Урок літературного читання
Тема. Такий древній і сучасний Київ. Н.Забіла «Древній Київ».
Мета. Навчати учнів виразно читати віршовані і прозові твори, аналізувати прочитане; поглибити знання учнів про місто Київ, його історію; розвивати творчі здібності; формувати ціннісне ставлення до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю.
Формувати ключові компетентності:
- вміння вчитися:
навчально-організаційні: своєчасно готується до уроку; співпрацює в групі; переключається з одного виду роботи на інший;
загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя і товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; виконує творчі завдання; виразно читає; аналізує прочитане
загальнопізнавальні: виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань;
- загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
- громадянська: з повагою відноситься до традицій і культури рідного краю, до Батьківщини;
Обладнання. Записи пісень, презентація; підручник «Читанка. 2клас», інтерактивна дошка, ноутбук.
Хід уроку
- Діти, погляньте на мене, на наших гостей, один на одного, посміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях ми і розпочнемо урок.
Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Мікрофон»
- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?
(Цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, світлим, проблемним, пізнавальним...)
- А ви на уроці якими маєте бути?
(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, самостійними ...)
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий урок.
- Сьогодні ми на уроці ми виконаємо артикуляційну гімнастику, познайомимось з новим твором, відчуємо себе поетими, візьмемо участь у конкурсах. При цьому будемо мислити, міркувати, доводити, обгрунтовувати, робити висновки. Попрацюємо в групах і звичайно знайдемо хвилинку для відпочинку. Сьогодні ми будемо працювати на довірі і оцінювати себе ви будете самі в картках само оцінювання.
ІІ. Мовна розминка.
Кожну вправу слід виконувати від 3 до 5 разів.
1)Сядьте рівно, спокійно вдихніть повітря через ніс і так само спокійно видихніть через рот.
2)Наступна вправа. Рот закритий, напруженим язиком впираєтесь то вліву, то вправу щоку.
3) Вправа «коник». Присмоктати язик до піднебіння. Цокати голосно і сильно.
4) Проартикулюйте голосні звуки без голосу.
Молодці!
2. Відновіть вірш, додаючи букви, що означають голосні звуки:
У всь .м. св.т. – к.ж.н зн .є
Є Б.тьк.вщ.н. л. ш .дн.
І в н.с в.н. .дн. - .д.н.-
Це н.ш. сл..вн. Укр.їн.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
-Ми продовжуємо працювати над великим розділом «Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини». Тому пропоную перевірити домашнє завдання.
-Що на сьогодні вам було задано додому?(Нам було задано вивчити напам’ять вірш А.Костецького «Батьківщина».)
ІV. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на кращого читця вірша.
- Я обираю учня, який буде виразно читати, а він вказує на учня, з яким хоче позмагатися. Вони по черзі читають. А учні оплесками визначають переможця.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- На вашу думку, що таке Батьківщина? ( Наша велика Батьківщина-це
Учитель: А зараз пропоную вам відчути себе знавцями нашої культури.. Проведемо бліц-опитування.
Електронний лист
(Презентація «Місто Київ»)
Уявна подорож над Києвом.
- Діти, зараз уявіть собі, що у синьому небі над Києвом кружляє птах. Якби можна було стати маленькими-маленькими, щоб узяв нас той птах-красень на міцні крила і поніс над Києвом! З висоти пташиного польоту все видно, як на долоні. А може, сьогодні день чудес? Якщо так, то станьмо маленькими, і нехай понесе птах нас над Києвом у мандрівку. Тож вирушаємо!Як гарно довкола! Над нами височінь небес. Під нами - Київ.
-Яку річку ви бачите?
Слайд 1.-Ось ви можете побачити найбільшу річку України – це Дніпро.
Летимо далі. Нещодавно ми на уроці образотворчого мистецтва вчили, що таке архітектура. Київ – це місто, де збереглося багато пам’яток архітектури, які захоплюють своєю красою і величчю.
Слайд 2. Золотом церковних куполів вітає нас древня столиця. Це собор святої Софії. У далекому минулому напали на Київ печеніги. Але київський князь Ярослав Мудрий вийшов проти них і розбив ворогів. Там, де відбувся цей бій, князь наказав збудувати велику церкву - Софіївський собор.
Слайд 3. Андріївська церква, яка привертає увагу своєю позолотою.
Слайд4. Михайлівський Золотоверхий монастир
Слайд 5. Свято-Успенська Києво-Печерська лавра - одна з найбільших православних святинь України,
Слайд 6. Золоті ворота
Слайд 7.Будинок із химерами. Свою назву отримала через скульптурні прикраси: у вигляді казкових істот.
Що ми тепер бачимо з висоти польоту?
Слайд 8. Ми пролітаємо над головною площею – це Майдан Незалежності.
Ось ми побачили, якою гарною є древня столиця нашої України сьогодні. Чому древня, тому що місту Києву понад 1500 років.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
—Звідки ж походить назва міста? Ми з’ясуємо, прочитавши твір Наталі Забіли «Древній Київ».
-Проте спочатку ми навчимося правильно вживати слова, які зустрінуться вам у цьому тексті. Прочитайте ці слова «відлунням»
Читання слів за вчителем «луною».
поляни Кий Київ
дрімучі Щек Щекавиця
працьовиті Хорив Хоривиця
Либідь Либідь
-Прочитайте найдовше слово
-Прочитайте слова,написані з великої букви
Бір — великий сосновий ліс.
Князь — правитель.
Поляни — слов’янське поселення людей, яке жило вздовж середньої течії Дніпра.
Похід — рух багатьох людей пішки з певною метою.
2) Читання вчителем .
- Прослухайте оповідання і скажіть, про кого йдеться в оповіданні?
3) Читання «рибками» (мовчазне). Прочитайте і скажіть, на чию честь назвали Київ?
4) читання оповідання учнями «ланцюжком».
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Як називався давній народ, який оселився над Дніпром? Доведіть це рядками з тексту.
— Як жили поляни?
— Де поселилися три брати та їхня сестра?
— На чию честь назвали Київ?
— Якою була місцевість навколо міста у давні часи?
7) Гра «Дуель». Поставити один одному запитання за текстом.
- Сьогодні на уроці ви відчуєте себе в ролі поетів і також ми спробуємо визначити в класі найкращого знавця літературного читання . Про все це ми дізнаємось, коли відпочинемо. Тому ...
Хвилинка релаксації. Метод «Міні – ермітаж»
- Сядьте рівненько, подивіться на небо. Вдихніть повітря, воно наповнює легені, все ваше тіло здоров’ям. Вдих, 1– 2, затримали повітря, видих. Ще раз.
Покладіть руки одна на одну на парту, на них – голівки, заплющіть очі. Пригадайте яскраві спогади про літні канікули. (Звучить музика).
- Розплющіть очки. Підійміть голівки. Потягніться до сонечка, до блакитного неба, подивіться на нього, а тепер – один до одного. Подаруйте усмішку і побажайте подумки здоров’я і добра вашим друзям .
2. Робота в групах. Поетична хвилинка.
- А зараз ми помандруємо до «Кузні літературного слова». Ви повинні створити власну поезію, попрацювавши в групах. Для кожної групи буде окреме завдання.
Завдання для 1-ї групи:
Скласти вірш –сенкан на тему «Київ»
Завдання для 2-ї групи:
Продовжити рядки вірша
Всі народи мову мають
Всі пісень своїх ... (співають)
Бо хто має мову рідну,
Той багатий , а не ... (бідний )
Завдання для 3-ї групи
Скласти вірш за словами,що римуються
(У міста.).......і села
(Йде зима).........весела
(Все кругом малює) ........ малює
(Радість)...... нам дарує
3. Конкурс –гра «Щасливий випадок» .
Потрібно з учасника - по одному від кожної групи. Ми визначимо, хто в нашому класі має найкращі знання з читання.
Всі інші учні уважно слухають відповіді своїх товаришів, але не підказують.
Ви бачити зараз екран із різнокольоровими секторами. Ви називаєте номер, який ви бажаєте відкрити.
Жовті – «Розгадай за малюнком». 1 бал
Червоні – «Поетичні» . Потрібно розказати вірш і ви отримуєте 2 бали.
Сині – «Літературознавці». Відповівши на запитання ви отримуєте 3 бали.
(Потрібно відгадати, що лежить у скриньці? Це рослина – символ України.)
VII. Підсумок уроку
-Яка робота сьогодні була найважча?
- А що ви хотіли ще зробити на наступних уроках?
VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 54—55, оповідання читати, переказувати;
Додаткове завдання.
– Перед вами домашнє завдання різних рівнів. Оберіть для себе те, яке для вас найцікавіше.
Завдання середнього рівня
Виразно читати, переказувати.
Завдання достатнього рівня
Підібрати тексти пісень та вірші про Київ.
Завдання високого рівня
Знайти у книгах відомості про сучасний Київ. Підготувати про це розповіді.
Оцінювання- Оцініть свої успіхи в індивідуальній картці. Піднесіть руки,хто сьогодні одержав високі бали... Я вдячна вам за плідну роботу.
Картка самооцінювання Мій настрій Прізвище, ім’я |
|
Моя оцінка за урок |
|
Чи сподобався мені урок і чи задоволений своєю роботою на уроці? |
|
- Пам’ятайте Україна – це земля ваших батьків, це край , де ви народилися. Зараз настали важкі часи для нашої держави - на сході йде війна. І ми всі хочемо дуже, щоб вона закінчилася. Тому давайте помолимося за мир на Україні.
(молитва за Україну)