Поділитись досвідом роботи з колегами,оскільки запропонована розробка містить елементи інтерактивних методик. Ознайомитись з досвідом роботи інших для подальшого практичного використання.
П о в і н ь
В.Чухліб
Літературне читання
2 клас
Мета: вдосконалювати навички швидкого, усвідомленого, виразного, правильного читання; вчити самостійно визначати дійових осіб, давати їм характеристику; формувати вміння визначати головну думку твору, ; формувати читацьку компетентність школярів розвивати пізнавальний інтерес, уяву, мовлення, мислення, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати доброту, чуйність, бережливе ставлення до природи. Розвивати виразне читання, зв’язне мовлення,
Обладнання: роздатковий матеріал; таблиці; картки із завданнями для роботи в групах , презентація до уроку
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку:
І . Організаційна частина уроку
Станьте , діти , підтягніться ,
Одне одному всміхніться.
На урок старання не забудьте взяти.
Сядьте всі рівненько , будем працювати.
ІІ. Робота над удосконаленням техніки читання
1.Співаночка «Абетка» (слайд 1-6)
(1 ряд , 2 ряд ,3 ряд , всі разом , дівчата , хлопці)
2. Скоромовка (алфавіт)
3.Вправа на швидке читання і розвиток мовної догадки
Ус … м.. в св.. т пр…йшл…, щ…б ж…т…,
І д…бр… тв…р…т… н… З…мл….
4.Чистомовка
Ма-ма-ма прийшла …
Ло-ло-ло снігом землю…
Узі- узі – узі птахи – наші …
Ді –ді - ді допоможем їм в …
Ди – ди – ди в зимні ….
Сі –сі-сі будьте впевнені …
Уть-уть-уть зимові місяці ….
Не – не – не засяє сонечко ….
Іх – іх – іх обігріє нас …
ДОВІДКА: ясне, зима ,усіх,замело,друзі,холоди,усі,пройдуть,біді
5.Читання віршів «Бабусина радість» ,»На ковзанку»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
-Діти, який розділ ми вивчаємо?
-Твори яких жанрів ми опрацювали в цій темі?
Василя Чухліба.
В. Чухліб є одним з кращих творців оповідань та казок для дітей . Героями його казок є ведмедик Клиш-Клиш і павучок Канапчик, лисичка Мальвіна і зайчик Гасанець, цап Бородань і сорока Чара, джмелики Кіндратики і бурундучок Смугастик, мишка Намистина і качка Чомга, їжачок Топка і Сонячний Зайчик а також інші жителі Землі, Неба, Лісу та Річки. Вони живуть своїм казковим життям у Калиновій світлиці і Золотавому бору, Суничній галявині й Роменовому лузі, Старій діброві й Бобровому селищі, Синь-озері та на Зеленому стадіоні. Автор поєднує традиційні художні прийоми народної казки з оригінальними авторськими знахідками. Письменник наділяє тварин людською мовою, почуттями, характером і поведінкою, зберігаючи при цьому й те, що притаманне природі тварин. Цікаві сюжети казок, мальовничі подробиці, виразний діалог, тонкий гумор – все це приваблює маленького читача. . Більшість новел В. Чухліба є автобіографічними. Образи їхніх персонажів – Василька й Михайлика, Тарасика й Тетянки, Дениска й Варочки, Степанка і Марійки, Оксеника і Галинки, Славка і Валерки, Арсеника й Іванка – змальовані письменником з особливою любов’ю. Вони непосидючі, кмітливі й допитливі, з цікавістю пізнають світ, вчаться дружити й допомагати старшим. Любляча мама, працьовитий батько, мудрі й життєрадісні дідусь та бабуся – це те середовище, в якому дітям затишно. Малятам розкриваються таємниці природи, багато невідомих фактів зі світу рослин і тварин. Письменник запрошує дітей пильніше поглянути навколо себе та навчає їх любити свою малу батьківщину – бути в лісі, лузі чи на річці не пасивними спостерігачами, а добрими помічниками всьому живому.
2. Рефлексія « Розшифруйте назву твору » (на картках)
12 5 20 8 11 18
П О В І Н Ь
(для цього замість цифр поставити відповідну букву за таблицею Шульте)
- А як ви розумієте значення слова повінь?
Це природне явище ,що виникає, коли вода виходить за межі звичайних для неї берегів і затоплює значні ділянки суходолу.
3.Деференційована підготовка до сприйняття тексту ( на картках)
-Я пропоную вам у парах дружно виконати завдання на аркушах із зайцем.Про завершення роботи повідомте зеленим сигналом , про проблеми-червоним.
1-й ряд. З єднайте близькі за значенням слова :
Завирувало мигнуло
Чкурне прив язав
Зіщулився побіжить
Прип яв простір
Зблиснуло зігнувся
роздолля закрут ило
2- й ряд.
Упорядкуйте букви у виділеному слові , дізнайтесь , що означають такі вислови:
Аж луна покотилася - дуже оногсло.
Смуга лягла – залишився длсі.
3-й ряд.
Назвіть одним словом :
Дніпро , Десна , Дунай ,Горинь – це…. України;
Синиця , снігур ,ремез ,повзик – це ….
Куцохвостий, боягуз ,вухань – це…
Вчитель ознайомлює учнів із словами
Ремез- найменший із синиць. Птаха легко впізнати завдяки характерному забарвленню: каштаново-коричнева спина і чорна «маска». Голова і шия сіруваті, горло біле, оперення низу жовтувато-біле, з каштановими плямами на волі і боках тулубу. Дзьоб темно-сірий, основа світліша. Ноги сірувато-бурі. У самиці чорна смуга на голові вужча, а загальне забарвлення тьмяніше. У молодого птаха голова і спина світло-бурі. Птах сильно прив`язаний до води і трапляється переважно в багатих водоймами регіонах. Ремез активний і рухливий, серед рослинності пересувається як акробат. Поза періодом розмноження тримається зграйками й поводиться як товариський та дружній птах. Політ легкий, швидкий, стрибкоподібний, зазвичай невисоко над землею. Харчується комахами, павуками, а в якості доповнення – насінням. Ремези легко пересуваються найтоншими гілочками і майже ніколи не спускаються на землю. Вони купаються в росі та дістають їжу зі скручених трубочкою листків, просовуючи туди дзьоб і лише після цього розкриваючи його. Гніздо самець мистецьки сплітає з рослинних волокон і пуху верби або тополі. Птах плете м'яку й у той же час теплу й міцну тканину. Біле гніздо має форму рукавички з більшим бічним отвором. Зовні гніздо буває утикано летючками насіння в'яза, берестом , бруньковими лусочками й квітковими сережками верби й тополі. Якщо самець залучить своєю піснею й зручним приміщенням самочку, то вона добудовує до гнізда вхід у вигляді короткої трубки, і гніздо стає схожим на рукавицю. Самець будує для себе друге, «неодружене гніздо». Його легко відрізнити від сімейного, тому що воно залишається без прибудованого льотка.
Корч-розгалужене коріння дерев , кущів або пень з корінням
4.Первинне сприйняття тексту.
-Зараз ви послухаєте уважно текст і розкажете ,які почуття у вас виникали під час сприйняття твору.
Виразне читання твору
-Які почуття у вас виникли під час слухання твору?
Фізкультхвилинка.
Ось до річки ми йшли, Ми лісочком йшли,
У лісочок ми зайшли Малинку знайшли.
І грибочок там знайшли. Дотягнулися, зірвали
Нагнулися, підняли, У кошик поклали
У кошик поклали І рушили далі.
І рушили далі.
Ми лісочком йшли,
Пташеня знайшли.
Нахилилися, підняли,
В гніздечко поклали
5.Перевірка сприйняття
6.Повторне читання твору
7.Літературний практикум за твором «Повінь»
7.1 «Проклади місток»(слайд 9)
(Об єднати запропоновані групи слів ,аби визначити рівень уважності . спостережливості під час читання твору).
1.Десна А. Торбинка
2.Рукавичка Б.Повінь
3.Острівець В.Столик
4.Щавель Г.Ремез
5.Човен Д.Корч
6.Заєць Е.Роздолля
7.2 Метод « Мікрофон»
1. В яку пору року відбувалися події ,зображені в оповіданні ?
2. Хто плив у човні?
3. Що за рукавичку побачила Тетянка?
4. Що робили тато з Тетянкою на острівці? 5. Які дива спостерігала Тетянка з татом, пливучи в човні ? 6. Що зробив заєць, коли човен приплив до берега?
7.3 Мовно-літературний вернісаж твору
-Охарактеризуйте образ твору , добираючи відповідний матеріал із тексту.
І ряд . Д Е С Н А ( «на Десні повінь» ,»навколо вода берегів не видно»,»верби у воді стоять»,»човен пливе»,вода завирувала» , «щука ганяє» .
ІІ ряд . Т Е Т Я Н К А( «Тетянка з татом у човні» ,»дивується Тетянка»,»злякалася Тетянка»,»Тетянка рве щавель»,»заєць притиснувся до Тетянки»)
ІІІ ряд.З а є ц ь («заєць он там у кущі»,»заєць зіщулився ,тремтить», «заєць притиснувся до Тетянки», «заєць не кріль,йому воля треба», «заєць повів туди сюди косими очицями , та як чкурне».
Вправа для очей
Всі закрийте оченята , (Діти заплющили очі)
сплять маленькі зайченята.
А вухань не хоче
Він розплющив очі!
(Очі розплющені)
Подивився вгору, вниз,
Поводив очима скрізь.
(Очі вгору, вниз, по колу, голова нерухома)
І праворуч, і ліворуч,
Перевірив: вуха поруч!
Знову — вгору, знову — вниз,
Лапою помацав ніс .
7.4 Кінодемонстрування твору
- Встановіть послідовність кадрів для зйомок фільму за цим твором:
*Зустріч із зайцем
*Повінь на Десні
*Заєць – втікач
*Збір щавлю
*Переправа через річку
*Ремезова рукавичка
7.5 « Подаруй твору назву»
-Доберіть до змісту твору В.Чухліба « Повінь» якнайбільше заголовків.
П О В І Н Ь
Порятунок зайця Добрі люди Пригода на Десні
7.5 Блеф клуб
(Учні кажуть «стоп»,коли почули помилку і випрапляють її )
-На Дніпрі повінь . А в човні - Маринка з братом.Над водою, на дубовій гілці,пухова хустинка гойдається. То горобине гніздо.За вербами невеличкий місток.Тетянка рве квіти. Котик зіщулився,тремтить ,але не тікає.Але заєць – повів туди- сюди косими очицями та якстрибне , та як чкурне у поле.
8. Підсумок уроку
8. 1 Рефлексія Ми можемо порівняти наше життя з морем. Воно таке ж не передбачуване, іноді спокійне, а іноді бурхливе. Може в одну хвилину перейти з одного стану в інший.
Ми з народження пливемо по цьому морю з родиною на великому кораблі, де ніякі негаразди не хвилюють нас, ми в повній безпеці. А чому? Тому що поруч із нами наша родина. Тому що нас оточують наші близькі люди, які завжди нас підтримують, розуміють та надають допомогу. Але, нажаль, так буде не завжди.Швидко плине час…Ви станете дорослими і так хочеться .щоб ви завжди робили так, як каже народна мудрість:(Учні складають розсипані прислів я).
8.2 Рубрика « Народ говорить»
*Від добра ніхто не тікає
*Добре роби -добре й буде
*Світ не без добрих людей
*Де є добрі люди , там біди не буде
*Праця людину годує , а лінь марнує
*Життя дано на добрі справи