Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини.

Про матеріал


Далеко не всі речовини розчиняються один в одному, тобто утворюють істинні розчини. Звичайно, можна штучно подрібнити одна речовина і розподілити його в обсязі іншого, але в будь-якому випадку така система буде гетерогенною. Наприклад, можна розбити рідину на дрібні крапельки і розпорошити їх в газове середовище (припустимо, за допомогою аерозольного балончика). Розчином отриману систему назвати не можна, навіть найдрібніша крапелька рідини буде відділена від газу поверхнею розділу двох фаз: рідкої і газоподібної.
Аналогічну систему являє собою зубна паста: дрібні частинки твердої речовини розподілені в рідині. Подібні системи речовин отримали назву дисперсних систем.
Дисперсними називають гетерогенні системи, в яких одна речовина у вигляді дуже дрібних частинок рівномірно розподілено в обсязі іншого.
Те речовина, яка розподілена в обсязі іншого, називають дисперсною фазою. Друге речовина носить назву дисперсійного середовища.
У залежності від агрегатного стану дисперсної фази і дисперсійного середовища розрізняють вісім типів дисперсних систем.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини. Суспензії, емульсії, аерозолі.»

Номер слайду 2

Мета уроку: розвивати знання учнів про розчини; формувати уявлення учнів про розчини як багатокомпонентні системи; ознайомити з класифікацією розчинів; показати значення розчинів у природі й життєдіяльності людини; розвивати уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою; розвивати логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи

Номер слайду 3

Актуалізація знань Бесіда Що називають розчинами? Розчини є сумішами чи хімічними сполуками? Чи можна розчини розділити на індивідуальні компоненти? Як? Де в житті ви зустрічаєтеся з розчинами? Наведіть приклади розчинів

Номер слайду 4

Розчини – суміш двох і більше компонентів, які рівномірно розподілені один в одному. Поняття про розчини Речовину, яка знаходиться в агрегатному стані, що й розчин, називають розчинником (дисперсійним середовищем), а інші компоненти називають розчиненими речовинами (дисперсною фазою)

Номер слайду 5

Утворення розчину Розчинник дисперсійне середовище Розчинена речовина дисперсна фаза Розчин

Номер слайду 6

Маса розчину складається із суми мас розчинника і розчинених речовин, оскільки маса позначається m, то маємо : m розчину = m розчинника + m розчиненої речовини Склад розчину Розчинена речовина Розчинник Розчин

Номер слайду 7

Значення розчинів у житті та практичній діяльності людини В повсякденному житті: для приготування їжі, під час миття та прання, використання побутових засобів хімії, парфумерія, ліки, фарби, лаки тощо В промисловості: харчова, текстильна, фармацевтична, хімічна, металообробна, сільське господарство та ін.

Номер слайду 8

Бесіда Що таке суміш? Які бувають суміші? Що таке однорідні та неоднорідні суміші? Природні суміші: а) нафта, б) молоко, в) морська вода, г) граніт, ґ) гірські породи, д) фруктові соки

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Рідкі Тверді Газоподібні це системи, які складаються із найдрібніших частинок, що рівномірно розміщені в середовищі, яке може бути газоподібним, рідким або твердим тілом – у вигляді маленьких частинок (кристалів, крапельок або бульбашок) Дисперсні системи – Розчин кухонної солі Мінерал аметист Повітря

Номер слайду 11

Грубодисперсні системи - зависі, характеризуються тим, що частки речовини в розчині мають досить великі розміри, які можна розрізнити оком.

Номер слайду 12

Суспензії – зависі, в яких частинки твердої речовини рівномірно розподілені між молекулами рідини. Емульсії – зависі, в яких крапельки однієї рідини рівномірно розподілені між молекулами іншої рідини, якщо рідини нерозчинні одна в одній. а) молоко (емульсія), б) кавовий напій (суспензія) Грубодисперсні системи

Номер слайду 13

Аерозолі – зависі, у яких крапельки рідини рівномірно розподілені між молекулами газоподібної речовини  Пил – зависі, у яких частинки твердої речовини рівномірно розподілені в газоподібній речовині Піни – зависі, у яких газоподібні речовини рівномірно розподілені в рідкій речовині а) – дим, б) – туман, в) – піна Грубодисперсні системи

Номер слайду 14

дисперсні системи, у яких розміри часток досить малі, не видимі неозброєним оком, але помітні за допомогою приладів. Колоїдні розчини в природі відіграють важливу роль у фізіологічних процесах, також мають велике значення в хімічному виробництві . Колоїдні розчини - Білок курячого яйця Фарби Клей ПВА

Номер слайду 15

Гелі або золі - являють собою драглисті опади, які утворюються при коагуляції золів Торт «Пташине молоко» Мармелад Мінерал опал Медуза Полімерні гелі: кондитерські, косметичні, медичні та природні

Номер слайду 16

Якщо пропустити через колоїдний розчин промінь світла, то з’явиться конус, що світиться в розчині Ефект Тіндаля а)  істинний розчин NaCl; б)  колоїдний розчин курячого білка

Номер слайду 17

Істинні розчини - Рідкий розчин (цукор у воді) Твердий розчин (бронза – сплав міді й олова) Газоподібний розчин (повітря) однорідні системи, що складаються з молекул розчиненої речовини та розчинника.

Номер слайду 18

Закріплення знань Запитання: Які системи називаються розчинами? З яких компонентів складається розчин? Яке значення розчинів в житті людини? Чим відрізняються істинні розчини від дисперсних систем? Наведіть приклади різних дисперсних систем, у тому числі й розчинів, які можна віднести до того чи іншого класифікаційного типу.

Номер слайду 19

Гра «Вірю, не вірю» 1. Усі речовини добре розчиняються у воді. 2. Вода, цукор, пісок – добре розчиняються у воді. 3. Крейда, сода питна, пісок – у воді не розчиняються. 4. Та речовина, яка розчиняється у воді називається розчинником. 5. Газоподібні речовини у воді не розчиняються. Тестові завдання

Номер слайду 20

Домашнє завдання Вивчити §1 підручника. Виконати завдання після параграфа. Підготувати повідомлення на тему «Значення розчинів у життєдіяльності живих організмів», «Значення розчинів у промисловості»

Номер слайду 21

Дякую за увагу!

Номер слайду 22

Список використаних джерел Література: Попель П.П. Хімія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П.П.Попель, Л.С.Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009 – 232 с.: іл. (книга двох авторів). Дігавцова Л.Ю. Хімія. 9 клас : Плани-конспекти уроків на друкованій основі / Л. Ю. Дігавцова — Х. : Вид-во «Ранок», 2013. — 128 с. — (Серія «Конструктор уроку»). (книга одного автора). Старовойтова І.Ю. Усі уроки хімії 9 клас / І.Ю.Старовойтова, О.В.Люсай. – Х.: Вид. Група «Основа», 2009 – 239, [1]с.: іл.,табл. – (Серія « 12 – річна школа»). (книга одного автора).

ppt
Додано
13 вересня 2018
Переглядів
9715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку