Назва роботи Урок з інтегрованого курсу «Я і
Україна. Довкілля» у 3 класі з теми «Уявлення про горючі корисні копалини (нафту, кам'яне вугілля, газ) як
енергоносії. Перетворення їх енергії в довкіллі» Цілепокладання Дати уявлення про перетворення речовин в природі,
утворення
горючих корисних копалин ; вчити вести спостереження, порівняння; ознайомити учнів з властивостями горючими корисними копалинами , їх добуванням і використанням в народному господарстві; закріплювати вміння учнів
виділяти основні властивості корисних копалин; розвивати увагу,
спостережливість, аналітико – синтетичні вміння, пізнавальні інтереси;
виховувати елементи наукового світогляду, допитливість, бережне та економне ставлення до природних ресурсів, довкілля. Очікуваний результат Розвиток пам'яті,
уяви, формування валеологічної та екологічної компетентностей, стимулювання
пізнавальної активності учнів, розвиток емоційно-ціннісного ставлення до
навколишнього світу, дослідницьких навичок молодших школярів. |
Конспект уроку з інтегрованого курсу «Я і Україна. Довкілля» 3 клас
Тема. Уявлення про горючі корисні копалини (нафту, кам’яне вугілля, газ) як енергоносії. Перетворення їх енергії в довкіллі.
Мета. Дати уявлення про перетворення речовин в природі, утворення горючих корисних копалин ; вчити вести спостереження, порівняння; ознайомити учнів з властивостями горючими корисними копалинами , їх добуванням і використанням в народному господарстві; закріплювати вміння учнів виділяти основні властивості корисних копалин; розвивати увагу, спостережливість, аналітико – синтетичні вміння, пізнавальні інтереси; виховувати елементи наукового світогляду, допитливість, бережне та економне ставлення до природних ресурсів, довкілля.
Обладнання: карта України, зразки горючих корисних копалин, картки завдань-інструкцій, загадки, номери груп, склянки, вода, добірка книг про корисні копалини
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
Девіз роботи на уроці:
З довкілля кілька уроків -
у світ незвичайний ще кілька кроків.
Світ природи пізнати маємо,
Багато цікавого вже знаємо.
А рідний край такий багатий,
що мусимо його пізнати.
Але це, звичайно, позитивні настанови .
Закінчилась осінь, вже пролетіло два тижні першого місяця зими, 13 грудня за народним календарем свято Калити або Андрія. За традицією цієї ночі українські дівчата ворожать аби дізнатися майбутню долю.
III Повідомлення теми і завдань уроку.
. Сьогодні, як завжди, будемо працювати, досліджувати, спостерігати, аналізувати, як справжні науковці. Для цього вам потрібні будуть усі ці приладдя, які ви бачите на столах, а також книги, міні-підручник та ті знання, які ви отримали на попередніх уроках. (3 слайд)
-Тему сьогоднішнього уроку дізнаєтеся, якщо розшифруєте слова
РЮГОЧІ РИСКОНІ ЛИПАНИКО
IV Мотивація навчальної діяльності.
Створення проблемної ситуації.
--З допомогою куба з’ясуємо, які питання ми будемо вирішувати протягом уроку. (впр. Кубування) (4 слайд)
-- Які корисні копалини відносять до горючих?
-- Де їх застосовують?
-- Що з них виготовляють?
-- Як вони утворилися?
-- Навіщо оберігати корисні копалини?
V Актуалізація опорних знань.
-- Пригадаємо, що ми дізналися на попередніх уроках про корисні копалини.
1. Індивідуальне опитування.
-- Зберіть розсипані слова у дві колонки:
А) за станом існування в природі;
Б) за властивостями використання (слова надруковані на окремих аркушах і групуються в такі схеми)
Гірські породи:
Тверді Рідкі Газоподібні. Корисні копал.
Горючі Рудні Нерудні.
2. Фронтальне опитування. Мозкова атака.
-- Наведіть приклади різних станів існування гірських порід.
-- Що таке корисні копалини?
3 Едейтичні вправи. (за методом Цицерона: запам’ятати і відтворити напам’ять дану послідовність слів)
Нафта, пісок, крейда, вугілля, гіпс, торф, газ руда, вапняк,золото.
.
VI Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу.
-- Сьогодні ми будемо спостерігати за горючими корисними копалинами,
працюючи в групах.
-- Нагадаємо правила роботи в групі:
1.Перед початком вибрати: « доповідача»,» секретаря», «дослідника», «теоретика», «спостерігачів».
2.Уважно слухати завдання-інструкції.
3 Працювати так, щоб не заважати іншим.
4.Вислуховувати думку кожного члена групи
5.Вкладатися у час.
6. Виконувати правила техніки безпеки.
Завдання-інструкція 1групи НАФТА
Завдання-інструкція 2групи КАМ'ЯНЕ ВУГІЛЛЯ
1. Розглянь зразок.
2. Визнач стан (рідкий, твердий, газоподібний)
3. Визнач колір, горючість.
5.Зачитати з книги як утворилося кам’яне вугілля (с.43 підручника)
6.За допомогою малюнків визначити де використовується.
7.Всі дані занести у таблицю на дошці.
8. Якою умовною позначкою помічена на карті?
9.Підготуватися до виступу на робочому місці.
Завдання-інструкція 3групи ТОРФ
1.Розглянь зразок.
2.Визнач стан (рідкий, твердий, газоподібний)
3.Визнач колір, горючість.
4.Визнач інші властивості (запах, твердий чи м’який, розчиняється чи не розчиняється у воді, чи важчий за воду). Перевір за міні-підручником.
5.Зачитати з книги як утворився торф (с.43 підручника)
6.За допомогою малюнків визначити де використовується.
7.Всі дані занести у таблицю на дошці.
8. Якою умовною позначкою помічена на карті?
9. Підготуватися до виступу на робочому місці.
2. Заслуховування презентацій кожної групи.( До дошки виходять «доповідач», «теоретик», а «секретар» до цього часу вже зробив запис на дошці.
Кожна група, звітуючи про пророблену роботу, заносить результати у таблицю.
Корисна копалина |
Стан |
Колір |
Запах |
Розчинність |
Спосіб добування |
Застосування |
|
|
|
|
|
|
|
Доповнення вчителем презентацій кожної групи, використання слайдів (7-15 слайди)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Розповідь вчителя про природний газ (16-19 слайд)
Властивості:
1. Природний газ – це безбарвна речовина, яка немає запаху, легша за повітря, газувата за звичайних умов.
2. Теплота згоряння – така ж сама, як і в нафті.
3. При горінні світиться синім полум’ям, даючи мало світла і кіптяви, тому він вигідний для використання в побуті.
4. Коли природний газ транспортують на кораблях або в балонах, то його зріджують, оскільки так він займає менше місця, та додають сполуку меркаптан, яка дає гострий запах – для розпізнавання його, при витіканні.
Особливості видобутку:
Система добування газу така ж, як і для нафти.
Економне використання корисних копалин.
Кам’яне вугілля, торф, нафта, природний газ належать до горючих корисних копалин. Горючі корисні копалини – це такі корисні копалини які добре горять і виділяють багато тепла. Ці копалини займають сьогодні визначне місце в паливно-енергетичному балансі країни та відіграють надзвичайно важливу роль в її економіці та політиці, а також широко використовуються у всіх промислових процесах і житті людини. Але ці ресурси є невідновлюючими. Тому потрібно економно ставитися до їх використання. Пам’ятаєте, як ми проводили день сталої енергії та говорили про необхідність економії тепла та електроенергії (вчитель звертається до банера). А ще потрібно освоювати нові альтернативні джерела енергії, які належать до практично невичерпних.
Розповідь про альтернативні джерела енергії приготував учень класу Іван Гончар (21 слайд)
Кожна з них зможе зменшити вживання органічного палива, воно буде менше викидати в атмосферу різних шкідливих газів, які можуть спричиняти парниковий ефект, кислотні дощі та інші різні проблеми.
Екологічні проблеми використання корисних копалин.
При використанні людиною корисних копалин існують екологічні проблеми: нафта забруднює океан при аваріях на морських бурових, щорічно в океан виливається 2,5 млн. т нафти, добуток вугілля у шахтах пов'язаний з ризиком для життя шахтарів, при добутку вугілля у шахтах виділяється газ, який спричиняє кислотні дощі… Цей перелік можна продовжити. Але керівники нашої країни постійно дбають про покращення екологічного стану довкілля, науковці, екологи втілюють новітні розробки у охорону навколишнього середовища.
Розповідь про ландшафтний заповідник у межах нашого Інгулецького району розповість учениця класу Анна Галаган (22 слайд)
ІХ. Перевірка вивченого матеріалу.
А)усне тестування за допомогою кольорових смужок
2. На географічній карті корисні копалини позначають
б) Перевір істині чи хибні судження.
Х. Підсумок уроку. Рефлексія
- Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, безкраї родючі поля, рослинний і тваринний світ, гори і води – то народне надбання, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.
На Землі, у домі вселюдському –
протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема.
Вправа «Мікрофон»
- Яку тему вивчали?
- Чому нафту, торф, кам’яне вугілля відносять до горючих корисних копалин?
- Чи справдилися ваші очикування?
- Чи сподобавсь вам наш урок?
Бліц-турнір
- А зараз проведемо бліц-турнір: подивимося як ви запам’ятали умовні позначення корисних копалин (миттєвий показ карток з умовними знаками).
Х. Домашнє завдання
1. Творча робота
Ти знаєш, що корисні копалини з часом вичерпуються. Запропонуй шляхи збереження корисних копалин.
2. Прочитати інформацію на ст. 48-49, дати відповіді на питання.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ІНГУЛЕЦЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 73
Уявлення про горючі корисні копалини
(нафту, кам’яне вугілля, газ)
як енергоносії. Перетворення їх енергії в довкіллі
(3 клас)
Конспект уроку з інтегрованого курсу
«Я і Україна. Довкілля» підготувала
вчитель початкових класів
Орлова В.М.
м. Кривий Ріг
2013р.