Конспект уроку з історії України для 9 класу на тему: "Утворення Кирило-Мефодіївського братства. Т. Шевченко в українському національному відродженні"

Про матеріал
Даний конспект містить елементи театралізації,п використані методи критичного мислення, робота в групах, робота з історичними джерелами.
Перегляд файлу

Тема. Утворення Кирило-Мефодіївського братства. Т. Шевченко в українському національному відродженні

Очікувані результати:

  • визначити програмні цілі, значення і діяльність Кирило-Мефодіївського братства як першої політичної організації в Україні;
  • показати роль Т. Шевченка в українському національному відродженні;
  • опрацювати документи, дати власну оцінку історичним фактам, подіям

Основні поняття: національне відродження, федерація, Кирило-Мефодіївське братство, політична організація, республіка, Слов'янська федерація.

Основні дати: 1846 -1847р. - діяльність Кирило-Мефодіївського братства

Обладнання: програмні документи, презентація, портрети братчиків, відеофільм про покарання кирило-мефодіївців, роздатковий матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок – дослідження з елементами театралізації

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних  знань

1. Вправа «Впізнай»

          Вони першими підняли повстання проти кріпацтва і самодержавства. Робили для народу, але без народу. Зазнали поразки. 

Цей рух прийшов в Україну з Європи. Основне гасло – «свобода, рівність, братерство.» В Полтаві створили організацію «Любов до істини.»

           До нього входили  представники козацьких родів (Полетики, Капністи). Василь Капніст очолив групу автономістів, яка опрацювала проект відновлення козацького війська.

2 .Метод «Мозковий штурм»

Що об’єднує ці товариства?

3 .Вправа «Логічний  ланцюжок»

 самодержавство

 кріпацтво           ------- опозиція самодержавству ----зазнали поразки

 відсутність демократичних свобод

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1 .Метод «Картинна галерея»

Демонстрація портретів Т. Шевченка, М. Костомарова, П. Куліша,

М. Гулака, В. Білозерського .

Що може об’єднувати ці історичні постаті?

ІV. Оголошення теми і очікуваних результатів уроку

Сьогодні ми познайомимося з діяльністю ще одного товариства, про яке М. Грушевський сказав: «Від Кирило- Мефодіївського братства веде свою історію весь новий український політичний рух.»

Національне відродження стало на шлях третього етапу – політичного.

Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

1. Метод « Діалогічне спілкування»

Що таке національне відродження?

Які етапи пройшло національне відродження?

Чим характеризується політичний етап?

В кінці уроку спробуєте зробити висновок:

Кирило – Мефодіївське братство  було: а) політичною організацією;

б) просвітницькою; в) патріотичною

V. Вивчення нового матеріалу

 Слово вчителя

3 березня 1847 року студент Київського університету Олексій Петров повідомив владі про діяльність таємного товариства, яке він випадково виявив. Поліція одразу ж заарештувала провідних членів цієї групи й доставила їх до Петербургу. Під час допитів заарештованих був підтверджений факт існування Кирило-Мефодіївського братства. Незабаром стало очевидним, що побоювання влади щодо існування широкого підпільного руху були перебільшеними. Товариство складалося всього з десятка активних членів та кількох десятків співчуваючих, тому власті вирішили, що товариство не є серйозною загрозою для самодержавства. Зокрема, шеф жандармів граф Орлов зазначав у своєму листі до Миколи І: «Общество было не более как ученый бред трех молодых людей»

1. Проблемне завдання (вирішується в кінці уроку)

Чи насправді це товариство не становило загрози самодержавному російському правлінню на українських землях?

2. Метод «Спрямоване читання»

Товариство стало першою в історії України політичною організацією. Воно виникло в Києві на початку січня 1846 року і діяло до кінця березня 1847 року. На арену політичної боротьби вийшла українська різночинна інтелігенція. Вона підхопила естафету українського опозиційного руху, яку не змогла втримати козацька старшина. Символом товариства став золотий перстень з вигравіюваними іменами слов'янських просвітителів Кирила і Мефодія. В товариство ввійшло 12 осіб, діяло воно нелегально.

-Про яку історичну подію йде мова?

-Що потрібно запам’ятати ?

-Про що довідалися вперше?

 Слово вчителя

Кріпак, художник, поет. Він створив «поетизовану версію України, яка воскресає та має велике майбутнє». Найбільшою трагедією українського народу він вважав не те, що народ український потрапив у неволю, а те, що він змирився з нею. Йому, зрештою, належить визначення національної їдеї: одночасне національне та соціальне визволення українського народу.

Переживши самого Кобзаря, його ідеї кликали на боротьбу наступні покоління революціонерів.

3. Представлення учнівської презентації  «Т. Шевченко в українському національному відродженні»

4.Театралізація засідання братчиків Кирило-Мефодіївського товариства

Білозерський Друзі, братчики! Пропоную на початку нашого зібрання послухати шанованого Тараса, бо його слово – це наш подих, наша ідея. Тарасе, ти сьогодні щось будеш нам читати?

Шевченко  Так, я буду читати, буду читати «Заповіт», бо думка про Вкраїну та її майбутнє не покидає мене.

Учень читає вірш «Заповіт»

Куліш  Дякуємо тобі, Тарасе! Ти, і твої твори, завжди є взірцем нашої діяльності.

Білозерський  Дякуємо, дуже гарний вірш, та як вчасно! То ж погляньте, «В сім'ї вольній, новій…» Ну що ж, товариші, поштовх до сумлінної праці отримали, а я надаю слово Миколі Костомарову.

Костомаров  Братчики-однодумці, я не сумніваюся в тому, що ми з вами дуже любимо Україну і хочемо бачити її вільною. То ж хай, саме Україна, буде провідною силою слов'янських народів у майбутній слов'янській федерації. Я пропоную Вам на нашому засіданні обговорення документів, без яких наше подальше існування неможливе.

5. Метод «Дослідження» Робота в групах.

І група. Опрацювати уривок з програми «Книга буття українського народу» і виконати завдання

«Україна встане із своєї могили і кликне знову до братів-слов’ян, і почують її поклик, встане Слов’янщина, і не зостанеться в ній ні царя, ні князя, ні графа, ні герцога, ні сіятельства, ні превосходительства, ні пана, ні боярина, ні мужика, ні холопа, ні в Великій Росії, ні в Польщі, ні на Україні, ні в Чехії, ні у хорутан, ні в сербів, ні у болгарів. І Україна буде незалежною республікою в слов’янськім союзі. Тоді скажуть всі народи, показуючи на те місце, де на карті буде намальована Україна: «От камінь, відкинений будівничим, — а він ліг основою всього.»

Яким братчики бачили майбутнє України?

У чому вони вбачали історичне покликання України?

Як ви вважаєте, чому саме Україні відводилася вирішальна роль у боротьбі за утворення Слов'янської федерації?

Робота зі словником

ІІ група. Опрацювати записи одного з братчиків Василя Білозерського і виконати завдання

«Як вірні сини своєї Батьківщини, одушевлені бажанням всякого добра до неї, ми повинні йти до здійснення в ній божої правди, царства свободи, братської любові і народного добробуту. Одначе ясно, що окреме існування її (України) неможливе: вона буде між кількома огнями, буде під натиском і може підпасти гіршій долі, ніж яку потерпіли поляки. Одинокий спосіб для привернення прав, прийнятий розумом і ухвалений серцем, полягає в об’єднанні слов’янських племен в одну сім’ю, з охороною закону, любові і свободи кожного.» 

На яких засадах повинно було здійснитися об’єднання слов’янських держав?

 Чому братчики вважали, що буде неможливим окреме існування України як самостійної демократичної держави, а тільки у союзі з іншими слов’янськими народами?

ІІІ група. Опрацювати Статут Кирило – Мефодіївського братства і виконати завдання

Розділ 1

1.Визначаємо, що духовне і політичне об’єднання слов’ян є тією справжньою метою, до якої вони повинні прагнути.

2.Визначаємо, що під час об’єднання кожне слов’янське плем’я повинне мати свою самостійність, а такими племенами вважаємо: південно-русів (українців), північно-русів (росіян), білорусів, поляків, чехів зі словенцями, лужичан, ілліросербів з хурутанами (хорватами) і болгар.

3.Визначаємо, що кожне плем’я повинне мати народне правління і дотримуватися повної рівності співгромадян за їх народженням, християнським віросповіданням і станом.

4.Визначаємо, що правління, законодавство, право власності та освіта у всіх слов’ян повинні ґрунтуватися на святій релігії господа нашого Ісуса Христа.

5.Визначаємо, що при такій рівності освіченість і чиста мораль повинні служити умовою участі в правлінні.

6.Визначаємо, що має існувати спільний Слов’янський собор з представників всіх племен.

Як має бути організовано управління Слов'янською федерацією?

Як ви вважаєте, чому в переліку слов'янських племен, які повинні увійти до Слов'янської федерації, українці стоять на першому місці?

ІV група. Опрацювати Статут Кирило – Мефодіївського братства і виконати завдання

 Розділ ІІ. «Головні правила»

1.Товариство утворюється з метою поширення вищевикладених ідей переважно через виховання юнацтва, літературу і примноження членів товариства. Товариство визнає своїми покровителями святих Кирила і Мефодія і приймає своїм знаком перстень або ікону з іменами чи зображеннями цих святих.

2.Кожний член товариства при вступі приймає присягу використовувати талант, працю, статки, свої громадянські зв’язки для цілей товариства, і якщо б котрийсь з членів зазнав гонінь і навіть страждань за прийняті товариством ідеї, то, відповідно до присяги, він не видасть нікого з членів, своїх побратимів.

3.У випадку, коли член потрапляє до рук ворогів і залишає в нужді сімейство, товариство допомагає йому.

4.Кожний член товариства може прийняти нового члена товариства, не повідомляючи йому імена інших членів.

8.Товариство буде прагнути зарані про викорінення рабства і всякого примушення бідних класів, а водночас і про повсюдне поширення грамотності.

9.Як все товариство в цілому, так і кожний член окремо повинні узгоджувати свої дії з євангелійськими правилами любові, покірності і терпіння; правило ж «Мета виправдовує засоби» товариство визнає безбожним.

10.Ніхто з членів товариства не повинен оголошувати про існування і склад товариства тим, котрі не вступають або не подають надії на вступ до нього.

На яких засадах мало діяти Кирило – Мефодіївське братство?

Про що свідчить відмова братства від принципу «Мета виправдовує засоби»?

6. Метод «Обговорення в загальному колі»

Робота над узагальнюючою таблицею «Програмові цілі, релігійна спрямованість, форми і методи діяльності Кирило – Мефодіївського товариства»

Слово вчителя

Слідство у справі кирило-мефодіївців тривало з 18 березня до 30 травня 1847 року в Петербурзі. Покарано було всіх членів товариства. Олексія Петрова, студента Київського університету, за доносом якого були заарештовані члени товариства у травні 1847 року було зараховано на службу до ІІІ жандармського відділення. У березні 1849 за викрадення документів потрапив за грати. У жовтні 1850 року після зізнання відправили на службу до м. Олонець, видавши на витрати 300 крб. сріблом. (додатково до тих 300, які він одержав за донос) Він написав спогади, в яких намагався заперечити свою роль донощика.

7.Перегляд відео про покарання кирило-мефодіївців

-Як були покарані кирило-мефодіївці?

Слово вчителя

Незважаючи на те, що товариство встигло зробити доволі мало, його розгром спричинив значний резонанс у тогочасній європейській пресі. Паризькі газети повідомили про арешт кирило-мефодіївців і заслання

Т. Шевченка у солдати. Відгукнулася на ці події і віденська преса, сповіщаючи про арешт Костомарова, Куліша та інших. Справа кирило-мефодіївців мала відгук у Галичині. У статті «Слово о Русі і її становищі політіческом» містився заклик підтримувати традиції визвольного руху: «Чую голос народа, борющегося в путах деспотизму, чую воззваніє мученіков народної справи Шевченка, Костомарова, Куліша і інших.»

8. Метод «Обговорення в загальному колі»

Значення діяльності Кирило – Мефодіївського братства

V. Закріплення  вивченого матеріалу

1. Метод «Незакінчене речення»

-Кирило- Мефодіївське братство виникло у Києві у …році.

-Символом товариства став…

-Програмовими документами Кирило- Мефодіївського братства були…

-Згідно з програмовими документами історичне покликання України полягало у…

-Згідно з програмовими документами державним устроєм та політичним ладом майбутньої держави мала бути…

-Кирило-Мефодіївське братство виступало за скасування…

2. Метод «Прес»

Чи насправді це  товариство не становило загрози самодержавному російському правлінню на українських землях?

3.Метод «Займи позицію»

Кирило – Мефодіївське товариство було:

а) політичною; б) просвітницькою; в) патріотичною організацією

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал підручника. Підготувати уривки із творів Т. Г. Шевченка, в яких звучать українські національні ідеї.

 

 

 

docx
До підручника
Історія України 9 клас (Пометун О.І., Гупан Н.М., Смагін І.І.)
Додано
6 березня 2019
Переглядів
4921
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку