Конспект уроку з курсу «Я досліджую світ» для 4 класу на тему «Водойми. Природні та штучні водойми. Річки, озера та болота України»

Про матеріал
Конспект уроку-подорожі розроблений з використанням інноваційних технологій в НУШ. Мета уроку: Сформувати поняття про природні та штучні водойми, вчити дітей їх розрізняти. Розвивати уміння працювати з фізичною картою України, спостережливість і уяву. Виховувати бережливе ставлення до водойм рідного краю.
Перегляд файлу

Конспект уроку з курсу «Я досліджую світ» для 4 класу на тему «Водойми. Природні та штучні водойми. Річки, озера та болота України»

Мета. Сформувати поняття про природні та штучні водойми, вчити дітей їх розрізняти. Розвивати уміння працювати з фізичною картою України, спостережливість і уяву. Виховувати бережливе ставлення до водойм рідного краю.

Обладнання та матеріали: розрізані малюнки водного транспорту для формування груп, листівки із загадками, фліпчарт, фломастери, стікери, три склянки, вода, ґрунт-чорнозем, пісок, глина, написи назв водойм, фізична карта України, індивідуальні картки, таблиці, презентація до уроку, комп’ютер, мультимедійна дошка, колонки.

Формуваня ключових компетентностей:

  1. Вільне володіння державною мовою: формувати уміння усно і письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти.
  2. Математична компетентність: формувати уміння виявляти прості математичні залежності в навколишньому світі.
  3. Компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій: розвивати допитливість, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе та навколишній світ шляхом спостереження та дослідження.
  4. Інноваційність: розвивати навички відкритості до нових ідей, розвивати здатність успішно навчатися.
  5. Екологічна компетентність: формувати навички усвідомлення основи екологічного природокористування, дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства.
  6. Навчання впродовж життя: формувати уміння і навички застосовувати нову інформацію для оцінювання навчальних потреб, навчання працювати самостійно і в групі.
  7. Громадянські та соціальні компетентності: виховувати справедливість; рівність; дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей.
  8. Підприємливість та фінансова грамотність: розвивати ініціативність, готовність брати відповідальність за власні рішення.

Тип уроку: нестандартний урок – урок-подорож

                                          

Хід уроку

І. Організація класу

Учні: - Пролунав для нас дзвінок!

Кличе в подорож урок,

Вушка, прислухайтесь!

Очки, придивляйтесь!

Носик, глибше дихай!

Ротик, посміхнись!

Спинки, розправляйтесь,

Нумо до роботи

Дружно всі взялись!

Вчитель: - Сьогодні ми відправимося в подорож водоймами України, будемо працювати в групах. Для цього виберіть, будь ласка, частину малюнка кожен собі. Потім складіть малюнок – водний транспорт.  Так утворяться групи. На столах лежать загадки – підказки. (Учні займають місця в групах)

1) Наче птах вона розкрила

    Вітру доброму вітрила.

    А як вітер затихає,

    То мотор вона вмикає. (Яхта)

2) Пливе поважно ….

    Туди, де він ще не бував.

    Морські долає милі,

    Перемагає хвилі. (Пароплав)

3) Без рук, без ніг, на животі повзає та інших возить. (Човен)

4) Я плаваю по річках, морях, озерах. Я відомий своєю легкістю серед      військових кораблів. (Катер)

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Фенологічні спостереження. Зупинка «Гідрометцентр»

Вчитель: - З прогнозом погоди нас ознайомлять чергові – це обов’язкова умова перед відправкою в подорож.

Учні: - Сьогодні  22 березня,  температура повітря ______, ясно (похмуро), вітер сильний (помірний), напрям вітру ______, опади. В подорож відправлятися можемо. Щасливої дороги.

(учні відзначають погоду в зошитах)

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Вчитель: - Де на Землі міститься вода? (Вчитель записує думки учнів)

Висновок: Вода – це не тільки та безбарвна, без смаку, без запаху рідина, що налита в склянку.  Це океан, що вкриває ¾ нашої планети. Це хмари, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Сніги, річки та озера, джерела і криниці, болота та льодовики – це також вода. У складі всіх живих організмів переважає вода. І життя є тільки там, де є вода: солона і прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас.

Але, звичайно, її найбільше у водоймах.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: - Чи потрібно людині знати про водойми на Землі?

Учні: - Потрібно не тільки знати, але й вивчати, досліджувати їх. Людина без води не може прожити.

IV. Оголошення теми уроку, визначення очікуваних результатів

Вчитель: - Тема нашої подорожі «Водойми України».

- Що ми очікуємо від сьогоднішнього уроку?

- Які завдання ставимо перед собою?

1. Вправа «Хмара очікувань» (початок)

- Від уроку я очікую …

На краплинках – стікерах учні пишуть очікувані результати, прикріплюють, озвучують.

Учні: - Познайомитися з природними водоймами;

- познайомитися із штучними водоймами;

- дізнатися, як утворюється річка;

- навчитися знаходити водойми на фізичній карті України;

- дізнатися про щось цікаве;

- переконатися, як потрібно ставитися до водойм;

- отримати хороший настрій і т. п.

V. Сприйняття нового матеріалу

Вчитель: - Завдання групам:

1 група – Звіт про природні водойми.

2 група – Звіт про штучні водойми.

3 група – Звіт про будову річки.

4 група – Звіт про дослід, як утворюється джерело.

Вчитель: -  Водойми, що утворилися без участі людини - це природні водойми. Природні водойми: джерело, річка, озеро, море, болото.

1. Практична вправа «Дослідна лабораторія»

Вчитель: - Під час дощу і танення снігу частина води стікає в річки, випаровується, частина просочується крізь ґрунт.

Запрошуємо 4 групу провести дослід «Як просочується вода через шари ґрунту»

- Завдання для всіх учнів:

- Визначити, звідки береться вода під землею?

Пояснення дослідників:

Учні: - Для досліду ми взяли 3 склянки та помістили в них лійки. У першу лійку насипали ґрунту, у другу – пісок, у третю - глину.

Одночасно наливаємо в кожну лійку воду і спостерігаймо, де вода швидше пройде через природний матеріал.

- Ми бачимо, що швидше вода проходить через пісок та ґрунт, а повільніше через глину.

Вчитель: - То звідки ж береться вода під землею?

Учні: - Проходячи через шари ґрунту та піску, вода затримується над шаром глини та тече вздовж шару глини.

Джерело

Вчитель: - Цей дослід допоможе зрозуміти, як утворюється одна з водойм.

- Дощові та розталі снігові води швидко проходять крізь шари ґрунту та піску, а шар глини повільно всотує воду. Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні води, вода витікає на поверхню. Це місце називають джерелом. Проходячи через природні фільтри (ґрунт та пісок), вода стає чистою та холодною.

Здавна джерельну воду люди вважали цілющою. В Україні є джерела з мінеральною водою, що лікує хвороби шлунка та кишечника. Це «Моршинська», « Миргородська», « Поляна квасова», « Березівська».

Джерела – це природне багатство України. Їх треба охороняти.

2. Стратегія «Сторітеллінг» на тему «Капітошка подорожує до джерела»

(4 група від імені Капітошки складає розповідь, як утворилось джерело)

 Водойми, що утворені людиною, називаються штучними. Штучні водойми – ставки, водосховища, канали – люди створюють зазвичай на річках для накопичення, зберігання та транспортування води.

3. Перегляд презентації  «Подорож водоймами України» у супроводі розповіді

1 зупинка «Річка»

Вчитель: - У природі джерела часто дають початок рікам.

-  Що ж таке річка?

- Кожна річка має витік. Витік - це місце, де починається річка. Витоком може бути невеликий струмок, озеро, болото, льодовик у горах.                                                   

Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – лівий і правий. Якщо стати за напрямком течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий берег.

Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають у головну річку. Чим більшою є річка, тим більші у неї притоки.

Кожна річка впадає в море, в іншу річку, або в озеро.

Це місце називають гирлом.

Річка – це природний водний потік, який витікає з джерела, озера чи болота.

В Україні налічується 70 тисяч річок, із них близько 160 річок - завдовжки понад 100 км. Річки бувають рівнинні та гірські.

Дніпро - найбільша в Україні і третя за розміром в Європі річка.  Загальна довжина ріки – 2 285 км.

 В межах України довжина Дніпра становить 1050 км.

Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна.

Дніпро бере початок в Росії і тече до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Усього в басейні Дніпра – 1424 притоки.

Більшість річок України є рівнинними або гірсько - рівнинними.

Великими річками України є також  річки Дністер, Дунай, Південний Буг та Сіверський Донець.

Ріки України – це її багатство. Воду  річок використовують для зрошування земель, а також там розвинене рибне господарство.  Водойми – це домівки для багатьох тварин  та птахів. Також люди використовують водойми  як судноплавні шляхи для перевезення пасажирів та вантажів, для будівництва гідроелектростанцій.

Учень-краєзнавець звітує про пошукову роботу «Річка нашого краю»

Учень: - Річка, яка протікає в нашому селищі Білики називається Ворскла.

Ворскла належить до найбільш мальовничих річок України. Високі праві береги її русла сягають місцями 80 м. Вони нерідко помережані балками і ярами, що зайняті дубовими та кленовими лісами. Ворскла - ліва притока Дніпра (тепер впадає у Дніпродзержинське водосховище). Тече територією Диканського, Зіньківського, Кобеляцького, Новосанжарського і Полтавського районів. Замерзає на початку грудня, скресає в березні.
Найвищі річні води  - у березні – квітні, найнижчі – у липні – жовтні.
Тече Придніпровською низовиною.

2 зупинка «Озеро»

Вчитель:- Скажіть, назва якої водойми однаково починається й закінчується? (Озеро).

- Озеро – це природна западина на поверхні землі, що заповнена водою. В Україні налічується понад 3000 озер. Озера відрізняються розмірами, глибиною, віком, кольором та смаком води.

Найбільшим прісним озером в Україні є озеро Ялпуг.

Озеро Світязь має найбільшу глибину 58м, в ньому виявлений 21 вид риб.

Одним з найкрасивіших озер України є гірське озеро Синевір. Його максимальна глибина 24 м.

Найвідомішим солоним озером є озеро Сиваш. В ньому видобувають кухонну сіль. Його вода за кольором червона, такою її роблять мікроводорості.

3 зупинка «Болото»

Болото – дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини і там утворюється торф. Болота трапляються в лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Болота поширені на Поліссі. Загальна кількість боліт на території України – 2%.

Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні  води, що є важливим джерелом водопостачання.

Із боліт видобувають цінну корисну копалину – торф.

4 зупинка «Море»

Вчитель: - Безперечно, найцікавішими водоймами України є моря.

Море – це частина океану, що заходить у сушу. Море завжди з’єднане з океаном. Вода у морі гірко - солона.

Вчитель: - Хто знає, чому вода  в морі солона?

( Різні мінеральні солі та соляні сполуки до моря приносять ріки).

Якби всю воду в морях та океанах випарувати то залишиться стільки солі, що розстеливши її на суші, отримали б шар товщиною 150 км.

- На півдні Україну омиває Чорне море, на південному заході – Азовське.

Чорне море – одне з найцікавіших водойм земної кулі.

Середня глибина його становить 1256 м, а найбільша – 2 245 м. Верхній шар Чорного моря є багатим на рибу. ЇЇ тут налічується 180 видів.

Азовське море - наймілкіше в світі. Середня глибина його становить         8-10 м, а максимальна 14 м. Азовське море - унікальна водойма. Це своєрідний рибний розплідник, найпродуктивніша водойма світу. У морі водиться багато видів риб.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

1. Метод «Займи позицію»

 Завдання «Розподілити водойми за групами»

Річка, канал, озеро, джерело ,ставок, море, болото, водосховище.

Природні:…..

Штучні:…..

2. Робота в групах

Завдання  «Практикум за фізичною картою України»:

1)Знайти природні водойми України.

2) Показати на карті найбільші річки за планом: витік, річище, права притока, ліва притока, гирло.

3) Показати на карті озера, болота.

4) Показати на карті моря.

3. Метод «Інтелект-карта»

На дошку вчитель вивішує листок із зазначенням головного слова – теми «Водойми». Від нього відходять дві товсті стрілки з надписами: «Штучні», «Природні».

1 група – Підписати природні водойми.

2 група – Підписати штучні водойми.

3 група – Підписати будову річки на малюнку.

4 група – Стрілками позначити схему на малюнку, як утворюється  джерело.

4. Захист робіт у групах, створення інтелект-карти

5. Метод «Бортовий журнал» на тему «Як людині потрібно ставиться до водойм?»

Вчитель: - Капітошка нам розкаже, як вона до нас подорожувала. На своєму шляху вона бачила сільські господарства, підприємства, туристів, автомобілі.

Але спочатку кожна група отримає картку-таблицю «Як людині потрібно ставиться до водойм?» і заповнить її ліву колонку.

 

№ п/п

Що мені відомо з цієї теми?

Що нового дізнався?

 

 

 

 

 

Вчитель:

1 група «Сільське господарство»

2 група «Підприємства»

3 група «Туристи»

4 група «Транспорт»

Капітошка:

  • Шановні діти, повідомляю вам про наслідки діяльності людей і дуже сподіваюся, що ви зробити правильні висновки і зміните своє ставлення до водойм.
  • Добрива, пестициди, які використовують у сільському господарстві,  проникають у ґрунт і змішуються з прісними водами річок, що впадають у  море. Так отруюють водне середовище.
  • Тисячі фабрик і заводів викидають у навколишнє середовище велику кількість кислот, металів, вуглеводів і барвників, які врешті-решт потрапляють в річки і моря, шкодячи всім живим істотам водойм.
  • Коли завершується курортний сезон, то пляжі нагадують сміттєзвалище. Кожен турист залишає після себе багато відходів. Більша частина цих відходів накопичується і забруднює дно водойм.
  • Людина постійно забруднює атмосферу свинцем з автомобільних вихлопів. З дощем він потрапляє у грунт, потім до річок, а відтак – в океан.

Вчитель: - Тепер групи заповнюють праву колонку.

6. Вправа «Мікрофон»

Вчитель: - Що ж нам потрібно робити, щоб зберегти чистоту водойм?

Учні: - Не засмічувати водойми, не кидати сміття та різний непотріб.

  •    Стежити за чистотою берегів річок, морів, озер.
  •    Розчищати джерела.
  •    Знизити скидання небезпечних речовин у водойми.
  •    Садити на берегах водойм дерева, які будуть укріплювати береги.
  •    Будувати очисні споруди.

-   Виконувати закони про збереження природи.

VІI. Рефлексія

1. Вправа «Хмара очікувань» (продовження)

Вчитель: - А тепер пригадаємо початок уроку та перевіримо, чи справдилися наші очікування. Якщо так, то прикріпіть їх на клумбу під хмаринкою.

Учні виходять до дошки, знімають свої стікери-краплинки, коментують та прикріплюють на клумбу.

Вчитель: - Ми по краплинках збираємо щодня знання і вчимося їх використовувати в житті. Як дощ напуває землю, і сходить щедрий урожай, так і знання та вміння отримані на уроках допоможуть вам збагатити свій досвід і робити правильний вибір.

2. Вправа «Самооцінювання»

Учні оцінюють себе кольоровими смайликами:

- Супер! Мені під силу всі завдання!

- Мені все вдалося!

- Я працюю добре!

- Я можу працювати краще!

- Мені потрібна допомога!

- Мені було важко!

VІІI. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про водойми рідного краю.

 

docx
Додано
1 червня 2023
Переглядів
1140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку