22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Конспект уроку з історії України для 5-го класу на тему «Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і сьогодні"

Про матеріал

Тема. Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і сьогодні

Мета: сформувати в учнів уявлення про заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер; створити умови для розуміння причин піднесення міст; визначити особливості життя в місті і селі; охарактеризувати найбільш відомі міста в Україні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, історичними та контурними картами, текстом підручника; виховувати зацікавленість до вивчення історії Батьківщини.

Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 5-го класу

на тему «Місто та село. Заняття та умови життя

населення в українських містах і селах у минулому і сьогодні»

Підготувала учитель історії та правознавства

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміїівської районної ради Харківської області»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і сьогодні

Мета: сформувати в учнів уявлення про заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер; створити умови для розуміння причин піднесення міст; визначити особливості життя в місті і селі; охарактеризувати найбільш відомі міста в Україні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з історичними джерелами, історичними та контурними картами, текстом підручника; виховувати зацікавленість до вивчення історії Батьківщини.

Обладнання: підручники,

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Заповніть схему.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\5 клас\27. Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах\Рисунок1.png

  1. Вправа «Так – Ні».
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з візуальними джерелами.
  • Розгляньте зображення. Порівняйте поселення українців у різні часи.
  • Що саме змінилося?

http://k.img.com.ua/img/forall/ui/658655/86/1319570735.jpg Картинки по запросу українське село Картинки по запросу сучасне українське село

  • Сьогодні ми з вами дізнаємося про найдавніші поселення на території України та прослідкуємо за розвитком міста та села від найдавніших часів до сьогодні.
  1.  Вивчення нового матеріалу.
  1. Слово вчителя.

Людська історія України починається з селища Королеве Виноградівського району на Закарпатті. Сліди діяльності пітекантропів виявлено неподалік с. Рокосове в Закарпатті, с.  Лука- Врублівецька на Дністрі та Амвросіїіка в Донбасі, у передгір’ї Криму тощо.  Їх багато досліджено в печерах Криму, відомими стоянками також є поселення на Закарпатті, в Подністров’ї, на Житомирщині та ін.  На території України існування неандертальців засвідчене відкриттям не лише жител чи стоянок, а й решток самої людини! У печері Киїк-Коба (Крим) було розкопано неандертальське поховання, в якому археологи знайшли кістяк жінки віком 35 років.

Надзвичайну історичну вагу мають знахідки, можливо, найдавніших в Європі примітивних серпів і мотик з пізньопалеолітичних стійбищ Наддністрянщини, що може змінити дотеперішні уявлення про час і місце зародження первісного землеробства. На території нашої держави досліджено кількасот стоянок пізнього палеоліту. Найвідоміші: Мізин на Чернігівщині, Межиріч на Черкащині, Доброничівка та Кирилівська стоянка на Київщині. Мізинська стоянка. Вчені підрахували, що в кожному пізньопалеолітичному селищі жило від 25 до 70 осіб.

  1. Робота з візуальним джерелом.
  • Розгляньте зображення.

Похожее изображение

  • Що можна сказати про життя та заняття давніх трипільців?
  • Які ремесла вже опанували давні трипільці?
  • Чи схоже поселення трипільців на сучасне селище? Чим саме?
  • Трипільська культура (кінець V - середина ІІV тис. до н.е.) була відкрита ще у 1893 році археологом В.Хвойкою поблизу с. Трипілля, Київщина. Батьківщина трипільців – береги Південного Бугу й Дністра, а звідти вони розселилися на схід до Середнього Подніпров’я, на захід до Румунського Прикарпаття. Житла трипільців були дерев’яними, з глиняною піччю, могли бути двоповерховими, про що свідчать численні поселення. Найвідоміші – Майданецьке, Тальянки та ін. площею 250-400 га, в яких проживало до 10-20 тисяч осіб!
  1. Ребус.
  • Розгадайте ребус.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\5 клас\27. Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах\Рисунок1.png

  • Яке слово отримали? (Греція)
  • Що вам відомо про цю державу?
  • А чи відомо вам, що жителі Давньої Греції заснували кілька міст на території сучасної України? (Херсонес, Ольвія, Пантікапей, Тіра)
  1. Робота з візуальними джерелами.
  • Розгляньте фотоілюстрації. Охарактеризуйте вигляд стародавніх міст-колоній.

Картинки по запросу херсонес таврійський Картинки по запросу сиракузы амфитеатр

  • Як ви гадаєте ,чому давні греки переселялися на територію України?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте текст.
  • Дайте відповідь на запитання: Чи схоже античне грецьке поселення на сучасне місто? Чим саме?

Ольвія в перекладі означає «Щаслива». Розташована на правому березі Бузького лиману біля сучасного с. Парутине Очаківського району Миколаївської області. Це комплекс пам’яток відомого античного міста-держави, який знаходиться за 40 км від обласного центру. Ольвія була заснована грецькими переселенцями на початку VI ст. до н.е. і проіснувала майже тисячу років. Це місто згадував у своїх творах Геродот. В епоху розквіту територія міста досягала 55 га, його некрополя – до 500 га, а по берегах Бузького, Дніпровського і Березанського  лиманів розмістилися півтори сотні сільськогосподарських поселень, що складали сільську околицю міста. Цікавою в північному Причорномор’ї є ольвійська система водопостачання. Тут збереглися резервуари для води, фрагменти кам’яного жолоба, по якому вода подавалася за допомогою так званого сифона до побутових споруд. Типовою для стародавнього архітектурного ансамблю є агора — майдан розміром біля двох тисяч квадратних метрів. Навколо нього розміщувались торгові, адміністративні, культурні, навчальні і спортивні споруди. http://7chudes.in.ua/nominaciyi/olviya-mykolajivska-obl/

  1. Робота з візуальним джерелом.
  • Розгляньте реконструкцію українського міста часів Русі-України.

Похожее изображение

  • Що змінилося в забулові?
  • Які споруди є головними?
  1. Словникова робота.

Гардарикі («країна міст (городів)») — назва в давньоскандинавській епічній літературі території Київської Держави з великою мережею міст і фортець («градів»), де, як свідчать дані сучасної археології, окрім слов'янського також була велика частка скандинавського (норманського) населення.

  1. Робота в малих групах.
  • Опрацюйте текст підручника (с. 123 – 126).

1-ша група.

  • Складіть 3-5 запитань до тексту.

2-га група.

  • Стисло перекажіть текст за планом:

А. Як ззовні виглядали селянські хати?

Б. Яким було їхнє внутрішнє опорядження?

В. Як харчувалися селяни?

3-тя група.

  • Опишуть вигляд українського міста за картиною Євграфа Крендовського «Полтава».
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Хронологічна задача.

Місто Миколаїв було засновано в 1789 р. Обчисліть, у якому році святкуватиметься його 25-річчя.

1789 + 250 = 2039

  1. Робота з контурною картою.
  • Позначте на контурній карті найдавніші стоянки первісних людей на території України.
  1. Продовжте речення.
  • Людська історія України починається з
  • Найвідомішими стоянками зі слідами землеробства є…
  • Трипільська культура була відкрита…
  • На території Криму розташовувалися…
  • Головна площа грецького міста – це…
  • Країною міст називали…
  • Українські селяни 18 – 19 ст. займалися…
  • Українська хата була…
  • Українське місто мало вигляд…
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 16 підручника.
  2. Описати село, у якому проживають учні.
  3. Підготувати міні-проект про харчування людей у минулому: ілюстрація, повідомлення.

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
27 червня 2018
Переглядів
2172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку