Конспект уроку з історії для 8 класу " Мистецтво України I половини XVII cт."

Про матеріал

Характеристика розвитку українського мистецтва, аналіз історичних подій на конкретних прикладах матеріальної та духовної культури 17соліття. Розробка уроку проведена за методом "Ажурної пилки".

Перегляд файлу

Тема. Українське мистецтво першої половини XVII ст.

Мета: охарактеризувати розвиток українського мистецтва, а саме: музики, театру, архітектури та живопису в першій половині XVII ст.; розвивати в учнів уміння на основі джерел інформації аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, на конкретних прикладах матеріальної та духовної культури розкривати характерні ознаки української культури.

Основні поняття: «думи», «кобзарі», «шкільна драма», «інтермедії», «вертеп».

Обладнання: зображення пам'яток культури, проектор,підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: • характеризувати розвиток музики, театру, архітектури та живопису на українських землях у першій половині XVII ст. • показувати на карті місця створення найвизначніших пам'яток культури; • називати найвизначніші твори українського мистецтва; • розпізнавати та описувати видатні культурні пам'ятки; • називати імена визначних діячів культурного життя; • аналізувати пам'ятки культури та їх основі розкривати характерні риси розвитку української культури

                                                   Хід уроку

  1  Організаційний момент.

  1. Актуалізація опорних знань учнів Евристична бесіда

Під впливом яких факторів розвивалося українське мистецтво другої половини XVII ст.?

  1.   Подумайте, які фактори впливали на розвиток українського мистецтва першої половини XVII ст.

Фактори, що впливали на розвиток української культури першої половини XVIIст.

 

 

 

 

                      Позитивні Негативні


Розвиток української мови

Відсутнісь власної державності

Національно- визвольні повстання

Поділ території між різьними державами

Героїка козацьких походів

Тяжкий національний гніт

Розвиток національної свідомості

Напади турків і татар

Мотивація навчальної діяльності.

Проблемне завдання уроку.

Визначте основні ознаки та особливості розвитку українського мистецтва першої половини XVII ст.

  1.            Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу Робота в групах за методом «Ажурна пилка»

На попередньому уроці клас об'єднався в чотири групи, які отримали завдання: підготувати вдома за підручником та додатковою літературою питання щодо розвитку української культури першої половини XVII ст..:

  1.                група — театру;
  2.                група — архітектури;
  3.                група — живопису.

Це так звані «домашні групи». Кожен учень із «домашньої» групи отримує фігурку певного кольору (наприклад, червоного, жовтого, зеленого, синього ). Спочатку учні працюють у «домашніх групах», обговорюють своє домашнє завдання йпідготовлені матеріали, діляться своїми знаннями. Згодом формуються нові групи за кольором: 1 група — учні з фігурками червоного кольору, 2 група — жовтого, 3 група — зеленого, Таким чином, у кожній групі будуть присутні «спеціалісти», і з театру, і з архітектури, і з живопису. їхнє завдання — розкрити іншим учням своєї групи те питання, яке вони готували вдома.


Учні демонструють результати своєї діяльності. Групи мають обов'язково використати візуальні джерела інформації — зображення пам'яток українського мистецтва (з використанням мультимедійного проектора).

Учні презентують домашню роботу по запитаннях.

  1.            а група
  1.             Поясніть терміни: «шкільна драма», «інтермедія», «театр». Що між ними спільного?
  2.             Що послужило основою для розвитку українського театру?
  3.             Якою була тематика театральних творів?
  4.             Підготуйте розповідь про ляльковий театр — вертеп за таким планом:

а) зародження театру;

б) вертепна скринька;

в) тематика вистав;

г) автори й виконавці вертепних драм;

д) місця проведення вертепних вистав;

е) значення вертепного театру.

5. Як^и думаєте, чому вертеп користувався популярністю серед насе- лення?

  1.            я група
  1.    Який архітектурний стиль набуває поширення на українських зем- лях у першій половині XVII ст.? 2. Вкажіть його основні ознаки.
  1.             Назвіть найбільш відомі архітектурні пам'ятки даного періоду. Опишіть їх.
  2.             вкажіть ті ознаки, які відрізняли українське барокове мистецтво від західноєвропейського.
  3.             Чому українське бароко називають козацьким?
  4.             Які національні мотиви просліджуються в архітектурних спорудах першої половини XVII ст.?

3-група

  1.              Які жанри живопису розвивалися в першій половині XVII ст.?
  2.              Укажіть, яка тематика переважала в українському живописі.
  3.              Назвіть найбільш відомі твори українського живопису першої поло- вини XVII ст. та його найвидатніших представників.
  4.              Які ознаки барокового стилю простежувалися у творах живопису?
  5.              Чим вразила майстерність українських живописців Павла Алеппського?
  6.              Які національні мотиви здобули своє відображення утворах українських митців? У чому полягає їх історичне значення?

Музичне мистецтво Розповідь вчителя.

Одним із проявів музичного мистецтва є пісенна творчість. Вона була представлена різними жанрами. До найдавніших належали обрядові пісні.

Це були, зокрема, колядки і щедрівки, якими зустрічали новий рік, веснянки і гаївки — їх співали з приходом весни. Виконання обрядових пісень зберігало елементи магічних дій, пов'язаних із землеробством та селянським побутом. Згодом набуває поширення новий жанр — історичні пісні. У них прославлялися мужність і незламність духу козаків — захисників рідної землі, як, наприклад, у «Пісні про Байду».  У багатьох історичних піснях змальовувалися горе і страждання українського народу, який потерпав від татарських нападів. Героїчна боротьба українського козацтва проти турецько-татарської агресії зумовила появу дум. Так називалися особливі пісні-оповіді, в центрі уваги яких були подвиги козаків-лицарів, а також гірка доля невільників. Думи виконували кобзарі та лірники під гру музичних інструментів, що називалися кобзою та лірою. Спів кобзарів та лірників можна було почути на базарах та інших велелюдних місцях. Популярними були такі думи, як «Втеча трьох братів із города Азова із турецької неволі», «Плач невільників», «Маруся


Богуславка», «Самійло Кішка». Отже, поява нових пісенних жанрів — історичних пісень і дум, в яких оспівувалися козацька лицарська звитяга, мужність, любов до Вітчизни, сприяла зміцненню визвольного духу українського народу та його праг- ненню до свободи. Розвивалася також церковна музика. У католицьких костьолах під час богослужінь спів супроводжувався грою на органі. У православній церкві використовувалася хорова музика. Старий стиль православних церковних піснеспівів базувався на восьми групах голосових поспівок. Причому замість нот застосовували спеціальні знаки — «знамена», або «крюки». Згодом знаменний спів поступово витісняється високохудожнім партесним (багатоголосим) співом. На зміну знаменній (крюковій) нотації прийшло нотне письмо. Співів по нотах навчали регенти церковних хорів.

  1. Хоровий спів був представлений у двох видах: для невеликої кількості виконавців (від трьох до шести голосів) та для хору з восьми—дванадцяти самостійних партій. Лінійний одноголосий спів змінюється багатоголосим об'ємним звучанням. Це по суті було стрибком у виконавській майстерності. Перед слухачами відкривається новий світ му- зичних образів, радість і скорбота, смуток і покаяння, плач й емоційна перенапруженість, що наближувало церковне виконання до типових елементів дум, до народного мистецтва. Відомий мандрівник Павло Алеппський був вражений тим, що на­віть малі діти в Україні знали церковну службу й володіли мистецтвом партесного співу. Розвивалася також світська музика. Новим її жанром був кант — духовна або світська пісня для триголосого ансамблю або хору. Виконувалися повчальні, величальні, жартівливі та інші канти. Духовні канти, а також партесний спів звучали й у шкільних драмах. Набула розвитку інструментальна музика. У містах мешкали музики, які грали на дуді, скрипці, трубі, органі та інших музичних інструментах. У Кам'янці-Подільському, Львові та інших містах вони об'єднувалися в ремісничі цехи. У репертуарі музик були народні танці, інструментальні мелодії тощо. Великою любов'ю у народі користувалися кобзарі та лірники. У Війську Запорозькому були військові музики, які грали на сурмах, трубах, бубнах, коломийках. До речі, грали не лише військову музику й подавали бойові сигнали, а й уміли виконувати танцювальну музику — гопак і козачок.

Звучить уривок пісні про Байду.


Учні дають характеристику історичні пісні за таким планом.

*

  1.              Які музичні інструменти використовувались?.
  2.              Які події оспівувались.?

З.Чи згідні ви з твердженням, що музика відображала душу народу?

  1.          Узагальнення та систематизація знань.

Учні готують відповіді на завдання, яке прозвучало на початку уроку.

Визначте основні ознаки та особливості розвитку українського мистецтва першої половини XVII ст.

Учні повинні відмітити, що у першій половині XVII ст. в українському мистецтві утверджується стиль бароко, який набуває тут своєрідних національних рис, які були пов'язані з добою українського козацтва.

А також озвучують відповіді отримані з роздатковим матеріалом.

  1.             Домашнє завдання
  1.              Опрацювати відповідний матеріал за підручником.

*

  1.           Повторити тему «Українські землі в першій половині XVII ст.», підготуватися до уроку узагальнення та систематизації знань.

 

doc
Додано
10 січня 2019
Переглядів
1512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку