Урок-гра "Що? Де? Коли?" з літературного читання в 2 класі з використанням різних фронтальних, парних та групових форм роботи. Конспект містить додатки з необхідним роздатковим матеріалом.
Урок-гра “Що? Де? Коли?”
з літературного читання
в 2 класі
Тема: «На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить» (В.Осєєва «Сини»; В.Сухомлинський «Сьома дочка»)
Мета: ознайомити з творами В.Осєєвої та В.Сухомлинського; удосконалювати техніку читання; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти прочитані твори, давати характеристику дійових осіб, читати текст за особами; виховувати працелюбність, бажання по-справжньому допомагати мамі.
Обладнання: силуети звірів( зайця, миші, ведмедя, слоненя, білки ), рулетка, картки для роботи в парах, індивідуальної роботи, конверти з листами, картки для розчитування.
Хід уроку
I. Організація классу
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок,
Працюватимем старанно,
Щоб почули всі в кінці,
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці!
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Вступне слово вчителя
-Надумали звірі своїх дітей теж грамоти навчити. Збудували школу, зібрали всіх звіряток докупи й посадили за новенькі парти.
Надворі сонечко сяє, снігу намело, вітерець повіває, а в класі тихо.
Звірята сиділи спокійно та слухали вчителя. Тільки зайченя Куций Хвіст усе поглядало у віконце – дуже йому хотілося побігати, побавитися. Інші звірята, дивлячись на нього, і собі позіхали.
Позіхнути захотілося й вчительці – Білочці. Але вона все ж таки стрималась, підвелася і почала стукати хворостинкою по класній дошці. У цей час Куций хвіст підвів лапку..
-Вчителе Білочко, - сказав він, у мене є ідея. Давайте зіграємо з учнями сусідньої школи в гру «Що? Де? Коли?».
Учителька погодилася.
-Отже, давайте спробуємо виконати ті завдання, які пропонують нам звірята.
2.Артикуляційна гімнастика (Вчитель крутить дзигу)
- Перше завдання нам принесла Мишка.
Урок читання починаймо без запинки
з артикуляційної розминки.
Піднебіння побілю я.
Язик зловлю за кінчик я.
Слід його губами прасувати.
Швидше ти на них похукай!
Їх слід почистити гарненько.
І заховався за парканчик.
Наче маятник язик.
3.Розчитування за складовою таблицею
Д/г «Клубочок» (Читання складів з буквою П, намотуючи «клубочок»: па, па-по, па-по-пу…)
4.Чистомовка
Ан-ан-ан дме холодний вітрюган. (голосно)
Це-це-це сипле сніг прямо в лице. (звичайно)
Уха-уха-уха щипа мороз ніс і вуха. (звичайно)
Имо-имо-имо до хати біжимо. (тихо)
5.Перевірка домашнього завдання
1)читання;
2)переказ (в парах): - д/г «Обличчям до обличчя»
1 учень – «Помічниці»;
2 учень – «З кого песик приклад бере».
3)д/г «Хто що робив?» (Запис на дошці)
Побачила
Розвішує Оля
Запитала Ліда
Почистила тітка Одарка
Витирала
4)д/г «Розвідники»
І ряд – скільки разів зустрічали слово «Оля» (3);
ІІ ряд – скільки разів зустрічали слово «Ліда» (4).
5)д/г «Незнайко» (Вчитель читає речення, допускаючи помилки, а учні кажуть, що неправильно)
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
1.Повідомлення теми уроку (Вчитель крутить дзигу)
- Слоненя просить виконати такі завдання.
-Сьогодні ми продовжимо на нашому уроці-грі опрацьовувати твори з розділу. Якого? (Запис на дошці)
на мів на рід тутвиростає д л м я
м’я сі
рід до ка
2.Опацювання оповідання В.Осєєвої «Сини» (Вчитель крутить дзигу)
-А ведмедик хоче дізнатися, як ви читаєте.
1)Читання вчителем
-Які дійові особи в цьому оповіданні?
2)Словникова робота (слова записані на дошці):
жінки
дідусь розпліскується
камінчик перевертається
соловейком заслухались
заливається камінчик
-Знайдіть «зайве» слово в стовпчиках.
-Як ви розумієте слово «спритний»? (прудкий, проворний, жвавий).
3)Повторне читання:
4)Аналіз фактичного змісту
-Між ким відбулася розмова?
-Чим вихвалялися жінки?
-Що помітив дідусь?
3.Фізкультхвилинка «Я малюю зайчика для вас» (Вчитель крутить дзигу)
- Куций Хвіст все ж таки не може всидіти, тому пропонує нам відпочити.
4.Опрацювання твору В.Сухомлинського «Сьома дочка» (Вчитель крутить дзигу)
- А вчителька Білочка пропонує прочитати наступне оповідання.
1)читання підготовленими учнями
-Про кого прочитали?
-д/г «Комп’ютер» : один учень називає по черзі букви в слові Дочка, а інші – «набирають» на «комп’ютері» (додаток №1)
2)словникова робота (слова – на карточках для кожного учня):
сказала
промовила
щебетала
-вправа «Світлофор» (Розфарбувати першу частину слів червоним кольором, останню – зеленим, середину слова – жовтим. Прочитати спочатку ті частинки, що зафарбовані червоним, потім ті, що жовтим, потім – зелені:
сказала
промовила
щебетала);
-вправа «Блискавка» (Прочитати швидко слова).
3)Повторне читання
-д/г «Небо – земля» (По команді «земля» учні читають текст, «небо» - підводять очі і дають відповідь на запитання вчителя, і так до кінця оповідання)
-Куди поїхала мати?
-Як довго її не було вдома?
-Що сказала перша, друга, третя дочка?
-Хто з дочок по-справжньому любить матір?
-д/г «Диктор телебачення» (Учні читають, відриваючи погляд від тексту)
-фронтально
5. «Довідкове бюро» (додаток №2)
(Сильні діти читають біографію письменників)
-В.Осєєва;
-В.Сухомлинський.
6.Робота над прислів’ями (робота в парах) (Скласти прислів’я з частинок)
-Готуючись до зими звірята зробили запаси, якими хочуть поділитися з нами. Складіть прислів’я.
-Яке прислів’я відповідає змісту оповідання?
(додаток №3)
ІV.Підсумок уроку
-Чи сподобалась вам гра?
-А чи сподобалось грати лісовим мешканцям, зараз дізнаємось.
Ой, поки ми грали найшла снігова хмара і сніжинки поставили зайві букви. Якщо ви закреслите букви И, то прочитаєте слово.
ИМИОИИЛИОИИДИЦИИІИ
Додаток № 1
Й Ц У К Е Н Г Ш Щ З Х Ї
Ф І В А П Р О Л Д Ж Є
Я Ч С М И Т Ь Б Ю
Додаток №2
Біографія
Валентини Олександрівни
Осєєвої
Валентина Олександрівна народилася 28 квітня 1902року. В юні роки Валентина Осєєва мріяла стати актрисою та навіть вступила на акторський факультет в Києві. Але сім’я переїхала до Москви. В 21 рік юна Валя Осєєва зрозуміла, що вона хоче займатися вихованням дітей. 16 років вона працювала вихователем з безпритульними дітьми. У вільний час любила вигадувати ігри для дітей. Саме діти змусили її віднести в редакцію перше оповідання – «Гришка».
Осєєва писала багато для малюків – вірші, казки, короткі оповідання.
Померла письменниця 5 липня 1969 року в Москві.
Біографія
Василя Олександровича
Сухомлинського
Народився Василь 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області у незаможній селянській родині.
Батько його, Олександр Омелянович, працював по найму як тесляр і столяр.
Мати – Оксана Юдівна – вела домашнє господарство, ткала полотно, фарбувала його і шила одяг не лише для своєї сім'ї, а й односельцям. Гарно вишивала. Багато уваги приділяла вихованню дітей: Івана, Василя, Сергія, Меланії. Вчила добру, чесності, людяності. Довгими зимовими вечорами за прядивом чи шитвом розповідала дітям казки, цікаві історії, читала книжки.
У 1926-1933 роках В.О. Сухомлинський навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів. Вчився добре, старанно, любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити, разом з однолітками та братами ходили на Новий рік посівати та щедрувати. У дитячому садку, який діяв в селі на період літніх канікул йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розповідав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий.
Додаток №3
Не вір словам,
а вір ділам.
Без роботи день
роком стає.
Чия відвага, того
й перемога.