Конспект уроку з літературного читання для 2 класу на тему: "Наталя Забіла «Лисиця та Рак»"

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання для 2 класу на тему: "Наталя Забіла «Лисиця та Рак»“. Метою уроку є: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; ознайомити учнів з творчістю письменниці Наталі Забіли; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; вчити аналізувати текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей, знаходити зображально – виражальні засоби опису героїв.
Перегляд файлу

Літературне читання

Тема: Наталя Забіла «Лисиця та Рак»

Очікувані результати: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; ознайомити учнів з творчістю письменниці Наталі Забіли; вдосконалювати техніку правильного, свідомого, виразного читання; вчити аналізувати текст, виробляти критичне ставлення до негативних людських якостей, знаходити зображально – виражальні засоби опису героїв; розвивати пам'ять, уважність, спостережливість; виховувати повагу до моральних цінностей.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мовленнєва розминка

1. Робота над скоромовкою

Бубоніла діду баба: —
Ой не дмухай на кульбабу,
Бо з кульбаби полетять
Сто малих кульбабенят.

2. Робота над чистомовкою

На-на-на — сіла горличка одна.

Но-но-но — сонце загляда в вікно.

Не-не-не — вранці не буди мене.

Ни-ни-ни — дочекалися весни.

Ні-ні-ні — сонце у вікні.

3. Розчитування за складовою таблицею

 

а

о

у

и

і

е

я

ю

є

др

 

 

 

 

 

 

 

 

 

чв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ств

 

 

 

 

 

 

 

 

 

збр

 

 

 

 

 

 

 

 

 

чкр

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми познайомимось з ще однією літературною казкою про лисичку і … А щоб дізнатись, про кого ще, відгадайте загадку.

Він не ходить, а задкує, 
Рибка з нього, знай, кепкує. 
Має клешні той дивак, 
Здогадалися, - це … (рак)

Наталя Забіла написала для маленьких читачів чимало віршованих казок. Ці твори допомагають зрозуміти, що добре, а що – погано; чому не слід вихвалятися й насміхатися та багато інших важливих речей.

ІV. Опрацювання нового матеріалу

1. Біографічна довідка

Наталя Забіла народилася в Петербурзі у дворянській родині, де любили музику і поезію. Батьки самі малювали і привчали до цього дітей. Вона багато читала, зокрема, твори Т. Шевченка, і вже в дитинстві пробувала писати вірші, казки, оповідання.

 Пізніше сімя переїхала в Україну. Наталя закінчує прискорений курс гімназії, працює на різних посадах, кілька років вчителює в селі Старий Люботин під Харковом.

 У 1926 році вийшла перша книжка її поезій «Далекий край», а 1927 — перша книжка для дітей — оповідання «За волю» та «Повість про Червоного звіра». І хоч час від часу у неї виходять книги й для дорослого читача, однак твори для дітей стають її покликанням: «Пригоди з автобусом» (1928), «У морі» (1929), «Про Тарасика й Марисю» (1930), «Ясоччина книжка» (1934).

 Поетеса широко відома як перекладач та популяризатор в Україні дитячої літератури інших народів. їй належать переклади творів О. Пушкіна, М. Некрасова, С. Михалкова, А. Варто, С. Маршака, К. Чуковського.

2. Опрацювання казки „Лисиця та рак“

1) Гра „Передбачення“

— Прочитайте заголовок казки. Поміркуйте, про що в ній ітиметься.

2) Виразне читання першої частини казки вчителем

Лисиця та рак

Десь жила собі лисичка,

тим відома між звірят,

що була у неї звичка

глузувать з усіх підряд.

Глузувала із сороки,

що у неї білі боки.

Насміхалася з жука –

в нього роги, як в бика.

А ведмідь, мовляв, незграба,

а кабан – гладкий, як жаба,

а у зайця – куций хвіст,

а їжак – малий на зріст,

у кози – негарні роги,

а у чаплі – довгі ноги,

а сова – сліпа удень,

і усі – дурні як пень.

– А сама я гарна, ловка,

славлюсь я на всі ліси.

Хвіст у мене – наче з шовку,

незрівнянної краси.

Я швидка, метка, розумна,

у палаці б жить мені!

А на вас – дивитись сумно,

простачки непоказні!..

Вихвалялася без міри

та лисиця кожну мить –

аж в усьому лісі звірі

вже не знали, що й робить!

Хоч би хто набрався духу,

щоб покласти край цьому,

щоб провчити цю хвастуху

й добре висміять саму!

Якось вийшла ця лисиця

прогулятися в байрак.

Раптом бачить: по травиці

до струмочка лізе рак.

От вона до нього скаче

й починає глузувать:

– Ех ти, раче-небораче,

тільки й вмієш рачкувать!

Рак на це, підвівши клешні,

каже: – Не займай мене!

Ще побачать всі тутешні,

хто кого пережене.

А лисиця знов сміється:

– От розвага для звірят!

Ну й змагання розпочнеться:

я – вперед, а ти – назад!

– Я готовий до змагання! –

рак відказує не в жарт. –

В цьому ж місці завтра зрання

разом вийдемо на старт!

Тут почули цю розмову

метушливі горобці

і негайно слово в слово

рознесли в усі кінці.

Збіглись звірі до байраку,

в лісі гомін шелестить:

– Та невже ж старому раку

перегнати пощастить?!

Кожен лізе, де видніше,

дехто б’ється об заклад,

а ведмідь умови пише,

щоб змаганню дати лад:

«Бігти з пагорка до мосту,

по мосту через струмок,

а тоді на гору просто,

де стоїть ото пеньок».

Дзвонить білочка у дзвоник.

Все затихло, й під кінець

сірий зайчик – майстер гонок –

підіймає прапорець.

– Приготуйсь! Команду слухай!

Починаймо! Раз, два, три!..

І лисиця тут щодуху

вмить помчалася з гори.

Мчить, мов лине над землею,

до струмочка!.. Через міст!..

І не зна, що рак клешнею

учепився їй за хвіст!

Ось пеньок!.. Аж дух спинився...

Круть хвостом на всім скаку! –

Рак одразу відчепився

і сидить вже на пеньку!

– Ти вже тут?.. – руда говорить,

ледве стримуючи злість,

та мерщій назад, під гору!

Ну, а рак – ізнов за хвіст!

Прибігає... Поруч з нею –

глядь! – і рак уже сидить,

ще й грозиться їй клешнею,

перед натовпом ганьбить.

– Що, – питає всім на втіху, –

будеш рака поважать?! –

Глядачі кругом від сміху

просто покотом лежать.

Аж гарчить лиса від злоби:

– Нумо знову, якщо так!

В другий раз догнати спробуй!

– Хоч у третій! – каже рак.

Вслід лисиці знову лине

регіт, оплески і свист,

а вона ні на хвилину

не оглянеться на хвіст!

Вдруге, втретє і вчетверте!..

І до того гра дійшла,

що лисиця напівмертва

впала й ноги простягла.

– Щоб тепер не насміхалась,

так і треба! – каже рак.

І веселий сміх та галас

розляглись на весь байрак.


3) Гра „Рибки“. Самостійне мовчазне читання казки учнями до кінця

— Чи правильними виявилися наші припущення про зміст казки?

Фізкультхвилинка

4) Словникова робота

Метка – швидкий і вправний, проворний. 

Байрак – яр, порослий лісом.

Читання стовпчиків слів луною за вчителем; скоромовкою в парах.

Глузувать   насміхалася

незграба  незрівнянної

простачки   непоказні

хвастуху   раче-небораче

рачкувать  ганьбить

5) Читання казки учнями ланцюжком

Чи сподобалась вам лисиця? Чому?

Якою вона себе вважала? Чи була насправді такою?

6) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання

Чим була відома лисичка серед звірят?

З чим порівнювала лисиця звірят? Чому? Знайдіть відповідь в тексті.

Як ви думаєте, у неї були друзі? Чому зробили такий висновок?

Що можна сказати про людину, яка себе хвалить?

Як назває лисицю авторка? Прочитайте.

Якою звірята вважали лисичку?

Як зустрілися Рак і Лисиця? Чи сподобалося Раку глузування Лисиці?

Як лисицю провчив рак? За що її покарано?

Хто з героїв казки вам сподобався? Чим саме?

7) Читання казки в особах

Назвіть персонажів казки. Знайдіть слова кожного з них і слова автора. Підготуйтесь до читання казки в особах.

8) Бесіда за ілюстраціями

Якою Лисиця зображена на першому малюнку? А звірята?

Простежте, як змінюється в казці настрій лисиці. Коли вона весела, насмішкувата, а коли – зла, розгублена?

Лисиця   Звірята

весела    засмучені

щаслива  похнюплені

радісна   невеселі

задоволена   зажурені

зла    веселі

сердита   задоволені

9) Визначення головної думки казки 

Яке прислів’я найбільше підходить до змісту казки?

Всяка сорока від свого язика страждає.

Не дивись високо, запорошиш око.

Хто хвалиться, той кається.

V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

— Яку казку читали на сьогоднішньому уроці?

Хто її автор?

— Який висновок для себе зробили?

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до читання в особах.

doc
Додано
31 травня 2019
Переглядів
1856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку