Конспект уроку з історії України для 7 класу "Київська Русь за князювання Володимира Мономаха" з мультимедійною підтримкою, мета якого - створити образне уявлення про одного з найвідоміших князів Київської Русі та його внутрішню і зовнішню політику, що сприяла стабілізації країни; розвивати в учнів уміння давати характеристику історичному діячу, визначати його місце в історичному процесі, критично мислити, висловлювати власну думку, аналізувати матеріал, робити висновки, працювати з джерелами інформації, з історичною картою; переконати учнів у силі згуртованості та єдності на прикладі діяльності Володимира Мономаха, виховання почуття патріотизму.
1
Київська Русь за князювання Володимира Мономаха
Нечипоренко Леся Іванівна
учитель історії
Українського гуманітарного ліцею
КНУ імені Тараса Шевченка
Київ 2015
Київська Русь за князювання Володимира Мономаха
Мета уроку:
Основні поняття: міжусобні війни, половці, Володимир Мономах.
Основні дати:
Обладнання: карта, портрет Володимира Мономаха, картина
В. Васнецова «Після побоїща Ігоря Святослава з половцями», картки з джерелами інформації, підручник.
Тип уроку: комбінований з використанням інформаційних технологій
Очікувані результати:
після цього уроку учні зможуть:
Структура уроку
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання з учнями.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Історичний диктант.
1. Після смерті Ярослава Мудрого його сини – Ярославичі – спільно правили державою майже 20 років.
2. Князі Ізяслав, Святослав і Всеволод у 1068 р. зазнали жорстокої поразки від половців на річці Альта.
3. Кияни підняли повстання проти князя Ізяслава у 1068 році.
4. «Правда Ярославичів» скасовувала кровну помсту, замінивши її грошовим штрафом.
5. «Правда Ярославичів» частково захищала права залежних селян.
6. У 1073 р. тріумвірат Ярославичів припинив своє існування, і розпочалися князівські міжусобиці.
7. Князівський з’їзд у Любечі відбувся у листопаді 1097 р.
8. З’їхавшись у Любечі, князі вирішили питання про припинення міжусобиць та спільну боротьбу проти половців.
9. На Любецькому з’їзді було прийнято рішення про перехід земель від батька до сина, тобто за принципом отчинності (вотчина).
10. Рішення Любецького з’їзду про подальший перехід земель від батька до сина залишилось невиконаним.
11. Після Любеча князівські наради збиралися регулярно.
12. Роль, яку відіграли князівські з’їзди в організації боротьби проти половців, була позитивною.
(Слайд 3) Самоперевірка
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Звучить музика О. Бородіна «Князь Ігор» (https://www.youtube.com/watch?v=m1Zifw7C14s https://www.youtube.com/watch?v=FXvRrSrhXyg), потім показується зображення картини В. Васнецова «Після побоїща Ігоря Святослава з половцями». (Слайд 4)
Розповідь учителя. Не випадково сьогоднішній урок я почала з музики з опери О. Бородіна «Князь Ігор» і картини В. Васнецова «Після побоїща Ігоря Святослава з половцями». На Русі, починаючи з середини ХІ ст. до кінця ХІІ ст., наші землі терзали половецькі орди. Вперше тюрки-половці з'явилися біля кордонів Русі в 1054году. Це був новий, численний, нещадний ворог. Восени, коли коні половців були ситі, починалася пора набігів на Русь, і горе було тим, хто вставав на шляху кочівників. У похід піднімалися всі половці. Їх кінні лавини раптово виникали перед ворогом. Озброєні луками і стрілами, шаблями, арканами вони з дивним криком кинулися в бій.
З часу міжусобної боротьби між російськими князями половці стали поступово втручатися в боротьбу руських князів. Самі руські князі для вирішення своїх чвар запрошували і наймали половецькі війська, що ще більше розоряло Русь. Ось як описує літописець, очевидець подій, наслідки одного половецького набігу:
«Сотворився плач великий у землі нашої. Спорожніли наші села і міста. Одних ведуть у полон, інших розсікають шаблями, деяких в помсту вбивають, болісною смертю, інші тремтять, бачачи ці вбивства полонених ... Міста спалюють, а жителів ведуть у свої кочовища ... Змучених, сумних, костяніющих від холоду, голодних, зі скорботними обличчями і почорнілими тілами...»
Бесіда (Слайд 5)
Оголошення теми (Слайд 6)
Розповідь учителя.
На сьогоднішньому уроці ми з вами з'ясуємо, за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося прийти до влади в Київській Русі, схарактеризуємо його зовнішню та внутрішню політику, визначимо наслідки його діяльності.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (Слайд 8)
Проблемне питання. (Слайд 11)
Чи можна стверджувати, що князь Володимир Мономах був видатним державним діячем свого часу?
Завдання.
На протязі уроку заповняти схему «діяльність Володимира Мономаха» (Додаток №1).
1. Володимир Мономах – людина і політик.
Завдання. (Слайд 12)
Додаток №2
Розгляньте портрет Володимира Мономаха і спробуйте за зовнішністю схарактеризувати риси характеру князя.
Розповідь учителя.
Володимира Мономаха вважають великим патріотом держави і активним захисником Русі від половців.
Видатний історик Василь Татищев так описав зовнішній вигляд князя:
«Він був гарним обличчям, очі в нього були великі, волосся рудувате й кучеряве, лоб високий, борода широка. На зріст він був не дуже високий, але міцний тілом і дуже сильний».
Бесіда.
Які риси характеру, на вашу думку, необхідні князеві, щоб бути сильним державним діячем, полководцем, дипломатом?
Учитель. Організатором і активним учасником боротьби з половцями став переяславський князь Володимир Мономах. Про його діяльність розкажуть історики-консультанти, які отримали випереджальне завдання. Слухайте уважно, бо вам пізніше потрібно буде визначити риси характеру Володимира Мономаха, які так привернули увагу його сучасників.
1-й консультант. Володимир, син князя Всеволода, народився у 1053р. Мати його, Марія – гречанка, донька царя візантійського Костянтина IX Мономаха. Тому і прозвали князя Володимира «Мономах». Княжич народився в Києві, але вже через рік князь Всеволод із сім'єю переїхав до Переяслава. У цьому невеликому місті пройшли дитячі роки Володимира. Він змалку мав хист до військової справи, тому вже в 15 років брав участь у першій битві Русі з половцями 1068 р, Володимир став . «мечем» в руках свого батька, оскільки Всеволод не любив воювати, а любив читати книги, знав 5 іноземних мов. У 22 роки, князюючи у Смоленську, Володимир Мономах одружився з англійською принцесою Гітою.
2-й консультант. У 1078 р. після смерті Ізяслава Володимировича Київським князем став Всеволод. Він посадив на Чернігівський стіл Володимира, який княжив у Чернігові до 1093 року, до смерті батька. Майже щорічно він організовував • походи проти половців. Пізніше, через конфлікт з двоюрідним братом Олегом, князем Тмутороканським, залишив Чернігів і пішов у Переяслав, де пробув до 1113р. Здобув славу вправного воїна і полководця у боротьбі з половцями, що сприяло зростанню його авторитету.
Робота з історичним джерелом
Учитель. Все це принесло князеві славу оборонця Руської землі і стало головною заслугою Володимира Мономаха перед державою, її народом. Тому саме його і запросили у 1113 р. на княжий престол до Києва. Прочитавши уривок з літопису, дайте відповідь на запитання до нього (Додаток №3).
Із «Літопису Руського» про прихід
Володимира Мономаха до влади
А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком… А назавтра в сімнадцятий день кияни вчинили раду… послали до Володимира, говорячи: «Піди, княже, на стіл отчий і дідній». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх.
І послали знову кияни до Володимира, говорячи: «Піди, княже, до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла підніметься… І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують».
Отож, це почувши, Володимир пішов у Київ.
Запитання.
1) Які події розгорталися в Києві в 1113 р.?
2) Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володимира Мономаха?
3) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?
Робота в зошитах
Учитель. Ознайомившись з довідкою та історичним джерелом, визначте й запишіть у зошити, якими особистими рисами був наділений Володимир Мономах.
(Учні відповідають у зошитах.)
– Посівши київський престол, Мономах вніс зміни й доповнення до «Правди Ярославичів». Зокрема, дозволив закупам подавати скарги на своїх панів. Великий князь обмежив сваволю лихварів. Рішуче відстоявши кордони від зазіхань інших князів, Мономах у своїх руках зосередив три чверті Руських земель. Він також установив династичні зв'язки з правителями європейських держав: був одружений з дочкою англійського короля, сину Мстиславу висватав шведську принцесу.
2. Утвердження Мономаха на київському столі, його державні заходи.
Відео-ролик №1 «Прихід до влади Володимира Мономаха». (Слайд 13)
https://www.youtube.com/watch?v=xZv4VUuNIgk
Питання. (Слайд 14)
1. При яких обставинах Володимир Мономах став князем?
2. Чому його звали Мономахом?
3. Чим він зажив слави?
Робота з контурною картою (Додаток №4). (Слайд 15)
Завдання.
Перед вами контурні карти та шаблони, на яких Київська Русь за часів різних князів, ви повинні знайти потрібний, на якому Київська Русь за часів Володимира Мономаха, приклеїти до контурної карти. (Слайд 16)
Валеологічна пауза.
Добре те, що сонце світить! (Учні піднімають руки вгору)
Добре те, що вітер віє! (Учні коливаються)
Добре те, що цей ліс! (Присідають)
Разом з нами ріс і ріс! (Піднімаються)
Добре те, що в нашій річці, синя не брудна водиця! (Імітують рухи плавання)
І мене матуся рідна після школи зустрічає! (Підстрибують)
Добре гратися на дворі! (Плескають в долоні)
Добре вчитися у школі! (Тихо сідають за парти)
Учитель. Ставши Київським князем, Володимир Мономах вирішив внести зміни до існуючих законів. Так з’явився «Статут» Володимира Мономаха – збірник законів, що врегулював правове становище міської бідноти та залежних селян на Русі, полегшив їхнє становище.
Робота з документом.
Витяг зі «Статуту» Володимира Мономаха.(роздатковий матеріал Додаток №5).(записати в зошит).
Витяг зі «Статуту» Володимира Мономаха.
- бояри, що давали кому-небудь в борг, не мали права перетворити неспроможного боржника у раба;
- лихварі не мали права отримувати великі відсотки за борги;
- податки громадян зменшувались.
Запитання.
1. Як, на ваш погляд, «Статут» вплинув на становище міських і сільських низів?
2. Як ви вважаєте, які це мало наслідки?
Розповідь.
Володимир пише «Повчання дітям», яке стало його заповітом, де князь доводить, що жити слід у злагоді зі своєю совістю, творячи добро й благочестя.
Відео-ролик №2 «Повчання дітям» (Слайд 17)
https://www.youtube.com/watch?v=ygINA167Yiw
Питання. (Слайд 18)
1. У чому полягав основний зміст «Повчання дітям»?
2. Яку мету переслідував Володимир Мономах залишаючи заповіт дітям?
Робота з підручником. (стор. 111)
Питання.
З яким князем і що пов’язує Володимира Мономаха у зовнішній політиці?
Робота над твором.
Вірш поета Юрія Шкрумеляка (роздатковий матеріал Додаток №6).
По незгодах між братами Ти заблис, як зірка ясна. Бо за тебе Україна Процвітала горда, красна. Добрий, чесний ти й розумний Справедливо став судити – Ти сильнішим не дозволив Слабких кривдити й гнобити. Міцно владою держав ти Пребагату Україну |
І на ворога водив ти Свою сміливу дружину. Ти князів до згоди кликав, Як дітей та рідну мати: Знайте всі, що тільки згода Може тривко будувати! І на смертному вже ложі Дітям дав свої науки. Довго тим наш край держався, Що створили твої руки! |
Запитання.
Як поет оцінює князя?
Розповідь.
Період правління Володимира Мономаха називають періодом розквіту Київської Русі після тривалих міжусобиць. Він вніс зміни і доповнення до «Руської Правди».
3. Правління Мстислава Володимировича.
Повідомлення учня. (Слайд 17)
Завдання.
Заслухавши повідомлення заповнити пропуски у запропонованому тексті. (Додаток №7)
Правління Мстислава Володимировича
Мстислав продовжив справу Володимира. ______ року він захопив всю Білу Русь — Полоцьке князівство, а князів Полоцьких заслав до Греції. У Новгороді, де князював Мстислав понад ___ років, до 1117р., він користувався авторитетом та любов'ю.
Мстислав _________________ в справи інших князів. Він успішно продовжував боротьбу з ___________________ за підтримки всіх князів.
Помер Мстислав у _________ р. З ним закінчився черговий етап історії Русі, коли традиція збирання земель довкола єдиного центру —________ ще боролася з тенденцією відокремлення земель.
Мстислав користувався _________________________ за успішну боротьбу з __________________. В історії залишився він з прізвищем _______________, а церква незабаром після смерті визнала його Святим.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Давайте подивимося на заповнену вами схему та на її основі дамо відповідь на проблемне питання.
Вирішення проблемного питання (Слайд 18)
Чи можете ви довести справедливість оцінки князя Володимира Мономаха як видатного державного діяча свого часу?
Історичне лото. (Слайд 19)
1. Коли помер князь Святополк?
2. Яка подія стала приводом до повстання в Києві?
3. Хто взяв участь у повстанні в 1113 р.?
4. Яке рішення ухвалили на вічі в Києві заможні городяни 1113 р.?
5. Назвіть причини повстання 1113 р.?
6. Ким була мати Володимира Всеволодовича (Мономаха)?
7. Володарем якого князівства був Володимир Мономах до приходу на київський престол?
8. Що здійснив Володимир Мономах, щоб припинити князівські міжусобиці?
9. Які землі вдалося об’єднати Володимирові Мономаху?
10. Яке будівництво здійснювалося за Володимира Мономаха в Києві?
11. Скільки великих походів здійснив Мономах на половців?
12. З якими країнами Мономах налагодив міжнародні зв’язки?
13. Як називався додаток до «Руської правди» Володимира Мономаха?
14. У якому віці помер Володимир Мономах?
15. Де поховали Володимира Мономаха?
16. Що заповідав своїм синам Мономах?
17. Хто зайняв київський престол після Мономаха?
18. Як закінчились походи Мстислава на половців?
19. Роки правління Мстислава.
20. Яке було основне завдання у внутрішній політиці Мстислава?
21. Яке було основне завдання у зовнішній політиці Мстислава?
22. Як здійснювалася зовнішня політика за Мстислава?
VІ. Підсумок уроку.
Володимир Мономах був єдиним серед руських князів кінця ІХ – початку ХІІ ст.., хто постійно перемагав половецьких ханів. Тому він був найавторитетнішим князем свого часу на Русі.
VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 20)
1. Опрацювати текст підручника § 11 стор. 109-113.
2. Опрацювати документ стор. 112, дати письмові відповіді на питання.
Діяльність Володимира Мономаха
Додаток №2
Володимир Мономах
Додаток №3
Робота з історичним джерелом
Із «Літопису Руського» про прихід
Володимира Мономаха до влади
А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком… А назавтра в сімнадцятий день кияни вчинили раду… послали до Володимира, говорячи: «Піди, княже, на стіл отчий і дідній». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх.
І послали знову кияни до Володимира, говорячи: «Піди, княже, до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла підніметься… І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують».
Отож, це почувши, Володимир пішов у Київ.
Запитання.
1) Які події розгорталися в Києві в 1113 р.?
2) Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володимира Мономаха?
3) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?
Додаток №4
Робота з контурною картою
Додаток №5
Витяг зі «Статуту» Володимира Мономаха
- бояри, що давали кому-небудь в борг, не мали права перетворити неспроможного боржника у раба;
- лихварі не мали права отримувати великі відсотки за борги;
- податки громадян зменшувались.
Запитання.
1. Як, на ваш погляд, «Статут» вплинув на становище міських і сільських низів?
2. Як ви вважаєте, які це мало наслідки?
Додаток №6
Вірш поета Юрія Шкрумеляка
По незгодах між братами Ти заблис, як зірка ясна. Бо за тебе Україна Процвітала горда, красна. Добрий, чесний ти й розумний Справедливо став судити – Ти сильнішим не дозволив Слабких кривдити й гнобити. Міцно владою держав ти Пребагату Україну |
І на ворога водив ти Свою сміливу дружину. Ти князів до згоди кликав, Як дітей та рідну мати: Знайте всі, що тільки згода Може тривко будувати! І на смертному вже ложі Дітям дав свої науки. Довго тим наш край держався, Що створили твої руки! |
Запитання.
Як поет оцінює князя?
Додаток №7
Правління Мстислава Володимировича
Мстислав продовжив справу Володимира. ______ року він захопив всю Білу Русь — Полоцьке князівство, а князів Полоцьких заслав до Греції. У Новгороді, де князював Мстислав понад ___ років, до 1117р., він користувався авторитетом та любов'ю.
Мстислав _________________ в справи інших князів. Він успішно продовжував боротьбу з ___________________ за підтримки всіх князів.
Помер Мстислав у _________ р. З ним закінчився черговий етап історії Русі, коли традиція збирання земель довкола єдиного центру —________ ще боролася з тенденцією відокремлення земель.
Мстислав користувався _________________________ за успішну боротьбу з __________________. В історії залишився він з прізвищем _______________, а церква незабаром після смерті визнала його Святим.