Урок історії в 6 класі:
Тема уроку: Природа і населення Давньої Греції
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: програма з історії, підручник «Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс), О.І. Пометун, П.В. Мороз, Ю.Б. Малієнко , Київ, видавничий дом «Освіта» 2014, атласи та контурні карти, настінна карта, ілюстрації.
Хід уроку:
ЗМІСТОВЕ ПОЛЕ УРОКУ:
План уроку:
1. Вплив природно-географічних умов на розвиток Грецької цивілізації.
ПОЛЕ ЦІЛЕСТВОРЕННЯ УРОКУ: очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- показувати та розповідати про географічне розташування Греції, вміти «читати» та наносити дані на карту за певною темою; точно наносити інформацію на карту; співставляти теоретичні відомості та їх місцеположення на карті; (просторова компетентність, логічна компетентність)
- розповідати про природу та заняття населення; (інформаційна компетентність, спілкування державною мовою)
- аналізувати вплив природно-географічного розташування Давньої Греції на заняття населення; (логічна компетентність, аксіологічна компетентність)
- пояснювати термін «міф»; використовувати зміст міфів стародавньої Греції на уроках літератури; (загальнокультурна компетентність, спілкування державною мовою)
- зможуть висловлювати власну думку, критично мислити (логічна компетентність, аксіологічна компетентність, соціальна та громадянська компетентності)
ЕМОЦІЙНЕ ПОЛЕ УРОКУ: Прийом «Прогноз погоди». Визначте своє емоційне налаштування на урок у гра дусах від 0° С до 12° С. Наприкінці уроку відзначте, чи змінився ваш емоційний стан
МОТИВАЦІЙНЕ ПОЛЕ УРОКУ
Вчитель: (прийом «Уявна подорож»)
Наша історична мандрівка не закінчується. Попереду у нас ще багато нового та цікавого з давньої історії людства. Всі ці давні цивілізації, які ви щойно назвали відносяться до цивілізацій Стародавнього Сходу. Але сьогодні ми розпочинаємо вивчення першої європейської високого розвинутої цивілізації. Що ж це за країна? Нещодавно ваша однокласниця побувала в сучасній єіропейській країні. Вона поділиться враженнями (дитина демонструє власні фото та розповідає про відвідування Греції). Отже, сьогодні ми знайомимомся з однією з найдавніших цивілізацій Європи, з історією нинішньої Європейської країни – Грецією.
ТЕХНОЛОГІЧНЕ ПОЛЕ:
Актуалізація навчальної діяльності учнів.
- Що таке цивілізація? (Це такий рівень розвитку суспільства, коли основу життя становлять результати діяльності самих людей.)
- Які цивілізації ми вже з вами вивчили? (Давній Єгипет, Передня Азія)
- Які природні умови сприяли їх появі? (Достатньо теплий клімат та наявність великих річок, що сприяли розвитку зрошувального землеробства)
- Пригадайте, будь-ласка, з чого ми завжди розпочинали вивчення історії певної країни? (географічне положення, природно-кліматичні умови, основні заняття населення)
Вивчення нового матеріалу
Проблемне питання:
Яким заняттям населення сприяли природні умови Давньої Греції?
Вчитель: (використовує настінну карту, у дітей – атласи та контурні карти)
Розпочнемо нашу уявну подорож – ми мандруємо на кораблі, що виплив з дельти Нілу в Єгипті і попрямував на північ через води Середземного моря, то ми дістанемось до великого грецького острова, що має назву Крит. Саме на цьому острові і утворилась перша на території Європи давня держава. Вона виникла майже в той час, коли в долині річки Інд були засновані найдавніші індійські міста. Але про Крит піде мова на наступному уроці. А ми пливемо далі і досягаємо берегів Греції.
Сьогодні ви вже чули, що Греція знаходиться на півдні Балканського півострова. В давнину ця країна називалася Елладою. Материкова Греція з усіх боків окрім північної оточена Середземним морем. Велика затока між півостровом Мала Азія та Грецією називається Егейським морем, а затока між Грецією та Італією – Іонічним морем. В Егейському морі розкидано багато великих і малих островів, які відносяться теж до Греції і називаються острівною Грецією. Поруч з материковою Грецією розташовані острови Крит і Родос.На узбережжі Малої Азії (нині це Туреччина) в давнину теж селилися греки. Ця частина Греції називалась Іонійською Грецією.
2.Заняття населення Давньої Греції.
Вчитель:
Робота з підручником стор. 116-117 та додатковою інформацією: Найбільш яскравою природною особливістю Греції є те, що це морська країна. Море в житті греків відігравало велику роль. З найдавніших часів греки стали морським народом. Вони будували кораблі, схожі на великі човни, які мали щогла з вітрилами. Крім того, якщо ми поглянемо на характер берегової лінії, то побачимо, що тут величезна кількість затишних бухт, заток, проток, що не так боялися штормів та були зручними для швартування кораблів. Про такі чудові умови для мореплавства іншим країнам можна було лише мріяти.
Додаток для учнів
Греція—гірська країна. Гори тут усюди, висоти не більше 3 тис. метрів. Найвища гора—Олімп, що розташована у північній частині Греції. В горах Греції багато корисних копалин, особливо руди – залізної, мідної, срібної. Також великі запаси гарної глини та різні породи будівельного каміння, особливо мармуру. Каменисті схили гір голі або вкриті кущами. Великих дерев мало, тому деревина була для греків великою цінністю. Рослинність на схилах гір була їжею для кіз та овець, яких тут випасали у великих кількостях. У Греції було мало родючих земель, придатних для землеробства, ґрунти були кам’янисті та збіднілі, тому ланів для вирощування зернових культур та овочів не вистачало. Проте на таких грунтах досить добре росли деякі садові 1онцелюбові рослини – такі як виноград, маслини, апельсини, що добре приживались на схилах гір. У Греції немає повноводних рік, таких як Ніл, Тигр, Євфрат, Інд. Коли в березні танули в горах сніги, невеликі гірські річки переповнюються водою – бурлять – страшно підійти. Але в травні вони вже міліють, протягом літа дощів не багато, стоїть спека до +40°, все вигорає, і від річок залишається невеличкий струмочок. |
Робота зі схемою та додатковими джерелами інформації
Учні працюють парами (3 пари), заповнюють схему за допомогою додаткових джерел інформації про природні умови Греції, які додає вчитель
(кожна з трьох груп при відповіді пояснює один логічний рядок)
(відповіді учнів вчитель супроводжує ілюстраціями з підручника стор.118)
1 — збирання оливок; 2 — сільськогосподарські роботи (вазопис); 3 — селянське господарство (сучасний малюнок)
Зразки давньогрецьких виробів II тис. до н.е.
Вирішення проблемного питання:
Запитання: Подумайте, чи було у греків ще якесь заняття, яке ми сьогодні не визначили, що теж відігравало значну роль у їхньому житті? (якщо діти не здогадаються, то використовуємо підказки)
Грецький корабель (сучасна історична реставрація)
Підказки:
Хвилина перепочинку:
3. Перекази про найдавнішу історію Греції.
- Пригадайте, що ви знаєте про міфи з уроків світової літератури.
Освітній продукт навчання:
1. Підписати назву моря на схід від Балканського півострова
2. Підписати назву моря на захід від Балкан.
3. Підписати назву острова на південь від Балкан.
- У Стародавній Греції говорили: «Гори захищають і роз’єднують, а море об’єднує». Поясніть цей вислів, користуючись картою.
РЕФЛЕКСИВНЕ ПОЛЕ:
Метод мікрофон: Що ви сьогодні нового дізнались на уроці?
Прийом «Прогноз погоди». Визначте свій емоційний стан після уроку у градусах від 0° С до 12° С. Чи змінивя ваш стан? У який бік? Чому?
Вчитель: Отже сьогодні ми познайомились із першою європейською цивілізацією, яка значно контрастує в порівнянні з тими східними державами, що ми вже вивчили. Ми побачили з вами суттєві відмінності в природних умовах між цими країнами, також з’ясували особливості господарської діяльності давніх греків. Ці знання дозволять нам на наступних уроках краще зрозуміти інші сфери життя давньогрецької цивілізації: політичний та соціальний устрій, культурний розвиток, побут та ін.