Тема уроку : Українське козацтво у І чверті XVII ст. Гетьман П. Конашевич – Сагайдачний .
Мета уроку : Показати яку величезну шкоду заподіяли українському народу турецько – татарські набіги ; підкреслити що лише козацтво було єдиною силою , здатною протистояти цим набігам ; на прикладі діяльності гетьмана П. Сагайдачного показати вплив особи на хід історичних подій ; підвести учнів до розуміння провідної ролі козацтва в українському суспільстві ; продовжувати розвивати вміння працювати з історичними текстами , матеріалами , критично їх осмислювати , формувати навички самостійної роботи ; виховувати повагу до захисників рідної землі .
Обладнання : Портрет П. Конашевича – Сагайдачного .
Основні поняття : « Доба героїчних подвигів » , Хотинська війна , дипломатія .
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Виникнення та діяльність українського козацтва не пройшли не поміченими європейцями . Що вони писали на початку XVII ст.. про козаків ?
Учитель читає уривок із книги « Подорожі » італійського мандрівника , письменника П‘єра делла Валле .
« Турки не мають на Чорному морі жодного міста , що його не взяли б козаки … У будь – якому разі , вони зараз на Чорному морі є такою значною силою , що коли додадуть більше енергії , то цілком його контролюватимуть … Після серйозних роздумів про їх стан , про їхні політику й звичаї я не маю сумніву щодо того , що з часом вони створять могутню республіку , бо , на мою думку , навіть уславлені спартанці , не кажучи вже про сицилійців , карфагенян і навіть римлян , не починали так знаменито і вдало » .
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Слово вчителя : Початок XVII століття увійшов в історію козацтва як « доба героїчних походів » . Це період найбільш успішних ( морських і сухопутніх ) походів запорожців проти турків на чолі із славетним гетьманом П. Конашевичем – Сагайдачним . ( Повідомлення теми уроку ) .
ІІІ. Мета .
Учні вказують питання , відповіді на які вони бажають знайти на уроці .
IV . Вивчення нового матеріалу .
План
Проблемне завдання .
Які зміни сталися в політичному становищі українського козацтва у І чверті XVII століття ?
Повідомлення вчителя .
З часу підкорення Кримського ханства Османською імперією ( XV століття ) турки прагнули використати Крим як форпост для завоювання України та інших слов‘янських земель . Майже щорічно турки й татари повторювали свої вторгнення в українські землі . Під час цих походів вони спалювали села й міста й забирали в полон людей , брали ясир .
Кероване читання за пунктом « Морські походи козаків » .
Учитель вивішує кольорові папірці з датами козацьких походів . Учні , працюючи з текстами , знаходять назви подій , які сталися в цих роках .
Перевірка завдання . Робота з контурною картою .
Питання до учнів .
Успіх козацьких морських експедицій на початку XVII століття був зумовлений також і талановитим керівництвом . Від середини першого десятиріччя майже всі великі морські та сухопутні походи козаків очолював П. Конашевич – Сагайдачний . Якуб Собеський , польський мемуарист , писав про українського гетьмана : « … В очах пройдешніх нащадків потомства він гідний стати в один ряд з найвидатнішими людьми свого часу … Це була людина сміливого розуму , що шукала небезпек , що не шкодувала життя : перший у нападі , а у відступі останній … » .
( учитель вивішує портрет гетьмана П. Конашевича – Сагайдачного посередині дошки ) .
Робота у групах
Визначити значення діяльності гетьмана П. Конашевича – Сагайдачного .
1 група – тексти про військове мистецтво гетьмана ;
2 група – дипломатична діяльність гетьмана ;
3 група – просвітницька діяльність ;
4 група – експерти , які узагальнюють та коректують роботу груп .
Представник кожної із трьох груп звітує про роботу та прикріплює на дошці аркуші із висновками ( навколо портрету гетьмана ) .
Робота над поняттям « дипломатія » .
Завдання
Для цього можна використати такі неповні речення :
V. Підбиття підсумків уроку .
Вирішення проблемного завдання .
У І чверті XVII століття , у ситуації міжнародної напруженості , виріс авторитет українського козацтва . Вочах усього українського суспільства козацтво стало офіційним захисником церковного , а отже , і національного життя . Відбулася зміна політичного лідера нації : стару київську аристократію змінила козацька старшина .
Таблиця передбачень
( попереджувальне завдання до наступних уроків ) .
Висловіть припущення , як може скластися подальша доля українського козацтва ?
Мої припущення
|
Історична діяльність |
|
|
VI . Закріплення .
Завдання
Наприклад :
Сагайдачний
Мудрий ,
непохитний ,
воював , дбав ,
палкий патріот своєї країни .
VII . Домашнє завдання на вибір .
.