«Інтегрований курс ВСЕСІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ»
6 клас
Тема: Первісна культура та вірування людей.
Очікувальні результати:
Після цього уроку учні зможуть: пояснити поняття «мистецтво», «релігія», тотемізм», «анімізм», «магія»; описати первісні форми релігійних вірувань і мистецтво первісних людей; висловлювати власні міркування про духовний світ давніх людей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення первісної доби. Як ви вважаєте, на які питання ми сьогодні знайдемо відповіді? Про що дізнаємося?
Що, на вашу думку, можна включити до поняття «культура»? Чи є вірування
людей частиною культури?
ІV. Оголошення теми і очікувальних результатів.
План.
1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.
2. Мистецтво та його розвиток за первісної доби
Вчитель. Після цього уроку ви зможете пояснити поняття «мистецтво», «релігія», тотемізм», «анімізм», «магія»; описати первісні форми релігійних вірувань і мистецтво первісних людей; висловлювати власні міркування про духовний світ давніх людей.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.
Робота з ілюстраціями. (Великий чорний бик з печери Ласко у Франції. Лань з печери Альтаміра в Іспанії.)
1. Що зображували первісні художники?
2. Чим відрізняються малюнки, що їх об'єднує?
3. Чому первісні митці здебільшого зображали тварин?
Робота з підручником.
Коментоване читання. (параграф 8, п. 1.)
Бесіда.
2. Мистецтво та його розвиток за первісної доби?
Вчитель. Коли людина виокремилася з тваринного світу, вона могла мислити абстрактно, символами й образами. За допомогою символів та образів — малюнків, вирізаних або виліплених фігурок тощо — вона намагалася досліджувати те, що оточувало її. Зображені звірі могли символізувати водночас небезпеку і привабливість, силу і красу.
Робота з поняттям.
Мистецтво – вид людської діяльності, що відбиває дійсність у конкретно-чуттєвих образах, відповідно до певних естетичних ідеалів.
(Учні записують визначення поняття мистецтво в свій зошит.)
Робота в парах. (Бізон з печери Альтаміри. Ст. 35)
1. Яку інформацію про повсякденне життя первісних людей ми можемо отримати, переглядаючи ці малюнки?
2. До якого періоду кам'яного віку можна віднести ці малюнки?
3. Чи можна назвати первісних художників талановитими?
3. Вірування первісних людей.
Вчитель. Давня людина була безсила перед явищами природи і боялася їх. Вона вважала, що грізні сили природи треба задобрити, і почала приносити їм жертви.
Робота з поняттям.
Релігія – це віра в надприродні сили та поклоніння їм.
(Учні записують визначення поняття мистецтво в свій зошит.)
Робота з ілюстрацією.
(Ведмеже святилище. Ст 36.)
(Формування понять про первісні форми релігії. Учні записують визначення поняття мистецтво в свій зошит.)
Тотемізм – віра в таємничий зв'язок людських груп (родів) з певними тваринами або рослинами;
Анімізм – віра в невидимих «духів» або «душі», якими наділяли істот і неістот;
Фетишизм – наділення неживих предметів надприродними властивостями;
Магія – чаклунство, віра в «силу» певних дій та ритуалів, зокрема за принципом: «подібне викликає подібне» (якщо молитися та лити воду з глечика, то піде дощ);
Робота в групах.
Учням потрібно визначити, про яку форму первісних релігій ідеться у наведених прикладах.
VІ. Рефлексія.
Бесіда.
Гра «Оплески»
Вчитель називає поняття, терміни. Якщо вони стосуються даної теми, діти плескають в долоні.
VІІ. Домашнє завдання.