13

Аерозолі – зависі, у яких крапельки рідини рівномірно розподілені між молекулами газоподібної речовини  Пил – зависі, у яких частинки твердої речовини рівномірно розподілені в газоподібній речовині Піни – зависі, у яких газоподібні речовини рівномірно розподілені в рідкій речовині а) – дим, б) – туман, в) – піна Грубодисперсні системи

Номер слайду 14

дисперсні системи, у яких розміри часток досить малі, не видимі неозброєним оком, але помітні за допомогою приладів. Колоїдні розчини в природі відіграють важливу роль у фізіологічних процесах, також мають велике значення в хімічному виробництві . Колоїдні розчини - Білок курячого яйця Фарби Клей ПВА

Номер слайду 15

Гелі або золі - являють собою драглисті опади, які утворюються при коагуляції золів Торт «Пташине молоко» Мармелад Мінерал опал Медуза Полімерні гелі: кондитерські, косметичні, медичні та природні

Номер слайду 16

Якщо пропустити через колоїдний розчин промінь світла, то з’явиться конус, що світиться в розчині Ефект Тіндаля а)  істинний розчин NaCl; б)  колоїдний розчин курячого білка

Номер слайду 17

Істинні розчини - Рідкий розчин (цукор у воді) Твердий розчин (бронза – сплав міді й олова) Газоподібний розчин (повітря) однорідні системи, що складаються з молекул розчиненої речовини та розчинника.

Номер слайду 18

Закріплення знань Запитання: Які системи називаються розчинами? З яких компонентів складається розчин? Яке значення розчинів в житті людини? Чим відрізняються істинні розчини від дисперсних систем? Наведіть приклади різних дисперсних систем, у тому числі й розчинів, які можна віднести до того чи іншого класифікаційного типу.

Номер слайду 19

Гра «Вірю, не вірю» 1. Усі речовини добре розчиняються у воді. 2. Вода, цукор, пісок – добре розчиняються у воді. 3. Крейда, сода питна, пісок – у воді не розчиняються. 4. Та речовина, яка розчиняється у воді називається розчинником. 5. Газоподібні речовини у воді не розчиняються. Тестові завдання

Номер слайду 20

Домашнє завдання Вивчити §1 підручника. Виконати завдання після параграфа. Підготувати повідомлення на тему «Значення розчинів у життєдіяльності живих організмів», «Значення розчинів у промисловості»

Номер слайду 21

Дякую за увагу!

Номер слайду 22

Список використаних джерел Література: Попель П.П. Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П.Попель, Л.С.Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009 – 232 с.: іл. (книга двох авторів). Дігавцова Л.Ю. Хімія. 9 клас : Плани-конспекти уроків на друкованій основі / Л. Ю. Дігавцова — Х. : Вид-во «Ранок», 2013. — 128 с. — (Серія «Конструктор уроку»). (книга одного автора). Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас / І.Ю.Старовойтова, О.В.Люсай. – Х.: Вид. Група «Основа», 2009 – 239, [1]с.: іл.,табл. – (Серія « 12 – річна школа»). (книга одного автора).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гілко Людмила Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Додано
13 вересня 2018
Переглядів
41541
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку