Тема. Праця і господарство: колись і сьогодні
Мета: сформувати в учнів початкове уявлення про господарство т економіку; ознайомити з основними видами занять людини в різні часи; пояснити особливості натурального господарства; характеризувати товарно-грошові відносини; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, вміння висловлювати власну думку; виховувати працелюбність та зацікавленість до минулого свого народу.
Конспект уроку
з історії України
для 5-го класу
на тему
«Праця і господарство: колись і сьогодні»
Підготувала
учитель історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Тетяна Василівна
2018
Тема. Праця і господарство: колись і сьогодні
Мета: сформувати в учнів початкове уявлення про господарство т економіку; ознайомити з основними видами занять людини в різні часи; пояснити особливості натурального господарства; характеризувати товарно-грошові відносини; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, вміння висловлювати власну думку; виховувати працелюбність та зацікавленість до минулого свого народу.
Обладнання: підручник,
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
(Праця)
Усе, що робиш, треба робити добре.
Ф.Бекон
Життя нічого не дає без праці.
Горацій
Лінощі роблять будь-яку справу важкою, а працелюбність – легкою.
Б.Франклін
Такий вид господарства називався привласнюючим.
Господа́рство привла́снююче — перша в історії форма господарювання, коли люди споживали готові продукти природи: впольовували диких тварин, збирали їстівні рослини та плоди, рибалили.
Саме для того, щоб здобувати собі їжу та воду, первісні люди силилися поблизу водойм та лісів. Пізніше людина від полювання і збиральництва перейшла до відтворювального господарства, тобто почала розводити тварин (рогата худоба, коні, подекуди дикі свині) та почала вирощувати рослини замість того, щоб шукати їх. Виникла й одержала поширення практика розведення тварин і культивування рослин. З рослин це полба, пшениця, ячмінь, сочевиця, тобто ті рослини, які вимагали винайдення певних навичок готування, щоб бути вживаними до їжі. Першими продуктивними домашніми тваринами були вівця й коза, велика рогата худоба була приручена згодом. Так відбувся перехід від привласнюю чого господарства до відтворюючого, а потім і до натурального.
Господа́рство відтво́рююче — спосіб життя, який ґрунтується на землеробстві та скотарстві. У цьому випадку люди вже споживають продукти, створені власне ними: хліб, вирощені овочі та фрукти, м'ясо та молоко свійської худоби.
Натура́льне господа́рство — тип господарства, за якого продукти праці виробляються для задоволення власних потреб, а не для продажу.
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
У середині 19 століття для українських земель, що перебували у складі Австро-Угорщини та Російської імперії, була характерна панщина. Потреби населення у продуктах харчування та сировині для промисловості росли, а малоефективна праця кріпаків не здатна була їх задовольнити, оскільки кріпаки не були зацікавлені у результаті своєї роботи. Загострились соціальні суперечності між селянством та земельними власниками. Врешті решт кріпацтво було скасовано: у Австро-Угорщині – 1848 р., в Російській імперії – 1861 р. Селянська реформа 1861 р. в Росії також помітно прискорила процес ринкової трансформації суспільства. Протягом кількох пореформених десятиріч у Росії, а в її складі — і в Україні, утвердилися нові, капіталістичні відносини.
Капіталі́зм — суспільний лад, економічна система виробництва та розподілу, заснована на принципах приватної власності, особистої ініціативності, раціональності та ефективності використання наявних ресурсів, максимізації прибутку.
Основою ринкових відносин першочергово були приватні землеволодіння. Втягуючись у ринкові відносини, поміщики починали використовувати більш досконалу техніку та досягнення агрономії. В поміщицьких землеволодіннях все частіше використовувалася вільнонаймана праця, адже працівники, що отримують заробітну плату більше зацікавлені у результатах та ефективності своєї роботи. З’являється таке поняття, як економіка.
Економіка – комплекс суспільних наукових дисциплін про господарство, а саме — про організацію та управління матеріальним виробництвом, ефективне використання ресурсів, розподіл, обмін, збут і споживання товарів та послуг.
У промисловості становлення капіталістичних відносин проходило набагато інтенсивніше. Протягом 60—80-х рр. ХІХ ст. в основному завершився промисловий переворот, внаслідок якого відбувся перехід від заснованої на ручній праці мануфактури до великого машинного виробництва.
Мануфакту́ра — форма промислового виробництва, що характеризується поділом праці між найманими працівниками та використанням ручної праці.
Привласнююче господарство |
Відтворювальне господарство |
Капіталістичне господарство |
А, В, Г |
Б, Д, Є |
Е, Ж |
А) Б) В) Г)
Д) Е) Є) Ж)
Доповніть речення.
Я запам’ятав…
Мені не зрозуміло…
Мене зацікавило…
Я хочу більше дізнатися про….