Конспект уроку з історії для 6 класу на тему: «Первісна культура та вірування людей»

Про матеріал
Конспект уроку з історії для 6 класу на тему: «Первісна культура та вірування людей» та презентація
Перегляд файлу

«Інтегрований курс ВСЕСІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ»

6 клас

Тема: Первісна культура та вірування людей.

Очікувальні результати:

Після цього уроку учні зможуть: пояснити поняття «мистецтво», «релігія», тотемізм», «анімізм», «магія»; описати первісні форми релігійних вірувань і мистецтво первісних людей; висловлювати власні міркування про духовний світ давніх людей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  1. Розташуйте у хронологічному порядку назви людиноподібних мешканців нашої планети.
  2. Що спонукало первісних людей постійно розширювати свої знання про навколишній світ?
  3. Кого називають «людиною розумною»?
  4. Визначте яке слово зайве: стадо – село – рід – плем’я.
  5. Навіщо наші предки приручали тварин?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення первісної доби. Як ви вважаєте, на які питання ми сьогодні знайдемо відповіді? Про що дізнаємося?

Що, на вашу думку, можна включити до поняття «культура»? Чи є вірування

людей частиною культури?

ІV. Оголошення теми і очікувальних результатів.

План.

1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.

2. Мистецтво та його розвиток за первісної доби

3. Вірування первісних людей.

Вчитель. Після цього уроку ви зможете пояснити поняття «мистецтво», «релігія», тотемізм», «анімізм», «магія»; описати первісні форми релігійних вірувань і мистецтво первісних людей; висловлювати власні міркування про духовний світ давніх людей.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.

Робота з ілюстраціями. (Великий чорний бик з печери Ласко у Франції. Лань з печери Альтаміра в Іспанії.)

1. Що зображували первісні художники?

2. Чим відрізняються малюнки, що їх об'єднує?

3. Чому первісні митці здебільшого зображали тварин?

Робота з підручником.

Коментоване читання.  (параграф 8, п. 1.)

Бесіда.

  1. Що спонукало первісних людей постійно розширювати свої знання про навколишній світ?
  2. Навіщо наші предки приручали тварин?

2. Мистецтво та його розвиток за первісної доби?

Вчитель. Коли людина виокремилася з тваринного світу, вона могла мислити абстрактно, символами й образами. За допомогою символів та образів — малюнків, вирізаних або виліплених фігурок тощо — вона намагалася досліджувати те, що оточувало її. Зображені звірі могли символізувати водночас небезпеку і привабливість, силу і красу.

Робота з поняттям.

Мистецтво – вид людської діяльності, що відбиває дійсність у конкретно-чуттєвих образах, відповідно до певних естетичних ідеалів.

(Учні записують визначення поняття мистецтво в свій зошит.)

Робота в парах.  (Бізон з печери Альтаміри. Ст. 35)

1. Яку інформацію про повсякденне життя первісних людей ми можемо отримати, переглядаючи ці малюнки?

2. До якого періоду кам'яного віку можна віднести ці малюнки?

3. Чи можна назвати первісних художників талановитими?

3. Вірування первісних людей.

Вчитель. Давня людина була безсила перед явищами природи і боялася їх. Вона вважала, що грізні сили природи треба задобрити, і почала приносити їм жертви.

Робота з поняттям.

Релігія – це віра в надприродні сили та поклоніння їм.

(Учні записують визначення поняття мистецтво в свій зошит.)

Робота з ілюстрацією.

(Ведмеже святилище. Ст 36.)

  • Про які вірування первісних людей свідчить картина?

(Формування понять про первісні форми релігії. Учні записують визначення поняття мистецтво в свій зошит.)

Тотемізм – віра в таємничий зв'язок людських груп (родів) з певними тваринами або рослинами;

Анімізм – віра в невидимих «духів» або «душі», якими наділяли істот і неістот;

Фетишизм – наділення неживих предметів надприродними властивостями;

Магія – чаклунство, віра в «силу» певних дій та ритуалів, зокрема за принципом: «подібне викликає подібне» (якщо молитися та лити воду з глечика, то піде дощ);

Робота в групах.

Учням потрібно визначити, про яку форму первісних релігій ідеться у наведених прикладах.

  1. «Вважалося, що тотем (ведмідь) – «батько роду», який у всьому йому допомагає. Люди роду не повинні вбивати свого тотема, не могли вживати його в їжу». (Тотемізм)
  2. «Сучасні австралійські аборигени вірять, що душа ненародженої дитини живе в дерев’яній пластинці, вкритій орнаментом або в невеликому камені». (Анімізм)
  3. «У цього народу існують різноманітні замовляння: людина, яке їде оленями, використовує замовляння для скорочення шляху; жінки замовляють нитки, щоб зробити їх міцнішими». (Магія)
  4. «Люди вірили, що, задобривши дерева, камені, можна забезпечити собі успішне полювання». (Фетишизм)

VІ. Рефлексія.

Бесіда.

  1. Чим зумовлена поява релігійних вірувань у первісної людини?
  2. У яких формах існували релігійні вірування в первісні часи?
  3. Які елементи з вірувань первісних людей дійшли до нашого часу?
  4. Кого зображували первісні художники?
  5. Які полотна для цього використовували?

Гра «Оплески»

Вчитель називає поняття, терміни. Якщо вони стосуються даної теми, діти плескають в долоні.

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Уявіть, що ви потрапили в печеру, де розташована стоянка первісної людини. Необхідно терміново передати важливу інформацію (на ваш розсуд: повідомлення про небезпеку, вдале полювання тощо). Спробуйте це зробити за допомогою піктограм, малюнків або іншим методом.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Первісна культура та вірування людей. Презентація до уроку для 6 класу. Автор: Паламаренко Р. А.

Номер слайду 2

Завдання уроку: Охарактеризувати здобутки первісної людини в мистецтві;Навчитись характеризувати первісні форми релігії;Розвивати вміння давати характеристику історичному процесу;

Номер слайду 3

Пригадайте!Розташуйте у хронологічному порядку назви людиноподібних мешканців нашої планети.

Номер слайду 4

Правильна відповідь: Австралопітек. Пітекантроп. Неандерталець

Номер слайду 5

Визначте яке слово зайве: стадо – село – рід – плем’я. Чому?

Номер слайду 6

План1. Знання та вміння доби давнього кам’яного віку.2. Мистецтво та його розвиток за первісної доби3. Вірування первісних людей.

Номер слайду 7

Великий чорний бик з печери Ласко у ФранціїЯк ви думаєте, коли людина почала зображувати тварин?

Номер слайду 8

Печера Альтаміра. Чому багато наскельних малюнків було створено у важкодоступних печерах?

Номер слайду 9

Спробуйте визначити призначення цього зображення

Номер слайду 10

Словникова робота. Релігія – це віра в надприродні сили та поклоніння їм. Тотемізм – віра в таємничий зв'язок людських груп (родів) з певними тваринами або рослинами. Анімізм – віра в невидимих «духів» або «душі», якими наділяли істот і неістот. Фетишизм – наділення неживих предметів надприродними властивостями. фетишем могла бути будь-яка річ. Як правило, її завжди тримали біля себе, ховали разом з померлими. Магія – чаклунство, віра в «силу» певних дій та ритуалів, зокрема за принципом: «подібне викликає подібне» (якщо молитися та лити воду з глечика, то піде дощ);.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Zahorulko Anna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
8 липня 2022
Переглядів
7214
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку