Літературне читання
Тема: Олександр Олесь «В дитинстві ще давно…», «Жив собі зайчик», «Капустонька»
Очікувані результати: продовжити знайомити учнів з творчістю Олександра Олеся; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; розвивати навички роботи над текстом; вчити сприймати змальовані словами образи природи, відчувати образність художнього слова; розвивати зв’язне мослення, образне мислення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати бережливе ставлення до природи, до самого себе.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота з скоромовкою
Мишка Наташка з’їла всю кашку.
Сумно без каші миші Наташі.
2. Читайте, додаючи склади!
Мали — ... (на) лимо — ...(над)
воро — ... (на) бузи — ... (на)
воро — ... (та) мор — ... (ква)
маши — ... (на) лопа — ... (та)
сини — ... (ця)
3. Гра « Утвори зменшувальне поетичне слово»
Зима – зимонька
дівчина - … ( дівчинка, дівчаточко)
хлопець - … ( хлопчик, хлопчаточко)
черешні -… ( черешеньки)
дерево - …( деревце)
руки - … ( ручки, рученята)
хата - … ( хатонька)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо знайомитись з творами Олександра Олеся, прочитаємо ще три його вірші. Якщо уважно вчитаєтесь в поетичні рядки Олександра Олеся – відчуєте, як навколишній світ виграє неповторними звуками та різнобарв’ям кольорів. Як тонко автор зумів передати привабливість кожної пори року! З якою любов’ю до всього живого на землі розповів про зайчиків і жайворонків, лебедів і метеликів, снігурів і білок, щигликів і бджілок!
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Опрацювання вірша «В дитинстві ще давно…»
В дитинстві ще давно, давно колись
Я вибіг з хати в день майовий…
Шумів травою степ шовковий,
Сміявся день, пісні лились…
Весь Божий світ сміявсь, радів…
Раділо сонце, ниви, луки…
І я не виніс щастя-муки,
І задзвеніли в серці звуки,
І розітнувсь мій перший спів…
1) Виразне читання вірша вчителем
— Про що ви прослухали вірш?
— Що запам’ятав поет зі свого дитинства?
— Визначте настрій вірша. Які слова його створюють?
2) Словникова робота
Майовий – травневий, зелений.
Розітнутись – лунати дзвінко.
Читання стовпчиків слів на одному диханні
Дитинстві майовий
шовковий лились
сміявсь виніс
щастя-муки задзвеніли
розітнувсь
— Знайдіть слова, які відповідають на питання що?
3) Читання вірша учнями вголос
— З якою інтонацією читається вірш? (піднесено, із захопленням)
4) Аналіз вірша з елементами вибіркового читання
— Коли автор вибіг з хати?
— Якою автор описує природу?
— Хто є дійовими особами вірша?
— Чому автор не виніс «щастя-муки»?
— Що автор зробив в кінці вірша?
5) Словесне малювання
— Які б малюнки зробили до вірша?
6) Гра «Відшукай риму»
Колись - … (лились)
Майовий - … (шовковий)
Радів - … (спів)
Луки - … (щастя-муки, звуки)
Фізкультхвилинка
Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
2. Опрацювання вірша «Жив собі зайчик»
Жив собі зайчик в бузиновій хатці,
Мився з миски, спав на канапці,
Мав кожуха і сіренькі капці.
Сіяв моркву, редьку і капусту,
Щоб не було в животику пусто,
А в коморі щоб лежало густо.
1) Самостійне мовчазне читання вірша учнями
— Яким настроєм пройнятий вірш?
2) Словникова робота
Бузиновий – зроблений з бузини, куща з чорними або червоними ягодами.
Канапка – те саме, що диван.
Капці – м’яке кімнатне взуття.
Читання стовпчиків слів на одному диханні
Бузиновій канапці
кожуха капці
редьку животику
коморі лежало
3) Читання вірша учнями вголос
4) Аналіз вірша з елементами вибіркового читання
— Про кого цей вірш?
— Де жив зайчик?
— Де він спав?
— Що він мав?
— Чим займався зайчик?
— Чи погоджуєтесь ви, що зайчик був дбайливим? Якщо так, доведіть словами з вірша.
5) Словесне малювання
— До яких слів вірша вам захотілось би виконати малюнок? Що на ньому буде зображено?
6) Гра «Відшукай риму»
Хатці - … (канапці, капці)
Капусту - … (пусто, густо)
3. Опрацювання вірша «Капустонька»
Покинута, занедбана на лугу,
Зеленіє капустонька в снігу,
А до неї стежечку не одну
Протоптали ніженьки по лану.
Догадайтесь, дітоньки, ви самі,
Хто ці робить стежечки у зимі.
Я вам в цьому віршику не скажу,
Бо сам ще раз подивитися побіжу.
1) Робота над заголовком
— Прочитайте назву вірша.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші?
2) Читання вірша вчителем
— Який настрій викликав вірш?
3) Словникова робота
Занедбаний – неохайний, за яким не доглядають.
Читання стовпчиків слів на одному диханні
Занедбана капустонька
стежечку протоптали
ніженьки дітоньки
— Прочитайте слова, які мають м’які звуки.
4) Читання вірша учнями
— Чим вірш Олександра Олеся схожий на загадку?
5) Аналіз вірша з елементами вибіркового читання
— Де знаходиться капустонька?
— Що знаходиться біля неї?
— Хто на вашу думку протоптав стежку до капусти?
— Куди побіг автор?
6) Виразне читання вірша учнями
— Прочитайте вірш вголос, намагаючись передати його настрій.
7) Робота за ілюстрацією
— Розгляньте малюнок. Знайдіть рядки вірша, які проілюстрував художник.
8) Гра «Хвиля»
Ведучий задає тон і темп гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Вірші якого поета ми сьогодні вивчали?
— Чи сподобались вам твори?
— Які почуття викликали у вас вірші Олександра Олеся?
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати вірші.