Конспект уроку з літературного читання на тему: «Т. Г. Шевченко — видатний поет і художник»

Про матеріал

Мета уроку: глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного поета Т. Г. Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші, вдосконалювати техніку читання, збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати зорову пам'ять, зв'язне мовлення, творчі здібності дітей. Виховувати любов до творчості Великого Кобзаря, до рідної землі, почуття патріотизму і гордості за свою Батьківщину

Перегляд файлу

Ukraine ornaments (4).jpgЗагальноосвітня школа І ступеня с. Сухостав

Гусятинського району

 

Конспект уроку

з літературного читання

у 2 класі

 

     «Т. Г. Шевченко — видатний

                  поет і художник»

                                                

 

 

 

                                                     Підготувала

                                                     вчитель початкових класів

                                                    Яцишин Марія Степанівна

 

 

 

 

Мета. Глибше ознайомити дітей з життям та творчістю українського народного        поета Т. Г. Шевченка. Показати , як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші, вдосконалювати техніку читання, збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати зорову пам’ять, зв’язне мовлення, творчі здібності дітей. Виховувати любов до творчості Великого Кобзаря, до рідної землі, почуття патріотизму і гордості за свою Батьківщину

 

Обладнання.  Мультимедійна презентація,  портрет Т. Г. Шевченка, рушники, українські народні костюми, репродукції картин Т.Г. Шевченка, фонограма  пісні «Зацвіла у лузі червона калина…», карта України.

 

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

 

 

 

                                          Хід уроку

І Організаційна частина.

                 Пролунав уже дзвінок,

                 починається урок.

                 Він незвичний і цікавий,

                 До нас гості завітали.

                 Повернемось обличчям до гостей

                 І лагідно промовим; «Добрий день».

 

Роботи у нас багато і тому пропоную:

         Не просто слухати, а чути,

         Не просто дивитись, а бачити,

         Не просто відповідати, а міркувати,

        Дружно і плідно працювати.

                             Девіз уроку:

 Ми веселі і кмітливі, до навчання не ліниві.

Побажаймо нам натхнення, за роботу, в добрий час!

  • Дихальна гімнастика.

Щоб навчитися читати правильно, швидко і виразно, треба розпочати урок із дихальної  гімнастики.

Зробіть довгий глибокий вдих. На видиху вимовляйте звук: о-о-о-о...

                                                                                                       у-у-у-у…

                                                                                                       i-i-i-i                                                                                          

                                                                                                       и-и-и-и..             

Уявіть, що ви нюхаєте квіточку…

  • Скоромовка:

Летів горобчик , сів на стовпчик.

Прибіг хлопчик, утік горобчик.

II. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми розпочинаємо вивчати тему « Тарас Григорович Шевченко – великий народний поет і художник»

На уроці ми прочитаємо оповідання про сім’ю  Т. Г. Шевченка, його перші роки життя.  А ще по-знайомимось із творами про весну та красу природи, послухаємо пісню на його вірші.

 

 Хочу нагадати, в ході відповідей , використовуйте дані вислови:

Я вважаю…   Я думаю…    Я гадаю…     Мені здається…

Я думаю по-іншому, бо…    Я переконаний(на)…

Розповідь учителя:

Тарас Григорович Шевченко  народився 9 березня 1814 року у селі Моринцях Київської губернії  на Черкащині в бідній селянській родині, в хаті,  вкритій соломою. ( на карті України прапорцем відмічаємо село Моринці )

Ось як писав сам Тарас  Шевченко…

Декламування вірша  «І досі сниться: під горою»  учнем.

        Страшний був тоді час. Пани розкошували і жили у величезних маєтках, а працювали на них інші люди, їхні кріпаки. Пан свого кріпака міг покарати як завгодно, міг продати, наче якусь річ. Міг відібрати дітей від батьків і на мисливських собак виміняти. І нікому було поскаржитись,


І от в  бідній родині кріпаків Шевченків ,  народився хлопчик Тарас.

Родина була велика, дітей багато, злидні страшні. У Тараса були старша сестра та брат — Катруся і Микита та молодші за нього — Йосип, Яринка і сліпенька сестричка Марійка. Батьки, як і всі селяни, повинні були на панщині працювати, себто на пана робити. З ранку до ночі вони й гнули спини на панському полі, у панських садах та городах. А вдома їхні діти лишались голодні, голі, босі.
      
У  Шевченків була дружна сім'я. Любили одне одного, жаліли. Зберуться усі ввечері після роботи, постелять у маленькому садочку коло хати рядно, посідають, вечеряють вкупі. Потім, уже згадуючи свою сім'ю, раннє дитинство, написав Тарас Шевченко вірш:
Декламування вірша «Садок вишневий коло хати» ученицею

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Робота з текстом.

Ознайомлення із твором Д. Красицького «Тарас Шевченко».

Проте спочатку ми навчимось правильно вживати слова, які зустрінуться вам у цьому тексті.

Прочитаємо пірамідки слів «Луною»

Сльози                                   благенька                                       господарство

Сироти                                  плекають                                        застудився

Здалеку                                 вишняк                                           недосипають

Словникова робота

Панщина — робота, яку виконували для пана;

вишняк — вишневий садок;

хура — великий віз для перевезення вантажів;

свита — верхній одяг;

плекають дітей — пестять, дуже турбуються;

заповідала — висловлювала бажання перед смертю;

вітер поза спиною гуляє — пронизує до самого тіла;

вийде не абищо — виросте незвичайна людина.

  • Читання оповідання вчителем.

— У якій сім’ї народився Тарас Шевченко?

— Коли померла його мати?

— Чому помер батько?

— Що перед смертю сказав батько Тараса?

  • Читання тексту  учнями .

 Гра «Дощик»

Гра «Небо – земля»

Читання «ланцюжком»

Фізкультхвилинка

  • Вибіркове читання

— Знайдіть і прочитайте, коли померла його мати?

— Знайдіть і прочитайте, чому помер батько?

— Знайдіть і прочитайте, що перед смертю сказав батько Тараса?

5. Пісня на вірші  Т. Шевченка «Зацвіла у лузі червона калина...»( дівчатка співають і танцюють танок)

Тарас Григорович дуже любив Україну, її стрункі тополі, вер­би над ставами. Особливо Шевченко любив калину. Він присвятив їй свої вірші. У своєму «Кобзарі» слово калина він вжив 385 разів, а всього у творах Шевченка калина згадується 965 разів.

6. Опрацювання вірша Т. Г. Шевченко « Світає…»

  • Читання вірша вчителем.
  • Читання вірша учнями самостійно. Бесіда.

— У якому темпі, з яким почуттям треба читати вірш?

— Яким ви уявляєте ранок, описаний у вірші?

— Кого згадує автор?

— Які почуття викликали у вас вірші?

  • Вибіркове читання.

— Прочитайте слова, якими поет описує світанок.

— Як ви розумієте вислови: край неба палає, степи, лани мріють; тополі… стоять, мов сторожа?

— Прочитайте останню строфу і скажіть, що з прочитаного можна побачити, а що почути.

— Знайдіть і прочитайте рядки, у яких розповідається про Соловейка, про вітер.

I V    Узагальнення та систематизація знань.

1. Аналіз виставки «Кобзарів»

Ось погляньте на виставку «Кобзарів».Вони видані в різні роки.Цей найстарший-1930 року видання.Тут зібрано не багато творів, переважно поезії для дітей.А ось найновіший-2009 року видання.В ньому майже всі твори, які ви будете вивчати.

Чи знаєте ви, чому саме так назвав свою збірку поет?

Довідка: Колись давно по Україні ходили старі, сліпі люди,які співали про тяжке життя людей та подвиги козаків.Співаючи, вони грали на кобзі ( показую ілюстрацію ) - стародавний музичний інструмент, схожий на бандуру.Їх називали кобзарями.Тарас Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень по дорогах України.Але він дуже любив слухати пісні кобзарів.

У кожній хаті, у кожній школі нехай живе, а не стоїть почесно на полиці мудре, ніжне, гнівне, пророче слово нашого Кобзаря. Адже його твори – це історико-культурні памятки, що житимуть віки, як живуть у народі перекази про народних героїв.

2. Розгляд репродукцій картин Т. Г. Шевченка

3. Виставка малюнків “Світ поезії Т. Г. Шевченка”

V Підбиття підсумків уроку

Бесіда.

— Що ви дізнались про життя Т. Г. Шевченка?

— Яка його книга є у кожній українській сім’ї?

— Який вірш поета вам найбільше сподобався? Чому?

Народ України памятає і шанує свого Кобзаря: іменем Шевченка названо вулиці, театри, університети, села. На майданах міст і сіл споруджено памятники Великому Кобзареві, до яких приносять квіти. Про Тараса складено багато віршів, пісень.

VI Домашнє завдання

С.  54–55, навчитись виразно читати і переказувати текст.

 

 

docx
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
1918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку