Конспект уроку з хімії в 7 класі на тему: "Відносна молекулярна маса речовини. Її обчислення за хімічною формулою"

Про матеріал

Конспект уроку містить розроблені різноманітні форми і методи, які може використати вчитель на уроці, наприклад: робота з картками; робота з підручником; відгадування загадок; робота в групах; виконання завдання за комп'ютером; виконання тесту; гра «мікрофон».

Перегляд файлу

 

7 КЛАС

Тема. Відносна молекулярна маса речовини. Її обчислення за хімічною   

           формулою.     
Навчальні цілі:

  • поглибити поняття про хімічну формулу, її використання для розрахунків;
  • дати поняття про відносну молекулярну масу;
  • формувати вміння й навички обчислювання за хімічними формулами;
  • навчити визначати відносну молекулярну масу простих і складних

           речовин за їх  формулами;

  • виховувати почуття відповідальності,
  • розвивати пізнавальний інтересу в учнів. 

Очікувані результати навчання

Учень повинен знати:

  • Як позначається величина відносної молекулярної маси;
  • Визначення відносної молекулярної маси;
  •  алгоритм обчислення відносної молекулярної маси речовини;

   Учень повинен уміти:

  • Обчислювати відносну молекулярну масу різних за складом речовин.

Тип уроку:   засвоєння нових знань.

Форми роботи:   розповідь, самостійна робота, робота в парах.

Обладнання:   періодична система хімічних елементів, підручник, дидактичні картки, картки із задачами, набір відповідей до задач, концентрована хлоридна кислота, розчин аміаку.

   Міжпредметні зв’язки: математика, українська література.

   Базові поняття та терміни:  відносна молекулярна маса речовини.

 

 

 

 

 

 

Конструктор  уроку хімії  «Відносна молекулярна маса речовини.     

                                           Її обчислення за хімічною  формулою»

 

 

    Тема уроку

                                             Форми роботи на уроці

 

учнів

вчителя

Відносна молекулярна маса речовини.                                               Її обчислення за хімічною  формулою

 

  • робота з картками;
  • робота з підручником;
  • відгадування загадок
  • робота в групах;
  • виконання завдання за комп’юте-ром;
  • виконання тесту;
  • самостійна робота;
  • гра «мікрофон»

 

  • фронтальна бесіда;
  • створення проблемної ситуації або бесіда;
  • повідомлення теми і мети;
  • загадування загадок;
  • організація роботи з підручником;
  • організація бесіди;
  • демонстрація досліду;
  • запитання для учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Релаксація (2хв).                                                                                   

                                                                               Учні слухають та уявляють

Слухаючи вислів про найпоширенішу речовину на землі – воду, ви заплющіть очі й уявіть воду у її природних станах: річку, озеро, море.

Вода – ти саме життя, ти наповнюєш нас радістю,що не пояснити ніякими почуттями, з тобою  повертаються до нас сили з  якими ми вже попрощалися”

             Антуан де Сент-Екзюпері

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (5хв).

 

  1. Фронтальна бесіда:                                                                                                

                                                                                                    Запитання  вчителя

  • Яка формула води?
  • Дайте визначення поняття «валентність».
  • Яку валентність у сполуках проявляють Оксиген, Гідроген, Натрій, Алюміній?
  • Чи всі елементи проявляють у сполуках сталу валентність?
  • Назвіть елементи, які виявляють змінну валентність.
  1. Робота з картками.                                                                       

Учитель демонструє формули сполук, учні називають відмінність у цих формулах. Наприклад, Cu2O і  CuO,  2  і   N2О.

                                                                                               Відповіді учнів

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2хв).

  • шляхом створення проблемної  ситуації

П’ятачок та Вінні-Пух йшли на День народження до ослика Іа та несли йому три кульки. Кульки були заповненні різними газами: киснем, воднем та повітрям. Одна з них весь час чомусь хотіла злетіти, інша намагалася впасти на землю. П’ятачок та Вінні-Пух вирішили дізнатися про причину цього явища у Мудрої Сови.

Як ви вважаєте, якою була її відповідь?                               Пропозиції учнів

  • шляхом бесіди.

Запитання:

- З чого складаються речовини?

- А молекули?

- Про яку характеристику атома ми вже говорили?

- А чи має масу молекула?

                                                                   Повідомлення  вчителем теми уроку

Отже, завданням нашого уроку є:

навчитися визначати хімічну величину, яка дає змогу порівняти маси різних речовин однієї і тієї ж кількості.

В основі цих обчислень лежить поняття «відносна молекулярна маса».

                                                                      Учитель називає навчальні цілі уроку

  • поглибити поняття про хімічну формулу, її використання  для розрахунків;
  • ознайомитись із поняттям  “відносна молекулярна маса речовини”;
  •  формувати вміння й навичк иобчислювання за хімічними формулами;  
  •  навчитися визначати відносну молекулярну масу простих і складних

          речовин за їх  формулами;

  • виховувати в собі почуття відповідальності

 

ІV. Вивчення нового матеріалу (15хв)

                                                                                              Запитання  вчителя

1. Бесіда:

  • Із яким поняттям співзвучна тема уроку? (Із відносною атомною масою.)
  • Із чого складаються молекули речовини? (З атомів.)
  • Чи пов’язана ця величина з відносною атомною масою? Як саме? (Сума атомних мас складає відносну молекулярну масу.)

                                                                                                 Відповіді учнів

  1. Робота з підручником (по варіантах.)
  • Учні І варіанту читають визначення відносної атомної маси.
  • Учні ІІ варіанту читають про спосіб обчислення відносної молекулярної маси.

                                                                              Термінологічна робота                 

Після виконаного завдання учні роблять перевірку за допомогою слайда презентації.

 

  1. Завдання вчителя:      мотиваційний прийом «Відгадай і обчисли»

Перед вами завдання: обчислити відносні молекулярні маси речовин, які є відгадками до загадок від Мудрої Сови.

                                                                            Учитель загадує загадки

Загадки:

  • Я – газ  без кольору, без смаку.

Я непомітний в вишині.

Та жити, друзі, неможливо

Без мене людям на Землі.

Я вам будинок обігрію,

В лікарні вилікую вас.

А, реагуючи із воднем,

Я воду утворю для вас.

Якщо колись (не дай-то Боже),

Я зникну раптом на Землі,

Життя зупиниться назавжди.

Я – найцінніший на Землі.

(Кисень)

                                     Обчислення відгадують і обчислюють Mr кисню:

                                           Мr (О2)=16·2=32

  • Ти рідка, тверда, ще й пара.

Знають всі тебе сповна.

Не звариш без тебе страви,

Хоч сама ти несмачна.

(Вода)

                                 Обчислення відгадують і обчислюють Mr води:

                                       Мr (Н2О)=1·2+16=18

                                              Учні роблять записи на дошці і в зошиті

                                                                  Оцінювання.

 

  1. Демонстрація досліду.

                                                                                            Учитель демонструє    

А зараз давайте поспостерігаємо цікаве явище, яке має назву «Шипучка».

                                                                                            Учні спостерігають та

обчислюють відносну молекулярну масу натрій гідроген карбонату, що утворився під час реакцій:

Мr (NаНСО3)=23+1+16·3=72,

Один учень робить обчислення на комп’ютері та

висвітлює його на дошці за допомогою проектора.

Оцінювання

Мотиваційний елемент (бесіда): Чи зустрічали ви таке явище в побуті?

                                                         Яке його значення?

                                                        Чи правильно роблять дорослі?

                                                         Чи має ця рочовина інше використання?

V. Фізкульт хвилинка (1хв).

                                                                              Учні виконують вправи

Раз -  підняли руки вгору,

Два – нагнулися додолу,

Три, чотири – рівно встати,

Будем знову працювати.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу (15хв)

                                                                                           Учні працюють у групах           

  1. Робота в групах.

Учні кожної групи одержують завдання пізнавального характеру. Потрібно прочитати запропонований матеріал та обчислити відносну молекулярну масу речовини.

Завдання:

  • І група.     Мr (NaCl)=23+35,5=58,5
  • ІІ група.    Мr (СО2)=12+16·2=44
  • ІІІ група.   Мr (СаСО3)=40+12+16·3=100
  • ІV група. Мr (СаО)=40+16=56

Працюючи над завданням, один учень з групи, що виконала завдання заносить правильний запис в комп’ютер. Усі результати показуються на екрані.

Інший учень з кожної групи на коках розміщує свій результат.

Оцінювання.

Учитель звертає увагу на те, яка кулька найлегша, а яка найважча.

 

  1. Виконання учнями тесту.                                       Самостійна робота

Оцінювання

Запитання до учнів: Чи виконали ми завдання , що було поставлене перед нами на початку уроку?

                                                                                                   Запитання до учнів

  1. Бесіад із учнями:
  • Дайте визначення поняття «відносна молекулярна маса речовини».
  • Як визначити відносну молекулярну масу речовини?

                         Як її позначають?

                                                                                                Оцінювання

VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання (4хв)

                                                                                                Гра «Мікрофон»

Озвучте свою думку про цікаві моменти уроку за допомогою уявного мікрофона.

На уроці я дізнався про…

 

VІІІ. Домашнє завдання (1хв).

  • Опрацювати §11;
  • Виконати №2 (ІІІ – ІV рівня) на с.50 робочого зошита.
  • Додаткове завдання.     Розв’язати задачу: Атомна маса елемента А у 1,4375 разів більша, ніж атомна маса елемента В. сума атомних мас елементів А і В складає 39. Використовуючи ці дані, складіть формулу сполуки АВ та обчисліть її відносну молекулярну масу.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Холодар Людмила Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
4326
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку