Літературне читання
Тема: Наталя Забіла «Лисиця та Рак»
Очікувані результати: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; ознайомити учнів з творчістю письменниці Наталі Забіли; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; вчити аналізувати текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей, знаходити зображально – виражальні засоби опису героїв; розвивати пам'ять, уважність, спостережливість; виховувати повагу до моральних цінностей.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою
Бубоніла діду баба: —
Ой не дмухай на кульбабу,
Бо з кульбаби полетять
Сто малих кульбабенят.
2. Робота над чистомовкою
На-на-на — сіла горличка одна.
Но-но-но — сонце загляда в вікно.
Не-не-не — вранці не буди мене.
Ни-ни-ни — дочекалися весни.
Ні-ні-ні — сонце у вікні.
3. Розчитування за складовою таблицею
|
а |
о |
у |
и |
і |
е |
я |
ю |
є |
др |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
чв |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ств |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
збр |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
чкр |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми познайомимось з ще однією літературною казкою про лисичку і … А щоб дізнатись, про кого ще, відгадайте загадку.
Він не ходить, а задкує,
Рибка з нього, знай, кепкує.
Має клешні той дивак,
Здогадалися, - це … (рак)
— Наталя Забіла написала для маленьких читачів чимало віршованих казок. Ці твори допомагають зрозуміти, що добре, а що – погано; чому не слід вихвалятися й насміхатися та багато інших важливих речей.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Біографічна довідка
— Наталя Забіла народилася в Петербурзі у дворянській родині, де любили музику і поезію. Батьки самі малювали і привчали до цього дітей. Вона багато читала, зокрема, твори Т. Шевченка, і вже в дитинстві пробувала писати вірші, казки, оповідання.
Пізніше сім’я переїхала в Україну. Наталя закінчує прискорений курс гімназії, працює на різних посадах, кілька років вчителює в селі Старий Люботин під Харковом.
У 1926 році вийшла перша книжка її поезій «Далекий край», а 1927 — перша книжка для дітей — оповідання «За волю» та «Повість про Червоного звіра». І хоч час від часу у неї виходять книги й для дорослого читача, однак твори для дітей стають її покликанням: «Пригоди з автобусом» (1928), «У морі» (1929), «Про Тарасика й Марисю» (1930), «Ясоччина книжка» (1934).
Поетеса широко відома як перекладач та популяризатор в Україні дитячої літератури інших народів. їй належать переклади творів О. Пушкіна, М. Некрасова, С. Михалкова, А. Варто, С. Маршака, К. Чуковського.
2. Опрацювання казки „Лисиця та рак“
1) Гра „Передбачення“
— Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.
2) Виразне читання першої частини казки вчителем
Лисиця та рак
Десь жила собі лисичка,
тим відома між звірят,
що була у неї звичка
глузувать з усіх підряд.
Глузувала із сороки,
що у неї білі боки.
Насміхалася з жука –
в нього роги, як в бика.
А ведмідь, мовляв, незграба,
а кабан – гладкий, як жаба,
а у зайця – куций хвіст,
а їжак – малий на зріст,
у кози – негарні роги,
а у чаплі – довгі ноги,
а сова – сліпа удень,
і усі – дурні як пень.
– А сама я гарна, ловка,
славлюсь я на всі ліси.
Хвіст у мене – наче з шовку,
незрівнянної краси.
Я швидка, метка, розумна,
у палаці б жить мені!
А на вас – дивитись сумно,
простачки непоказні!..
Вихвалялася без міри
та лисиця кожну мить –
аж в усьому лісі звірі
вже не знали, що й робить!
Хоч би хто набрався духу,
щоб покласти край цьому,
щоб провчити цю хвастуху
й добре висміять саму!
Якось вийшла ця лисиця
прогулятися в байрак.
Раптом бачить: по травиці
до струмочка лізе рак.
От вона до нього скаче
й починає глузувать:
– Ех ти, раче-небораче,
тільки й вмієш рачкувать!
Рак на це, підвівши клешні,
каже: – Не займай мене!
Ще побачать всі тутешні,
хто кого пережене.
А лисиця знов сміється:
– От розвага для звірят!
Ну й змагання розпочнеться:
я – вперед, а ти – назад!
– Я готовий до змагання! –
рак відказує не в жарт. –
В цьому ж місці завтра зрання
разом вийдемо на старт!
Тут почули цю розмову
метушливі горобці
і негайно слово в слово
рознесли в усі кінці.
Збіглись звірі до байраку,
в лісі гомін шелестить:
– Та невже ж старому раку
перегнати пощастить?!
Кожен лізе, де видніше,
дехто б’ється об заклад,
а ведмідь умови пише,
щоб змаганню дати лад:
«Бігти з пагорка до мосту,
по мосту через струмок,
а тоді на гору просто,
де стоїть ото пеньок».
Дзвонить білочка у дзвоник.
Все затихло, й під кінець
сірий зайчик – майстер гонок –
підіймає прапорець.
– Приготуйсь! Команду слухай!
Починаймо! Раз, два, три!..
І лисиця тут щодуху
вмить помчалася з гори.
Мчить, мов лине над землею,
до струмочка!.. Через міст!..
І не зна, що рак клешнею
учепився їй за хвіст!
Ось пеньок!.. Аж дух спинився...
Круть хвостом на всім скаку! –
Рак одразу відчепився
і сидить вже на пеньку!
– Ти вже тут?.. – руда говорить,
ледве стримуючи злість,
та мерщій назад, під гору!
Ну, а рак – ізнов за хвіст!
Прибігає... Поруч з нею –
глядь! – і рак уже сидить,
ще й грозиться їй клешнею,
перед натовпом ганьбить.
– Що, – питає всім на втіху, –
будеш рака поважать?! –
Глядачі кругом від сміху
просто покотом лежать.
Аж гарчить лиса від злоби:
– Нумо знову, якщо так!
В другий раз догнати спробуй!
– Хоч у третій! – каже рак.
Вслід лисиці знову лине
регіт, оплески і свист,
а вона ні на хвилину
не оглянеться на хвіст!
Вдруге, втретє і вчетверте!..
І до того гра дійшла,
що лисиця напівмертва
впала й ноги простягла.
– Щоб тепер не насміхалась,
так і треба! – каже рак.
І веселий сміх та галас
розляглись на весь байрак.
3) Гра „Рибки“. Самостійне мовчазне читання казки учнями до кінця
— Чи правильними виявилися наші припущення про зміст казки?
Фізкультхвилинка
4) Словникова робота
Метка – швидкий і вправний, проворний.
Байрак – яр, порослий лісом.
Читання стовпчиків слів луною за вчителем; скоромовкою в парах.
Глузувать насміхалася
незграба незрівнянної
простачки непоказні
хвастуху раче-небораче
рачкувать ганьбить
5) Читання казки учнями ланцюжком
— Чи сподобалась вам лисиця? Чому?
— Якою вона себе вважала? Чи була насправді такою?
6) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
— Чим була відома лисичка серед звірят?
— З чим порівнювала лисиця звірят? Чому? Знайдіть відповідь в тексті.
— Як ви думаєте, у неї були друзі? Чому зробили такий висновок?
— Що можна сказати про людину, яка себе хвалить?
— Як назває лисицю авторка? Прочитайте.
— Якою звірята вважали лисичку?
— Як зустрілися Рак і Лисиця? Чи сподобалося Раку глузування Лисиці?
— Як лисицю провчив рак? За що її покарано?
— Хто з героїв казки вам сподобався? Чим саме?
7) Читання казки в особах
— Назвіть персонажів казки. Знайдіть слова кожного з них і слова автора. Підготуйтесь до читання казки в особах.
8) Бесіда за ілюстраціями
— Якою Лисиця зображена на першому малюнку? А звірята?
— Простежте, як змінюється в казці настрій лисиці. Коли вона весела, насмішкувата, а коли – зла, розгублена?
Лисиця Звірята
весела засмучені
щаслива похнюплені
радісна невеселі
задоволена зажурені
зла веселі
сердита задоволені
9) Визначення головної думки казки
— Яке прислів’я найбільше підходить до змісту казки?
Всяка сорока від свого язика страждає.
Не дивись високо, запорошиш око.
Хто хвалиться, той кається.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?
— Хто її автор?
— Який висновок для себе зробили?
VІ. Домашнє завдання
Підготуватися до читання в особах.