Тема: Мала Батьківщина
Цілі уроку: формувати в учнів поняття «мала батьківщина», «адреса», «приватна власність», уявлення про історію та природу рідного краю, селища. Розвивати інтерес до вивчення рідного краю, спостережливість, творчі здібності учнів. Виховувати любов до рідного краю, його природи, бережне ставлення до неї.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення історії своєї держави; формувати патріотизм та громадську позицію;
- Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та встановлення хронологічної послідовності; вміння обчислювати та
перетворювати різні системи обрахунку часу;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
вміння порівнювати та аналізувати достовірність джерел;
Тип уроку: урок формування компетентностей
Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відеоматеріали.
Хід уроку:
I. Вступна частина.
Привітання.
Вже дзвінок нам два сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
Доброго дня п’ятикласники. Друзі, посміхніться один одному, побажайте успіхів.
Актуалізація.
А зараз пригадаємо про що вивчали на попередніх уроках. Тому пропоную уважно переглянути відео, щоб потім правильно дати відповідь на запитання. https://www.youtube.com/watch?v=67irOckRELY
Гра «Вірю» «Не вірю»
1) Держава Україна розташована в пд.- зх. част. Східної Європи? (Вірю)
2) Площа нашої держави становить 503.600км.кв. (Не вірю. 603.548км.кв.)
3) Україна межує з такими державами : Білорусь, Польща, Угорщина, Словаччина, Румунія, Молдова, росія? (Вірю)
4) Територію нашої держави омиває Червоне море (Не вірю. Чорне і Азовське моря)
5) День проголошення Незалежності України святкуємо 24 серпня 1991 року (Вірю)
6) Україна складається з 22 областей та двох автономних республік (Не вірю. 24 області і одна автономна республіка Крим)
7) В нашій державі є території, які отримали статус тимчасово окуповані території (Вірю. Частина Луганської та Донецької областей та Автономна Республіка Крим)
8) Найвищим органом державної влади є Кабінет Міністрів ( Не вірю. Верховна Рада)
9) Головою держави є президент України (Вірю)
10) Україна є промислово - аграрна країна (Вірю. Вона є одним з експортерів деяких видів с/г продукції та продовольства.)
11) Україна є одним із членів - засновників ООН (Вірю)
12) Основним законом України є Конвенція про права (Не вірю. Конституція)
13) День Конституції України святкують 28 червня (Вірю)
14) Державними символами України є верба,вишиванка, калина, вареники( Не вірю. Тризуб, гімн «Ще не вмерла України», синьо-жовтий прапор)
15) Авторами державного гімну є Михайло Вербицький та Павло Чубинський (Вірю)
16) День державного прапора в Україні відзначають 23 серпня (вірю)
Мотивація. Оголошення теми уроку.
Дітки, сьогодні ми продовжуємо досліджувати та вивчати історію і зараз я би хотіла, щоб ви за допомогою хмарки слів спрогнозували яка тема розглядатиметься на уроці.
Отже , тема нашого уроку « Мала батьківщина». Мені б хотілося, щоб після цього уроку ви зрозуміли поняття «мала батьківщина» та чому вона важлива в житті кожної людини, навчилися визначати « адресу» своєї малої батьківщини. Хочеться ще більше прищепити любов до рідного краю, його природи, бережне ставлення до неї.
II. Основна частина.
. Етап цілереалізації
1. Батьківщина – «мала» та «велика»
Вчитель. Наша Батьківщина, наша країна, наша земля... Різноманітна й різнобарвна... Як багато ввібрало в себе слово «Батьківщина»!
Метод «Асоціативний кущ»
Дітки, які слова у вас асоціюються з словом «Батьківщина»?
Серед безлічі місцин, якими багата Україна, для кожного з вас, друзі, є земля особлива. Чому, мабуть, спитаєте? Бо це той край, де ви народилися, зробили перші кроки, а, можливо, й вперше закохалися чи закохаєтеся. Цей куточок землі ще називають ба́тьківщиною або малою батьківщиною, бо воно походить від слів «батьки», «батьківська спадщина».
Місце народження є особливим. Неважливо, чи це мегаполіс, маленьке містечко або крихітне село. Немає значення також, чи можуть похизуватися ці землі історичними пам’ятками чи дивами природи. Адже мала батьківщина для кожного є місцем сили, джерелом натхнення. Це та частинка, яка в майбутньому займатиме особливе місце в серці кожного з вас, бо тут зробили свої перші кроки і досягли перших вершин у житті.
Отже, батьківщина – це земля де ми народились і живемо. Вона назавжди залишиться в наших серцях, де б ми не жили.
Порівняйте малюнки, чим відрізняється Батьківщина від малої батьківщини?
Як визначити «адресу» найріднішої землі? Пригадайте, як багато етнографічних районів є на українських теренах! Вам також відомо, що на території України розрізняють області, райони, громади, які об’єднують міста і села. Тож поміркуйте і визначте адресу малої батьківщини кожного з вас. Пригадайте як називається ваша територіальна громада.
Вправа « Поштова скринька»
Сформулюйте свою поштову адресу за зразком: прізвище й ім’я, населений пункт, територіальна громада, район, область.
Вправа « Мікрофон»
1. У якому етнографічному районі ви мешкаєте?
2. Що називають «малою батьківщиною»?(Край,де ви народилися)
Отже, мала батьківщина для кожного є місцем сили,джерелом натхнення. Це та частинка, яка залишається в наших серцях назавжди.
Робота з картою.
А зараз пропоную познайомитись із картою, яку створили спеціалісти з конгресу захисту української мови.
За допомогою мапи, з’ясуйте, хто з відомих українців є твоїм земляком/землячкою.
2. Моя вулиця
Вчитель. Кожен населений пункт – це велика павутинка вулиць. Які вони різні! Довгі і зовсім короткі, бруковані й ні, з багатоповерхівками чи невеликими приватними будівлями. Мандруючи вулицями свого міста, містечка чи села, ви можете милуватися їх красою, та лише одна для вас залишатиметься особливою. Мабуть, ви вже здогадалися, що це та, на якій живете. Чи давня в неї історія?
Ким були люди, для яких вона теж давно-давно була рідною? Чому вулиця має саме таку назву? Відповіді на ці запитання є важливими! Адже вони теж становлять частину історичних надбань малої батьківщини.
Робота з підручником.
Прочитайте п.8.2 параграфа 8 і складіть алгоритм дослідження історії вулиць - перелік запитань, відповівши на які людина зможе дізнатися про історію тої чи іншої вулиці.
Робота в групах.
Вправа « Ми – дослідники»
1) Яку назву мала вулиця ?
2) Коли виникла?
3) Які цікаві події відбувались на цій вулиці?
4) Хто із відомих людей там мешкав? (і ін. запит.)
У назвах вулиць і будівель, у сакральних спорудах і пам’ятних місцях зберігаються спомини про творців нашої минувшини. Тож поцікавтеся, ким були ваші сусіди – відомими людьми, визначними особистостями чи просто хорошими краянами, пам’ять про яких є живою й сьогодні.
Дослідження історії своєї вулиці вдома ви продовжете вдома, провівши опитування серед своїх рідних і знайомих (2-3 людини) .
Руханка.
https://www.youtube.com/watch?v=jTWryZ8fDww
Робота з прислів’ями та приказками.
Поясніть як ви розумієте зміст прислів’їв та приказок.
- У своєму домі і стіни допомагають.
- Додому і коні веселіше біжать.
- Де не є добре, а вдома краще.
- Добре тому, хто в своєму домі.
- За морем тепліше, а вдома миліше.
3. Отчий дім.
Материнська хата… От ми й дісталися до того місця, від якого починається Батьківщина. Місце, де народилися, виросли, – найперша домівка. Вона не лише в серці, бо в найпершій посвідці, яку отримує людина, обов’язково вказано місце народження. Це є юридична інформація. А ще ці відомості є інформацією історичною. Адже, якщо колись ви здійсните відкриття, досягнете чогось нечуваного, станете видатною людиною, то, де б ви не жили в той час, назавжди прославите місце, де з’явилися на світ.
Рідна домівка... Коли говоримо про неї, маємо на увазі помешкання, де живе наша сім’я. Якщо цей будинок у приватній власності, то залишиться у володінні сім’ї назавжди. Така оселя може передаватись у спадок і стати неабиякою цінністю для багатьох поколінь. Тут неймовірна атмосфера, яка формує цінності, відчуття дому, відчуття безпеки й захищеності. Інколи люди вимушено покидають домівки і заново віднаходять місцину та дім, які стають рідними.
Вправа «Сенкан»
Складіть п’ятиряддя до поняття : «отчий дім», « материнська хата», «рідний дім» (на вибір)
Бесіда за запитаннями:
1. Пригадайте відомі вам пісні та вірші, у яких оспівується рідна домівка.
2. Чому батьківська оселя стає цінністю для багатьох поколінь нащадків? (бо вона є найголовнішим куточком землі для людини- малою батьківщиною)
3. Дізнайтесь історію харківського будинку «Слово», історію вулиці, на якій він розташований. Хто з відомих вам письменників мешкав у цьому будинку?
III. Підсумкова частина уроку.
Узагальнення (підведення підсумків)
Вправа «Чотири речення»
Складіть чотири речення, щоб описати свій рідний край: розповідне, питальне, окличне та спонукальне.
Рефлексія.
Вправа «Мікрофон»
– Де я можу застосувати отримані на уроці знання та уміння?
Оцінювання.
Вправа «Світлофор»
– знаю як дослідити історію вулиці;
– розумію значення малої Батьківщини в житті людини;
– вмію визначити адресу своєї малої Батьківщини;
– знаю відомих українців, які народилися в нашому краї;
– вмію скласти план екскурсії своєю рідною місцевістю.
Домашнє завдання
Дослідіть історію вулиці, на якій ви живете, за алгоритмом.
Опрацюйте параграф 8.