Конспект уроку з предмету "Я у світі"(авт.Тагліна О.В., Іванова Г.Ж.,3 клас).Дана розробка допоможе вчителеві у підготовці до уроку. Цікава добірка матеріалів для інтерактивних вправ, групової та парної роботи, а також подано матеріал дидактичних ігор з даної теми("Хто більше"- учні називають слова-ознаки до поданих ключових слів, гра-тренінг "Мандрівка країнами Європи", "Сусіди України"- учні складають карту з поданих карток) та ін.
Урок з курсу «Я у світі» у 3 класі
(за підручн. О.В.Тагліної, Г.Ж.Іванової).
Н.В.Буянова, учитель початкових
класів, спеціаліст вищої категорії,
Журавський НВК«ЗОШ I-IIIст. –ДНЗ»,
Середино-Будський р-н, Сумська обл.
Тема . Україна – європейська держава
Мета: сформувати комплексне уявлення про місце і роль нашої держави в сучасній Європі; допомогти учням усвідомити важливість європейського об’єднання, приналежність України до європейської сім’ї народів;
розвивати пізнавальний інтерес, формувати громадянські якості учнів: патріотизм, людяність, працьовитість, національну свідомість;
виховувати чуйність, взаєморозуміння, повагу до інших людей, сприяти вихованню патріотичних почуттів до рідної країни та прагнення внести свій внесок у розбудову держави.
Обладнання: карта Європи, мультимедійна презентація «України – моя Батьківщина», аудіозаписи пісень, матеріали до ігор «Мандрівка країнами Європи» та « Сусіди України», вислови про Україну, повідомлення учнів, картки, виставка малюнків, паперові квіти.
На стінах класу плакати зі словами:
Люби, шануй, оберігай
Наш край, що зветься Україна. Ігор Січовик
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину. В. Симоненко
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край. Д. Павличко
Свою Україну любіть,
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За нею Господа молю… Т. Шевченко
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
І гостей завітало до нас багато,
Не урок, а справжнісіньке свято!
Стали, діти, повернулись,
З гостями привітались і щиро усміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти.
Сіли всі рівненько, починаєм працювати.
І щоб не було мороки.
Всі готові до уроку?(Так)
II. Актуалізація опорних знань
1.Вступна бесіда
2.Лине пісня « Україна» у виконанні Ірини Федишиної
3. Складання асоціативного куща «Батьківщина» Слайд 6
До слова „ Батьківщина” доберіть слова, які спадають вам на думку, коли ви його чуєте (слова-картки на дошці).
мова поля калина Журавка
школа батьки
БАТЬКІВЩИНА Десна
вчителька міста друзі
Сумщина села ліси Київ бабуся дідусь
III. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
1.Гра «Хто більше» (робота в парах)
- А зараз проведемо гру, яка називається «Хто більше». Доберіть до слів Батьківщина (Iв) і Україна(IIв) якнайбільше означень (мила, рідна, дорога, люба, неозора, велика, щаслива тощо)
2.Слово вчителя
– Рідний край. Дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях неозорі степи, зелені ліси і долини, високі блакитні небеса. Україна – це наша земля, наш рідний край, наша країна з славною історією, мудрими людьми, чарівними піснями, що дивують світ, з багатими народними традиціями, мальовничими картинами природи.
– Зараз наша країна переживає нелегкі часи. За щасливе майбутнє віддали своє життя Герої Небесної сотні. Слайд 7
На сході відстоюють єдність і цілісність нашої держави українські воїни та добровольці.
У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна – єдина –
Це наша рідна Україна
А ми сьогодні будемо працювати над темою уроку: «Україна – європейська держава» і дізнаємось дещо нове про нашу Батьківщину, її сусідів – країни Європи. Слайд 8
Вправа „ Очікування”
- Наш урок ми присвячуємо рідній Україні. Діти, що ви очікуєте від цього уроку?
Я очікую, що ви будете уважними, старанними, допомагатимете мені у проведенні уроку і всі ваші очікування збудуться.(Я хочу дізнатися, чому Україну називають європейською державою)
IV.Сприймання та засвоєння матеріалу
1. Слово вчителя
- Діти, як називається материк, на якому знаходиться Україна?Молодці! Так – це Євразія. Вона поділяється на дві частини – Європу і Азію Ось погляньте на карту Європи. Тут багато є різних країн. (Вчитель називає їх і показує на карті). Кожна з них має свою територію – землю, свою мову, культуру, історію і свої символи. Земля кожної держави – її недоторкана власність, яку вона готова обороняти від посягань ворогів. А ось у центрі Європи і наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка теж має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції та неповторні державні символи.
Україна – це одна з найбільших за територією країна Європи. Слайд 9
Вона поступається площею лише Росії.
Україна межує із сімома країнами: Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією, Молдовою,Росією, Білоруссю.
2.Робота за підручником
- Прочитаймо текст на с.111-112 й поділимося своїми думками щодо прочитаного.
(Читають текст «ланцюжком»)
Вправа «Мікрофон»
3 Робота в групі
Вдома кожна група готувала цікаву інформацію про деякі країни Європи .
Зараз ми всі разом вирушимо в уявну мандрівку країнами Європи.
Гра-тренінг “Мандрівка країнами Європи” Слайд11
Ведучий: Мандруємо Європою. Хтось уявляє себе у літаку, хтось у автомобілі, а хтось на повітряній кулі.
Мандруємо країнами.
“ Sa lut”. (Франція – слайд 16).
«Добрий день”,- кажуть українці.
А я хочу розповісти легенду .
Наша земля
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші предки кинулись на розподіл пізніше , але землі їм уже не дісталося.
От вони пішли до Бога. А він у цей час молився і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати.
Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього , запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці».
«Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте , якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали - Україною.
4.Фізкультхвилинка
Кліп «Україна- це я, Україна - це ти» на пісню у виконанні К.Бучинської
(Діти виконують танцювальні рухи)
5. Проблемна ситуація
- Діти, а чи бачили ви коли-небудь цей прапор? Слайд 19 (Прапор Євросоюзу)(Відповіді учнів)
Розповідь учителя
Прапор Євросоюзу – це прямокутне полотнище синього кольору, яке має в центрі коло з золотих зірочок (їх 12) як символ єдності і солідарності народів Європи. Кількість зірочок є незмінною і не має нічого спільного до кількості країн-членів організації. Число 12 є символічним числом (у різних традиціях), що означає абсолютну досконалість. Це також і кількість місяців у році, і кількість цифр на циферблаті годинника.
6.Робота за підручником
- Розгляньте схему на с.113. Розкажіть за схемою, які країни входять до Євросоюзу.
- Україна бажає стати повноправним мешканцем давньоєвропейського дому, справедливо вважати, що має на це право. І своєю історією, географічним розташуванням і тим внеском, який наш народ зробив у континентальну справу впродовж багатьох віків свого існування та боротьби.
V. Узагальнення й систематизація знань
1.Гра «Склади карту» - «Сусіди України». Слайд21
(робота в парах)
2. Індивідуальна робота
Тестування (картки)
1.За величиною територія України посідає:
А) перше місце в Європі;
Б) друге місце в Європі;
В) третє місце в Європі.
2.Назвіть державні символи України.
А) Прапор, герб, гімн;
Б) Прапор, калина, герб;
В)Калина,верба, барвінок.
3.Євросоюз – це…
А) об’єднання деяких країн Європи;
Б) країни світу;
4.Грошова одиниця Європейського союзу:
А) Гривня;
Б) доллар;
В) євро.
3.Взаємоперевірка Слайд 22
4. Робота в зошитах (самостійна робота)
5.Перевірка самостійної роботи
4. Оцінювання
VI. Підсумок уроку
1.Рефлексія
- Наш урок добігає кінця. Яке головне завдання перед собою ми ставили
на уроці ?
Продовж речення Слайд23
- Сьогодні на уроці я…
- Я розповім батькам про …
- Сьогодні мені урок …тому, що …
2. Створення плакату „ Вінок любові до України”. Слайд 24
- У вас на партах вирізані з кольорового паперу красиві улюблені квіти, прикріпіть ці квіти по контуру карти України, щоб вийшов своєрідний вінок. Вдихніть у цю роботу свою любов. А з квітів любові ми сплетемо віночок навколо карти України, щоб наша рідна Батьківщина процвітала, була ще кращою і жила у любові своїх синів і доньок, які сьогодні ще сидять за партами і добре навчаються, щоб стати гідними громадянами своєї держави у майбутньому.(Дії учні супроводжують побажаннями для рідної Вітчизни (наприклад: «Я бажаю для любої України добра, радості, миру, безпеки, процвітання, щастя, мудрих людей, щирості, доброзичливості, краси, гармонії, спокою, здобутків тощо»).
– Що вам нагадують обриси територiї нашої держави? (Відповіді учнів)
Це буде наша колективна робота. Цю карту ми повісимо у класі й будемо завжди пам’ятати, що ми громадяни своєї країни.
Саме ваше покоління має вирішити, наскільки привабливою для України є участь в Європейському домі. І наша країна має стати повноправним членом Європейського дому не стільки географічно, скільки за рівням економічного розвитку. Я вірю, що не за горами той час, коли ми з гордістю будемо говорити “Я - громадянин України!”.
VII. Домашнє завдання
Індивідуальні завдання на картках.
Література
1. Володарська М.О.Серія «Початкова школа. Мій конспект»(за підруч. О.В.Тагліної, Г.Ж.Іванової). – Х.: ВО «Основа». – 2014.
2. Дідик О. Родзинки творчості на уроках у початкових класах // Бібліотека журналу «Початкове навчання та виховання». – 2010.
3. Народ скаже – як зав’яже:Українські народні прислів’я, приказки, загадки, скоромовки /Упоряд. Н.С.Шумада. – К.:Веселка, 1985.
4. Я у світі. 3 клас: підруч. для загальноосв. навч. закл./О.В.Тагліна ,
Г.Ж. Іванова. – Х.:Вид-во «Ранок», 2013.