Мета: охарактеризувати Польське повстання 1863-1864 рр. та його вплив на національно-визвольний рух на українських землях в ІІ половині ХІХ ст; визначити зміст і наслідки Валуєвського циркуляру та Емського указу; розвивати в учнів уміння знаходити причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати, робити висновки та узагальнення, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; виховувати в учнів патріотичні почуття.
Тип уроку: комбінований, практична робота
Обладнання: підручник «Історія України» 9 кл., Пометун О., дошка із записами
Дата______________ № уроку____ Клас 9
Тема. Валуєвський циркуляр і Емський указ. Практична робота «Політика російської імперської влади в Україні на підставі Валуєвського циркуляру, Емського указу»
Мета: охарактеризувати Польське повстання 1863-1864 рр. та його вплив на національно-визвольний рух на українських землях в ІІ половині ХІХ ст; визначити зміст і наслідки Валуєвського циркуляру та Емського указу; розвивати в учнів уміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, робити висновки та узагальнення, удосконалювати навички роботи з історичними джерелами; виховувати в учнів патріотичні почуття.
Тип уроку: комбінований, практична робота
Обладнання: підручник «Історія України» 9 кл., Пометун О., дошка із записами
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка д\з
Запитання
1. Охарактеризуйте діяльність культурно-освітнього товариства Українська громада та роль українського часопису «Основа»
2. Хто такі хлопомани і яку роль вони відігравали в становленні українського руху в Наддніпрянській України?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Вправа «експрес-опитування»
«Хронологічно-логічні пари»
30-40 рр та 60-80 рр. ХІХ ст. (початок і кінець промислового перевороту на українських землях)
1848 та 1861 рр. (селянська реформа на українських землях),
1805, 1834 (відкриття університетів у Харкові та Києві);
1833-1837 та 1845-1847 («Руська трійця» та КМб);
1798, 1836 («Енеїда», «Русалка Дністрова»),
1855, 1856 («Київська козаччина», «Похід у Таврію за волею»)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання
V. Вивчення нового матеріалу
1. Польське повстання1863-1864 рр.
Розповідь учителя
Яка роль відводилася українцям та українським територіям?
؏ Робота з документом. § 18, с. 127 з «Маніфесту до польського народу» та «Про позицію українців щодо польського повстання» М. Драгоманова
Результат повстання: придушення повстання.
Наслідки: обмеження польського землеволодіння, усунення з державної служби, ослаблення католицької церкви, зросійщення шкіл.
Висновок
Роль українців у повстанні була пасивною. Однак, український рух продовжував переслідуватися і називався імперськими чиновниками «польською інтригою»
2. Валуєвський циркуляр 1863р.
Робота з терміном
Шовінізм – проповідування націоналної винятковості одних націй і цькування інших, розпалювання ворожнечі між народами
Самостійна робота з підручником §18 с. 128.
Завдання: чим була викликана поява поява Валуєвського циркуляра? Коли його було видано?
Доповнення
Мотивом до видання циркуляру став страх царської влади, що публікації книг українською мовою стимулюють зростання сепаратистських, пропольських та антицарських настроїв.
Валуєвський циркуляр був ударом по усьому загалу українофілів, однак за його рядками дослідники «розпізнають» й декілька конкретних імен. Це Володимир Антонович (поляк, що став українцем), Микола Костомаров (організовував видання дешевих книг українською мовою для народу) та Пилип Морачевський (подав на розгляд переклад Нового Заповіту). Кожен з них кинув свій виклик Російській імперії, і Циркуляр 1863 року історики називають спробою самозахисту та ознакою її слабкості.
3. Емський указ 1876 р.
Самостійна робота з підручником §19 с. 132. Завдання: чим була викликана поява поява Есмського указу? Коли його було видано?
VІ. Проведення практичного етапу
Завдання: опрацювати документи с. 129 та 132; скласти порівняльну таблицю для Валуєвського циркуляру та Емського указу.
Валуєвський циркуляр, 1863 р. |
Емський указ, 1876 р. |
Обмеження. Призупинити видання значної частини книг, написаних українською мовою. Заборонялась публікація релігійних, учбових і освітніх книг Дозвіл - публікація художньої літератури |
Заборона. - Ввозити на територію Російської імперії з-за кордону книги, написані українською мовою без спеціального дозволу; · видавати українською оригінальні твори і робити переклади з іноземних мов, тексти для нот; · друкувати будь-які книги українською мовою; · ставити українські театральні вистави (заборону знято у 1881р.); · влаштовувати концерти з українськими піснями; · викладати українською мовою в початкових школах. Дозвіл. Видавати українською історичні літературні пам'ятки та художні твори, але лише за умови їх написання згідно з загальноросійською орфографією та отримання попереднього дозволу на публікацію від Головного управління у справах друку |
Висновок
Гальмівний ефект Валуєвського циркуляру для українців був відчутним. У 1864—1869 pp. число укр. книжок зменшилося до 24. Перестали діяти недільні школи, послабилась праця в громадах, частина членів яких була заарештована й заслана.
Емський указ доповнював основні положення так званого Валуєвського циркуляра 1863 року. Місцевій адміністрації наказувалося посилити нагляд, щоб у початкових школах не велося викладання українською мовою, та щоб з бібліотек були вилучені книги українською мовою, що не відповідають зазначеним вимогам.
Наслідки
На підставі Емського указу було закрито Південно-Західний Відділ Російського Географічного Товариства у Києві, припинено видання «Кіевского телеграфа», ліквідовано Громади, звільнено ряд професорів-українців з Київського університету (М. Драгоманова, Ф. Вовка, М. Зібера, С. Подолинського та ін.). В 1878 на Паризькому літературному конгресі М. Драгоманов виступив на захист української мови і культури і різко засудив Емський указ.
Емський указ не був скасований офіційно, однак втратив чинність 17 жовтня 1905 року з виданням так званого "Манiфеста громадянських свобод" імператором Миколою II.
Обговорення виконання практичного завдання
VІІ. Підсумок уроку
Обговорення проблемного запитання
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 18 (3,4), §19 (3)
1