Літературне читання
Тема: Повтори і пригадай. Підсумок за розділом
Очікувані результати: пригадати найважливіше з прочитаного у розділі «Оповідання»; узагальнити вивчений матеріал; вчити аналізувати та оцінювати поведінку та вчинки дійових осіб, робити висновки щодо прочитаного, передавати під час читання настрій твору; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Галасливі ґави й галки
В гусенят взяли скакалки.
Гусенята їм ґелґочуть,
Що й вони скакати хочуть.
2. Робота над чистомовкою
Ла-ла-ла — кицька молочко пила.
Ло-ло-ло — побіг зайчик за село.
Ле-ле-ле — котеня прийшло мале.
Ли-ли-ли — з лугу квітів принесли.
3. Гра „Блискавки“
— Прочитайте виразно слова.
Доброта, чесність, лінь.
— Якому з прочитаних слів відповідає прислів'я?
Від теплого слова і лід розмерзає. (Доброта)
Брехнею світ перейдеш, а назад не вернешся. (Чесність)
Ледачому завжди ніколи. (Лінь)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Пригадайте, над яким розділом ми працюємо протягом останніх уроків? Знайдіть у змісті підручника назву розділу. Перегляньте назви прочитаних оповідань та їх авторів.
— Що вам найбільше запам’яталося?
— Сьогодні ми підіб’ємо підсумок своєї роботи за розділом „Оповідання“. Наш урок ми присвятимо вдосконаленню навичок техніки читання, узагальненню вивченого матеріалу, виявимо кращого знавця оповідань.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Літературна вікторина
— З якого оповідання ці рядки? Хто його автор?
• Умк і Тико кидали камінці — пробували, хто далі кине. (М.Трублаїні „Хвиля-напасниця“)
• Татку, — тихо прошепотів Сергійко, — а ті, хто зараз сплять, не знають цієї музики? (В.Сухомлинський „Які вони бідні“)
• З харчів у дорогу взяли: буханку хліба, вісім холодних вареників з картоплею, три цукерки «Киць-киць», дві цибулини, оселедець і пляшку з водою... (В.Нестайко „Як ми літали в космос“)
• Біля татка він високий не виросте — гілля йому сонечко заступатиме. (В.Артамонова „Ясенок“)
• Нічого подібного. Кошеня обійшло кругом Гопака, підійшло до його пащі, спокійно всунуло туди свою маленьку голову і так застигло, мабуть, від насолоди. (О.Копиленко „Хоробре кошеня“)
• Марійка розплутала вузли і подумала: «Мама мудрою голкою вишивала, а мені дала погану. (А.М’ястківський „Мудра голка“)
• І тут раптом виповзає на листячко страшна волохата гусінь! (Ю.Старостенко „Смілива зозулька“)
2. Гра „Пригадай“
— Які оповідання зі скриньки цікавих і повчальних історій вам найбільше сподобались? Чому?
— Поясніть, чому Олександр Копиленко стверджував, що кошеня хоробре, а Юрій Старостенко назвав зозульку сміливою.
— Назвіть головного героя прочитаних оповідань Миколи Трублаїні. Що ви можете сказати про його характер?
— Розкажіть, чого навчили вас оповідання Василя Сухомлинського.
— Розкажіть про Андрійка, головного героя оповідань Володимира Сенцовського.
— Визначте головну думку твору „Мудра голка“
— Назвіть оповідання зі скриньки сміху та їхніх авторів.
— Пригадайте усі приказки з оповідання Анатолія Григорука „З курми лягай, з півнями вставай“. Дайте поради Дениску, використовуючи прислів’я та приказки. Складіть продовження оповідання, розкажіть, яким став Дениско-першокласник.
— Чому прочитані вами оповідання розміщено в різних скриньках?
Фізкультхвилинка
3. Конкурс «Хто краще?»
Виразне читання улюбленого оповідання.
4. Робота в парі. Літературна гра
Перший учасник своїми словами переказує зміст будь-якого прочитаного у розділі оповідання. Другий учасник називає твір, про який ідеться, і його автора. Під час гри обидва учасники мають право користуватися підручником.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Що робили сьогодні на уроці?
— Яке завдання сподобалось найбільше?
— З яким настроєм закінчуєте урок?
VІ. Домашнє завдання
Доповнити завдання з рубрики „Повтори і пригадай“ (с. 136) власними завданнями до прочитаних творів.