Літературне читання
Тема: Леся Українка «Якби нам хата тепла…»
Очікувані результати: продовжувати знайомити учнів з творами великої української поетеси Лесі Українки; вдосконалювати техніку читання віршованих творів, виразність, артистичність читання; розвивати пам'ять, естетичний смак, вміння аналізувати прочитане, давати відповіді на запитання; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Під землею тягне кріт
До ведмедя в хату дріт,
Щоб весною у барліг
Подзвонити зайчик зміг.
2. Гра «Буквена арифметика»
— Розв’яжіть буквені приклади та прочитайте утворені слова.
Мо + ро + за – а = ... (мороз).
Ук + р – к + ок = ... (урок).
Ям + гу – му + ода = ... (ягода).
Шр – р + уб + а = ... (шуба).
Сір + че – р + унь – у = ... (січень).
Кн + и + ож – о + ука – у = ... (книжка).
3. Читайте. Намагайтеся зрозуміти, про що йдеться!
Шкодливий цап
На городі цап, цап
Капусточку хап, хап,
Борідкою трусь, трусь,
Капусточку хрусь, хрусь,
Ратичками туп, туп,
Капусточка хруп, хруп,
А за цапом дід, дід
З батурою хтось, хтось.
Цап як скоче: брик, брик,
На все село крик, крик,
На синяки дме, дме,
Вигукує: „Ме! ме!“
За ним Рябко та: „Гав! Гав!
Оце тобі, щоб не крав“.
— Прочитайте ще раз, зберігаючи ритм.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми ознайомимося ще з одним віршем. Хто є його автором, ви дізнаєтеся, пройшовши буквеним лабіринтом. Прочитайте кожну третю букву в рядочках і назвіть автора.
Н В Л П Ч Е Д Б С О Ю Я (Леся)
А Є У Р Ж К Т В Р У Я А О Ю Ї П Б Н Х Г К Ц З А (Українка)
— Що ви пам’ятаєте про Лесю Українку?
— Які твори поетеси вам відомі?
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Опрацювання вірша «Якби нам хата тепла…»
1) Гра «Передбачення»
— Прочитайте назву вірша Лесі Українки.
— Як ви гадаєте, про кого і про що йдеться у творі?
2) Виразне читання вірша вчителем
Якби нам хата тепла
та люди добрі,
казали б ми казку,
баяли байку
до самого світу...
За темними борами,
та за глибокими морями,
та за високими горами,
то єсть там дивний-предивний край,
де панує Урай.
Що в тому краю сонце не сідає,
місяць не погасає,
а ясні зорі по полю ходять,
таночки водять...
Отож у найкращої зорі та знайшовся син
Білий Палянин.
На личку білий,
на вроду милий,
золотий волос по вітру має,
а срібна зброя в рученьках сяє…
От як став Білий Палянин до літ доходжати,
став він собі думати-гадати,
про своє життя розважати.
“З усіх я, - каже, - вродою вдався,
А ще ж бо я долі не діждався.
Порадь мені, Зірнице-мати,
де мені пари шукати:
чи межи боярством,
преславним лицарством,
чи межи князівством,
чи межи простим поспільством?
Що хіба яка царівна
та була б мені рівна…”
От і пішов він до синього моря
і розіклав на березі перлове намисто…
От і розбіглася на морі супротивна хвиля,
а з тої хвилі вилетіли коні,
як жар червоні,
у червону колясу запряжені…
А на тій колясі…
— Хто головний герой вірша?
3) Словникова робота
Баяти – розповідати.
До самого світу – до світанку.
Бір – сосновий або мішаний (з переважанням сосни) ліс.
Маяти – розвіватись.
Розважати – розмірковувати.
Поспільство – простий люд.
Супротивний – зустрічний, розташований навпроти.
Читання стовпчиків слів луною за вчителем.
баяли борами
морями єсть
Урай дивний-предивний
погасає таночки
найкращої знайшовся
Палянин вроду
волос доходжати
діждався думати-гадати
порадь Зірнице-мати
боярством лицарством
князівством преславним
розіклав перлове
колясу запряжені
— Прочитайте слова, що називають назву предмета; дію предмета.
Фізкультхвилинка
4) Виразне читання вірша учнями
— Які думки викликав у вас вірш Лесі Українки?
5) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Де знаходиться дивний-предивний край?
— Що там відбувається? Знайдіть його опис.
— Хто такий Білий Палянин?
— Яка у нього зовнішність? Зачитайте.
— Про що він став думати-гадати?
— Куди він пішов?
— Що тоді трапилось?
— Хто, на вашу дімку, міг бути в колясці? Спробуйте скласти продовження казки.
— Доведіть словами з тексту вірша, що описаний край справді був дивний-предивний.
6) Гра «Добери риму»
Борами … (морями, горами)
край … (Урай)
сідає … (погасає)
ходять … (водять)
син … (Палянин)
білий … (милий)
має … (сяє)
доходжати … (думати-гадати, розважати)
вдався … (діждався)
мати … (шукати)
боярством … (лицарством, князівством, поспільством)
царівна … (рівна)
коні … (червоні, запряжені)
7) Гра «Диктор телебачення».
Читати вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
2. Робота за ілюстрацією
— Розгляньте ілюстрацію до вірша Лесі Українки.
— Які слова вірша вона ілюструє?
— Придумайте продовження вірша.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чи сподобався вам вірш Лесі Українки?
— З яким настроєм закінчуєте урок?
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати вірш. Намалювати до нього малюнок.