Інтегрований урок з літературного читання та образотворчого мистецтва спрямований на глибоке засвоєння школярами навчального матеріалу з теми "Осінь", ознайомлення з поетичним твором Олександра Олеся, поняттям "Живопис" тощо.
Комунальний заклад
«Рубанівський опорний заклад загальної середньої освіти
І-ІІІ ступенів»
Великолепетиської районної ради
Херсонської області
Інтегрований урок з літературного читання та образотворчого мистецтва
2 клас
Вчитель
початкових класів
Євглєвська І.Г.
Тема: О.Олесь «Ліс восени». Початкове уявлення про живопис. Практична робота «Золота осінь».
Мета: ознайомити учнів з поетичним твором О.Олеся, дати поняття «живопис», удосконалювати навички виразного читання віршованих творів, формувати вміння знаходити порівняння у творі, сприймати та аналізувати колір, змішувати фарби для отримання потрібного кольору; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, виховувати естетичне сприйняття навколишнього світу; художній смак; підтримувати в дітях бажання малювати.
Обладнання: таблиці Шульте, портрет О.Олеся, карта України, ілюстраційний матеріал з осінніми пейзажами, репродукції картин.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Вправа «Долоньки». Простягніть, будь ласка, праву долоньку – на ній подаруйте свою творчість і старанність, простягніть, будь ласка, ліву долоньку – на ній я вам дарую свою любов і повагу, а тепер обміняймося дарунками – доторкнімося долоньками до долоньки. Дякую!
2. Вправа «Очікування»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Мовленнєва розминка
Уявіть на долоньці осіннє листячко. Зробіть глибокий вдих і постарайтеся здути якомога більше листочків.
Ець – ель –ець – подув сильний вітерець,
Аї – аї – аї – облітає листя в гаї,
Го – го –го – ми збираємо його,
Ас – ас – ас – принесем його в клас.
Край узлісся на осичці –
Листя шелестіло,
Лисенятам і лисичці –
Стежинку золотило.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Гостя до лісу прийшла —
Фарби з собою несла.
В неї роботи чимало —
Золотом ліс фарбувала,
Сонечко вниз опустила,
І павутинки пустила. (Осінь)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Робота над матеріалом уроку.
1. Ознайомлення з біографією О.Олеся, показуючи на карті міста та країни з якими пов’язана була доля поета.
Народився 4 грудня 1878 року в м. Білопілля Сумської області в чумацько-селянській сім’ї. Закінчив початкову школу й двокласне училище, а у віці 15 років вступив до хліборобської школи у містечку Деркачі неподалік Харкова. З 1919 року оселяється за кордоном оселяється і періодично живе в Будапешті, Відні, Берліні, Празі, видає ряд збірок, основна тема яких — туга за Україною, її миловидними краєвидами. 22 липня 1944 року Олександр Олесь помер у Празі.
2. Робота над віршем О.Олеся «Ліс восени»
а) Словникова робота
Шум — тут: те саме, що піна.
Вколо — навколо, навкруги.
б) Виразне читання вірша вчителем
в) Читання вірша учнями
* «Ланцюжком»
* «Мовчки»
- Знадіть у вірші порівняння.
- Чому поет дібрав саме ці порівняння?
Фізкульхвилинка
г) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
- Як автор описує ліс, лани, степи?
- Як передав полохливісь зайця?
- Голоси яких пташок почув поет?
д) Гра «Диктор» - виразне читання вірша.
е) Робота з ілюстраційним матеріалом.
- Якими б рядками вірша описали ілюстрації?
3. Актуальне інтерв’ю «Чи любите ви осінь і чому?»
4. Перегляд демонстраційного матеріалу з коментарем учителя.
- Осінь особливо м'яка, ніжна, як гарна мелодія. Слухаєш, спостерігаєш природу в ці дні й відчуваєш усю її урочисту красу. У ній поєдналися чарівність барв теплого літечка з першими подихами наступних холодів зими. О цій порі природа, немов справжній художник, малює різнокольоровим листям, наче фарбами. Можливо саме цьому осінь – яскрава й улюблена пора багатьох художників, тому вони і люблять її малювати.
Сьогодні ми познайомимося зновим поняттям – живопис.
Живопис, малярство — вид мистецтва, створення зорових образів за допомогою фарб, нанесених на будь-яку поверхню: натягнуте на раму полотно, папір, поверхню стін, посуд тощо. Живопис – найпопулярніший вид образотворчого мистецтва. Найважливішим його засобом є колір, який нерозривно позв’язаний з малюнком. Саме колір дає можливість передати різнобарв’я навколишнього світу.
5. Сприймання творів мистецтва
Микола Бурачек «Золота осінь» - художник майстерно передає барви, ніби наповнені золотом, які тремтять від повітря і наповнюють весь постір. Такий пейзаж можна створити лише уважно спостерігаючи за природою.
Ілля Остроумов «Золота осінь» - чарівна палітра. яку використав автор, дає змогу нам відчути теплий осінній день, гарну й багату рідну природу, її миловидні краєвиди.
VІ. Підсумок уроку.
Продовжуючи фразу «Тепер я буду …» учні кидають у скриньку жетони.
Ось і закінчено урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі!
VІІ. Домашнє завдання.
Виразно читати вірш О.Олеся «Ліс восени». Намалювати ілюстрацію до вірша.
Джерело: http://ukrclassic.com.ua/katalog/o/oles-oleksandr/2286-oleksandr-oles-biografiya-skorocheno Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua