Урок позакласного читання доцільно використати в період вивчення розділу "П'єси-казки". Дана розробка містить цікаві вправи та завдання для розвитку мовлення, акторських здібностей, навичок читання тексту з урахуванням настрою, авторських вказівок; виховує інтерес до читання, людські цінності: любов до своїх рідних, необхідність слухатися батьків, відповідальність за свої дії, виконання правил поведінки у громадських місцях. Урок побудований у формі подорожі до театру. Сертифікат https://www.schoollife.org.ua/
у з класі
«Слухайся маму й татка – і буде все в порядку.
Н. Куфко «Гуси-лебеді»
Герасименко Олена Олександрівна
вчитель початкових класів
Куп’янської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
м. Куп’янськ
Тема: Слухайся маму й татка – і буде все в порядку. Н. Куфко «Гуси-лебеді»
Мета: Закріпити знання про будову п’єси, особливості її читання; знаходження у п’єсі зачину, основної частини, кінцівки; розвивати акторські здібності, навички читання тексту з урахуванням настрою, авторських вказівок; вчити порівнювати твори; виховувати інтерес до читання, людські цінності: любов до своїх рідних, необхідність слухатися батьків, відповідальність за свої дії, виконання правил поведінки у громадських місцях.
Обладнання: музичний супровід, паперові кульки, схематичний малюнок героїв п’єси, білети, слова для словникової роботи та характеристики героїв, малюнок свята Великодня, ляльки для театру, прислів’я, картка-схема, малюнок сонечка, опорні малюнки «Правила поведінки у театрі»
Хід уроку
Ι. Організація класу
Встало ясне сонце, загляда в віконце.
Ми до нього потяглися – за промінчики взялися.
Нумо дружно працювати, сонечко розвеселяти!
Сіли, діти, всі рівненько, усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли, працювати почали.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас незвичний урок.
Пропоную зробити іще один крок
До опрацювання п’єс, що викликають інтерес.
Запрошую вас до театру скоріше, хай музика грає гучніше!
ІІІ. Оголошення теми і мети
Так, діти, ви не помилились. У цьому приміщенні дійсно працюватиме театр. У вас буде нагода ознайомитись з важкою, але цікавою професією актора. Мета нашого уроку: перетворити клас на театр, а тому ми ознайомимось з віршованою п’єсою-казкою «Гуси-лебеді», яку написала українська письменниця Ніна Куфко на основі іншої народної казки з такою ж назвою і навчимось інсценувати прочитане.
Інтерактивна вправа «Очікування»
На партах у вас лежать кульки. Напишіть на них свої очікування та враження від уроку і покладіть написаною стороною на парту. А в кінці уроку ми перевіримо чи справдились ваші очікування та сподівання.
ІV. Актуалізація опорних знань
Щоб в театрі побувати, треба дещо пригадати.
Знати: правила поведінки та спілкування у театрі; що таке п’єса, особливості п’єси.
Уміти: співпрацювати, інсценувати прочитане, виразно читати, уявляти і фантазувати, аналізувати і узагальнювати.
Щоб потрапити до театру треба придбати білети, за знання звичайно. Всі бажаючі стати акторами обирають білет і дають відповідь на питання.
Білети
(«Кирило Кожум’яка» українська народна казка)
Молодці. Екзамен здано. Вас обрано до групи акторів.
V. Опрацювання п’єси-казки «Гуси-лебеді»
Щоб роботу розпочати, треба казку добре знати.
А для цього нам усім її потрібно прочитати.
1.Ознайомлення з дійовими особами
2. Словникова робота
а) Синонімічні пари
Прочитайте слова з інтонацією, яку вимагає розділовий знак над колонкою.
? !
метке злодії
веліла Пасха
мабуть швидке
кульгає можливо
людожери шкутильгає
Великдень наказала
б) Пояснення значення слів
кульгає – шкандибає (йде); жолобок - кошик
4.Первинне читання п’єси в особах.
5.Хвилинка релаксації
Не тільки художнім словом можна передати почуття, а й музикою. Сядьте зручно, закрийте очі і послухайте уривок з твору видатного композитора Вівальді, співзвучну з подіями нашої казки. Що бачили?Що чули?Що відчували?
6.Аналіз твору
7. Вибіркове читання.
8. Робота з прислів’ями. Гра «Розсипанки»
Складіть прислів'я, бо вони розсипались.
Слухайся маму і татка – і буде все в порядку.
Що маємо – не бережемо, загубивши – плачемо.
Орися сова піч черешня річка їжак Орися з братом
9.Характеристика героїв
Доброзичливий, чесна, хитра, лагідна, турботлива, брехлива, занепокоєна, злі, привітна
10.Інсценізація уривків.
Ось ми і в театрі. Погляньте, яка сцена. Залишилось дві хвилини до виступу. Артисти, прошу на сцену.
Є крім акторів ще такі люди,
Критиками звуть їх усюди.
Вони нам скажуть, що не так
І де актор попав в просак.
Фізкультхвилинка
11. Слово критиків
VΙ. Підсумок уроку
Як на вашу думку, чи змогли ми перетворити клас на театр? Чи справдились ваші сподівання? Прошу озвучити записи на кульках і прикріпити на дошці.
2. Картка-схема
Дізнався (про добро і зло, про взаємодопомогу, про правила поведінки у театрі та театр взагалі)
Я Навчився (давати об’єктивну оцінку учням-акторам, висловлювати власну думку, слухати товаришів)
Зрозумів (що потрібно слухати батьків, набуті знання мені потрібні)
VΙІ. Домашнє завдання
Змініть кінцівку п’єси або продовжіть її.
VΙІІ. Оцінювання учнів
Ось і уроку кінець! Хто плідно працював – молодець!
Всі дружні й активні були весь час. Хороші оцінки чекають на вас.
Збігла подорож як коротка мить. Час наш дуже швидко біжить,
Ще попереду у вас багато кроків, і цікавих, і важких уроків.