КОНСПЕКТ УРОКУ З ІСТОРІЇ

Про матеріал
конспект уроку з історії тема уроку : Українське козацтво у І чверті XVII ст. Гетьман П. Конашевич – Сагайдачний . Мета уроку : Показати яку величезну шкоду заподіяли українському народу турецько – татарські набіги ; підкреслити що лише козацтво було єдиною силою , здатною протистояти цим набігам ; на прикладі діяльності гетьмана П. Сагайдачного показати вплив особи на хід історичних подій ; підвести учнів до розуміння провідної ролі козацтва в українському суспільстві ; продовжувати розвивати вміння працювати з історичними текстами , матеріалами , критично їх осмислювати , формувати навички самостійної роботи ; виховувати повагу до захисників рідної землі .
Перегляд файлу

Тема уроку : Українське козацтво у І чверті  XVII  ст. Гетьман П. Конашевич – Сагайдачний .

Мета уроку : Показати яку величезну шкоду заподіяли українському народу турецько – татарські набіги ; підкреслити що лише козацтво було єдиною силою , здатною протистояти цим набігам  ; на прикладі діяльності гетьмана П. Сагайдачного показати вплив особи на хід історичних подій ; підвести учнів до розуміння провідної ролі козацтва в українському суспільстві ; продовжувати розвивати вміння працювати з історичними текстами , матеріалами , критично їх осмислювати , формувати навички самостійної роботи ; виховувати повагу до захисників рідної землі .

Обладнання : Портрет  П. Конашевича – Сагайдачного .

Основні поняття : « Доба героїчних подвигів » , Хотинська війна , дипломатія .

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Виникнення та діяльність українського козацтва не пройшли не поміченими європейцями . Що вони писали на початку XVII ст.. про козаків ?

Учитель читає уривок із книги « Подорожі » італійського мандрівника , письменника П‘єра  делла Валле .

« Турки не мають на Чорному морі жодного міста , що його не взяли б козаки … У будь – якому разі , вони зараз на Чорному морі є такою значною силою , що коли додадуть більше енергії , то цілком його контролюватимуть … Після серйозних роздумів про їх стан , про їхні політику й звичаї  я не маю сумніву щодо того , що з часом вони створять могутню республіку , бо , на мою думку , навіть уславлені спартанці , не кажучи вже про сицилійців , карфагенян і навіть римлян , не починали так знаменито і вдало » .

  • Кому та як загрожували українські козаки ?
  • Яким було ставлення на міжнародні арені до українського козацтва ?
  • Які сподівання , на ваш погляд , могли покладати уряди європейських держав на козацтво ?
  • Використовуючи попередньо вивчені теми , а також надану інформацію , укажіть завдання що стояли перед козацтвом на початку  XVII  ст.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності .

Слово вчителя : Початок  XVII  століття увійшов в історію козацтва як « доба героїчних походів » . Це період найбільш успішних ( морських і сухопутніх ) походів запорожців проти турків на чолі із славетним гетьманом                            П. Конашевичем  – Сагайдачним . ( Повідомлення теми уроку ) .

ІІІ. Мета .

Учні вказують питання , відповіді на які вони бажають знайти на уроці .

IV . Вивчення нового матеріалу .

План

  • Морські походи козаків .
  • Гетьман  П. Конашевич  – Сагайдачний  , його політична , військова та просвітницька діяльність .
  • Участь українського козацтва в Хотинські війні .

Проблемне завдання .

Які зміни сталися в політичному становищі українського козацтва  у І чверті  XVII  століття ?

Повідомлення вчителя .

З часу підкорення Кримського ханства Османською імперією (  XV століття ) турки прагнули використати Крим як форпост для завоювання України та інших слов‘янських земель . Майже щорічно турки й татари повторювали свої вторгнення в українські землі . Під час цих походів вони спалювали села й міста й забирали в полон людей , брали ясир .

  • Чому польський та литовський уряд не могли обороняти Україну від турецько – татарської агресії ?
  • На кого лягав тягар захисту мирного населення від набігів ? ( Відбиваючи часті напади турків і татар , козаки нерідко ходили походами у Крим і Туреччину   ) .
  • З якою метою вони здійснювали ці походи ?

Кероване читання за пунктом « Морські походи козаків » .

Учитель вивішує кольорові папірці з датами козацьких походів . Учні , працюючи з текстами , знаходять назви подій , які сталися в цих роках .

Перевірка завдання . Робота з контурною картою .

Питання до учнів .

  • Від чого , на ваш погляд , залежав успіх козацьких походів ?

Успіх козацьких морських експедицій на початку  XVII  століття був зумовлений також і талановитим керівництвом . Від середини першого десятиріччя майже всі великі морські та сухопутні походи козаків очолював  П. Конашевич  – Сагайдачний  . Якуб Собеський , польський мемуарист , писав про українського гетьмана : « … В очах пройдешніх нащадків потомства він гідний стати в один ряд з найвидатнішими людьми свого часу … Це була людина сміливого розуму , що шукала небезпек , що не шкодувала життя : перший у нападі , а у відступі останній … » .

( учитель вивішує портрет гетьмана П. Конашевича  – Сагайдачного посередині дошки ) .

Робота у групах

Визначити значення діяльності гетьмана  П. Конашевича  – Сагайдачного .

1 група – тексти про військове мистецтво гетьмана ;

2 група – дипломатична діяльність гетьмана ;

3 група – просвітницька діяльність ;

4 група – експерти , які узагальнюють та коректують роботу груп .

Представник кожної із трьох груп звітує про роботу та прикріплює на дошці аркуші із висновками ( навколо портрету гетьмана ) .

Робота над поняттям « дипломатія » .

Завдання

  • Висловіть своє ставлення до особи П. Сагайдачного .
  • Які його вчинки і справи викликають захоплення , а які – ні ; як ви ставитесь до засобів якими він прагнув досягти мети ?

Для цього можна використати такі неповні речення :

  • Я упевнений у тому , що …
  • Я добре знаю , що …
  • Я думаю інакше , тому що …
  • Я переконаний у цьому , тому що …
  • Я сумніваюсь у цьому , тому що …
  • Я не згодний з цим , тому що …

V. Підбиття підсумків уроку .

Вирішення проблемного завдання .

У  І чверті  XVII  століття , у ситуації міжнародної напруженості , виріс авторитет українського козацтва . Вочах усього українського суспільства козацтво стало офіційним захисником церковного , а отже , і національного життя . Відбулася зміна політичного лідера нації : стару київську аристократію змінила козацька старшина .

Таблиця передбачень

( попереджувальне завдання до наступних уроків ) .

Висловіть припущення , як може скластися подальша доля українського козацтва ?

Мої припущення

 

Історична діяльність

 

 

 

 

VI . Закріплення .

Завдання

  • Скласти оду – похвалу  П. Сагайдачному від нащадків .

Наприклад :

Сагайдачний

Мудрий ,

непохитний ,

воював , дбав ,

палкий патріот своєї країни .

VII . Домашнє завдання на вибір .

  • Опрацювати матеріал підручника  ;
  • Використовуючи пам‘ятку характеристики історичної особистості дати оцінку діяльності  П. Сагайдачного ;
  • Нанести на контурну карту походи українського козацтва під керівництвом П. Сагайдачного.

 

 

 .

 

docx
Додано
4 березня 2023
Переглядів
146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку