Урок з літературного читання у 2 класі
Тема: У світі української народної казки.
Тип уроку: повторення,узагальнюючий, систематизація знань- урок-змагання.
Завдання уроку:
узагальнити та систематизувати знання учнів про українські народні казки;
формувати уміння і навички аналізувати, робити висновки з прочитаного;
створити в уяві дітей художні образи казкових героїв;
збагачувати активний та пасивний словник учнів;
розвивати пізнавальні й творчі здібності, уяву, фантазію;
виховувати шанобливе ставлення інтерес до української народної творчості та творчості письменників – казкарів, до книг;
виховувати читацький інтерес, бажання поповнювати свої знання,повагу і гордість за надбання нашого народу.
Обладнання уроку: вислів Сухомлинського В. О. «Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови» (записаний на дошці), прислів’я, шаблони-ілюстрації, речі з казок, емблеми і назви команд, олівці, чарівний мішечок, смужки паперу для хв. відпоч., муз. супровід.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель.
Продзвенів уже дзвінок.
Починається урок.
У світ народної
казки потрапимо.
Слухай, думай, спостерігай,
українську казку відгадай.
Оченята дружно закривайте.
Казку в душу пропускайте.
Добру казку я пам'ятаю з дитинства,
Хочу, щоб казку послухав і ти,
Нехай підкрадеться до самого серця
І зародиться в ньому зерно доброти.
«Криголам».
-На уроці нам потрібні: уважні, розумні, організовані, кмітливі та веселі учні
Реклама уроку
Вчитель. В ефірі – дитяча телепередача «В гостях в української народної казки». З вами постійна ведуча – ... Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії. Чому ж казка «українська»?, народна?
Учень .(слайд)
Зацвітає калина
Зеленіє ліщина,
Степом котиться
Диво-луна.
Це моя Україна,
Це моя Батьківщина,
Що, як тато і мама,
Одна!
Учень.
Ось небо блакитне
І сонце в зеніті!
Моя Україна –
Найкраща у світі!!!
Релаксація
Вчитель. Дозвольте представити вам команду, з якою я працюю: Гном-Казкар та
Василіса Премудра разом зі своїм супутником Мудрим Котиком-воркотиком. У
листах, які надходять до нас, глядачі часто задають запитання «Чому ми ведемо передачу саме про казки»? А ось чому:
Гном -Казкар.
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Василіса Премудра.
Казка – це світ, чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть у казку – це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
Мудрий Кіт-воркіт.
У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі,
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
Вчитель. Діти, а кого не вистачає у нас в студії?
Казка (слайд)
Вітаю вас, дорослі і малі,
Від всіх казок низенький вам уклін.
Я – Фея-казка, хочу вам сказати,
Що кожен з вас мене повинен знати.
Бо, кажуть, казка вчить - на світі жити,
Та правду й волю завжди боронити.
Я, друзі, добра й чарівна,
Казки ви любите й читаєте, мабуть, щодня.
Ш. Повідомлення теми і мети уроку.
- На уроці ми згадаємо улюблені твори, казки, які ви чули ще з раннього дитинства, які вам розповідали батьки, бабусі, ви знайомилися з казками у дитсадочку. А також дізнаємось, чи уважні ви читачі. Пропоную не тільки переглянути, а й стати учасниками передачі «В гостях у казки» ( Слайд)
На уроці ви будете працювати в парах, в групах,…Чотири команди беруть участь у нашій телепередачі. Це команда «Колобок», «Ріпка», «Колосок» і команда «Рукавичка». (Команди з емблемами і визначені капітани команд). Урок проходитиме як урок-змагання між командами. Наші гості будуть підраховувати бали та враховувати поведінку.
Наша передача монтуватиметься з різних телестудій:
- розвиток навичок правильного і виразного читання із студії «Юних дикторів», -інформація про прочитані казки із «Інформаційної студії»,
- робота в студії «Акторської майстерності» .
Вправа «Мікрофон»
-Я люблю читати казки, які…,
тому що вони…,
мій улюблений герой…,
хочу бути схожим…
Легенда
Жила собі колись мишка. Бігаючи скрізь вона проникала у всі будинки у найпотаємніші сховища, а очі її ставали свідками багатьох подій.Одного разу мишка вирішила собі сплести казки з усього того,що побачила на своєму віку. Кожну казку одягла в яскраве плаття-чорне чи біле,червоне чи синє.Так з'явилися казки в мишачій хатці. Та якось по тому полі бігла отара овець і якась вівця вибила ногою двері. Казки вибралися з хатки і розбіглися по всій землі. Тому й немає народів, які б не знали казок, як немає мабуть людей, які б їх не любили
II. Мовленнєва розминка
Але перед початком нашої передачі давайте виконаємо мовленнєву розминку.
Студія «Юних дикторів»
1. Вправи для розвитку дихання ( Слайд )
• «Задміть свічку»;
• «понюхайте квіточку»;
• «пийте гарячий чай із блюдця посьорбуючи »;
• « який шум видає насос».
2.Гра “Хто що промовляє”
Пригадайте діти вмить ,як пшениченька шумить? (ш-ш-ш)
Як в гайку струмок дзвенить(джр-джр-джр)
Як бджола в саду бринить (дз-дз-дз)
Як шумлять у птаха крила (ш-ш-ш)
В морі синьому вітрила (ш-ш-ш)
Вітер з гаєм розмовляє (ш-ш-ш)
Поміж листячком гуляє (ш-ш-ш)
Й ми всі трішки пошуміли,візьмемось тепер за діло
3. Гра «Блискавка» ( Слайд)
-Вам потрібно разом, швидко, на одному подисі прочитати слова- блискавки.
Доброта, чесність, працелюбність, дружба, взаємодопомога.
IV. Узагальнення та систематизація знань учнів
«Інформаційна студія»
1.Вправа «Асоціації».
З чим асоціюється слово казка ?
Мудрість розум кмітливість
мама казка бабуся справедливість
Перемагає та група, яка назве більше слів.
1. Конкурс «Телеграма від казкового героя»
На нашу передачу ми запросили багато казкових героїв, але, на жаль, не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але наші гравці знають все про казки. І зараз розкажуть нам від кого ж телеграми.
1) - Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце.
2) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності.
3) – Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися.
4) – Дуже засмучена, мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу.
5) – Прибути до вас не можу. Мене викрала Лиска.
6) – Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати.
7) – Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці.
8) – Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжників.
1.2. Конкурс «Хто кмітливіший» ( слайд )
Прочитайте прислів’я і поясніть, як ви це розумієте?
Казки маленькі, а розуму в них багато.
( Вони допомагають відрізняти добро і зло, показують чого не варто робити, щоб ми не були такими лінивими, як мишенята з казки « Колосок», жадібними, як лисиця з казки « Лисиця та Журавель».)
Як ви вважаєте, в наш час складають казки?(« Ріпка на сучасний лад», «Рукавичка на новорічний лад» та інші.) Все це доводить нам, що казки люблять і досі.
2. Конкурс «Впізнай казку» (за уривком з казки), (слайд)
- Кожна група отримує картку, на якій записані рядки з казок. Потрібно впізнати, яка це казка.
«Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…»
«Уліз і ведмідь – стало семеро…»
«Я не пила, я не їла: тільки бігла через місточок, та вхопила кленовий листочок…»
«А лисичка його гам! Та й проковтнула»
«А мишка бігла, хвостиком зачепила і розбила яєчко.»
« Постривайте! Ви мені спочатку скажіть: хто знайшов колосок?»
« - Гу-гу-гу! Як вас багато! Пустіть і мене до себе, будемо разом жити!»
«- Чую, чую, не материн це голосок…»
«Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю»,
«Призволяйся журавлику, призволяйся лебедику»
Капітани зачитують свої відповіді.
З. Хвилинка відпочинку (Кольоротерапія - розфарбувати ілюстрацію до казки – в парах або «Намалюй колобка». Учасники із заплющеними очима малюють Колобка таким кольором, який їм найбільше подобається).
Студія «Акторської майстерності»
4.Конкурс «Казковий марафон» Групи по черзі називають казку за малюнком.
( Слайд)
4.1. Музичний калейдоскоп – впізнати казку за музикою чи піснею
Студія «Акторської майстерності» продовжує свою роботу
4.2. Конкурс «Відгадай казку за жартом»
(У грі беруть участь уболівальники кожної команди. Враховується правильна відповідь та поведінка. За кожну правильну відповідь з місця команда отримує по 1 балу).
1. Відома казка має назву «Кіт . . .»
а) у кросівках;
б) босоніж;
в) у чоботях.
2. У відомій казці коза принесла козенятам …
а) жувальну гумку;
б) пепсі-колу;
в) молоко.
3. Відома казка про дівчинку й вовка має назву: . . .
а) «Біла панамочка»
б) «Червоненький капелюшок»
в) «Жовта береточка»
4. Мишенят у казці «Колосок» звали . . .
а) Круть і Верть;
б) Стриб і Скок;
в) Тяп і Ляп.
5. У казці «Коза-дереза» Коза говорила дідові неправду :
а) зі скромності;
б) через вередливість;
в) тому що сиділа на дієті.
6. Відома казка називається «Вовк і . . .»
а) семеро гномів;
б) семеро братів;
в) семеро козенят.
7. У казці «Ріпка» останньою на допомогу прийшла . . .
а) кішка;
б) мишка;
в) мавпочка.
«Відгадай казку за жартом»
1. До приходу Червоної Шапочки в будинок бабусі вовк. . .
а) грав на комп’ютері;
б) розмовляв по мобільному телефону;
в) лежав у ліжку.
2. У відомій казці дід загубив річ, яка згодом стала житлом для лісових звірів
Це була …
а) сорочка;
б) панчоха;
в) рукавичка.
3. У відомій казці Попелюшка загубила на сходах: . . .
а) кришталевий черевичок;
б) золоту каблучку;
в) діамантове кольє.
4. Бабуся Ягуся використовувала у казках, як засіб власного пересування: . . .
а) байк;
б) реактивний літак;
в) ступу з мітлою.
5. У казці «Колобок» Баба зліпила Колобка з . . . :
а) глини;
б) тіста;
в) пластиліну.
6. Як звали дівчинку з казки «Три ведмеді»?
а) Маша;
б) Майя;
в) Марина.
7. Найліпший приятель Бабусі-Ягусі?
а) Карабас-Барабас;
б) Бармалей;
в) Чахлик Невмирущий.
5. Конкурс «Театральний» - для капітанів
Капітани команд (можна по одному члену)- отримують завдання:імітація того чи іншого героя, а інші діти повинні впізнати, хто це.
5.1. Конкурс «Чарівний мішечок»
По одному представнику від команди - по черзі витягують предмети із мішечка, називають цей предмет і в якій казочці він зустрічається. (В мішечку п’ять предметів...(яйце, ключ, колосок, солома, пір’я, рукавиця)
6. Конкурс «Юні автори» . Робота в групах
- Зберіть зі слів прислів’я
( по групах, на парті розрізані прислів’я) ( Слайд)
• Казки маленькі, а розуму в них багато.
• На язиці медок, а на думці льодок
• Без труда нема плода
-Казка вчить, як на світі жить
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа « Закінчи речення» ( слайд )
Казки називають народними тому, що…( складає народ)
Казка « Вовк та козенята» вчить нас бути …( слухняними)
Казка « Лисичка та Журавель» вчить нас бути…( гостинними)
Я порадив би мишенятам…( не бути лінивими)
Казка вчить, як на світі…( жити)
СЕНКАН
-Давайте складемо сенкан про казку, де висловимо всі свої почуття до неї. (слайд )
Рефлексія(слайд)
-Чи сподобався вам урок?
-Що саме було цікаво робити?
Вчитель. Ви всі, дітки – молодці,
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати! (слайд)
Дякую за увагу!!! (слайд)